Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dozix:

Slog till på ett par Denon AH-D5200 nu när dem sjönk till 4k på amazon. Tänkte investera i en DAC+AMP också för att matcha lurarna.

Så behöver tips på passande DAC+AMP, antingen kombinerad eller separata enheter. Budget, 3k lär väl räcka för att matcha lurarna?

Topping DX3pro+ (2k @ amazon) eller Topping L30+E30 (3k)
L30 driver absolut allt men har analog volymkontroll så det kan finnas viss kanalobalans. Den blir också lite varm.

Förstnämnda kör digital volymkontroll så den har inte det problemet men samtidigt så är den billigare och har allt i ett. även bluetooth mottagning.

Edit: Som lurförstärkare så skulle jag nog köpa denna idag
https://www.amazon.se/-/en/dp/B091239T3B/?coliid=I1NCD2CNOJSP...
(recension finns @ ASR)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har själv sneglat på ett par Emu Teak ett tag. Efter att jag för första gången lyssnade på ett par D2000 för 10+ år sedan fastnade jag djupt i Fostex träsket. Har nu ett par lätt moddade D5000 och har inte hittat nått som jag gillar mer. Men har läst mycket gott om Emu Teak lurarna!

Har du lyssnat på Denon D2000/D5000/D7000 någon gång?

Kan testa Kennerton Magni om du vill bort från Fostex träsket

Har bara hört D2000 i affär lät rätt mörkt vill jag minnas. Markl d5000 för bra länge sen hade man. D7200 är den man ägt senast. Alla har vart klart intressanta att lyssna på liksom Emu Teak.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

hmm vad är det för kontakter man ska ha för förlängningskabel? Jag hittade en qpad förlängningskabel men den har tydligen fel kontakt även om den till synes passar utmärkt till Emu lurarna?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

massdrop? Verkar då inte va löstagbara vågar inte slita mer iaf. Ska finnas två varianter tror jag men de borde ju bara sälja den med utbytbara kablar vem efterfrågar detta???

Drop sålde en E-MU Teak med löstagbara 2.5mm tidigare.
https://drop.com/buy/e-mu-teak-headphones

Men numera verkar de endast sälja den med fasta kablar. Lite märkligt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

massdrop? Verkar då inte va löstagbara vågar inte slita mer iaf. Ska finnas två varianter tror jag men de borde ju bara sälja den med utbytbara kablar vem efterfrågar detta???

Jaha, jag trodde att de bara sålde varianten med löstagbara. Köpte man direkt från Creative så var det med löstagbara iaf, som bilden ovan. Fattar inte företag som kör med fasta kablar nu för tiden.
Tyvärr är kabelbyten inte helt trivialt ändå eftersom de valt att använda en kontakttyp som inte är standard, d.v.s. det är inte bara köpa run-of-the-mill 2.5 mm utan det måste vara samma typ som till Sennheiser HD700 eller Oppo PM2.

Permalänk
Medlem

Därför det inte går köra vanliga förlängningskablar heller? Någon som vet var man hittar prisvärda dylika med rätt honkontakt?

Jaja mitt fel pga noll research och ta saker för givet men känns som man skulle ha köpt direkt via creative.

Tror jag fått rätt kåpor iaf. Mina har mindre grooves än på bilderna men färgen är rätt och den är iaf mer lik bilderna på teak än de på bamboo som verkar ha grövre fåror. Min är som en teak/walnut hybrid när det gäller slätheten.

Testat den med rme ADI-2 och Trafomatic Audio Head One. Snöat in på Nightwish igen samt horizon zero dawn främst. Trodde jag skulle få brus från rörförstärkaren pga den höga känsligheten men icke. Lättlirad lur lirar utmärkt på allt jag kopplar in den på så här långt. Drar jag på volymen för mycket så tjockar mellanbasen ihop men utmärkt ton på modesta nivåer. Lätt hänt när den är så lättdriven att ha volymen för hög men basen i sig är god och den integrerar registrena resor bättre än X00 Ebony gjorde och klart piggare än jag mindes d7200 om än jag inte tror den spelar lika stort som Magni.

