Bildguiden: Svart och vitt på rätt plats – grunderna i bilden del 1

Hur din skärm ankrar sitt ljus mot grafikkortets signal är A och O för bilden. SweClockers första del i guiden till bilden tar upp hur du ställer in svart och vitt.

Inledning

Svart och vitt i bilden är på samma gång både det enklaste och mest fundamentala med bilden. Där bilden börjar och där den slutar. Något grundläggande kan också på samma gång bli väldigt komplext. För ankrar vi inte svart och vitt på rätt nivåer i skärmen blir bilden fel. Kanske väldigt fel.

hdmi_levels_match.jpg

Att ankra svart och vitt på rätt nivåer är A och O för bilden.

Bilden blir för mörk eller för ljus och vi förlorar information som ska synas i bilden. Sådant som skuggtoner med nyanser av mörkgrått och högdagrar med nyanser av vitt och ljusgrått försvinner från bilden. Eller så blir det tvärtom där bilden tappar kraft och kontrast för att istället visa informationen för tydligt.

Ett klassiskt exempel är gamingskärmen med uppljusade skuggtoner som gör det lättare att se fiender i mörka delar av bilden. Samma uppljusning när vi tittar på film gör bilden blaskig och det syns block och komprimeringsartefakter i en mörkgrå smet där filmen borde vara svart. Svart och vitt är inte ankrade på rätt nivåer.

datornivå_webb.png
videonivå_webb.png

Hur svart och vitt ankras skiljer sig åt baserat på datornivåer och videonivåer. En teknisk skillnad med lång bakgrundshistoria som ställer till problem även idag. Just detta tar artikeln upp och belyser samt förklarar hur du med testmönster ska ankra signalens nivåer mot skärmens förmåga att släcka ned och tända sitt ljus.

Artikeln är del 1 i en artikelserie där SweClockers förklarar grunderna med bild och färg samt hur det hänger ihop. Videon riktar in sig på den snabba och exemplifierande förklaringen. Artikeln och texten går på djupet. Planen för del 2 behandlar också svart och vitt i bilden med betoningen på hur det tonar från svart till vitt. Hur den elektrooptiska transferfunktionen fungerar, det som kallas för EOTF eller ”gamma” på mer vardagligt teknisk språk.

Skicka en rättelse
4

Samsung meddelar ARM-intresse

Koreanska Samsung ögnar brittiska ARM Holdings med målet att köpa upp till fem procent av företagets aktier. Läs mer

17

AMD kan inte möta efterfrågan på bärbara "Renoir"-processorer

Den tyska tillverkaren XMG beklagar förseningar och belyser marknadsläget på Reddit. Läs mer

10

Intel "Tiger Lake-H" lanseras nästa år enligt tillverkningspartner

Datortillverkaren Compal nämner åttakärniga högpresterande mobila processorer på 10 nanometer i sin kvartalsrapport. Läs mer

59

Google Pixel 4a är mellanklasstelefon med kameran i fokus

Med pressad prislapp och avskalade funktioner presenterar nu sökmotorjätten Pixel 4a, men svenska spekulanter lär bli besvikna. Läs mer

20

Sony redogör för Dualshock 4-kompatibilitet på Playstation 5

Handkontrollen till Playstation 4 kommer fungera på den kommande konsolen – förutsatt att du spelar PS4-spel. Läs mer

36

Huawei Kirin 1020 förväntas bli dyrare än Apples A14 Bionic

Huaweis kommande systemprocessor ser ut att landa storleksmässigt mellan Apples A14 Bionic och kommande Macbookprocessorer. Läs mer

7

Datormusens uppfinnare William English död vid 91 års ålder

Douglas Englebarts gamla vapendragare tillika "mother of all demos"-skaparen William English går ur tiden. Läs mer

7

Sony-patent antyder om Playstation 5 med flera systemkretsar

Patentet beskriver hur flera systemkretsar kan användas i tandem i framtidens spelkonsoler för att rendera grafik. Läs mer

30

EA äntrar topplistorna på Steam

Spelutgivaren står för 40 procent av juni månads mest sålda spel på Steam. Läs mer

46

Intel anklagas för FinFET-patentstöld

Kinas vetenskapsakademi kräver Intel på 200 miljoner yuan med ett patent från år 2011 i ryggen. Läs mer

4

Minnestyperna DRAM och NAND dominerar kretsmarknaden

Värdet av halvledarmarknaden beräknas uppgå till 368 miljarder USD år 2020 – minnestyperna står för cirka en tredjedel. Läs mer

42

Avrunda veckan med en omvänd frågesport!

Veckans quiz handlar om allt från kodnamn till grafikkort. Kan du ställa de rätta frågorna? Läs mer