LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffe18:

Just nu ligger B1 "77" på 22900kr
Det jag lägger märke till att det är priset just nu, och inget rabatt pris. Bör jag vänta ytterligare innan jag slår till?
Vet att risken är att den blir utsålt, men det är några kedjor och ingen är slut än 🙃

19990 på elgiganten nu till nästa söndag. En liten 32 tums "smart-tv" på köpet också...

Permalänk
Medlem

TV på köpet ,😁
Dock HD ready, 1280x720, trodde inte apparater med den upplösningen fanns efter 2010 🤣

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte 20 000 för A1 var bra under Black Friday.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av abn:

19990 på elgiganten nu till nästa söndag. En liten 32 tums "smart-tv" på köpet också...

Om du har benify kan du även köpa 4 stycken zupergift presentkort med värdet 5000:- ( 6% rabatt) , så sparar du ytterligare 1200:-

Då landar tvn på 18790:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag som tyckte 20 000 för A1 var bra under Black Friday.

Var absolut ett bra pris på BF för en 77" panel, förvisso ej 120hz etc. B1 77" kostade runt 25k på BF.

Ganska normalt att priserna under vårkanten / försommar droppar ytterligare då dessa modeller är på utgående, "sista pris" osv.

2022-modellerna börjar nu komma i lager så kan man vänta brukar priserna för föregående års modeller vara som absolut lägst under april-juni men dessa kan också naturligtvis ta slut närsom så dumt att vänta för länge...

Sedan kan man argumentera om det är värt att vänta vs. besparingen att inte ha sin nya TV:n på 4-5 månader sett från Black Friday då men en annan diskussion.

Permalänk
Medlem

waiting game kostar inte en krona

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Kan inte uttala mig om alla appar du efterfrågar. Men kan helt säker bekräfta att nedanstående gäller

Finns/fungerar på webos (operativsystemet på LG TV).

• HBO maz

• Netflix

• Amazon prime

• Disney

Följande fungerar/finns inte på webos

• Cmore

• TV4

Discovery+ och Telia Play vet jag inte om de finns.

Avsaknaden av just Cmore är ett väldigt irriterande vardagsmoment. Måste streama från mobilen varje gång.

Få tummen ur, Cmore Ent!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kostar dock effektiv tid med bra TV

Permalänk
Medlem

Sjukt bra pris på b1 77"... hur står sig en sån jämfört med oleden vi har nu tro... panasonic hz980?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Avsaknaden av just Cmore är ett väldigt irriterande vardagsmoment. Måste streama från mobilen varje gång.

Få tummen ur, Cmore Ent!

Om man kör chromecast eller liknande funkar det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Jag hade en Nvidia Shield tv liggande sen innan som jag använder för Cmore. Men casting till Chromecast fungerar också utan problem för Cmore

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Sjukt bra pris på b1 77"... hur står sig en sån jämfört med oleden vi har nu tro... panasonic hz980?

Själva grundbilden lär det inte vara gigantiska skillnader på, fördel Panasonic skulle jag till och med tro med tanke på deras historik och fokus på att ha rätt färger "out of the box" även om andra tillverkare inkl. LG närmat sig.

Däremot saknar den ju 120hz-panel och bandbredden på HDMI-portarna (Endast 2.0) så är du ute efter att få ut allt med next-gen konsolerna så kan det vara en vettig uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

javisst, från mobilen till chromecast utan problem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Sedan kan man argumentera om det är värt att vänta vs. besparingen att inte ha sin nya TV:n på 4-5 månader sett från Black Friday då men en annan diskussion.

Väldigt dyra månader jämfört med övriga månader förutsatt att man har tvn flera år.

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot tips gällande att kalibrera gråskalorna på dator men även i övrigt. Enbart hunnit testa via dator ännu men jag misstänker ju jag kommer ha liknande problem för film. Jag kör nu max på black stabilisator men jag finner ändå att jag har överdriven svärta och har svårt se detaljer i mörka scener jämfört med hur jag lyckats kalibrera min gamla philips oled där jag lyckas få mer detaljer utan känsla av urvattnad svärta alls.

Verkar ha mindre problem med banding med denna men misstänker den döljer en hel del i black crush.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tar gärna emot tips gällande att kalibrera gråskalorna på dator men även i övrigt. Enbart hunnit testa via dator ännu men jag misstänker ju jag kommer ha liknande problem för film. Jag kör nu max på black stabilisator men jag finner ändå att jag har överdriven svärta och har svårt se detaljer i mörka scener jämfört med hur jag lyckats kalibrera min gamla philips oled där jag lyckas få mer detaljer utan känsla av urvattnad svärta alls.

Verkar ha mindre problem med banding med denna men misstänker den döljer en hel del i black crush.

Kan black level ligga fel? Nämndes för typ två sidor sen i i tråden. Kanske behöver sätta den till limited för att inte crusha blacks?
Jag gissar black stabilizer inte är något du ska behöva pilla med för det här syftet...
(jag äger ingen OLED själv dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan black level ligga fel? Nämndes för typ två sidor sen i i tråden. Kanske behöver sätta den till limited för att inte crusha blacks?
Jag gissar black stabilizer inte är något du ska behöva pilla med för det här syftet...
(jag äger ingen OLED själv dock)

black stabilizer är till för exakt det här problemet :). Men du har helt rätt i att black level låg fel. Hade det på auto trodde den skulle förstå att det är full jag ska ha för PC men tvn trodde jag skulle ha begränsad. Satte den till full och då blev det mycket bättre.

Kommer med ett pris nu ser jag den banding jag är van vid med oled men det är ändå värt det för att få fram alla detaljer. Black stabilizer runt 10 känns ganska korrekt nu. Köra utan tycker jag nog fortfarande orsakar rätt så påtaglig black crush.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

black stabilizer är till för exakt det här problemet :). Men du har helt rätt i att black level låg fel. Hade det på auto trodde den skulle förstå att det är full jag ska ha för PC men tvn trodde jag skulle ha begränsad. Satte den till full och då blev det mycket bättre.

Ah, nu minns jag att black stabiliser kom till för near-black gamma issues, fick läsa på lite. (jag fick för mig det var nån "gaming" feature för att se bättre i mörka områden osv)
Såg att den kan vara OK att ha på 10 för SDR men kanske behöver sänkas för HDR.

(och den är väl bara en issue i gaming mode med VRR trodde jag? men det kanske var fine tune black levels...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

(och den är väl bara en issue i gaming mode med VRR trodde jag? men det kanske var fine tune black levels...)

Stämmer, de funktionerna är för spel och särskilt VRR där det är/var en del variationer när svart beroende på panelfrekvensen. Samt att vissa spelare, särskilt tävnlingsinriktade shooters, gärna vill göra bilden ljusare för att lättare se motspelarna.

Har man problem med att svart inte är ankrad på rätt nivå är detta normalt med en LG OLED och man måste sätta den själv med testbilder. Guide om detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Permalänk
Medlem

Testat med och utan VRR i the hunter. Kanske inte bästa applikationen den är buggad så kan bara köra 60 hz med den här tvn. Första tvn där jag inte kan använda de refresh rates som erbjuds. Man väljer 120 hz i liret men den kör ändå i 59 hz om man ska tro steam fps mätaren och spel optimizer på tvn.

Får inte riktigt till det så ögat tror det är rätt. Har fortfarande lite black crush när totala kontrasten känns så realistisk som möjligt så behöver pilla med andra reglage än gamma och black stabilizer.

Blir försöka kalibrera på riktigt i morgon eller till helgen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skrivet av Squallie:

Väldigt dyra månader jämfört med övriga månader förutsatt att man har tvn flera år.

Problemet med att vänta är ju att man lätt kan hamna i något slags tillstånd av "väntsjuka", dvs man slår aldrig till pga FOMO inför nästa modell / generation. Tro mig, varit där ett flertalet gånger själv.

Den största nackdelen med att vänta så här länge på 2021-modellerna är att nu börjar recensioner och annat komma ut för årets modeller och då blir det ännu jobbigare. "Äh, jag väntar till Black Friday i stället" och så börjar vi om på nytt 😵

Därav kan det vara smart (även om det kostar mer) att köpa runt BF för då har man oftast ingen aning om vad man missar på nästa års modeller även om man såklart vet att de kommer vara bättre rent objektivt.

Aja, nu är det inte köppsykologi vi är här för att diskutera så åter till ämnet 😅

Permalänk
Avstängd

För min del så blir det waiting game. T.ex. så är C2 inte lika illa vad gäller black crush, dessutom så kan det bli lite av priskrig i o m att det inte är enbart LG paneler som säljs.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

För min del så blir det waiting game. T.ex. så är C2 inte lika illa vad gäller black crush, dessutom så kan det bli lite av priskrig i o m att det inte är enbart LG paneler som säljs.

