Win 11 - Sanity check

Permalänk
Medlem

Win 11 - Sanity check

Hej!

Behöver kolla så att inte jag har gjort någon dunder tabbe här, eller håller på att bli galen. Försöker boota win 11 på nybyggd dator, får det kanske inte så väldigt informativa meddelandet:

Det går inte att köra windows 11 på den här dator - End of story, kolla sys req.

Datorn i fråga:

  • CPU: Ryzen 5600x

  • Moderkort: Asus tuf gaming b550-plus

  • RAM: Corsair DDR4 2x8GB 3200 MHz

  • GPU: GTX 1070

  • Disk: WD BLACK SN850 NVMe SSD M.2 1TB

Klickat i ändringar i bios efter följande med .. tror jag... : https://www.asus.com/uk/support/FAQ/1046215

Fattar verkligen inte vad jag kan göra fel, och ångrar win 11 något så in i ...

Permalänk
Medlem

Jo, det går. Se till att fTPM och Secure boot är aktiverat i BIOS.

Skrivet av Pontuff:

kanske inte så väldigt informativa meddelandet:

Det stämmer, så försök att vara mer informativ.

Gör du en fräsh installation eller har du flyttat disken från en dator till denna? Och får du nåt felmeddelande? "funkar inte" är inte en bra felbeskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, det går. Se till att fTPM och Secure boot är aktiverat i BIOS.

Det stämmer, så försök att vara mer informativ.

Gör du en fräsh installation eller har du flyttat disken från en dator till denna? Och får du nåt felmeddelande? "funkar inte" är inte en bra felbeskrivning.

Tack för svaret, menade att win 11 meddelandet inte var så informativt men du har rätt.

- Helt ny disk, den ser ut att må bra enligt bios.
- Kommer till win 11 installationen men efter jag har skrivit in produktnyckel får jag det kortfattade meddelandet; Win 11 går inte att köra på den här datorn, kolla sys req på den här adressen. Och sedan inget mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, det går. Se till att fTPM och Secure boot är aktiverat i BIOS.

Det stämmer, så försök att vara mer informativ.

Gör du en fräsh installation eller har du flyttat disken från en dator till denna? Och får du nåt felmeddelande? "funkar inte" är inte en bra felbeskrivning.

Secure Boot behöver inte vara aktiverat. Moderkortet behöver bara stödja Secure Boot.

Skrivet av Pontuff:

Tack för svaret, menade att win 11 meddelandet inte var så informativt men du har rätt.

- Helt ny disk, den ser ut att må bra enligt bios.
- Kommer till win 11 installationen men efter jag har skrivit in produktnyckel får jag det kortfattade meddelandet; Win 11 går inte att köra på den här datorn, kolla sys req på den här adressen. Och sedan inget mer

Har du aktiverat fTPM i biosen? Och UEFI är aktiverat. Kan inte komma på något annat varför den skulle neka dig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Secure Boot behöver inte vara aktiverat. Moderkortet behöver bara stödja Secure Boot.
Har du aktiverat fTPM i biosen? Och UEFI är aktiverat. Kan inte komma på något annat varför den skulle neka dig.

Gav upp och körde win 10 istället, nyckeln funkade även för det.

När jag väl körde pc healthcheck grejen från windows skyllde den mycket väl på UEFI. Hur det är möjligt vet jag dock verkligen ej, har sett videos från asus för exakt det här moderkortet och följt till punkt och pricka men men...

Tack för svar ändå!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pontuff:

Hej!

Behöver kolla så att inte jag har gjort någon dunder tabbe här, eller håller på att bli galen. Försöker boota win 11 på nybyggd dator, får det kanske inte så väldigt informativa meddelandet:

Det går inte att köra windows 11 på den här dator - End of story, kolla sys req.

Datorn i fråga:

  • CPU: Ryzen 5600x

  • Moderkort: Asus tuf gaming b550-plus

  • RAM: Corsair DDR4 2x8GB 3200 MHz

  • GPU: GTX 1070

  • Disk: WD BLACK SN850 NVMe SSD M.2 1TB

Klickat i ändringar i bios efter följande med .. tror jag... : https://www.asus.com/uk/support/FAQ/1046215

Fattar verkligen inte vad jag kan göra fel, och ångrar win 11 något så in i ...

Hade exakt samma problem tidigare i veckan när jag installerade Windows 11 på en helt ny dator. Visade sig vara en bug i BIOS, TPM 2.0 var satt till Enabled, satte till Disabled, starta om å testa igen... funka fortfarande inte, satte TPM 2.0 till Enabled igen å startade om - nu fungerade det. TPM 2.0 inställningen heter dock något annat på mitt ASUS moderkort.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kollade du version på bios/uefi?

”Version 2407
2021/08/04 20.16 MBytes
TUF GAMING B550-PLUS BIOS 2407
"Support Windows 11 by default, no settings changes required in the UEFI BIOS.”

Senaste är 2604
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Kollade du version på bios/uefi?

”Version 2407
2021/08/04 20.16 MBytes
TUF GAMING B550-PLUS BIOS 2407
"Support Windows 11 by default, no settings changes required in the UEFI BIOS.”

Senaste är 2604
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Ja, jag tror det iaf, laddade ned den senaste versionen och gjorde bios flashback för processorn.

Men men, jag är bra nöjd med win 10. Tog en win 11 licens mest för att den var 100 kr billigare och ser ingen nytta än i huvudvärken över att försöka få det att funka så länge som jag kan köra på win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Tack för svaret, menade att win 11 meddelandet inte var så informativt men du har rätt.

- Helt ny disk, den ser ut att må bra enligt bios.
- Kommer till win 11 installationen men efter jag har skrivit in produktnyckel får jag det kortfattade meddelandet; Win 11 går inte att köra på den här datorn, kolla sys req på den här adressen. Och sedan inget mer

Exakt samma sak händer på min dator när jag försöker installera Win11 "rent" genom att boota från USB. Älskar också att Microsofts felmeddelanden är så värdelösa - "Det går inte", "Något hände", "Ett problem uppstod" o.s.v.

Det roligaste är att jag redan hade uppgraderat till Win11 "in-place" från Win10 tidigare, men när jag lite senare istället ville göra en ren installation av Win11 genom att boota från ett USB-minne fick jag bara detta väldigt icke-informativa meddelande. Jag körde då Windows 11 installationsprogrammet inifrån min gamla Windows 11-installation (den som var en upgrade från Win10) och då gick det hur bra som helst. Får även bara gröna bockar i PC Health Checker.

Så ett alternativ är att du installerar Win10 (behöver inte aktivera det), sedan kör Windows 11 setup.exe inifrån Windows 10. Sedan kan du välja alternativet "Keep nothing" så blir det i princip en ren installation (kommer inte ihåg, man kanske får en Windows.old mapp som man måste ta bort manuellt eller via Disk Cleanup).

Gissar att det är någon bug i installationsprogrammet som körs när man bootar via USB, som gör att den detekterar vissa kompatibla datorer som inkompatibla.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD