Permalänk
Inaktiv

Bor i Finland men jag betalar ca. 0,16 euro per kWH totalt och jag tror det låg på 0,15ish totalt för två år sen så inga stora förändringar.

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Nästan exakt samma från förra månaden.

Förbrukning: 2476 kwh
Elpris 62,60 (Vintertrygg)
Totalt ink allt: 1937:-

Nät kostnad denna månaden, Skara kommun: 2438:-

Förra månaden låg el räkningen på 1929:-

Vilket elbolag har du som har så billiga priser under vintern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket elbolag har du som har så billiga priser under vintern?

Göta Energi.
Varit kund hos dem nu i tre år i rad.
Kan faktiskt inte var mer nöjd med dem.

Fick vinter trygg efter ett samtal med kundservice, en av deras säljare ringde upp. Super trevlig.

Fick då deras vintern trygg i oktober. Som man kunde binda redan i augusti.
Säljaren löste så jag fick vinter trygg, slapp betala månad kostnad, som man alltid för betala annars.
Samt slapp betala för el pris trygg,
De de har även så man för 1H el tillbaka för varje dag.
Så till slut blir det 365H man får dra bort till sommaren.
Sköts automatiskt.

Det bästa med Göta Energi är att dem inte är omöjliga att förhandla med, tex jämför med andra bolag osv.

Är nog första gången jag känner jag behöver inte byta.
Har nog testat upp mot 10 bolag genom livet.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Prisa gud, nu har elprisstödet kommit!

December 2000kr
Januari 2000kr
Februari 2000kr
Stöd ett kvartal: 6000kr

Energiskatt+Moms på skatt Januari +1503
Energiskatt+Moms på skatt Februari +1298
Energiskatt+Moms på skatt Mars +1295
Skatt ett kvartal 4096kr

Moms på elnätsavgifter: 693kr

...så i realiteten "betalade" staten 1.211kr i stöd till mig! (som med råge åts upp enbart av elnätsavgiften)

Tack alla ni som är med och bidrar med dessa 1.211kr via er skattsedel!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Prisa gud, nu har elprisstödet kommit!

December 2000kr
Januari 2000kr
Februari 2000kr
Stöd ett kvartal: 6000kr

Energiskatt+Moms på skatt Januari +1503
Energiskatt+Moms på skatt Februari +1298
Energiskatt+Moms på skatt Mars +1295
Skatt ett kvartal 4096kr

Moms på elnätsavgifter: 693kr

...så i realiteten "betalade" staten 1.211kr i stöd till mig! (som med råge åts upp enbart av elnätsavgiften)

Tack alla ni som är med och bidrar med dessa 1.211kr via er skattsedel!

Har du missat momsen på elkostnaden eller har du räknat in den i moms på skatten?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du missat momsen på elkostnaden eller har du räknat in den i moms på skatten?

Räknade bara på elnätsfakturan eftersom det var den som kom och de som sköter elstöds-”utbetalningen”, men du har rätt, tar vi hänsyn till skatt och moms på elförbrukningen också så har jag betalat mer till staten än jag ”fick tillbaka” förstås.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Räknade bara på elnätsfakturan eftersom det var den som kom och de som sköter elstöds-”utbetalningen”, men du har rätt, tar vi hänsyn till skatt och moms på elförbrukningen också så har jag betalat mer till staten än jag ”fick tillbaka” förstås.

Hur hög förbrukning har du på de månaderna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Göta Energi.
Varit kund hos dem nu i tre år i rad.
Kan faktiskt inte var mer nöjd med dem.

Fick vinter trygg efter ett samtal med kundservice, en av deras säljare ringde upp. Super trevlig.

Fick då deras vintern trygg i oktober. Som man kunde binda redan i augusti.
Säljaren löste så jag fick vinter trygg, slapp betala månad kostnad, som man alltid för betala annars.
Samt slapp betala för el pris trygg,
De de har även så man för 1H el tillbaka för varje dag.
Så till slut blir det 365H man får dra bort till sommaren.
Sköts automatiskt.

Det bästa med Göta Energi är att dem inte är omöjliga att förhandla med, tex jämför med andra bolag osv.

Är nog första gången jag känner jag behöver inte byta.
Har nog testat upp mot 10 bolag genom livet.

Du menar månadskostnad?

Göta Energi har inget som heter Elpristrygg. Var hittar du det? Och hur slapp du betala för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur hög förbrukning har du på de månaderna?

9101 kwh jan-mar

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

9101 kwh jan-mar

Inte så vålsamt hög förbrukning som behövs då för att bidraget ändå ska vara plus i kassan för staten

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jaha skyhöga elpriser! Igen!

Vad ska dom skriva i media nu? Kylan? Kärnkraftverk som ligger nere?!

Eller så är dom knäpptysta som nu då dom inte har något att skylla på.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv

Hehe, blir stöd i april ska du se. Tycker synd om alla faktiskt. Världen är upp och ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jaha skyhöga elpriser! Igen!

Vad ska dom skriva i media nu? Kylan? Kärnkraftverk som ligger nere?!

Eller så är dom knäpptysta som nu då dom inte har något att skylla på.

Krigets fel det skapade en osäkerhet i marknaden som drev upp priserna på energi från Ryssland (Gas, Olja, Kol).

Södra Sverige är beroende av priserna i Europa ifall priserna stiger i Europa så stiger de också i Södra Sverige.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

El (Tibber via Kundkraft):
209,60 kWh à 158,72 öre/kWh.
Moms
25% 83,17 kr
Summa
416 kr

Elnät med moms (Öresundskraft):
254,55

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Göteborg Energi Elhandel
Fast pris på 60mån kontrakt (2021-2026): 42,40 + moms 10,60 = tot 53öre/kWh

Göteborg Energi Elnät
Elöverföringsavgift: 30,00 öre/kWh
Fast avgift: 1170,00 kr/år
Energiskatt: 45,00 öre/kWh

Så stortotalen blir 128 öre/kWh + ~100:- fast avgift varje månad.

Såg idag att Göteborg Energi Elhandel inte ens har längre än 12mån att erbjuda idag. Idag ligger de på ~250 öre/kWh vilket är 5ggr mer än vad jag signat upp på för lite mer än ett år sedan. ..helt galet.

Permalänk

Hade varit kul att veta vad folk betalade i maj?

Jag betalade lite över 1100:- med solceller och 300:- blev det om jag räknar med det jag sålde. SE4

Elpris utan moms: 135,35 . Förbrukning 273 kwh

Maj var ruskigt dyrt. Nu drar poolerna en del för folk.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hade varit kul att veta vad folk betalade i maj?

Jag betalade lite över 1100:- med solceller och 300:- blev det om jag räknar med det jag sålde. SE4

Maj var ruskigt dyrt. Nu drar poolerna en del för folk.

Elpris utan moms 146.68 öre / kWh och jag förbrukade 460 kWh. Fakturan ligger på 1384 kronor(fick 200 i stöd för mars). SE4.

Permalänk
Medlem

107,18öre exkl. moms och nyttjade 779kwh.

Permalänk
Medlem

Maj: 400 kWh, 1100kr.

Har inte varit hemma under hela Juni, allt är urkopplat förutom kyl/frys, har redan förbrukat 200kWh denna månad, dags att kika på kyl/frys-kombon...

Permalänk
Medlem

Maj: 952 kWh, 1022kr

SE3 med spotpris per timme.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Timspottare

Maj: S3

Elhandel: 746 kWh x 74öre kWh plus moms
Försäljning: 691 kWh x 127öre kWh

Kreditfakturan var på -146kr

Laddar elbilen nattetid efter lägsta spotpris. Värmepumpen (Nibe) läser också av timspotpriset och justerar driften efter de billigaste timmarna under dygnet.

