Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Tack för tippset där tidigare och även nu. Kollade runt lite men hittade inga recensioner direkt men tog en chansning och bytte nu till Årsunda, får vi se framöver för precis som du säger bara att byta om inte visar sig bra.

Hittade dem via Flashback.
En har kört med dem i ett år och hade inga problem.
Zon4.
"november låg den på 73,67 öre/kWh
december låg den på 108,33 öre/kWh
januari låg den på 92,40 öre/kWh
Så var inte extremt farligt när många andra låg avsevärt högre."

100öre/kWh i December är ju inte alls dåligt för Zon4.

Förresten ringde eller gjorde du via webben ansökan?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: ViVo X200 Ultra 16/512

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag har en modern luft / vatten värmepump, jämförbar med en lite äldre bergvärmepump i effektivitet. Ca 200kvm uppvärmd yta. Hus från 70 talet. 2 barn. Hamnade på 12000 kW förra året, också i Västra Götaland. Tycker 20 000 låter väldigt mycket.

Är detta bara uppvärmning? Eller totalt?

Mitt är med värme och el.. alltihop.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Zon4.

Har zon 3 själv och jag gjorde allt via formuläret på hemsidan men sen ringde de även upp och snackade lite med mig om det hela.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Just nu betalar jag 7 öre/Kwh för elen.. Denna timme då alltså 😁
Snittpris på elen för hela dagen är 9 öre. Bäst att tvätta och diska ordentligt idag 😁
Snittpris för veckan: 85 öre

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Har zon 3 själv och jag gjorde allt via formuläret på hemsidan men sen ringde de även upp och snackade lite med mig om det hela.

OK! Seriösa att ringa upp
Sa dem något intressant, eller mest allmänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Är detta bara uppvärmning? Eller totalt?

Mitt är med värme och el.. alltihop.

Detta är totalt för allt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Detta är totalt för allt.

Jag ligger på 26000 kwh.... Så 20 är inte helt fel.
Gammalt hus 😅 skulle behöva dra om värmerören egentligen.. dom ligger under golvet på vinden utan isolering 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du betalar ju en förbrukning där med i KW så det ska man kunna se på fakturan.

Fjärrvärmen är specificerad som MWh, där betalar vi 190:-/MWh(inkl moms) och de senaste 5 åren har vi legat mellan 12,3-13,9MWh/år.

Skrivet av Dinkefing:

FTX-ventilation what? Vad är det för high tech hus du bor i?

Skrivet av Dinkefing:

Låter som om du bor i något framtidshus.

FTX-system lanserades på 1970-talet och är nästan standard i alla moderna hus.
Finns fortfarande de som bygger med billigare F-system(enbart frånluft, oftast med mekanisk fläkt).

Problemet var att man sköte inte FTX-systemen ordentligt.
Man var ovan och behandlade dem på samma sätt som F-system som inte krävde så mkt skötsel.
Enligt min lärare från högskolan.

En barndomsvän är uppvuxen i ett experimentellt hus, där man hade ett FTX med övertryck i huset.
Tilluften var mekanisk, medans frånluften släpptes ut via ventiler vid fönstren. Huset(byggt 70-talet) var i storsett dammfritt, bortsett från en massa filter som måste göras rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Fjärrvärmen är specificerad som MWh, där betalar vi 190:-/MWh(inkl moms) och de senaste 5 åren har vi legat mellan 12,3-13,9MWh/år.

FTX-system lanserades på 1970-talet och är nästan standard i alla moderna hus.
Finns fortfarande de som bygger med billigare F-system(enbart frånluft, oftast med mekanisk fläkt).

Problemet var att man sköte inte FTX-systemen ordentligt.
Man var ovan och behandlade dem på samma sätt som F-system som inte krävde så mkt skötsel.
Enligt min lärare från högskolan.