Komfortmässigt har jag då inte sett några problem. Några verkar ha haft problem med trånga öronkuddar men de klämmer inte åt mina öron nämnvärt iaf och lätta som en fjäder på skallen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för musiktjänst för att ta del av DT880 till fulla? Har inte köpt nån DAC/amp/ljudkort än så jag kör på det interna änsålänge(Men på ett 2000kr moderkort borde det inte vara fyskam )

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Vad rekommenderar ni för musiktjänst för att ta del av DT880 till fulla? Har inte köpt nån DAC/amp/ljudkort än så jag kör på det interna änsålänge(Men på ett 2000kr moderkort borde det inte vara fyskam )

Själv hör jag ingen större skillnad på High res och Master recordings, men testa Spotify och Tidal exempelvis. De ger oftast ut gratis testperiod, eller 10kr för 1-3 månader för nya kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Själv hör jag ingen större skillnad på High res och Master recordings, men testa Spotify och Tidal exempelvis. De ger oftast ut gratis testperiod, eller 10kr för 1-3 månader för nya kunder.

Använder Spotify, men tänkte att det inte ger så bra ljudkvalle. Men det är väl isåfall bara lossless/flac som är bättre än streaming tjänster tro?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Använder Spotify, men tänkte att det inte ger så bra ljudkvalle. Men det är väl isåfall bara lossless/flac som är bättre än streaming tjänster tro?

Om du börjar med bästa möjliga Spotify-kvalitet så kommer du inte märka att något saknas "så här tidigt" i din ljudresa, men kanske om du jämför fram och tillbaka mot lossless. Så kör på Spotify om du har Spotify.

Jag skulle lägga högst prioritet så här, i både införskaffning och i skillnaden det ger.

1. Hörlur
2. Hörlursförstärkare
3. Bättre ljudomvandlare (DAC/ljudkort)
4. Högre upplöst musik

Och när du väl kommit över en tillräckligt hög tröskel på 2-4 så slutar de göra så mycket skillnad alls (åsikt), och då är det "bara" bättre hörlurar som gäller.
Viss förenkling.

Permalänk
Medlem

Som kuriosa kan nämnas att jag jämförde The Weeknd - Dawn FM på Spotify mot Qobuz. Det är tydlig distortion på Spotify men på Qobuz låter det jättebra. Men det har nog mest göra vilka ursprungsfiler som streamingtjänsten har upplagda.

Stavning
Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Om du börjar med bästa möjliga Spotify-kvalitet så kommer du inte märka att något saknas "så här tidigt" i din ljudresa, men kanske om du jämför fram och tillbaka mot lossless. Så kör på Spotify om du har Spotify.

Jag skulle lägga högst prioritet så här, i både införskaffning och i skillnaden det ger.

1. Hörlur
2. Hörlursförstärkare
3. Bättre ljudomvandlare (DAC/ljudkort)
4. Högre upplöst musik

Och när du väl kommit över en tillräckligt hög tröskel på 2-4 så slutar de göra så mycket skillnad alls (åsikt), och då är det "bara" bättre hörlurar som gäller.
Viss förenkling.

Jämförde precis Five finger death punch på spotify vs lossless, märkte smådetaljer skillnad där faktiskt! Rätt spännande

För övrigt funderar jag på om man kanske skulle kört på stängda hörlurar istället nu i efterhand. En FV som spelar datorspel bakom mig, bor i lägenhet osv. Men "Spelbutiken" har sjukaste retursystemet jag stött på hittills. Verkar inte vara gratis, måste printa ut en j*vla lapp från konsumentverket om ångerrätt och fylla i. Vad i h*lvete är de här.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Använder Spotify, men tänkte att det inte ger så bra ljudkvalle. Men det är väl isåfall bara lossless/flac som är bättre än streaming tjänster tro?

Jag använder Tidal standard 99kr månaden, de har lagt in deras Hifi i standard paketet nu. Vilket låg tillsammans med studio kvaliteten på 199kr förr. Så det är värt testa en månad iallafall. Man kan köra exlusivemode om man har dac, iallafall min, så DAC ändrar Hz efter ljudfilen, vilket alltid är 44.1kHz. Behöver du listor från Spotify så fungerar soundiz med att transportera över dem, fungerade för mig när jag bytte streamtjänst iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jämförde precis Five finger death punch på spotify vs lossless, märkte smådetaljer skillnad där faktiskt! Rätt spännande

För övrigt funderar jag på om man kanske skulle kört på stängda hörlurar istället nu i efterhand. En FV som spelar datorspel bakom mig, bor i lägenhet osv. Men "Spelbutiken" har sjukaste retursystemet jag stött på hittills. Verkar inte vara gratis, måste printa ut en j*vla lapp från konsumentverket om ångerrätt och fylla i. Vad i h*lvete är de här.

