Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sonnet släpper instickskort med åtta USB Type-C-portar

Permalänk
Melding Plague

Sonnet släpper instickskort med åtta USB Type-C-portar

Den som har akut brist på USB Type-C-portar och är villig att offra ett stycke kortplats i form av PCI Express x8 kan få ordentlig tillökning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Som jag längtat...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Häftig produkt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Nu kan jag äntligen One uppa min gamla klasskamrat som prompt hävdade att en dator med många USB-portar var bättre än en med få!

Permalänk
Medlem

Tråkigt pris, men detta är något som kan modernisera en åldrande dator helt klart

Ett av få instickskort som fått mig att vilja ha det på riktigt länge, slutat med allt utom grafikkort annars

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt tyvärr även om det vore intressant.
Har två USB-C portar på min dator en 2x2 (20Gbps) på mobo och 1st USB 3.1 Gen2 i chassit. Har inte haft nytta av dem ännu då allt körs på vanlig USB fortfarande. En USB 3.0 hub har jag dock för att få 4 fler portar. Men den kostade också 35kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Master of Overkill

Fan så vill ha verkligen!
Synd kostar satan.....
Börjar nästan ha 0 USB-A prylar så påverkar en..

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Det är framförallt laptops som man har behov av fler usb portar. Många laptops har idag bara 3st och man får då problem att plugga in:
1st usb tangentbord
1st mus
2st usb ssd
1st usb headset /jabra speak
1st hårdvara som man ska programmera.

Vissa säger köp bluetooth mus + tangentbord + headset. Jag säger att jag håller med. Dock finns inte dessa lediga på varenda rum i alla företag som man sätter sig i.

Desktop däremot så har man oftast ssd i datorn och man har egna prylar och kan använda mindre usb portar. Jag själv kör med en usb hubb för enkel hårdvara som ej kräver mycket. Behov av jättemånga externa snabba portar på en desktop känns för mig ovanligt. Jag tänker framförallt på personen som kör med mängder usb c ssd istället för att montera dem internt.

Permalänk
Medlem

Så pass få saker man använder som använder C (bara telefonen, och inte ens den drar nytta av det), så det känns lite som att det kvittar 😅

Resten använder A, headset, tangentbord, mus, etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa säger köp bluetooth mus + tangentbord + headset. Jag säger att jag håller med. Dock finns inte dessa lediga på varenda rum i alla företag som man sätter sig i.

Jag kanske är lite känslig.
Men jag föredrar att använda egna headset och kalsonger istället för att låna andras.

Permalänk
Medlem

Saknar fortfarande potenta USB-C minneskort i kompaktformat. Förstår inte att det inte finns. USB 3.0 är alltför vanlig ännu för att man skall tycka att detta är intressant

Permalänk
Medlem

Hade helt klart fått användning för en sån här produkt, men inte för 4700 kr.

Den är alldeles för dyr för vad den gör.

Permalänk
Medlem

Kul produkt, men att den kostar lika mycket som ett "Min IGP är trasig"-grafikkort lär nog avskräcka en del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Saknar fortfarande potenta USB-C minneskort i kompaktformat. Förstår inte att det inte finns. USB 3.0 är alltför vanlig ännu för att man skall tycka att detta är intressant

Är det inte en licenskostnad eller nåt för att använda USB-C? Kanske äter upp för mycket av marginalen på produkter som inte kostar så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Är det inte en licenskostnad eller nåt för att använda USB-C? Kanske äter upp för mycket av marginalen på produkter som inte kostar så mycket.

Jag tror ett problem också är att det är lite av en nishprodukt.
Säg även om det 'bara' hade kostat 2500kr så tror jag inte att det hade sålt i jättestora volymer.
Dels kan även produktionskostnader bli högre om man tillverkar i mindre volymer, får sämre avtal etc.
Sen att det är färre produkter sålda att slå ut andra kostnader med utveckling etc.

Exempelvis om det finns några produktutvecklare, programmerare eller dyl. på forumet så tror inte det är många av dem som hade kunnat tänka sig att jobba för motsvarande lön som de hade fått om de stekt burgare på "donken".

Permalänk
Medlem

Fantastisk produkt som jag absolut skulle kunna ha nytta av men priset är alldeles för saftigt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag kanske är lite känslig.
Men jag föredrar att använda egna headset och kalsonger istället för att låna andras.

Du är en sådan där rik person som har råd med en egen assistent som bär med dig dina tillbehör vart du än är? Jag vill också bli en sådan person med assistenter. Jag drömmer om vilka datorutrustning och kamera jag skulle skaffa om jag hade som assistenter bar utrustningen åt mig vart jag än är..

Annars får man låna andra prylar. Headset som är overhead så är jag inte extremt känslig emot dem. Men visst förstår jag att vissa är det. På samma sätt att vissa inte vill använda samma stol som andra. Och ens egen kontorsstol är ju ofta skönare än de som brukar finns på olika lokaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag kanske är lite känslig.
Men jag föredrar att använda egna headset och kalsonger istället för att låna andras.

Bortskämd du är, klart man använder arbetsplatsens gemensamma underkläder.

Permalänk
Medlem

Underkläder, vem använder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Underkläder, vem använder det?

Stålmannen är en jag vet på rak arm.

Permalänk
Medlem

Tillbehör borde bytt standard redan.

Hade gladeligen tagit ett MB som bara kom med C-portar och köpt adaptrar för mina saker.
SERIÖST!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Underkläder, vem använder det?

jag kör svart plastsäck, billigt och så kan man ha "nya" kläder varje dag när man har råd. oftast brukar jag dock ta beggade

Angående kortet så är det en extremt nischad produkt. hade dom kanske gjort 2 st portar med maximal hastighet och de andra med "slö" hastighet kanske priset skulle kunnat dras ned på mer behagliga nivåer. kanske göra olika kostnads steg, vill man ha 4 snabba så kostar det mer.
men sitter man och maxar 8 st USB-c portar konstant så kan det vara värt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det därför macar är så dyra (de har bara en massa onödigt dyra usb-c portar så att man dessutom måste skaffa adaptrar till usb-a)?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

800:- hade känts dyrt för detta.
400:- under smärtgränsen.
299:- perfa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

800:- hade känts dyrt för detta.
400:- under smärtgränsen.
299:- perfa

Ja det vore ju VÄLDIGT önskvärt för skulle vilja ha ett.
Men med tanke på att ett billigt 2-portars usb-c kort kostar över 600kr så tror jag tyvärr att du är väldigt optimistisk!
För 400:- kan du kanske hitta ett med 1st usb-c. Vill du ha 4 portar är vi en bit över två lax.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Är USB-C på datorsidan lite av en flop? I jobbet har jag kört Mac med bara USB-C och det blev ju adapter-kalas och till slut glappande och fungerade inte så bra. Den dell jag kör nu har även den bara USB-C, håller dock ihop fortfarande. Finns plats väljer jag fullstora USB portar varje gång. Har aldrig haft något mekaniskt problem med en normal USB port.

Till devices är det ju guld dock. Mycket bättre än mini, micro osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Är USB-C på datorsidan lite av en flop? I jobbet har jag kört Mac med bara USB-C och det blev ju adapter-kalas och till slut glappande och fungerade inte så bra. Den dell jag kör nu har även den bara USB-C, håller dock ihop fortfarande. Finns plats väljer jag fullstora USB portar varje gång. Har aldrig haft något mekaniskt problem med en normal USB port.

Till devices är det ju guld dock. Mycket bättre än mini, micro osv.

Blir väl lite moment 22, när gamla saker måste fortsätta fungera så måste USB-A finnas kvar på moderkorten, och när det inte finns moderkort med flera USB-C så måste den nya kringutrustningen ha USB-A. Hade kanske varit bättre om alla bestämde att nu går vi över till USB-C, så får vi använda instickskort till USB-A istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blir väl lite moment 22, när gamla saker måste fortsätta fungera så måste USB-A finnas kvar på moderkorten, och när det inte finns moderkort med flera USB-C så måste den nya kringutrustningen ha USB-A. Hade kanske varit bättre om alla bestämde att nu går vi över till USB-C, så får vi använda instickskort till USB-A istället.

Det är väl enklare välja en kabel med A-C eller C-A eller C-C eller en adapter, så C för hela slanten på modermodemen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av dpom86:

Ja det vore ju VÄLDIGT önskvärt för skulle vilja ha ett.
Men med tanke på att ett billigt 2-portars usb-c kort kostar över 600kr så tror jag tyvärr att du är väldigt optimistisk!
För 400:- kan du kanske hitta ett med 1st usb-c. Vill du ha 4 portar är vi en bit över två lax.

Optimistiskt ja, helt klart.
Men att behöva betala 600 redan för 2 portar är ju ren ocker till att börja med. Är ju "bara" portar man får för pengarna i slutändan

Permalänk
Medlem

@Allexz Ja kul är det inte.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)