En barndomsvän är uppvuxen i ett experimentellt hus, där man hade ett FTX med övertryck i huset.
Tilluften var mekanisk, medans frånluften släpptes ut via ventiler vid fönstren. Huset(byggt 70-talet) var i storsett dammfritt, bortsett från en massa filter som måste göras rent.

Var ju inte så dyrt per Mwh men du hart ju ett abonnemang du betalar för med för fjärrvärmen och den brukar vara ganska mycket är lite från leverantör till leverantör.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter som om du bor i något framtidshus.

Låter galet mycket! Hur mäter du ut hur mycket ACn drog? Om du inte bor hos en hyresvärd där du gratis kan byta ut kyl och frys så iväg med dig och köp en ny kyl och frys snarast!

En simpel sådan här : https://www.inet.se/produkt/3301124/deltaco-strombrytare-wifi...
Har tänkt försöka mäta hur mycket kyl o frys drar, men extremt svårt o komma åt kontakterna i den lilla kokvrån så vet inte om det är möjligt.
De alstrar enormt mycket värme också de jäklarna.

Letar ny lägenhet så känns inte så värt o lägga pengar på

Permalänk
Skrivet av Nivity:

En simpel sådan här : https://www.inet.se/produkt/3301124/deltaco-strombrytare-wifi...
Har tänkt försöka mäta hur mycket kyl o frys drar, men extremt svårt o komma åt kontakterna i den lilla kokvrån så vet inte om det är möjligt.
De alstrar enormt mycket värme också de jäklarna.

Letar ny lägenhet så känns inte så värt o lägga pengar på

Googla produkt nummer som står innuti kylen, brukar vara runt 200kwh/år för en över/under

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ett ytterligare alternativ som du har som privatperson är att teckna ett avtal på elen så slipper du i varje fall de värsta topparna. I dagsläget är det dock tveksamt om det går att hitta vettiga avtal.

Jo, det känns som fastpris teckna nu är som köpa aktier när de ligger som högst
Sen är jag inte så kunnig, det är ju bindningstid ofta på fastpris, om man flyttar vad gör man då :D, kan man "ta med sig" avtalet till nya boendet då typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Googla produkt nummer som står innuti kylen, brukar vara runt 200kwh/år för en över/under

Bra tips, ska leta fram det när jag är hemma igen.
Fullstor kyl o fullstor frys är så lol i mitt lilla kök. Har en 45cm spis med 2 kassa plattor (finns inga nyare modeller som är så smala tyvärr).

Så inte som man lagar så enormt mycket mat.
Funderat på fylla typ frysen med pet flaskor med vatten, den är typ halvfull nu bara. För mig det får den o jobba mindre om de nu stämmer

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Bra tips, ska leta fram det när jag är hemma igen.
Fullstor kyl o fullstor frys är så lol i mitt lilla kök. Har en 45cm spis med 2 kassa plattor (finns inga nyare modeller som är så smala tyvärr).

Så inte som man lagar så enormt mycket mat.
Funderat på fylla typ frysen med pet flaskor med vatten, den är typ halvfull nu bara. För mig det får den o jobba mindre om de nu stämmer

Jag har side by side E (tidigare a++) 350kwh
Tittade på en annan modell F (a+) 470kwh.
Gissar att full size ligger där någonstans 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Undra hur snabbt det går att ändra elzonerna så t.ex. alla slås ihop istället för att vara fyra stycken. 1an och 2an har ju alltid samma pris (sjukt billigt). Går det snabbare än ett år blir ju dom som bundit totalblåsta här i SE3 och 4.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Alledels för mycket. Radhus på ca 130kvm, fjärrvärme, 3 vuxna och fick 1000 elräkning på 300kwh. Elen gick på sisådär 500-600kr resten är elnät 🤦

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Undra hur snabbt det går att ändra elzonerna så t.ex. alla slås ihop istället för att vara fyra stycken. 1an och 2an har ju alltid samma pris (sjukt billigt). Går det snabbare än ett år blir ju dom som bundit totalblåsta här i SE3 och 4.

Danskarna stämde Sverige inför EU för vi hade ett el-område...
Hade vi slagit ihop zonerna i Sverige hade alla "gröna investeringar" i norr dött momentant.
Ett "grönt stålverk" drar motsvarande en kärnreaktor i el, så om vi ponerar vi drar elkablar från zon 1+2 och söderut så finns det ingen el att sända söderut ändå.

Enda lösning blir att bygga elgeneration i söder, alternativt fortsätta låta Putin sätta agendan för väst. Det hade även hjälpt med Sydvästlänken som inte kan fungera på fullkapacitet då elen tar en annan väg när kärnkraftverken på västkusten inte existerar längre (Sydvästlänken tog väl en sådär 20 år att få i funktion pga upphandlingen, men det är en annan historia, så inte lätt att veta förutsättningar).

Permalänk
Medlem

Mycket intressant kring Åresunda Kraft. Deras rörliga priser skiljer sig extremt gentemot min nuvarande leverantör som också kör med rörliga priser.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Zon4.

Har de fasta utgifter? Är väl bara Storuman Energi som inte har fasta avgifter vad jag vet.

Frågan är hur Årsunda kan ta så billiga priser per kwh över vintern? Är det något form av fast effekt under den årstiden?

Skrivet av Nucky:

Mycket intressant kring Åresunda Kraft. Deras rörliga priser skiljer sig extremt gentemot min nuvarande leverantör som också kör med rörliga priser.

Hur kan de sticka ut så mkt från de andra elhandelbolagen? De är så mycket billigare. Är det någon form av marknadsföringsknep?

Ser att de nu tar fasta avgifter 375kr per år. Så då är de inte jättebilliga men fortfarande billiga. Ju mindre man förbrukar desto sämre är fasta utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har de fasta utgifter? Är väl bara Storuman Energi som inte har fasta avgifter vad jag vet.

Frågan är hur Årsunda kan ta så billiga priser per kwh över vintern? Är det något form av fast effekt under den årstiden?

Hur kan de sticka ut så mkt från de andra elhandelbolagen? De är så mycket billigare. Är det någon form av marknadsföringsknep?

Ser att de nu tar fasta avgifter 375kr per år. Så då är de inte jättebilliga men fortfarande billiga. Ju mindre man förbrukar desto sämre är fasta utgifter.

Flera elbolag tar ju ut en fast avgift varje månad.
Ibland får man erbjudande, då slipper man den.
375/12 = 31,25:- i månaden.
Göta Energi som jag har nu, brukar ta 47:- i månaden, men jag har avtalat bort det.

Jag frågade hur den kunde vara så billiga.
Fick svar:
'Vi säljer ett portföljförvaltat rörligt elpris.
Ingen bindningstid, ingen uppsägningstid."

Googlar du det så får du svaret.
De köper in din el i förväg när priset är lågt och säkrar upp den el du behöver för framtiden i en portfölj.

Läste igår.
Vattenfalls plan: Bygga små modulära kärnkraftverk vid Ringhals
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/vatte...

Man kan ju hoppas det kommer påverka elpriset för oss som bor i Zon 3 och 4.
Men detta verkar flera år i framtiden :/
Borde starta upp kärnkraften igen.. Bättre det än att använda/köpa kol.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

250kWh/mån är väl knappast mycket för en 4a?

Vet inte.
Hade som mest 250kwh tidigare - när jag körde stationära en hel del.

Jag har ca 130kwh per månad i min 4. Fullstor kyl och fullstor frys. Men ja, datorn körs inte så mycket längre.

Hundra år gammat hus 😁. Men det spelar nog mindre roll eftersom uppvärmning och varmvatten hamnar på månadskostnaden för lägenheten så att lägenheten läcker värme som ett durkslag ser jag inte på elräkningen.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Flera elbolag tar ju ut en fast avgift varje månad.
Ibland får man erbjudande, då slipper man den.
375/12 = 31,25:- i månaden.
Göta Energi som jag har nu, brukar ta 47:- i månaden, men jag har avtalat bort det.

Jag frågade hur den kunde vara så billiga.
Fick svar:
'Vi säljer ett portföljförvaltat rörligt elpris.
Ingen bindningstid, ingen uppsägningstid."

Googlar du det så får du svaret.
De köper in din el i förväg när priset är lågt och säkrar upp den el du behöver för framtiden i en portfölj.

Läste igår.
Vattenfalls plan: Bygga små modulära kärnkraftverk vid Ringhals
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/vatte...

Man kan ju hoppas det kommer påverka elpriset för oss som bor i Zon 3 och 4.
Men detta verkar flera år i framtiden :/
Borde starta upp kärnkraften igen.. Bättre det än att använda/köpa kol.

Jag har också Göta Energi med kampanjpris där både den fasta avgiften är borta och billigare öre per kwh men det går tyvärr ut i September. Har räknat ihop att jag fortfarande betalar mer för dem än om jag skulle köra med Årsunda. Årsunda vet jag att de inte finns med i några elprisjämförelsesiter som Elskling iaf.

Skrivet av Söderbäck:

Vet inte.
Hade som mest 250kwh tidigare - när jag körde stationära en hel del.

Jag har ca 130kwh per månad i min 4. Fullstor kyl och fullstor frys. Men ja, datorn körs inte så mycket längre.

Hundra år gammat hus 😁. Men det spelar nog mindre roll eftersom uppvärmning och varmvatten hamnar på månadskostnaden för lägenheten så att lägenheten läcker värme som ett durkslag ser jag inte på elräkningen.

Du har blivit en vampyr med andra ord? Jag jag vet hur det är. Det mörkt mörkt mörkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har också Göta Energi med kampanjpris där både den fasta avgiften är borta och billigare öre per kwh men det går tyvärr ut i September. Har räknat ihop att jag fortfarande betalar mer för dem än om jag skulle köra med Årsunda. Årsunda vet jag att de inte finns med i några elprisjämförelsesiter som Elskling iaf.

Undrar det beror de kör med "portfölj" därför syns dem inte med.
Har hittat ett till bolag som kör med portfölj.
https://www.jamtkraft.se
Dem dyker heller inte upp på elprisjämförelsesiter.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Du har blivit en vampyr med andra ord? Jag jag vet hur det är. Det mörkt mörkt mörkt...

Vampyr? 😁

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Malmö BRF 53kvm

E-ON rörligt, allt inräknat ink nätavgift,överföring,moms osv...

2022.
Januari 100 kWh - 390kr
Februari 85 kWh - 314kr
Mars 96 kWh - 433kr
April 117 kWh - 428kr
Maj 91 kWh - 407kr
Juni 81 kWh - 415kr

Dyrt med tanke på hur lite jag förbrukar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Malmö BRF 53kvm

E-ON rörligt, allt inräknat ink nätavgift,överföring,moms osv...

2022.
Januari 100 kWh - 390kr
Februari 85 kWh - 314kr
Mars 96 kWh - 433kr
April 117 kWh - 428kr
Maj 91 kWh - 407kr
Juni 81 kWh - 415kr

Dyrt med tanke på hur lite jag förbrukar?

https://i.imgur.com/sxevVel.jpg

Du får vara glad att du inte använder mer el och släcker lampan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag också valt Årsunda kraft som elbolag.
Hade tidigare valt ett annat bolag med 163öre ink moms i 4år..
Men kände inte vara bunden så länge for det priset.
Årsunda har ju ingen uppsägningstid eller bindningstid.
Och Göta Energi vinter pris på 250öre var alldeles för dyrt enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt källor släpper inte Gazprom på gasen till ett stort europeiskt land. Kan bli en dyr vinter.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Enligt källor släpper inte Gazprom på gasen till ett stort europeiskt land. Kan bli en dyr vinter.

Ouch, kanske man får skruva ner tempen ett par grader och ha dubbla tröjor i vinter..

Permalänk
Medlem
Visa signatur