Kör ett ABX-test, om inte annat för akademiska intresset. http://abx.digitalfeed.net/

Permalänk
Medlem

Var uppe på vinden och grävde och hittade en förlängningskabel. Fungerar bara fint så det är väl något jox med qpads bara så nu kan man luta sig tillbaka i stolen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag kör med Schiit Magni 3+, Schiit Modi 3SE och ett par Sennheiser HD58X och är mer än nöjd. Räcker gott och väl för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jämförde precis Five finger death punch på spotify vs lossless, märkte smådetaljer skillnad där faktiskt! Rätt spännande

För övrigt funderar jag på om man kanske skulle kört på stängda hörlurar istället nu i efterhand. En FV som spelar datorspel bakom mig, bor i lägenhet osv. Men "Spelbutiken" har sjukaste retursystemet jag stött på hittills. Verkar inte vara gratis, måste printa ut en j*vla lapp från konsumentverket om ångerrätt och fylla i. Vad i h*lvete är de här.

Tror jag skrev det i ett tidigare svar. Det beror ju på ens förutsättningar men jag skulle aldrig palla öppna lurar för gaming i en miljö där andra människor vistas.

Gällande retur så finns det en relativt ny klausul att företag ska tillhandahålla en blankett för retur, men du som konsument kan ångra ditt köp på annat sätt. Se till att det går att dokumentera bara.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Tror jag skrev det i ett tidigare svar. Det beror ju på ens förutsättningar men jag skulle aldrig palla öppna lurar för gaming i en miljö där andra människor vistas.

Gällande retur så finns det en relativt ny klausul att företag ska tillhandahålla en blankett för retur, men du som konsument kan ångra ditt köp på annat sätt. Se till att det går att dokumentera bara.

Ska ta och kontakta Spelbutiken imorgon. Dom får fan lösa nåt, om det är en Postnord QR kod eller vad dom vill. Man kan inte göra det så omständigt för kunder för att slippa returer/ångerrätt.

Men då är nästa fråga, om man ska ha ett par stängda lurar runt samma pris som DT880 32ohm, vad rekommenderar ni då?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Undvik eller köp min.
Den är väldigt bra på att skapa ihåligt anemiskt ljud
Goldpoint Headphone Pro är ett alternativ om man till ta sina lurar i kragen men de får inte va för trögdrivna då den inte har samma effekt. Den lyckas mycket bättre behålla musikaliteten i lurarna enligt min subjektiva bedömning.

Testat lite med EMU Teak. THX 789 förutsägbart minst glädje. GHP gör ungefär det jag förväntar.
Har haft mycket nytta av den med JVC DX 1000 känns som en grym match för Emu Teak så här långt också. Går att dra upp volymen bra mycket utan att basen drar iväg. Men än så länge har jag inte hittat någon förstärkare som inte fungerar med Teak

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Var uppe på vinden och grävde och hittade en förlängningskabel. Fungerar bara fint så det är väl något jox med qpads bara så nu kan man luta sig tillbaka i stolen.

Var qpad kabeln till ett headset månne?
De har ju en extra ljudkanal för micen, så pluggen är delad i fler sektioner. (Kollar du på kontakten ser du nog att den består av fler segment rent fysiskt)
Jag har aldrig tänk på om de inte kompatibla med varandra dock men tydligen inte med tanke hur det gick för dig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Var qpad kabeln till ett headset månne?
De har ju en extra ljudkanal för micen, så pluggen är delad i fler sektioner. (Kollar du på kontakten ser du nog att den består av fler segment rent fysiskt)
Jag har aldrig tänk på om de inte kompatibla med varandra dock men tydligen inte med tanke hur det gick för dig

Den har en för mic och en separat för headphone som de brukar ha sen går de till en box med volymkontroll. Men det är väl någon annan typ av kontakt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tjena igen tråden!
snubblade över en post/annons från ljudmakaren på facebook, där de visade upp en uppställning som de satt ihop och lyssnade på, där en av komponenterna i kedjan de listade var en PowerHAUS M6 från The Chord Company.
Jag sökte och fick fram att det är en grendosa för 26k?!?!
Enligt TCC så är den uppbyggd, och framtagen med komponenter för bästa ljudkvalitet, och designad för minsta brus, letar man efter recensioner så får man bara texter som copy+pastar det som TCC skriver om den.
Jag förstår givetvis att så "ren" ström som möjligt är viktigt för bra ljud, eller att det åtminstone kan uppstå vissa problem relaterade till "dålig" strömsättning.
Samtidigt tror skeptikern i mig att detta är ormolja på hög nivå; framförallt av anledningen att man på den här nivån (prisklass) väl inte hade gjort saker som drivs på nät-spänning med dåliga (brusiga, känsliga) nätaggregat, eller tänker jag helt fel?
För mig påminner det lite om t.ex hifi-SSD eller snordyra optiska kablar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Tjena igen tråden!
snubblade över en post/annons från ljudmakaren på facebook, där de visade upp en uppställning som de satt ihop och lyssnade på, där en av komponenterna i kedjan de listade var en PowerHAUS M6 från The Chord Company.
Jag sökte och fick fram att det är en grendosa för 26k?!?!
Enligt TCC så är den uppbyggd, och framtagen med komponenter för bästa ljudkvalitet, och designad för minsta brus, letar man efter recensioner så får man bara texter som copy+pastar det som TCC skriver om den.
Jag förstår givetvis att så "ren" ström som möjligt är viktigt för bra ljud, eller att det åtminstone kan uppstå vissa problem relaterade till "dålig" strömsättning.
Samtidigt tror skeptikern i mig att detta är ormolja på hög nivå; framförallt av anledningen att man på den här nivån (prisklass) väl inte hade gjort saker som drivs på nät-spänning med dåliga (brusiga, känsliga) nätaggregat, eller tänker jag helt fel?
För mig påminner det lite om t.ex hifi-SSD eller snordyra optiska kablar

Det är troligen nått som tekniskt kan påverka för att rena elen men priset är ormoljenivå, det går att skaffa en magnetstabilisator https://www.elfa.se/sv/stoerskydd-transformator-500-va-norate... för mindre pengar och ev komplettera den med dc fällor och så mycket bättre än det blir det inte. Sedan så ska det inte heller påverka nått om nätdelen är bra byggd men många är ju tyvärr snåla och skippar filter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Tjena igen tråden!
snubblade över en post/annons från ljudmakaren på facebook, där de visade upp en uppställning som de satt ihop och lyssnade på, där en av komponenterna i kedjan de listade var en PowerHAUS M6 från The Chord Company.
Jag sökte och fick fram att det är en grendosa för 26k?!?!
Enligt TCC så är den uppbyggd, och framtagen med komponenter för bästa ljudkvalitet, och designad för minsta brus, letar man efter recensioner så får man bara texter som copy+pastar det som TCC skriver om den.
Jag förstår givetvis att så "ren" ström som möjligt är viktigt för bra ljud, eller att det åtminstone kan uppstå vissa problem relaterade till "dålig" strömsättning.
Samtidigt tror skeptikern i mig att detta är ormolja på hög nivå; framförallt av anledningen att man på den här nivån (prisklass) väl inte hade gjort saker som drivs på nät-spänning med dåliga (brusiga, känsliga) nätaggregat, eller tänker jag helt fel?
För mig påminner det lite om t.ex hifi-SSD eller snordyra optiska kablar

Audiosciencereview har testat vissa av dessa "renare" men kan inte mäta några nämnvärda skillnader.
Exempel:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps...
Slösa inte pengar på sådant, bättre att t.ex. se till att bekämpa eko i rummet, rätt vinklar på högtalarna osv..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen nått som tekniskt kan påverka för att rena elen men priset är ormoljenivå, det går att skaffa en magnetstabilisator https://www.elfa.se/sv/stoerskydd-transformator-500-va-norate... för mindre pengar och ev komplettera den med dc fällor och så mycket bättre än det blir det inte. Sedan så ska det inte heller påverka nått om nätdelen är bra byggd men många är ju tyvärr snåla och skippar filter.

Skrivet av Kaleid:

Audiosciencereview har testat vissa av dessa "renare" men kan inte mäta några nämnvärda skillnader.
Exempel:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/ps...
Slösa inte pengar på sådant, bättre att t.ex. se till att bekämpa eko i rummet, rätt vinklar på högtalarna osv..

Precis vad jag tänkte
Dessutom skryter de med att de INTE använder filter i den (för att det skulle vara noisy).
Det som gör mig mest förbluffad är att det verkar som att (nästan) hela hifi-scenen vill driva runt dessa bluffprodukter (SSDer, kablar, grendosor, etc) med tex recensenter som tycker att det gör SÅÅÅÅÅN SKILLNAD för ljudet.
Folk borde veta bättre...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Precis vad jag tänkte
Dessutom skryter de med att de INTE använder filter i den (för att det skulle vara noisy).
Det som gör mig mest förbluffad är att det verkar som att (nästan) hela hifi-scenen vill driva runt dessa bluffprodukter (SSDer, kablar, grendosor, etc) med tex recensenter som tycker att det gör SÅÅÅÅÅN SKILLNAD för ljudet.
Folk borde veta bättre...

