Spacex förlorar Starlink-licens i Frankrike

Permalänk
Melding Plague

Spacex förlorar Starlink-licens i Frankrike

Fransk domstol drar tillbaka tillstånd, kallar Spacex ett monopol på grund av dess storlek och avsaknad av direkta konkurrenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag är för korkad för att fatta. SpaceX erbjuder något som ingen annan aktör kan erbjuda och de får monopol. Därför ska de förbjudas. (ej ge licens till)
Grattis Frankrike, inför mer sådant inom precis alla områden.

Permalänk
Medlem

Tycker att Starlink är ett rätt korkat sätt att fixa internet. Men så länge länder velar med fiberinstallationer så verkar det vara en helt ok temporär lösning. Frankrike får väl se till att fixa fiber till alla istället.

Permalänk
Medlem

Haha alltså man måste väl få börja nånstans? Annars så kommer den som innoverar att alltid bli förbjuden.
Galna fransmän!

Permalänk
Skrivet av Mikos:

Tycker att Starlink är ett rätt korkat sätt att fixa internet. Men så länge länder velar med fiberinstallationer så verkar det vara en helt ok temporär lösning. Frankrike får väl se till att fixa fiber till alla istället.

200meters förlängningskabel med ethernet-kabel is the shit.
Fast de personer som går mer än 200m från deras hus hur gör dem? Eller är dessa personer en skröna att de finns?

Idag är man behov av internet på väldigt många platser, vissa av dessa platser ligger kilometervis ifrån närmsta ström och bredbandkälla. Att bygga ut mobil bredband kan man göra, men även där är det problem med täckning.

Problemet för satellit är att det "alltid" (iaf närtid) kommer vara en nischad produkt, det är inte så ofta man är på platser där vanligt mobil marksänt bredband ej fungerar. Väldigt få vill betala kanske 200kr/månaden, för ett abonnemang för de få gångerna.
Satellittelefon blir då en svindyr produkt som man typ aldrig använder.

Det som det har pratas om är nödtelefon som vissa trodde senaste iPhone skulle få, sedan vissa delar i världen som ute på havet kan vara väldig långt mellan master. -Med nödtelefon att endast kunna skicka ett sms till larmcentralen långt ut i skogen med ens koordinater kan vara väldigt bra. At däremot på samma ställe ladda hem ett spel på 60GB är det mindre som har behov av genom satelit.

Permalänk
Medlem

SpaceX vill ju skjuta upp 40.000.

Och hur många andra operatörer skall få skjuta upp hur många?

Skall vi ha hundratusentals satelliter i en lägre omloppsbana?

Och vad händer om något går fel?

https://en.wikipedia.org/wiki/Kessler_syndrome

Eller skall SpaceX ha monopol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Tycker att Starlink är ett rätt korkat sätt att fixa internet. Men så länge länder velar med fiberinstallationer så verkar det vara en helt ok temporär lösning. Frankrike får väl se till att fixa fiber till alla istället.

Starlink ger ju också folket i Ukraina möjligheten att visa omvärlden det pågående folkmordet.
Ryssarna har ju bombat bort de andra möjligheterna.

Knappast tänkt som ersättare till fiber för fredskadade men tänk dig att du ger dig ut i svenska fjällen så finns det platser där tillgång till tele/data är noll. Afrikas savanner / djupa regnskogar osv.

Själva domen verkar rejält underlig men svårt med så lite detaljer.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

SpaceX vill ju skjuta upp 40.000.

Och hur många andra operatörer skall få skjuta upp hur många?

Skall vi ha hundratusentals satelliter i en lägre omloppsbana?

Och vad händer om något går fel?

https://en.wikipedia.org/wiki/Kessler_syndrome

Eller skall SpaceX ha monopol?

Att jättemycket skickas upp i rymden är ett stort problem. Speciellt när alla länder inte kan komma överens.
Inte bättre lär det bli efter den senaste Rysslandkonflikten, där även lite ovänskap med Kina ingår på köpet.

