AMD:s Ryzen 7 5800X3D slår Intels flaggskepp i speltest

Permalänk
Melding Plague

AMD:s Ryzen 7 5800X3D slår Intels flaggskepp i speltest

AMD:s cacheberikade Ryzen 7 5800X3D snittar 15 till 20 procent högre FPS i Shadow of the Tomb Raider jämfört med Core i9-12900K och Core i9-12900KS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

låt eran med LÖJLIGT stora cache minnen börja. intel kanske släpper nästa cpu med 24 TB L2 cache och 50 Petabyte L3

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är även DDR4 mot DDR5, eftersom de knappast testat 5800X3D med DDR5-4800.
I ett test med 2080 Ti och 12400F är det dock ingen större skillnad på DDR4 vs DDR5 i just Shadow of the Tomb Raider, så den skillnaden kanske inte är särskilt kritisk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Någon mer som minns när AMD Athlon XP (Barton) släpptes med paradnumret 512kB L2?

Permalänk
Medlem

Borde haft med vanliga 5800x så man får en baseline på om AMD inte redan tidigare är OP i de testerna.
Men sugen på att skaffa en x3d som uppgradering från min 5600x.
Kanske inte direkt men efter någon prissänkning möjligtvis

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drenmi:

Någon mer som minns när AMD Athlon XP (Barton) släpptes med paradnumret 512kB L2?

Dessa har också 512 kB L2 (per kärna).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Pinsamt för Intel, men det visste de ju själva eftersom de tvärvägrat att skicka ut review samples, och när man gör Der8auer besviken, då vet man att man misslyckats.

Jag hade ju själv hoppats på att det var hårt binnade processorer men verkar bara vara 12900K som är "good enough" för lite högre klockfrekvenser på ett fåtal kärnor, så det är inte ens lite kul.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Saknar en hel del info här, som t.ex. hur presterar en 5800X3D mot en 5800X? Utan det vet vi inte inverkan av 3D-cachet.

Permalänk
Medlem

Då återstår det och veta vad priset på den 15% kommer och vara.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Dessa har också 512 kB L2 (per kärna).

Helt rätt! Om jag minns rätt så var inte L3 en grej än när Barton kom ut. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Någon mer som minns när AMD Athlon XP (Barton) släpptes med paradnumret 512kB L2?

Ja, den första datorn jag byggde hade en AMD Athlon XP 2400+. Var lite extra stolt då just för att den hade mer L2 cache

Edit: Jag är rätt sugen på att uppgradera min 3900X till den här processorn, men då jag inte spelar något vidare längre är det knappast nödvändigt.

Permalänk
Avstängd

Detta har för mig känts som en ganska uppenbar väg framåt. Jag har ju en gammal i5 5675C med integrerad Iris-grafik, som var väldigt bra på spel om man stängde av den inbyggda grafiken och därmed fick 128MB eDRAM som en extra cache. Har för mig att i7-varianten var den snabbaste spelprocessorn där ett tag, trots att dessa kom ut efter 6000-serien.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

låt eran med LÖJLIGT stora cache minnen börja. intel kanske släpper nästa cpu med 24 TB L2 cache och 50 Petabyte L3

Barnsligt inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Detta har för mig känts som en ganska uppenbar väg framåt. Jag har ju en gammal i5 5675C med integrerad Iris-grafik, som var väldigt bra på spel om man stängde av den inbyggda grafiken och därmed fick 128MB eDRAM som en extra cache. Har för mig att i7-varianten var den snabbaste spelprocessorn där ett tag, trots att dessa kom ut efter 6000-serien.

Jo, kör fortfarande med 5775c. För klockfrekvensen väldigt bra spelprocessor

Permalänk

Här jämför man GPUer:
https://www.techpowerup.com/review/geforce-rtx-3070-ti-vs-rad...
Frågan är om det är samma spel som gynnas av mycket cache dvs av radeon rx 6800 som av 3D cache på CPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Barnsligt inlägg

"640K is more memory than anyone will ever need"

Is that you?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Thomas:

Det är även DDR4 mot DDR5, eftersom de knappast testat 5800X3D med DDR5-4800.
I ett test med 2080 Ti och 12400F är det dock ingen större skillnad på DDR4 vs DDR5 i just Shadow of the Tomb Raider, så den skillnaden kanske inte är särskilt kritisk.

Lade till det i artikeln Lite oklart hur mycket det påverkar, men i mitt tycke bör identisk hårdvara användas så långt det går för att det verkligen ska kännas rättvist.

