Officiell Byt till Android-applikation släppt till IOS

Permalänk
Melding Plague

Officiell Byt till Android-applikation släppt till IOS

Google har släppt sin applikation som underlättar för IOS-användare att byta till Android.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min nyvakna hjärna trodde att det helt plötsligt gick att installera Android på en iPhone (vilket jag tror titeln kanske lite oskyldigt hintade )

Vad appen faktiskt gör är väll väldigt bra det med,

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

Statistiken visar väl dock att fler byter från Android till iOS så en app för att lämna Android hade ju hjälpt fler.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Statistiken visar väl dock att fler byter från Android till iOS så en app för att lämna Android hade ju hjälpt fler.

Den appen verkar ju inte behövas....

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Statistiken visar väl dock att fler byter från Android till iOS så en app för att lämna Android hade ju hjälpt fler.

Det finns redan en app från Apple att flytta från Android till iOS om man så vill göra det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Statistiken visar väl dock att fler byter från Android till iOS så en app för att lämna Android hade ju hjälpt fler.

Det finns redan sedan långt tillbaka. 😁

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.apple.movet...

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Statistiken visar väl dock att fler byter från Android till iOS så en app för att lämna Android hade ju hjälpt fler.

Vilken app också har funnits hur länge som helt.

Jag tror dock de flesta som byter från IOS vill komma ifrån inlåsning och de mer vill lösa det som de själva vill. Att kunna föra över kontakter etc är ett klassisk problem som man hade. Men när gsm telefoner kom på 90talet så la man dem på simkortet. Idag håller simkort på att försvinna och då behövs det en lösning som enkelt flyttar kontakter, sms, samtalshistorik etc, bokmärke i webbläsaren etc. Resten anser jag att jag vill göra manuellt. Då man kanske inte vill ha samma lösning.
Problemet med Googles App är att den föreslår Googles lösningar, som deras Google Drive. Och det är ju inte säkert att man vill köra med deras tjänst.
En reklamfilm hur vissa som som flyr iOS upplever:
https://www.youtube.com/watch?v=VtvjbmoDx-I

Skrivet av xSean145:

Den Appen suger. Jag hade hur många mallware, keyloggers och annat på min telefon som ej överfördes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det förklarar varför fler byter från android till IOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Statistiken visar väl dock att fler byter från Android till iOS så en app för att lämna Android hade ju hjälpt fler.

enligt vilken statistik? är väll snarare som så att IOS har legat mellan 50-60 % av alla användare i Sverige och runt 28% i världen sen 2017.. Så är snarare lika många som byter åt båda hållen och har vart i flera år

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Under de senaste 2-3 åren så tycker jag inte iOS är samma stabila OS som tidigare. Nu finns det ju buggar i senaste iOS som uppstår inte allt för sällan och som man inte har löst än. Vid varje iOS-uppdatering så dyker det upp nya buggar som ligger kvar ett bra tag, tills man då släpper en ny version, som i sin tur har nya buggar.

Även om iOS är stabilare än Android, så är det inte så robust som det tidigare var, tycker jag iallafall utifrån mina egna och andras erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ av Google. IOS användare är ju generellt lite mindre tekniska än Android användare så det kan nog behövas lite extra hjälp om de ska våga, och lyckas byta.

Permalänk
Medlem
Citat:

*bait bort/mod*

Älskar teknik men en telefon är just en telefon.
Jag använder den till att ringa, smsa och kolla sociala medier.

Ska jag göra något tekniskt så sätter jag mig vid min dator
När jag tidigare var mer beroende av fjärrstyrning och andra roligheter så finns det ju appar för det mesta. Kanske kostar lite pengar på iOS för saker som kanske är gratis på android-telefoner men det mesta finns och fungerar om man verkligen vill!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ahhhh finns inget bättre än att vakna upp en solig morgon för att läsa lite Apple trashtalk

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Min nyvakna hjärna trodde att det helt plötsligt gick att installera Android på en iPhone (vilket jag tror titeln kanske lite oskyldigt hintade )

Det är väl iofs möjligt med UTM och AltStore?

https://getutm.app/
https://altstore.io/

Tyvärr är Android-filerna borta från UTM Gallery-sidan, då det sägs fungera relativt dåligt. Men varför inte köra GNU/Linux eller Windows på iPhone eller en iPad istället?