Men jag tycker det är som länderna får komma överens. Jag ser det lite som med vanliga master. Vi har olika frekvensutrymme som är lämpliga för mobiltelefoni. Staten går då in och reglerar och sätter upp regler, där reglerna ser till så att ingen kan få monopol.
Liknande får göras med satelliter. Problemet är att så många stora rymdnationer nu är ovänner om visserligen helt andra saker. Men det känns väldigt kört nu att få till regleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Tycker att Starlink är ett rätt korkat sätt att fixa internet. Men så länge länder velar med fiberinstallationer så verkar det vara en helt ok temporär lösning. Frankrike får väl se till att fixa fiber till alla istället.

Fiber funkar inte lika bra till fordon som flyg & båtar, som kanske också vill ha snabbt internet. Även till geografiskt otillgängliga platser blir det svårt/dyrt med fiber (tänk öar). Men den största motivationen kommer nog från en sänkning av den transatlantiska latensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att jättemycket skickas upp i rymden är ett stort problem. Speciellt när alla länder inte kan komma överens.
Inte bättre lär det bli efter den senaste Rysslandkonflikten, där även lite ovänskap med Kina ingår på köpet.

Men jag tycker det är som länderna får komma överens. Jag ser det lite som med vanliga master. Vi har olika frekvensutrymme som är lämpliga för mobiltelefoni. Staten går då in och reglerar och sätter upp regler, där reglerna ser till så att ingen kan få monopol.
Liknande får göras med satelliter. Problemet är att så många stora rymdnationer nu är ovänner om visserligen helt andra saker. Men det känns väldigt kört nu att få till regleringar.

Om två vanliga master kraschar in i varandra så riskerar man inte få en dominoeffekt som innebär att andra master kraschar in i varandra om att man inte längre säkert kan sätta upp nya master.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Om två vanliga master kraschar in i varandra så riskerar man inte få en dominoeffekt som innebär att andra master kraschar in i varandra om att man inte längre säkert kan sätta upp nya master.

Rymdskrott i rymden och även satelliter som skickas upp är ett stort problem. Inte bättre är det att vissa länder provskjuter sönder satelliter och skapar fullt med små bitar.
Den första lösningen på detta är reglering, där det inte är bra att länderna som skickar upp är ovänner om så mycket annat. Sedan pratar vissa på att försöka dammsuga rymden på järnskrot.

Men det jag pratar om är en reglering som innebär att ingen får monopol. När det gäller markmaster så kanske inte problemet är att de ramlar in i varandra, utan att de ligger på samma frekvenser och stör varandra. Utan reglering och man skulle ha starkast mast vinner, så skulle vi ha sjukligt höga effekter från master och ändå kass mottagning.

Jag tänker mig en liknande reglering i rymden. Vi kan inte ha hur många satelliter som helst och det måste regleras. Som att låta andra aktörer få nytta varandras.
*edit*
Även den kära Fibern hade ej fungerat utan staten hade varit med och reglerat äganderätten. Ja, att dra sin fiber mellan ens hus och garaget går fint, men ska man längre bort så korsar man ofta en annan persons mark. Med stark äganderätt av mark i landet, så hade vi inte haft något Fiber i landet.

Permalänk
Sötast

This is so wierd.
Fiber blir allt vanligare i världen där detta är en möjlighet.
Starlink hoppar in och hjälper till där det inte än finns möjlighet att fixa fiber.
Allt ifrån folk som bor långt ifrån storstäder till stora delar av uländer som inte kan förvänta sig att skaffa internet på annat vis.

Tror den Franska domstolen att starlink på något magiskt vis skall slå ut deras fiber och internetanslutningar?

De nämner själva att det redan finns andra lösningar för satellit internet i landet.... Innebär inte det att de andra lösningarna isåfall har ett monopol som starlink skulle bli konkurrent emot? Dvs löser "problemet" de hittat på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är för korkad för att fatta. SpaceX erbjuder något som ingen annan aktör kan erbjuda och de får monopol. Därför ska de förbjudas. (ej ge licens till)
Grattis Frankrike, inför mer sådant inom precis alla områden.

Jag tror känsligheten kommer från att det rör just telekom och dess infrastruktur. Lek med tanken att SpaceX genom sin attraktiva modell raggar stora mängder fransmän och kanske t om myndigheter att ansluta sig. Antalet abonnenter till det markbundna nätet sinar och underhåll och kapacitet undermineras på grund av det låga antalet abonnenter. Varpå SpaceX finner sig i ett läge där de kan diktera priser och villkor med få hämningar. För att undvika att det händer kan det vara rimligt att ingripa i förebyggande syfte.

På marken har du färre situationer där en sådan uppenbar monopolrisk infinner sig. Marknätet är redan en drägligt konkurrenskraftigt stridsfält för olika aktörer, och insteget för nya aktörer är inte omöjligt högt. Att konkurrera med SpaceX torde kräva resurser bara stater eller andra mega-bolag kan gå in med. Insteget är för högt och konkurrensen uteblir.

Permalänk
Medlem

På sätt och vis förstår jag beslutet av Frankrike, och att ingen ska ha någon slags monopol på det SpaceX gör med sina satelliter.

För vem vågar kritisera Musk om man är beroende av hans satelliter för tillgång till något så samhällskritiskt som Internet? Det är en sak att göra det och få sin förbokning av sin Tesla indragen av Musk personligen för att man sagt något som sårar honom, men en helt annan femma när han personligen kontrollerar vad som möjligtvis är din enda länk till omvärlden. Det har potential att gå ut över yttrandefriheten, som så många är så mån över nu för tiden.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Jag tror känsligheten kommer från att det rör just telekom och dess infrastruktur. Lek med tanken att SpaceX genom sin attraktiva modell raggar stora mängder fransmän och kanske t om myndigheter att ansluta sig. Antalet abonnenter till det markbundna nätet sinar och underhåll och kapacitet undermineras på grund av det låga antalet abonnenter. Varpå SpaceX finner sig i ett läge där de kan diktera priser och villkor med få hämningar. För att undvika att det händer kan det vara rimligt att ingripa i förebyggande syfte.

På marken har du färre situationer där en sådan uppenbar monopolrisk infinner sig. Marknätet är redan en drägligt konkurrenskraftigt stridsfält för olika aktörer, och insteget för nya aktörer är inte omöjligt högt. Att konkurrera med SpaceX torde kräva resurser bara stater eller andra mega-bolag kan gå in med. Insteget är för högt och konkurrensen uteblir.

Där även frågan är om marknaden för flera aktörer finns?
Starlik kostar skjortan och har kass prestanda. Det enda fördel denna har är just att den fungerar på ställen som marksänt mobilt bredband fungerar dåligt. Om vi tar Frankrike så har de över 5 gånger så många invånare som sverige per kvadratkilometer. De lär lätt kunna fixa marksänt mobilt bredband fungerar i nästan hela landet. Det skulle isåfall främst vara båtar ute till havs.

*edit*
När vanligt folk väljer mobilt bredband så är 3 saker väldigt viktiga.
Pris.
Prestanda
Hur mycket man får ladda hem.

Teknologi man skickar datan på är mindre intressant. Såklart att det är bra att ha god täckning överallt, men jag tror frankrike kan fixa detta för vanligt folk med marksänt bredband. Jag har inte grejat med satellit telefoner., men frågan är om det inte är usel mottagning i en källare? Så för vanligt folk är satellittelefon enbart dålig emot en vanlig telefon som tar emot marksänt. Undantagen är om man vistas på ställen där marksänt inte finns.

*edit*
När jag tänker satellittelefon och användning så tänker jag mycket på båtar, skogs och lantbruksmaskiner, någon enstaka fjärrvandrare. Folk i fattiga länder med dåligt utbyggnad och de får bidrag av rika länder till dessa dyra telefoner.

Kan hända det byggs ut mer i framtiden. Men då krävs det verkligen statliga regleringar som får ner priserna. Man kan fråga är inte satellittelefon bra på en vanlig bil? Jo, men priset måste ner.

Permalänk
Medlem

Konstigt beslut.
Som redan nämnts är fler operatörer på gång.
SpaceX har till och med lovat att skjuta upp Onewebs satelliter (en något sånär konkurrent till Starlink) nu när Ryssland vägrar.

Edit: Som några redan nämnt så är inte Starlink tänkt att konkurrera med fiber i tätbebyggelse utan för delar av världen som är svåra att nå som Antarktis, Sahara, fraktfartyg mm.
Men Starlink kan även användas i tätbebyggelse vid naturkatastrofer för att snabbt få en bild av läget.

Permalänk
Medlem

Fot->Häst->Bil->Flygplan->Satellit, allt är IT.
The spice(information) must flow.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

På marken har du färre situationer där en sådan uppenbar monopolrisk infinner sig. Marknätet är redan en drägligt konkurrenskraftigt stridsfält för olika aktörer, och insteget för nya aktörer är inte omöjligt högt. Att konkurrera med SpaceX torde kräva resurser bara stater eller andra mega-bolag kan gå in med. Insteget är för högt och konkurrensen uteblir.

Nja, det finns ju rätt många som är i startgroparna (Amazon, OneWeb, TeleSat, Airbus (Mha EU), Kepler mfl).

Nu är det ju dock så att den enda anledningen detta ens är ett problem, är på grund av två miljögrupper som har överklagat beslutet att ge Starlink två frekvensband att hålla sig till (Frankrike har rätt bra skydd för just detta, med stora möjligheter för gemene man att påverka).

Det man sagt är att man kommer helt enkelt att låta samhället att ge sina åsiker, så får vi se sen om de får tillbaka sin licens eller inte.
Rent krasst så behöver inte Frankrike det här, men om man är sen på bollen med "gammal hederlig" infrastruktur så är det klart att det är attraktivt när alternativet är 5MBit ADSL.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Fransk domstol drar tillbaka tillstånd, kallar Spacex ett monopol på grund av dess storlek och avsaknad av direkta konkurrenter.

Läs hela artikeln här

blir inte sossigare än detta, om inte alla kan få det så ska ingen ha det. kul liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Starlink ger ju också folket i Ukraina möjligheten att visa omvärlden det pågående folkmordet.
Ryssarna har ju bombat bort de andra möjligheterna.

Knappast tänkt som ersättare till fiber för fredskadade men tänk dig att du ger dig ut i svenska fjällen så finns det platser där tillgång till tele/data är noll. Afrikas savanner / djupa regnskogar osv.

Själva domen verkar rejält underlig men svårt med så lite detaljer.

Men vart får du strömkälla att driva den där strömtörstiga mottagaren till fjälls (om inte en markkabel existerar)? Polarnatten är lång, dygnen är korta under vinterhalvåret, dvs kan man inte förlita sig till solpaneler. Sommartid, jao då går det. Men i fält? Känns lite orimligt om det saknas ett strömjack eller att du har med dig ett elverk t ex.

Dessutom som systemet fungerar nu, så är Starlink inte "mobilt". Du är låst till att använda tjänsten inom ramen av din inpejlade gård, som jag förstått det.

Jag önskar dock att Starlink utvecklas och att signalerna kan fångas in, utan att behöva tillgodose den nuvarande orimliga strömbudget som systemet kräver. Jao, samt så vore det önskvärt att kunna använda den här tjänsten var som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Rent krasst så behöver inte Frankrike det här, men om man är sen på bollen med "gammal hederlig" infrastruktur så är det klart att det är attraktivt när alternativet är 5MBit ADSL.

Du kanske bör kika på vilka territorier som ingår i Frankrike. Jag skulle säga tvärt emot, rent krasst så behöver Frankrike det här, men kanskte in "fastlands Frankrike". Det blir väldigt dyrt att dra kabel till alla dom områdena som Frankrike styr över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Dessutom som systemet fungerar nu, så är Starlink inte "mobilt". Du är låst till att använda tjänsten inom ramen av din inpejlade gård, som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Lite sidospår här, men Jeff Bezos, är det nått fel på honom eller har han bara bristande kreativitet? Han kopierar ju nästan allt som Elon Musk gör.

Elbilar? Jag vill också!
Självkörande taxibilar? Jag vill också!
Raketer och rymdfarkoster? Jag vill också!
Satellitanslutning? Jag vill också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Du kanske bör kika på vilka territorier som ingår i Frankrike. Jag skulle säga tvärt emot, rent krasst så behöver Frankrike det här, men kanskte in "fastlands Frankrike". Det blir väldigt dyrt att dra kabel till alla dom områdena som Frankrike styr över.

Yes, fel av mig, jag tänkte enbart på fastlandet Synd att förlora licensen över en sån skitsak bara...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Yes, fel av mig, jag tänkte enbart på fastlandet Synd att förlora licensen över en sån skitsak bara...

Lätt misstag att göra, men det gör det hela ännu underligare, eftersom man tänker att Frankrike kanske skulle vara intresserade av att få bättre internettäckning på många av öarna som tillhör deras territorium, men så långt tänkte nog inte domstolen.
Iofs så var det helt acceptabelt internet i Franska Polynesien, men skulle gissa att det inte är så bra på de mindre öarna där.

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln Starlink Mobile Roaming (Portability): https://www.tuckstruck.net/truck-and-kit/geekery/starlink-mob...

Citat:

Update No. 2: Roaming is now called ‘Portability’ and slight modification to our installation (28 Mar 22)
It appears that the Roaming feature is called Portability by SpaceX. Recently SpaceX updated their ‘Starlink pre-order agreement’ to include a section for Portability:

SERVICE PORTABILITY.

Secondary Service Locations. If the portability feature (“Portability”) is available in your region, you may relocate your Kit and access Services at locations outside your registered Service address on your account (“Secondary Location(s)”). Service at Secondary Locations will be best effort and users may see slower speeds during times of network congestion. Starlink does not support in motion or mobility Services. Using the Starlink Kit in motion will void the Limited Warranty of your Kit. Visit https://support.starlink.com/ to verify if Portability is supported in a region.

Limitations and Requirements. Starlink does not guarantee when or where Portability will be available. Portability is dependent on many factors, including obtaining the necessary regulatory approvals. You acknowledge and agree that you are solely responsible for (a) understanding and complying with all applicable laws and regulations associated with your use of Portability Services and the Kit; and (b) stopping use of the Portability Services or Kit if you are in an unsupported geographic location. At its sole discretion, Starlink may update the primary address registered on your account along with invoicing requirements if you use Services at a Secondary Location for an extended period.

Det är en positiv utveckling iaf, fast tjänsten är ung.

Permalänk
Medlem

Frankrike, genom franska Guyana, står för den viktigaste delen av det europeiska rymdprogrammet. Det finns en viss risk att detta är ett försök att få Starlink att skjuta upp några satelliter på Ariane raketer. I just detta fallet verkar konkurrensargumentet haltande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Mortac:

Lite sidospår här, men Jeff Bezos, är det nått fel på honom eller har han bara bristande kreativitet? Han kopierar ju nästan allt som Elon Musk gör.

Elbilar? Jag vill också!
Självkörande taxibilar? Jag vill också!
Raketer och rymdfarkoster? Jag vill också!
Satellitanslutning? Jag vill också!

Att kopiera någon annan är alltid billigare än att starta något från grunden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Men vart får du strömkälla att driva den där strömtörstiga mottagaren till fjälls (om inte en markkabel existerar)? Polarnatten är lång, dygnen är korta under vinterhalvåret, dvs kan man inte förlita sig till solpaneler. Sommartid, jao då går det. Men i fält? Känns lite orimligt om det saknas ett strömjack eller att du har med dig ett elverk t ex.

Dessutom som systemet fungerar nu, så är Starlink inte "mobilt". Du är låst till att använda tjänsten inom ramen av din inpejlade gård, som jag förstått det.

Jag önskar dock att Starlink utvecklas och att signalerna kan fångas in, utan att behöva tillgodose den nuvarande orimliga strömbudget som systemet kräver. Jao, samt så vore det önskvärt att kunna använda den här tjänsten var som helst.

Strömtörstig? Tror den låg på ca 100W och energisparåtgärder finns också om man behöver ännu mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Lite sidospår här, men Jeff Bezos, är det nått fel på honom eller har han bara bristande kreativitet? Han kopierar ju nästan allt som Elon Musk gör.

Elbilar? Jag vill också!
Självkörande taxibilar? Jag vill också!
Raketer och rymdfarkoster? Jag vill också!
Satellitanslutning? Jag vill också!

Blue Origin bildades 2000, två år innan SpaceX och alltså innan Musk sålt Paypal och blivit rik. Har alltid varit ett litet företag.

Rivian har de inte grundat, bara investerat i.

Satelliter är de inte ensamma att investera i. Många av företagen som bygger och skjuter upp nu har koppling till de äldre spelarna eller har grundats innan Starlink så gjorde. Flera av dessa fick upp satelliter i LEO innan Starlink.

Zoox var ett företag de köpte upp, på sikt hoppas de säkert att sådan teknik ska komma till hela deras försörjningskedja och distribution.