Skillnaderna är minimala vad det verkar. Ska jag vara ärlig så har jag fortfarande bättre bild ur min gamla oled än min nya c1. Nu har jag inte haft tid att kalibrera riktigt än men det finns inte så himla mycket mer att hämta i bildkvalitet. 120 hz och bättre respons är det jag främst vunnit förutom då en storlek jag faktiskt kan ha på riggen. 55" blir för stort där. Men jag vet nästa gång det blir ny tv för vardagsrummet då kommer man jaga en gammal modell och kunna få fler tum och få 99,9 % av bildkvaliten

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Skillnaderna är minimala vad det verkar. Ska jag vara ärlig så har jag fortfarande bättre bild ur min gamla oled än min nya c1. Nu har jag inte haft tid att kalibrera riktigt än men det finns inte så himla mycket mer att hämta i bildkvalitet. 120 hz och bättre respons är det jag främst vunnit förutom då en storlek jag faktiskt kan ha på riggen. 55" blir för stort där. Men jag vet nästa gång det blir ny tv för vardagsrummet då kommer man jaga en gammal modell och kunna få fler tum och få 99,9 % av bildkvaliten

Ibland är det ju så att "sämre" modeller har bättre bild på vissa punkter..enligt rtings.com:
"The B1 has much better gradient handling, so there's less banding in HDR content." (vs C1)
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ibland är det ju så att "sämre" modeller har bättre bild på vissa punkter..enligt rtings.com:
"The B1 has much better gradient handling, so there's less banding in HDR content." (vs C1)
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled

Ja nu gav du mig nästan en hel del buyers remorse. Tur B1 inte finns under 55"... Klarar mig rätt bra utan gsync/vrr också så hade räckt med 120 hz b1:a och mindre black crush.

Uppgraderat från DVE till ytterbergs excellenta webbaserade guide ankrar jag svart i pc mode så blir det 8 på black stabilisor om jag faktiskt ska kunna se svartaste rutan. Under så vet jag inte om det är för att jag vet om den är där som jag ser den. Vit stabilisor fick jag köra dubbla på 16. Jag har inte riktigt lärt mig spotta white crush jag körde tydligen med bra mycket mer white än black crush. Studera moln i flight simulator kanske är en bra referens

HDR blev liknande men drygt att måsta ändra black level men det kanske kommer ihåg inställningarna för hdr vs non hdr på pc.

Frågan är utan black stabilisor så hur ska man enklast finjustera detta? Nu använder jag ju inte black stabilisor som det är tänkt men verkar ju va ett otroligt smidigt sätt justera gråskalekurvorna mot mer referens

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Förstår inte riktigt vart svartnivå är och vad de olika alternativen begränsad och komplett gör.

Permalänk
Medlem

Komplett eller full som det brukar kallas går från 0-255 och begränsad eller limited 16-255.

https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Testade uhd spelare med spears & munsils motsvarighet. Skärmstyrka verkar va motsvarigheten till game modes black and white stabilisator så det vart inte så krångligt att förhoppningsvis få det ok. Men helt fascinerande hur lgs auto läge på svartläge alltid gissar 100 % fel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist
Visst var din förra TV en 9002 eller 901?? Tycker jag känner igen ditt nick från MHB
Jag har en Philips 901F och sneglar på ny TV enbart för att jag vill ha något större än 55".

Jag har suttit med avtryckarfingret på både LG B1 & C1 men inte vågat trycka av PGA för jag är så fruktansvärt nöjd med min Philips och Andriod TV så jag tror jag kommer sakna funktioner i LG's webOS.

Hur tycker du "hoppet" till LG var?

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

@oqvist
Visst var din förra TV en 9002 eller 901?? Tycker jag känner igen ditt nick från MHB
Jag har en Philips 901F och sneglar på ny TV enbart för att jag vill ha något större än 55".

Jag har suttit med avtryckarfingret på både LG B1 & C1 men inte vågat trycka av PGA för jag är så fruktansvärt nöjd med min Philips och Andriod TV så jag tror jag kommer sakna funktioner i LG's webOS.

Köp en chromecast eller annan med android/google tv på bara... Nvidia Shield kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

@oqvist

Stämmer bra det. Nu så hoppade jag androidtv i preumptivt syfte och skaffade en appletv istället. Slipper man lagget med att starta appar och överlägset smidig fjärr och iaf längre garanterad livslängd. att LGn saknar cmore diskar den ju direkt dock...

När philipsen ger upp blir det garanterat en större oled i vardagsrummet. Men inte nödvändigtvis senaste årets modell med tanke på vilka myrsteg som görs och hur bra grundbildkvaliten är på de första oledsen. Inte missnöjd med C1 ger bra bild den med. Responstiden och 120 hz är det som ger extravärde jämte philipsen men annars ligger den nog på minus med tanke på avsaknad av ambilight.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x