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört Android i 12 år(!) så bytte jag till iOS förra veckan. Jag undviker dock att bli insyltad i Googles och Apples ekosystem, och föredrar att börja från ett tomt blad, så jag rycker på axlarna åt dessa appar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Meninglösa baitinlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av suzieq:

Efter att ha kört Android i 12 år(!) så bytte jag till iOS förra veckan. Jag undviker dock att bli insyltad i Googles och Apples ekosystem, och föredrar att börja från ett tomt blad, så jag rycker på axlarna åt dessa appar.

Det är så man bör göra. Dock är det väldigt trögt att flytta kontakter, sms, samtalshistorik manuellt. Och där måste det finnas bra verktyg till. Alla programlösning som inte suger har dock stöd för export till csv eller liknande och import av detsamma. Men det är lite omständligt att flytta filer på en mobil. Bättre med en app som gör det mer användarvänligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av in a bodybag:

Statistiken visar väl dock att fler byter från Android till iOS så en app för att lämna Android hade ju hjälpt fler.

Lol, för det vore ju logiskt om Google byggde en sådan app 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Mycket bra initiativ av Google. IOS användare är ju generellt lite mindre tekniska än Android användare så det kan nog behövas lite extra hjälp om de ska våga, och lyckas byta.

Myten om att man är mer teknisk för att man gör vissa moment i ett operativsystem 1-2 steg svårare. Är man också med i en undergroundrörelse som vissa androidanvändare tror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Myten om att man är mer teknisk för att man gör vissa moment i ett operativsystem 1-2 steg svårare. Är man också med i en undergroundrörelse som vissa androidanvändare tror?

Nej Android operativsystemet är definitivt inget som är underground på något sätt. Ungefär hälften av alla mobiltelefoner körs väl på Android, så det är väldigt vanligt. Dock kanske de som root:ar kan räknas som underground.

Windows phone var väl lite mer underground då det fanns, om man ska tänka på det sättet, att det som är ovanligt är underjord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Nej Android operativsystemet är definitivt inget som är underground på något sätt. Ungefär hälften av alla mobiltelefoner körs väl på Android, så det är väldigt vanligt. Dock kanske de som root:ar kan räknas som underground.

Windows phone var väl lite mer underground då det fanns, om man ska tänka på det sättet, att det som är ovanligt är underjord.

Android har väl ca 70% market share?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Android har väl ca 70% market share?

Ja det kanske de har, snabb-googlade bara.

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Nej Android operativsystemet är definitivt inget som är underground på något sätt. Ungefär hälften av alla mobiltelefoner körs väl på Android, så det är väldigt vanligt. Dock kanske de som root:ar kan räknas som underground.

Windows phone var väl lite mer underground då det fanns, om man ska tänka på det sättet, att det som är ovanligt är underjord.

Underground tänker jag på en hacker som koppla in sin mobil i ethernet och genom modbus/sbus whatevever kommunikation tar kontroll över saker i fastigheter som ventilation, värme, larm och annat.

Nå inom mobiler finns det olika grupper. Ultrabudget. Alltifrån 1000kr nya, till mobiler som kanske är ännu billigare begagnade. Här har Android en stor marknadsandel. Sedan mer mellansegmentet där man kan få en gammal iPhone (jag räknar iPhone Se 2022 räknas dit) eller en ny Android som har det senaste av det mesta men inte det bästa.
Det är ett intressant vad det skiljer sig på en användare som väljer iPhone Se 2022 eller en Samsung a53. Ingen av dem har prestandaproblem för den stora skaran, så att Samsung utklassar iPhone i prestanda på usb är irrelevant. Detsamma det motsatta med cpun.

