Permalänk
Medlem

Statiskt ljud från moderkort

Tjena

Uppstår ett irriterande statiskt liknande ljud från mitt moderkort, tror det kommer från cpun?

Ljudet ändrar när man rör musen, och blir värre vid belastning som vid spelande.

Alla temperaturer är okej, 35 idle och 50-55 vid belastning.

Har bytt psu men blev inte bättre, kör luftkylt med noctua kylare.

Asus z490 moderkort med i5 10600k, är detta nånting man borde åtgärda, eller är det bara att gilla läget?

Permalänk
Sötast

Hörs det direkt från moderkortet eller ev via högtalare/hörlurar?

Har haft det flera gånger genom åren via ljudkortet, oftast när det varit integrerade ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hörs det direkt från moderkortet eller ev via högtalare/hörlurar?

Har haft det flera gånger genom åren via ljudkortet, oftast när det varit integrerade ljudkort.

Hör inget från hörlurarna, när man lossnar på sidopanelen mot moderkortet så hörs det ganska bra, kommer typ från cpuns backplate.

Ganska konstigt när jag böt usb port för musen så blev det lite bättre för en stund 🤔

Har googlat en hel del och många verkar ha samma problem, men ingen verkar riktigt ha någon lösning.

Kan ett moderkort ha coilwhine? Låter skumt iallafall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kimbou1:

Hör inget från hörlurarna, när man lossnar på sidopanelen mot moderkortet så hörs det ganska bra, kommer typ från cpuns backplate.

Ganska konstigt när jag böt usb port för musen så blev det lite bättre för en stund 🤔

Har googlat en hel del och många verkar ha samma problem, men ingen verkar riktigt ha någon lösning.

Kan ett moderkort ha coilwhine? Låter skumt iallafall

klart ett moderkort kan ha coil whine

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kimbou1:

Tjena

Uppstår ett irriterande statiskt liknande ljud från mitt moderkort, tror det kommer från cpun?

Ljudet ändrar när man rör musen, ...

Ett statiskt ljud som ändrar sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ett statiskt ljud som ändrar sig?

Jag tror att "statiskt" i detta fallet ska tolkas som "statisk elektricitet", dvs ett knastrande, sprakande ljud.

Det är nästan helt säkert spoltjut, på engelska "coil whine".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jepp, är en slags coilwhine. Brukar uppstå för mig om jag kopplar ljud via moderkortet. Kör därför USB förlängning + USB ljudkort.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ett statiskt ljud som ändrar sig?

Yes, när datorn är idle hörs det lite, ändrar i ton när jag rör musen.
Startar jag ett spel blir det alltför mycket för att tåla.

Har testat med 2 grafikkort så där är inte problemet.

Permalänk

troligen strömregleringen på moderkortet.

alternativt nätagget. kan vara svårt att höra exakt var det kommer ifrån.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testa stäng av c-state i bios. Brukar fixa biffen när jag har coilwhine från olika komponenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kimbou1:

Tjena

Uppstår ett irriterande statiskt liknande ljud från mitt moderkort, tror det kommer från cpun?

Ljudet ändrar när man rör musen, och blir värre vid belastning som vid spelande.

Alla temperaturer är okej, 35 idle och 50-55 vid belastning.

Har bytt psu men blev inte bättre, kör luftkylt med noctua kylare.

Asus z490 moderkort med i5 10600k, är detta nånting man borde åtgärda, eller är det bara att gilla läget?

Löste du detta? En uppdatering vore på sin plats.

Jag har något liknande problem som jag beskrivit i denna tråden.

Permalänk
Skrivet av Boegmunken:

Löste du detta? En uppdatering vore på sin plats.

Jag har något liknande problem som jag beskrivit i denna tråden.

ganska säker på att det är 2 olika problem.

i denna tråden så handlar det om sk coil whine dvs själva hårdvaran skapar ett vinande/brummande ljud som hörs direkt från den faktiska hårdvaran.

det du beskrev i din tråd att ljudet upstod i hörlurarna/högtalarna whatev minns inte exakt vad du skrev i den är mer ett tecken att ditt ljudkort i moderkortet agerar antenn och plockar upp diverse elektriskt brus pga dålig sköldning på ljuddelen.

innuti datorn är bland det sämsta ställe du kan placera analoga signaler då elektriska störningar studsar runt kors och tvärs där inne.

om du använder ljudport på fronten av chassit och inte på baksidan av datorn kan du testa att plugga in i baksidan och se om det gör skillnad då typ 99% av alla chassin har helt värdelöst skärmad kabel till denna port...

att det försvinner när du använder APU eller annat mindre krävande grafikkort är för i apu´ns fall dels är den betydligt mindre strömkrävande och inte orsakar lika kraftiga störningar samt att den högst troligen är placerad betydligt längre bort från ljuddelen (ljudchippet brukar sitta strax under I/O plåten på baksidan typ vid översta pci-e porten)

och i fallet med ett mindre strömtörstigt grafikkort att det helt enkelt skapar mindre/klenare störningar så sköldningen på ljuddelen klarar av att hantera det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows