Steam Deck är bästsäljare på Steam

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck är bästsäljare på Steam

Valves handhållna enhet toppade förra veckan sett till omsättning och gick om populära titeln Elden Ring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat köpa en och få den om en vecka hade jag också köpt en faktiskt. Har nåt skin till CS GO jag kan bli av med då jag inte spelar det längre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis inte lika buggigt som Elden Ring. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Förhoppningsvis inte lika buggigt som Elden Ring. 😅

Elden ring är ju knappt buggigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Förhoppningsvis inte lika buggigt som Elden Ring. 😅

Skrivet av seraj5:

Elden ring är ju knappt buggigt?

Spelet är knappast buggigt, men det har ett jädrans problem med shader-compilation och v-sync-frameskipping.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Spelet är knappast buggigt, men det har ett jädrans problem med shader-compilation och v-sync-frameskipping.

Ironiskt nog är det lagget löst av Proton om man kör spelet i Linux

Permalänk
Sötast
Skrivet av danskung:

Spelet är knappast buggigt, men det har ett jädrans problem med shader-compilation och v-sync-frameskipping.

Låter som två ganska stora buggar

"A software bug is an error, flaw or fault in computer software that causes it to produce an incorrect or unexpected result, or to behave in unintended ways."

Permalänk
Konsolgrävare

Riktigt tråkigt att man ligger på Q3 men får skylla mig själv som bokade så sent 👀

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Låter som två ganska stora buggar

"A software bug is an error, flaw or fault in computer software that causes it to produce an incorrect or unexpected result, or to behave in unintended ways."

Det är endast en bugg ifall From software inte vill att det ska fungera som det gör idag. De kanske vill att spelet ska kompilera under spelandes stund och undvika en pre-shader compilation. Det försvinner som sagt efter du stött på shadern in game.

Jag vill hellre att spel kompilerar före, men att säga att det är en bugg är endast ifall det inte är avsiktligt.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Det är endast en bugg ifall From software inte vill att det ska fungera som det gör idag. De kanske vill att spelet ska kompilera under spelandes stund och undvika en pre-shader compilation. Det försvinner som sagt efter du stött på shadern in game.

Jag vill hellre att spel kompilerar före, men att säga att det är en bugg är endast ifall det inte är avsiktligt.

"Det är inte en bugg, för vi saknar kunskapen att fixa det."

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag har med min Steam Deck, är att det inte går ändra upplösning/scaling till TV/Skärm i Game Mode. Något konsoler har kunnat göra i vadå två Decennium? Riktigt uselt.

*Annars riktigt nöjd! Speciellt för priset, inte undra på att den säljer som smör i solsken.

Permalänk
Sötast
Skrivet av danskung:

Det är endast en bugg ifall From software inte vill att det ska fungera som det gör idag. De kanske vill att spelet ska kompilera under spelandes stund och undvika en pre-shader compilation. Det försvinner som sagt efter du stött på shadern in game.

Jag vill hellre att spel kompilerar före, men att säga att det är en bugg är endast ifall det inte är avsiktligt.

Det låter som att du verkligen gillar spelet. Härligt att man vill stå upp för det man gillar!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Elden ring har sålts i 12 miljoner exemplar världen över, på samtliga plattformar. Om vi räknar på 60 Euro för Elden Ring, och 600 Euro för en Deck (Kan inte utgå från den billigaste utgåvan) , så går det ~10 Elden ring per steam deck.

Peak concurrent på steam är 950000 spelare, 57 miljoner euro. Det får plats 95000 steamdecks á 600 Euro där, och nu har ju försäljningen av Elden ring svalnat av säkert.

Har dom verkligen sålt så många steam decks? Jag undrar om det inte fifflas lite med siffrorna ändå... ¯\_(ツ)_/¯

Ska bli spännande att se om Valve faktiskt ger ut några konkreta siffror i framtiden.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda negativa jag har att säga om Steam Deck är fläktljudet. Det är svårt att ligga i sängen och spela samtidigt som frugan försöker sova.
Har typ löst det högt tjutande fläktljudet med att sätta en liten tejpbit på fjärde och femte hålet från höger. Ingen tempskillnad.
iFixit gick ut igår på Twitter om fläktersättare också.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det låter som att du verkligen gillar spelet. Härligt att man vill stå upp för det man gillar!

Har aldrig spelat spelet 😅 . Tycker dock att det är roligare att leka devils advocate än att det ska vara så himla ensidigt. Finns sällan en sida av myntet.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Enda negativa jag har att säga om Steam Deck är fläktljudet. Det är svårt att ligga i sängen och spela samtidigt som frugan försöker sova.
Har typ löst det högt tjutande fläktljudet med att sätta en liten tejpbit på fjärde och femte hålet från höger. Ingen tempskillnad.
iFixit gick ut igår på Twitter om fläktersättare också.

Testa att lägga en kudde över för att dämpa ljudet...

...frugan alltså!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Enda negativa jag har att säga om Steam Deck är fläktljudet. Det är svårt att ligga i sängen och spela samtidigt som frugan försöker sova.
Har typ löst det högt tjutande fläktljudet med att sätta en liten tejpbit på fjärde och femte hålet från höger. Ingen tempskillnad.
iFixit gick ut igår på Twitter om fläktersättare också.

Skrivet av jockos:

Testa att lägga en kudde över för att dämpa ljudet...

...frugan alltså!

Tack för tips, återkommer ikväll med resultat.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk

kommer nog skaffa steam deck 2. har varigt väldigt imponerad av steam deck 1. men skulle vilja ha lite mer prestanda och en 120hz skärm. mycket av de olika emulatorerna kommer behöver 1 år till för att få lite bättre allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Elden ring har sålts i 12 miljoner exemplar världen över, på samtliga plattformar. Om vi räknar på 60 Euro för Elden Ring, och 600 Euro för en Deck (Kan inte utgå från den billigaste utgåvan) , så går det ~10 Elden ring per steam deck.

Peak concurrent på steam är 950000 spelare, 57 miljoner euro. Det får plats 95000 steamdecks á 600 Euro där, och nu har ju försäljningen av Elden ring svalnat av säkert.

Har dom verkligen sålt så många steam decks? Jag undrar om det inte fifflas lite med siffrorna ändå... ¯\_(ツ)_/¯

Ska bli spännande att se om Valve faktiskt ger ut några konkreta siffror i framtiden.

Ca 100k på nästan en månad är väl inte orimligt? Särskilt inte om man antar att Valve skulle prioritera den dyrare modellen, dvs. att antalet initialt är något lägre än 100k. 100k i månaden blir ju inte mer än 1.2 miljoner enheter på ett år, det är väl inte någon orimlig siffra?

Särskilt inte om man jämför med uttalanden från Valve sedan tidigare:

"In the first month we’ll be in the tens of thousands, by the second month we’ll be in the hundreds of thousands."

Artikel från Februari.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Elcentralen:

kommer nog skaffa steam deck 2. har varigt väldigt imponerad av steam deck 1. men skulle vilja ha lite mer prestanda och en 120hz skärm. mycket av de olika emulatorerna kommer behöver 1 år till för att få lite bättre allt.

Ouch, ~2H speltid på 60Hz så 120Hz hade varat hur länge exakt?

Permalänk
Medlem

Gillar min steamdeck väldigt mycket, så förstår varför den säljer.

Lite klumpigt interface, men som linux-fan gillar jag att det faktiskt är en dator med ett "riktigt" OS, så
att tumma lite på användarvänlighet är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhilmoen:

Gillar min steamdeck väldigt mycket, så förstår varför den säljer.

Lite klumpigt interface, men som linux-fan gillar jag att det faktiskt är en dator med ett "riktigt" OS, så
att tumma lite på användarvänlighet är OK.

Klumpigt interface? Det är ju som vilken Xbox eller Playstation som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Elden ring har sålts i 12 miljoner exemplar världen över, på samtliga plattformar. Om vi räknar på 60 Euro för Elden Ring, och 600 Euro för en Deck (Kan inte utgå från den billigaste utgåvan) , så går det ~10 Elden ring per steam deck.

Peak concurrent på steam är 950000 spelare, 57 miljoner euro. Det får plats 95000 steamdecks á 600 Euro där, och nu har ju försäljningen av Elden ring svalnat av säkert.

Har dom verkligen sålt så många steam decks? Jag undrar om det inte fifflas lite med siffrorna ändå... ¯\_(ツ)_/¯

Ska bli spännande att se om Valve faktiskt ger ut några konkreta siffror i framtiden.

Tror topplistan baseras på för hur mycket pengar det säljer. Så eftersom steam deck är dyrare så går den upp på listan snabbare. 1 steam deck är väl ca: 6 elden ring i pris.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

kommer nog skaffa steam deck 2. har varigt väldigt imponerad av steam deck 1. men skulle vilja ha lite mer prestanda och en 120hz skärm. mycket av de olika emulatorerna kommer behöver 1 år till för att få lite bättre allt.

Jag väntar nog också på Steam Deck 2. Det kliar otroligt mycket i "köpar-fingrarna" men jag har lyckats hålla mig än så länge och jag har ingen direkt användning av ett Steam Deck så jag hoppas jag kan hålla mig till åtminstone V2.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Gillar min Steam Deck som tusan och tror/hoppas på försäljningssuccé för Valve.

När det gäller fläktlljud så hör jag min fläkt när man spelat ett tag, men inte så att den är störande.

Finns helt klart förbättringspotential om/när det kommer en Deck2 - en större mer högupplöst oled-skärm borde vara självklart, men jag misstänker att det är minst 3-4 år innan vi får se den.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Maysay:

Tror topplistan baseras på för hur mycket pengar det säljer. Så eftersom steam deck är dyrare så går den upp på listan snabbare. 1 steam deck är väl ca: 6 elden ring i pris.

Det var ju exakt det jag skrev? Fast jag räknade på 10st Elden Ring, för jag tror inte den billigaste steamdecken är den som säljer bäst, för den har ju sämre eMMC-lagring.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Konstigt att de omsätter mer pengar när de kostar 10-20ggr mer än ett spel utav AAA-klass 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Klumpigt interface? Det är ju som vilken Xbox eller Playstation som helst.

Ja, asså jag har inte använt xbox/playstation på ett par år nu så jag kan inte direkt kommentera här.
Jag kan bara tycka att det är bra förvirrande med Deck. Det är tex rätt lätt att råka ha fler spel igång samtidigt.
Notera att jag egentligen förstår varför det är lite lurigt interface, det är ju en dator snarare, så finns massor
att pilla på vilket så klart skapar en drös med menyer och så.

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen men känns som att leveranstiden är så lång att man kommer få den lagom till nästa revision. Tror det får bli gen2 för mig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Keeper of the Bamse

En till Valve-produkt som säljer bra: Index! Säljer bättre än Steamdeck, som då säljer bättre än Elden ring, tydligen, fast nu ligger den fyra.

Jag tror inte ett dugg på dom här topplistorna när det gäller Valves egna produkter, minsann.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com