Edit: Brainfart här inser jag, är ju bara DDR4 för AMD som gäller och rätt standard att testa Alder Lake med DDR5, så egentligen inga konstigheter.

Skrivet av pv2b:

Saknar en hel del info här, som t.ex. hur presterar en 5800X3D mot en 5800X? Utan det vet vi inte inverkan av 3D-cachet.

Ja det hade varit betydligt mer matnyttigt om de inkluderat både 5800X och 9 5900X. Men samtidigt en intressant första inblick, även om testmetoderna lämnar en del att önska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Jo, kör fortfarande med 5775c. För klockfrekvensen väldigt bra spelprocessor

Jo det var lite konstigt där ett tag när dessa processorer kom. Ingen förväntade sig att de skulle vara något speciellt mer än att de hade väldigt bra integrerad grafik, och således testades de oftast bara med den interna grafiken, och många testade inte alls eftersom de redan var gamla när de kom liksom. Ibland gjordes något test med GPU också, men man följde sällan upp de imponerande siffrorna. Swec testade på riktigt dock, och några till, och märkte att den var sjukt snabb i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Barnsligt inlägg

Ett annat sätt att se det är att det är ett ironiskt inlägg med försök till lite humor. Är man bitter så kan det säkert uppfattas annorlunda...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Barnsligt inlägg

På vilket sätt är det barnsligt? Och hur är ditt bättre i så fall 🙂?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Satt och hoppades på en 5950X3D... Nu sitter man och funderar på om man skall byta sin 3950X mot en 5950X eller vänta och byta allt mot AM5.
En störra kostnad, men en plattform som kommer leva ett tag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ser kanske bra ut!

Jag väntar på officiella jämförelser från SWECLOCKERS och andra giganter. Detta kan lika bra varit en kontrollerad läcka med avsikt.

Edit: Dessutom i fler än ett spel?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joppis:

"640K is more memory than anyone will ever need"

Is that you?

Inte nog med att Gates aldrig sa det där med 640K, men det påstådda citatet är helt fel också.
Det han påstods säga var "640K ought to be enough for anyone". Inget tidsperspektiv inblandat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

låt eran med LÖJLIGT stora cache minnen börja. intel kanske släpper nästa cpu med 24 TB L2 cache och 50 Petabyte L3

Skrivet av Thomas:

Dessa har också 512 kB L2 (per kärna).

32MB L2 per kärna, baby!

https://www.youtube.com/watch?v=ZDtaanCENbc

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Konstigt test men det visar iaf att 5800X3D är bättre på spel men hur mycket är frågan....?
Intel har varit starkare än AMD i högre upplösningar (1440p och mer) så detta kanske göra att AMD är på samma nivå eller gått förbi.

Vi får vänta på ett ordentligt test som inte gör en "cherry picking"

Permalänk
Medlem

Bra där men 720p ? Fler och fler spelar väl i högre upplösning och då gör CPU mindre skillnad då GPU alltid är flaskhals där.

Permalänk
Medlem

Drar tomb raider mer eller mindre nytta av stor cache än andra spel?

Och

Hur snabbt ddr5 hade 12900k systemen?

Skillnaden på ddr5 och ddr5 kan vara långt mer än 15% i spel.

Jämför 4800 mot 6400 mhz tex.

Edit: lågt klockat ddr5 är tom sämre än bra ddr4 i flera fall.

Sen måste jag säga att upplösningen capframex verkar ha testat i ser ut att vara under 720p samt med extremt låga inställningar, undra om vissa saker bara får plats i cachen helt enkelt? Någon mer kunnig som kan svara på det kanske.

Permalänk
Medlem

Intressant.
Men jag väntar på mer "riktiga test"
Där det redovisas bättre vad som jämförs. Försöker ha likvärdiga system. Jämförs med andra Ryzen processorer.
Testar mer än ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag är inte jättelångt bort, tekniken är nästan här, ge det 10-20 år så kanske vi har ganska massiva mängder minne

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Konstigt test men det visar iaf att 5800X3D är bättre på spel men hur mycket är frågan....?
Intel har varit starkare än AMD i högre upplösningar (1440p och mer) så detta kanske göra att AMD är på samma nivå eller gått förbi.

Vi får vänta på ett ordentligt test som inte gör en "cherry picking"

Jag instämmer i detta, min misstanke är att 5800X3D generellt ej kommer vara snabbare i någon betydande mån, det kommer finnas titlar som Tomb Raider där AMD tar ledningen och titlar där Intel hamnar före.

Hype hype hype

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED