Permalänk
Medlem

Ansluta garage 30m bort utan kabel.

Hej min farsa frågade hur han ska göra, han har redan testat elnätet men det fungerade inte då det var olika faser.

Finns en inkommande elcentral i huset samt en till i garaget/ ladan.

Anledningen är att han måste ansluta lastbalanseringen i huvud centralen med laddstationen inne i garaget.

Anslutningen måste vara stabil.

Går det att sätta en accesspunk på husväggen och en på garageväggen och skapa någon sorts länk?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Stabilt blir det först med kabel, annars finns som du säger radiolänk. kör han Asus router så kanske ytterligare en för deras Mesh system. med hyggligt frisikt eller utan tjocka väggar borde inte 30m vara några problem för 2.4ghz wifi.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Radio länk? Är det dyrt? han bor i norra Sverige så att gräva ner en kabel är inte aktuellt än på någon vecka, samt att han lät osugen att gräva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beroende på budget kanske två stycken Unifi Nanobeam M5 skulle kunna funka bra, ska laddstationen inne i garaget anslutas via kabel eller Wi-Fi?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Här är ett gäng radiolänkar https://www.dustinhome.se/group/hardvara/natverk/tradlost-nat...

men kolla på Asus AI Mesh om ni kör ASUS sen tidigare.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

@eXeem, ska det vara trådlöst skaffa två Ubiquiti NanoStation Loco M2 eller M5. 5Ghz varianten kostar lite mer. Finns guider på YouTube hur man konfigurerar prylarna. Bara montera upp, se till att dom pekar mot varandra. Fixa med RJ45 kabel och sedan är det klart.

Jag skulle dock bara lägga ut en RJ45 kabel på marken eller i snön tillfälligt i väntan på att marken ska tina och sedan gräva ner. Om det bara är 30meter så finns det ingen anledning att använda trådlöst. Dessutom kan man köpa RJ45 med PE-mantel på Kjell. Sedan bara lägga den i typ VP-rör eller något liknande på 10cm djup. Det duger ju om kabeln bara ska grävas ner på tomt.

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Kör den som AP på utsidan av mitt hus mot garaget ca 30 meter bort. full täckning i garaget med mobilen. borde duga?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Kan du ha fri sikt så hade jag röstar på en mesh nod (du måste såklart ha meshnätverk i huset då), kommer nog göra detsamma hemma på ett avstånd på 20m där wifi dongel inte riktigt orkar med.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@eXeem, ska det vara trådlöst skaffa två Ubiquiti NanoStation Loco M2 eller M5. 5Ghz varianten kostar lite mer. Finns guider på YouTube hur man konfigurerar prylarna. Bara montera upp, se till att dom pekar mot varandra. Fixa med RJ45 kabel och sedan är det klart.

Jag skulle dock bara lägga ut en RJ45 kabel på marken eller i snön tillfälligt i väntan på att marken ska tina och sedan gräva ner. Om det bara är 30meter så finns det ingen anledning att använda trådlöst. Dessutom kan man köpa RJ45 med PE-mantel på Kjell. Sedan bara lägga den i typ VP-rör eller något liknande på 10cm djup. Det duger ju om kabeln bara ska grävas ner på tomt.

Jag ska föreslå att han lägger en kabel löst

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eXeem:

Jag ska föreslå att han lägger en kabel löst

I så fall måste det vara en utomhuskabel för annars är den borta efter några år, uv strålinngen gör att kablarna spricker isär och det kommer in fukt i dem.
Det bästa är att gräva ner en slang och dra fiber i den, ev kan man dra koppar. annars är en riktig radiolänk byggd med 2 accesspunkter monterade på fasaden på respektive byggnad det bästa man kan göra, mesh är inte alls samma sak utan nått man fuskar med inomhus för att man är för lat att dra kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Undvik radio till varje pris, den sträckan borde vara enkelt att fixa själv med rör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Undvik radio till varje pris, den sträckan borde vara enkelt att fixa själv med rör.

Radio är troligen tekniskt bättre än kabel men sämre än fiber, en radiolänk skapar ingen galvanisk förbindelse mellan byggnaderna, om byggnaderna har samma elmätare är det troligen inte så illa men det kan fortfarande innebära okad brandrisk om det åskar.
Har byggnaderna separata elmätare bör man inte dra en kabel mellan dem för då är chansen rätt stor att de har olika jordpotential.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Höll på för några år sedan med exakt samma problem. Försökte med extenders av olika typer men det blev bara skit av det. Det slutade med att jag grävde ner ett 50mm elrör och drog till Kjell och Company och köpte 50m ethernet. Kopplade ena ändan i routern i huset och den andra i routern i garaget, fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk

Så länge husen är samjordade så är kabel helt klart ett bra val

Fast på 30m så borde en accesspunkt med riktantenn räcka, annars mesh som sagts

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Kabel eller rikt-antenn-APs (t.ex som Ubiquiti NanoStation Loco nämnts)

Mesh och annat kommer du bara bli besviken på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Radio är troligen tekniskt bättre än kabel men sämre än fiber, en radiolänk skapar ingen galvanisk förbindelse mellan byggnaderna, om byggnaderna har samma elmätare är det troligen inte så illa men det kan fortfarande innebära okad brandrisk om det åskar.
Har byggnaderna separata elmätare bör man inte dra en kabel mellan dem för då är chansen rätt stor att de har olika jordpotential.

Är det verkligen ett problem? KabelTV-nät finns ju i mängder utan märkbara problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Är det verkligen ett problem? KabelTV-nät finns ju i mängder utan märkbara problem.

Finns ett stycke om galvanisk avskiljning för kabel-tv hos kjell, https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/ovr...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Det var så stora problem med dem att man började koppla allt nytt via transformatorer, dessutom är det få hempulare som bygger dem.
Hur som helt så är fiber bäst och sedan en radiolänk om det går att få fri sikt mellan ändarna, en radiolänk är inte jämförbar med "vanlig wifi " utan det blir en trådlös kabel och man ska verkligen betrakta den som en kabel mellan byggnaderna och inget annat, lanet inuti byggnaderna löser man separat.
Fördelen är att man slipper gräva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var så stora problem med dem att man började koppla allt nytt via transformatorer, dessutom är det få hempulare som bygger dem.
Hur som helt så är fiber bäst och sedan en radiolänk om det går att få fri sikt mellan ändarna, en radiolänk är inte jämförbar med "vanlig wifi " utan det blir en trådlös kabel och man ska verkligen betrakta den som en kabel mellan byggnaderna och inget annat, lanet inuti byggnaderna löser man separat.
Fördelen är att man slipper gräva.

"Ethernet offers galvanic isolation by design. All connections are transformed coupled. However this does not guarantee that no noise at all might creep into a networked device."

https://www.thewelltemperedcomputer.com/Intro/SQ/GalvanicIsol...

Hade för mig att det var så men blev osäker, ingen fara alltså.

Jag vet hur radiolänk fungerar tack.
Det räcker med att en fågel flyger igenom för avbrott. Första radiolänken (mikrovågslänk) jag använde var över 20 år sedan, om en fågel flög igenom den länken dog den omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Hej min farsa frågade hur han ska göra, han har redan testat elnätet men det fungerade inte då det var olika faser.

Finns en inkommande elcentral i huset samt en till i garaget/ ladan.

Anledningen är att han måste ansluta lastbalanseringen i huvud centralen med laddstationen inne i garaget.

Anslutningen måste vara stabil.

Går det att sätta en accesspunk på husväggen och en på garageväggen och skapa någon sorts länk?

Bör ju fungera med 2st av dom här. LÄNK

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem

Om man nu använder en typ m2 eller m5 från ubiquiti på varsin sida om byggnaderna, kan man få så att det fungerar som att bara dra en kabel?

Det ska bara vara en anslutning mellan lastbalansering och laddstation, alltså inget hemma nätverk inblandad.

Eventuell molnananslutning för laddstationen är mer sekundär då det inte är kritkskt för att den ska fungera.

Laddstationen (Charge Amps Halo) den ska även ha wifi för sin uppkopplade funktioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Om man nu använder en typ m2 eller m5 från ubiquiti på varsin sida om byggnaderna, kan man få så att det fungerar som att bara dra en kabel?

Det ska bara vara en anslutning mellan lastbalansering och laddstation, alltså inget hemma nätverk inblandad.

Eventuell molnananslutning för laddstationen är mer sekundär då det inte är kritkskt för att den ska fungera.

Laddstationen (Charge Amps Halo) den ska även ha wifi för sin uppkopplade funktioner.

Det beror ju helt på vad för protokoll som pratas mellan laddstationen och lastbalanseraren.
Är det vanligt TCP/IP bör det inte vara något problem, men kan ju vara så att dom bara använder RJ45/TP kabel för att prata något helt eget, och det kommer då inte funka över radiolänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

"Ethernet offers galvanic isolation by design. All connections are transformed coupled. However this does not guarantee that no noise at all might creep into a networked device."

https://www.thewelltemperedcomputer.com/Intro/SQ/GalvanicIsol...

Hade för mig att det var så men blev osäker, ingen fara alltså.

Jag vet hur radiolänk fungerar tack.
Det räcker med att en fågel flyger igenom för avbrott. Första radiolänken (mikrovågslänk) jag använde var över 20 år sedan, om en fågel flög igenom den länken dog den omedelbart.

Lite som i Star Wars alltså? Brände fjädrarna och allt?

Jag sällar mig till dom som förordar fiber. Finns färdigkontakterade kablar, och sedan en omvandlare från Directronic i varje ände...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Lite som i Star Wars alltså? Brände fjädrarna och allt?

Jag sällar mig till dom som förordar fiber. Finns färdigkontakterade kablar, och sedan en omvandlare från Directronic i varje ände...

Tror jag knappast, det handlade nog mer om denaturerade proteiner i vitala organ.

Permalänk
Medlem

@eXeem, kabel är alltid bra.

RJ45 med PE mantel hos kjell är inte dyrt, men om det bara är kabel som ska ligga ute t.ex. några månader kan man köra med en vanlig RJ45 kabel. Visst tar den lite stryk men det är inte så att den kommer gå sönder bara för att den ligger ute på gräsmattan. Sedan är det bara att snickra ihop lite plank och bygga ett eget kabelskydd för att undvika att man trampar på kabel eller snubblar. När det sedan blir varmt och marken tinat så får man fixa någon form av rör, PEM-rör kanske och gräva ner det permanent. Inte så svårt att gräva och fixa en permanent installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kabel-tv behöver avskiljare, lan/ethernet behöver bara utrustning du kan offra, t.ex. en enkel switch som får ta eventuella spikar, när du kör oskärmat. Det går att skriva hur många gånger som helst till mrqaffe, men han fortsätter och prata om galvanisk förbindelse i alla trådar där han får chansen.

Risken är att den galvaniskt åtskilda utrustningen ändå dödas av inducerade strömmar från åska. Med fiberomvandlare/SFP minskar du den risken till själva strömadaptrarna.

Åska/blixtar bör vara värre med radiolänk på husväggen än kabel mellan byggnader då du typ kör ethernet med PoE ut på väggen, och gärna kopplar till din fina utrustning där du nu har PoE.

Permalänk

Jag säljer 2st Tp link
Tp link