Sedan kommer man till de roliga mobiler och det är intressant att se vad som skiljer sig där. En person som köper en standard Android för 12 000kr eller en som väljer en iPhone för motsvarande pris.
Men inga såna jämförelser brukas göras. De bäddar in alla. Och då får man med en drös Androidägare som köpte sin 1000kr mobil bara för att det var deras enda val. Lite samma ser jag på mellangruppen. De som köper t.ex. en Samsung a53 väljer android för de inte har något annat val om de vill ha hårdvara som idag kan upplevas som standard. (stor skärm, skaplig kamera, usb c som de nog får vänta till 2024 på Apple för)

*edit*

Mitt påstående är att om Apple och Android hade sålt ungefär samma hårdvara så hade det varit enklare att dra slutsatser. Men nu är det mycket så att folk vill ha en viss hårdvara för max ett visst pris. Om detta pris är lägre än vad en iPhone kostar så blir det inte en iPhone. Det är då fel att försöka dra för mycket slutsatser om detta som berör andra saker än just pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

enligt vilken statistik? är väll snarare som så att IOS har legat mellan 50-60 % av alla användare i Sverige och runt 28% i världen sen 2017.. Så är snarare lika många som byter åt båda hållen och har vart i flera år

Njae så enkelt är det inte, mobilmarknaden växer i utvecklingsländer där Android i princip har 99% marknadsandelar, att den globala situation på 30/70 är stabil måste betyda att Apple tar Android marknadsandelar någon annanstans annars hade Apples andelar sjunkit betydligt snabbare.

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Min nyvakna hjärna trodde att det helt plötsligt gick att installera Android på en iPhone (vilket jag tror titeln kanske lite oskyldigt hintade )

Vad appen faktiskt gör är väll väldigt bra det med,

fan tänkte lika.. blev sugen på en iphone med android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

fan tänkte lika.. blev sugen på en iphone med android

Jag tänkt faktiskt tvärtom... xD tänkte installera IOS på en android telefon.

Dual boot liger i önskelista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Njae så enkelt är det inte, mobilmarknaden växer i utvecklingsländer där Android i princip har 99% marknadsandelar, att den globala situation på 30/70 är stabil måste betyda att Apple tar Android marknadsandelar någon annanstans annars hade Apples andelar sjunkit betydligt snabbare.

I Sverige har dom pendlat fram å tbx mellan 50 och 59% i flera år. Kollar man Europa så har dom även där i flera år legat rumt 30% utan någon större förändring, när dom väl har en ökning så har det gått ner igen efter npgon/npgra månader.

https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/europe

Där har du Europa senaste 12 månaderna, går att söka efter land samt gå tillbaka i tiden också.

Så sure ökar säkert i något land men inte i Sverige och inte i Europa.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Statistiken visar väl dock att fler byter från Android till iOS så en app för att lämna Android hade ju hjälpt fler.

Fast det kan ju inte stämma.
IOS har ju sakta men säkert minskat i marknadsandel medans android har ökat i ungefär samma takt.

https://www.statista.com/statistics/272307/market-share-forec...
https://www.researchgate.net/figure/Worldwide-mobile-operatin...
https://arator.fi/en/mobile-os-market-share-under-control-of-...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Låter gött, ska vara enkelt att byta telefon. Finns det något smidigt från Android -> Android. T.ex. från en Samsung till en Xiaomi.
Samsung har ju smart switch, men antar att den inte funkar till en annan tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Låter gött, ska vara enkelt att byta telefon. Finns det något smidigt från Android -> Android. T.ex. från en Samsung till en Xiaomi.
Samsung har ju smart switch, men antar att den inte funkar till en annan tillverkare.

Mycket backas upp av Google/Androids inbyggda backup funktion. Räcker för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig