Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är beräknad årsförbrukning på 3200Kwh rimligt för en datornörd som bor själv i en tvåa? Det är alltså bara hushållsel, ej uppvärmning. Jag tycker det känns rätt mycket.

Kan nog stämma. Jag ligger runt 0,35-0,55 kwh när mitt hus är i "standby". FTX ventilationen som är igång endast och allt annat. Ingen värme. Dock runt 120 kvm men nya vitvaror och sånt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Kan nog stämma. Jag ligger runt 0,35-0,55 kwh när mitt hus är i "standby". FTX ventilationen som är igång endast och allt annat. Ingen värme. Dock runt 120 kvm men nya vitvaror och sånt.

På sommaren ligger nog de flesta runt 200W i ”standby” om man inte har någon större förbrukare installerad. (FTX kan nog dra en del)

Permalänk
Medlem

Har en 1.5:as lägenhet på 52m2 -- 2 NAS:ar, 2 datorer som är igång 24/7, tvättmaskin, diskmaskin, ismaskin och AC hela sommaren och ett konvektorelement hela vintern. ~8100kWh i årsförbrukning. Klaga inte

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Har ett hus på 144.
Bergvärme, 2 datorer + nas 24/7.
Vi har barn, så tvättmaskinen/diskmaskin går jämt. Badrum med värmegolv el.
Har ungefär 20000kWh per år.

Tidigare ägaren hade pellets som uppvärmning, då hade man ett kWh på 45000.. så blev en ordentlig skillnad när vi bytte till bergvärme och bytta alla fönster.

Ändå tycker man det blir dyrt..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har ett hus på 144.

Tidigare ägaren hade pellets som uppvärmning, då hade man ett kWh på 45000.. så blev en ordentlig skillnad när vi bytte till bergvärme och bytta alla fönster.

Vart i landet bor du där du gör av med 20,000kwh trots bergvärme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vart i landet bor du där du gör av med 20,000kwh trots bergvärme?

Västra Götaland. Inget speciell.
Svårt att få ner årsförbrukning mer än så.
Kan nog kolla exakt vad bergvärme har för förbrukning..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är beräknad årsförbrukning på 3200Kwh rimligt för en datornörd som bor själv i en tvåa? Det är alltså bara hushållsel, ej uppvärmning. Jag tycker det känns rätt mycket.

Det är 0,365kw i timmen i snitt om du slår ute det på 365 dagar och 24 timmar om dygnet tycker inte det verkar mycket.
eller ca 266Kw i månaden om du nu vill dela det med 12 månader eller nästan 9kw om dagen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har ett hus på 144.

Har hus på 130kvm
Fjärrvärme, 3st dator plus NAS
Familj 2+2st tonåringar, diskmaskin och en tvättmaskinen som går ofta pga träningar.
Ingen golvvärme, men det ska ordnas när badrummet byggs om och då kopplas in via vattenburen värme i huset.
Huset är byggt i början av 2000-talet, så moderna 3-glas fönster.

Vi har en årsförbrukning på runt 4400kWh.

Hur är den övriga isoleringen i huset eller vilken komforttemperaturer försöker ni hålla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Västra Götaland. Inget speciell.
Svårt att få ner årsförbrukning mer än så.
Kan nog kolla exakt vad bergvärme har för förbrukning..

Jag har en modern luft / vatten värmepump, jämförbar med en lite äldre bergvärmepump i effektivitet. Ca 200kvm uppvärmd yta. Hus från 70 talet. 2 barn. Hamnade på 12000 kW förra året, också i Västra Götaland. Tycker 20 000 låter väldigt mycket.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Har hus på 130kvm
Familj 2+2st tonåringar, diskmaskin och en tvättmaskinen som går ofta pga träningar.
Ingen golvvärme, men det ska ordnas när badrummet byggs om och då kopplas in via vattenburen värme i huset.

Hur är den övriga isoleringen i huset eller vilken komforttemperaturer försöker ni hålla?

Huset är sten hus från 60-talet.
Fönster bytt till tre glas. Bergvärme installeras för ca fem år sen.
Har källare och övervåning. Övervåningen är delvis inredd och isolerad.

Inomhus temperatur ca 21

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Har hus på 130kvm

Frågan är då hur många KW gör du av med i fjärrvärme?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad betalar du i nätavgift per kWh?

Nätavgiften bukar vara 2/3 av totala elräkningen så uppåt 1 krona/KWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Frågan är då hur många KW gör du av med i fjärrvärme?

Bra fråga, måste kolla upp det om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Bra fråga, måste kolla upp det om det är möjligt.

Du betalar ju en förbrukning där med i KW så det ska man kunna se på fakturan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Nätavgiften bukar vara 2/3 av totala elräkningen så uppåt 1 krona/KWh.

Det låter onekligen högt. Är det inklusive energiskatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ganska mycket men inte orimligt. Jag bor med sambo i 2:a och låg på 2964 kWh 2021 och baserat på nuvarande förbrukning blir det ungefär samma för 2022. Tvättar och torkar tvätten i tvättstugan men har diskmaskin som körs ca. 3 gånger i veckan. Har en stationär dator (3800X / 3060 Ti) som oftast är igång dagtid, Synology NAS och Pi 3B+ som går dygnet runt samt en 70" LED som är igång någon timme per dag. Sambon har en Macbook Air som knappast bidrar speciellt mycket till förbrukningen.

Dock går mitt fläskiga 65 öre/kWh avtal ut i oktober så då lär man försöka minska förbrukningen. Blir fler grendosor med timer/fysisk strömbrytare och nån grad varmare i kyl/frys (lite matförgiftning har väl ingen dött av?).

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Har hus på 130kvm

Runt 5000kwh/året för hushållsel är ganska vanligt för småhus.

Resten går till värme.

Kan tipsa om byggahus.se där folk matar in sin förbrukning: https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bor med två barn vv i en otroligt dåligt isolerad hyresrätt om knappt 90 kvm där jag betalar kallhyra och har direktverkande el radiatorer samt även har egen varmvattenberedare iom bara kallvatten in.
Ligger runt 9000KWh i årsförbrukning och i denna Juli månad när allt i stort sett är avstängt hemma ligger förbrukning på ca 500KWh.. Visst jag har tv som jag tittar någon timma på om dagen och även tvätt och disk maskin som körs någon gång i veckan, kyl och frys bara något år gamla men annars är det rätt hög förbrukning eller? Ingen mining av diffusa crypto pengar, ingen AC på fullt blås och ingen högtrycksnatriumlampa för att driva upp plantor här inte.

När vi nu ändå diskuterar här, finns det någon riktig opartisk jämförelse site gällande el leverantörer eller är det elpriskollen.se som gäller? Har idag Telinet med rörligt avtal (173,59 öre / kWh + 49kr / månads avgift) för att granne rekommenderade tidigare men tja inget som hindrar att byta ju.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

2a på 44kvm.
Låg på 450kWh förra månaden.
Portabla ACn låg på ca 5-6kWh per dag av det (har elmätare på den)

Sen drar nog mina gamla vitvaror en hel del ström. Har fullstor kyl och fullstor frys modell asgammal. (varför man nu har detta i en liten 2a med kokvrå kan man undra). Men hyreslägenhet så inget o göra åt det direkt om jag inte vill betala ökad hyra för byta ut dom.

SE4 så elen är ju dyr här. Låg på 220 öre / kWh Juni månad inklusive allt. (rörligt pris, erbjudande hos skellefteå kraft med lite rabbaterat pris)
Elen i Sverige är ett skämt såklart, men som privatperson är det inget jag kan påverka förutom rösta på de som vill ha bättre alternativ till elförsörjning.

Bara betala och se glad ut typ

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

FTX-ventilation what? Vad är det för high tech hus du bor i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ett ventilationssystem som återvinner värmen i luften och som har värmeväxlare. Hyffsat standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Elen i Sverige är ett skämt såklart, men som privatperson är det inget jag kan påverka förutom rösta på de som vill ha bättre alternativ till elförsörjning.

Ett ytterligare alternativ som du har som privatperson är att teckna ett avtal på elen så slipper du i varje fall de värsta topparna. I dagsläget är det dock tveksamt om det går att hitta vettiga avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

När vi nu ändå diskuterar här, finns det någon riktig opartisk jämförelse site gällande el leverantörer eller är det elpriskollen.se som gäller? Har idag Telinet med rörligt avtal (173,59 öre / kWh + 49kr / månads avgift) för att granne rekommenderade tidigare men tja inget som hindrar att byta ju.

Kolla upp Årsunda Kraft som jag skrev om tidigare.
Ingen bindningstid osv. Så skulle det inte vara bra så är det bara byta.

Fick tag själv på Fast för 165öre fyra år..
Nu ligger samma fyra år på 185 öre..

Men funderar att byta till Årsunda kraft..
Låter väldigt bra.

Har några dagar kvar att bestämma mig..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Ett ventilationssystem som återvinner värmen i luften och som har värmeväxlare. Hyffsat standard.

Låter som om du bor i något framtidshus.

Skrivet av Nivity:

2a på 44kvm.
Låg på 450kWh förra månaden.
Portabla ACn låg på ca 5-6kWh per dag av det (har elmätare på den)

Sen drar nog mina gamla vitvaror en hel del ström. Har fullstor kyl och fullstor frys modell asgammal. (varför man nu har detta i en liten 2a med kokvrå kan man undra). Men hyreslägenhet så inget o göra åt det direkt om jag inte vill betala ökad hyra för byta ut dom.

SE4 så elen är ju dyr här. Låg på 220 öre / kWh Juni månad inklusive allt. (rörligt pris, erbjudande hos skellefteå kraft med lite rabbaterat pris)

Bara betala och se glad ut typ

Låter galet mycket! Hur mäter du ut hur mycket ACn drog? Om du inte bor hos en hyresvärd där du gratis kan byta ut kyl och frys så iväg med dig och köp en ny kyl och frys snarast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket av mina inlägg får dig att dra den slutsatsen?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Alla nyare hus/lägenheter har FTX. Det är "standard" så att säga.

Bor i en 4a byggd 2018 och har cirka 3000 kWh per år i förbrukning.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Alla nyare hus/lägenheter har FTX. Det är "standard" så att säga.

Bor i en 4a byggd 2018 och har cirka 3000 kWh per år i förbrukning.

Okej då förstår jag. Är det därför det brukar vara så jävla varmt i trapphusen i nyare hus? 3000 kWh låter mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej då förstår jag. Är det därför det brukar vara så jävla varmt i trapphusen i nyare hus? 3000 kWh låter mycket.

250kWh/mån är väl knappast mycket för en 4a?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kolla upp Årsunda Kraft som jag skrev om tidigare.
Ingen bindningstid osv. Så skulle det inte vara bra så är det bara byta.

Fick tag själv på Fast för 165öre fyra år..
Nu ligger samma fyra år på 185 öre..

Men funderar att byta till Årsunda kraft..
Låter väldigt bra.

Har några dagar kvar att bestämma mig..

Tack för tippset där tidigare och även nu. Kollade runt lite men hittade inga recensioner direkt men tog en chansning och bytte nu till Årsunda, får vi se framöver för precis som du säger bara att byta om inte visar sig bra.

Visa signatur

Here be dragons