Till en viss nivå gör det skillnad sedan därefter är det själva varumärke man betalar för. Vart på demo en gång med Isotek. Byte från billigt skräp till entry det hörde man. Därefter från entry och över det kan man bara glömma.
Själv har jag bara lite finare kablar för att strömmen där jag bor är kass. Jag skulle aldrig i livet lägga 10-100k på strömrennare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Till en viss nivå gör det skillnad sedan därefter är det själva varumärke man betalar för. Vart på demo en gång med Isotek. Byte från billigt skräp till entry det hörde man. Därefter från entry och över det kan man bara glömma.
Själv har jag bara lite finare kablar för att strömmen där jag bor är kass. Jag skulle aldrig i livet lägga 10-100k på strömrennare.

Det som gör mig mest skeptiskt är ju att det är lite en paradox;
Har du bra nätdelar så får du en bra drift även med dålig ström (som de beskriver i ASR som länkades tidigare: i en kommentar visade de en horrible ac-signal som en nätdel utan problem levererade bra spänning från), och har du en dålig nätdel så får du ju dålig drift även med bra ström. Vilket innebär att du i bästa fall inte får någon förändring med dyrare/bättre kablar.
Det mest talande är ju att detta aldrig/sällan backar upp påståendena med mätvärden på den förändring som de sägs göra.
Alla mätbara förändringar är inte hörbara, men alla hörbara förändringar är mätbara

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Till en viss nivå gör det skillnad sedan därefter är det själva varumärke man betalar för. Vart på demo en gång med Isotek. Byte från billigt skräp till entry det hörde man. Därefter från entry och över det kan man bara glömma.
Själv har jag bara lite finare kablar för att strömmen där jag bor är kass. Jag skulle aldrig i livet lägga 10-100k på strömrennare.

Men kablarna hjälper ju inte om strömmen är kass? Då har du ju större chans att kassa kablar som skapar två fel ger 1 rätt. Då är det strömrenare du behöver.

Batteridrivet skulle ju lösa det mesta. Men det är ju inte helt brandsäkert ha stora batterier hemmavid... Lithumbränder går ju inte att släcka överhuvud taget de måste bara brinna ut så de kan man fetglömma ha i större ackumulatorer.

Bilbatterier med risk för läckande batterisyra är ju inte heller så frestande men för hörlurar känns det ju liksom batteridrivet som den billigaste vägen till klockren ström. Det är ett A-B test man gärna velat göra inte för att jag orkar...

Jag har problem med mysko ström i eluttagen i sovrummet. Men det är bara rörförstärkaren som ger symptom jag direkt kan höra men det är rejäla symptom som 90 % volymbortfall i högerkanal om jag inte får till rca kontakterna i exakt rätt läge och rejält med brus :p. De flesta om inte alla av mina transistorförstärkare har filter så månne därför de klarar sig. Men när jag bär runt min rme adi-2 dac främst så kan jag inte säga att jag uppfattat någon skillnad i ljudkvalitet så ja 25000 för bara ett grenuttag... Jag skulle absolut köpa grenuttag som kanske ger något skydd vid blixtnedslag iaf men det är mer för det än för renare ström

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Men kablarna hjälper ju inte om strömmen är kass? Då har du ju större chans att kassa kablar som skapar två fel ger 1 rätt. Då är det strömrenare du behöver.

Batteridrivet skulle ju lösa det mesta. Men det är ju inte helt brandsäkert ha stora batterier hemmavid... Lithumbränder går ju inte att släcka överhuvud taget de måste bara brinna ut så de kan man fetglömma ha i större ackumulatorer.

Bilbatterier med risk för läckande batterisyra är ju inte heller så frestande men för hörlurar känns det ju liksom batteridrivet som den billigaste vägen till klockren ström. Det är ett A-B test man gärna velat göra inte för att jag orkar...

Jag har problem med mysko ström i eluttagen i sovrummet. Men det är bara rörförstärkaren som ger symptom jag direkt kan höra men det är rejäla symptom som 90 % volymbortfall i högerkanal om jag inte får till rca kontakterna i exakt rätt läge och rejält med brus :p. De flesta om inte alla av mina transistorförstärkare har filter så månne därför de klarar sig. Men när jag bär runt min rme adi-2 dac främst så kan jag inte säga att jag uppfattat någon skillnad i ljudkvalitet så ja 25000 för bara ett grenuttag... Jag skulle absolut köpa grenuttag som kanske ger något skydd vid blixtnedslag iaf men det är mer för det än för renare ström

Vet att jag behöver det också. Har ej tagit tag i problemet och ej orkat investera i något. Hittar man något så är det ofta dyrt som stryk. Bara inte blivit av. Funderar i nästa omgång det blir nya högtalare.