Permalänk
Medlem

Maj månad var det 171öre/kwH inkl precis allt
SE4

Permalänk

Fick elfakturan idag från elhandelsbolaget. Riktigt jävligt dyrt! Använde knappt lite mer än 100kWh för Juni men fick betala runt 150spänn är det mycket? Kan inte hämta fakturan av någon anledning men gissar att elen i Juni kostade minst 200öre/kWh vilket är sjukt dyrt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fick elfakturan idag från elhandelsbolaget. Riktigt jävligt dyrt! Använde knappt lite mer än 100kWh för Juni men fick betala runt 150spänn är det mycket? Kan inte hämta fakturan av någon anledning men gissar att elen i Juni kostade minst 200öre/kWh vilket är sjukt dyrt!

Du kan väl vara glad för att du har så låg förbrukning, antar att du bor i lägenhet?

Själv bor jag i villa i SE4, blev 589 kWh för juni till ett snitt på 180,78 öre/kWh.

1371 kr till Tibber
1021 kr till E.ON

Totalt blir det ca 2 400 kr istället för ca en tusing som det brukade ligga på en sommarmånad. Nu går bara elöverföring osv till nätägaren på 1 000 spänn. Jag har numera en elbil, men laddar den mest på jobbet om det inte är billigt på nätterna.

Permalänk
Medlem

Juni var en rolig månad... 279 kWh ala 231.58 öre. 697kr för en månad i en hyreslägenhet...Detta är enbart för EON och sedan tillkommer elnätet utöver detta...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nån som börjat kolla på att byta till fast avtal eller nåt sånt innan det barkar helt åt he#¤&/
jag brukar inte bry mig så mycket, det är inte så himla mycket och går upp och ner, men även jag började undra när junis räkning var på över 4.000:-, vanligtvis runt en tusing eller två på sommaren.

Men djungeln på priser och vad som räknas med gör det ju minst sagt snårigt att börja jämföra.

Så vart börjar man, elskling? Kundkraft? Pricerunner?

Permalänk
Medlem

260kr/mån ungeffär 2a 44kvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Nån som börjat kolla på att byta till fast avtal eller nåt sånt innan det barkar helt åt he#¤&/

Men djungeln på priser och vad som räknas med gör det ju minst sagt snårigt att börja jämföra.

Så vart börjar man, elskling? Kundkraft? Pricerunner?

elskling.se, räcker så, MEN det är rediga marginaler i fastpriserna, så har svårt att se att det skulle löna sig att binda nu, det borde man gjort i höstas i så fall innan folk fattade vad nedstängningen av kärnkraften i tyskland och sverige faktiskt skulle komma att kosta oss.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fast avtal jag låste för 5 år sedan, 0.48kr/kwh
1;a aug. övergår det till fastpris på 0.88kr/kwh, de erbjöd 0.78 rörligt men aldrig i gatan, i höst kommer priserna inte ligga på under kronan per kwh, möjligen strax under 3.
Brukar snitta 2000kwh per månad och ungefär 1800-2000kr med elnätvsavgifter och skatter.

Drog 2200kwh förra månaden, inte speciellt jobbigt, men i aug. lär jag tänka mig för när priset nästan dubblas. Kan inte rulla runt på rörligt, man kan få behöva panta en arm och en del av hjärnan för att betala räkningen i september då 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Vi tyckte att vi var lite sent ute och tecknade dyrt när vi fick fast pris för 83 öre per kWh inkl. allt i februari, men nu är jag ändå glad att vi gjorde det.

Med Vattenfall som nätägare så har vi ett totalt elpris inkl. moms och skatter (överföring, nätavgift och allt annat) på 159,25 öre per kWh. Tycker det är enklare att få en översikt med den totala kostnaden.

För solproduktion har vi förstås spotpriser och visst är det roligt att se att man säljer för 2-4kr/kWh men köper in för 1,59kr. Speciellt när man producerar mer än man gör av med säljer mer än man köper in halva året.

Jag är glad att jag inte lyckades övertala oss själva att skaffa timpris just nu...

Visa signatur

press nu1mlock