Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fredagspanelen 247: Grafikkort i potatisklassen och Kenneth säger farväl

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 247: Grafikkort i potatisklassen och Kenneth säger farväl

Kenneth jobbar sin sista dag på redaktionen och rundar av med en avslutande medverkan i Fredagspanelen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu har snart hela gamla gardet lämnat. 😢

Permalänk

Du kommer saknas Kenneth! Lycka till med det nya vad det nu blir.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Kingbaldr:

Nu har snart hela gamla gardet lämnat. 😢

Kallade du mig precis gammal?

Skrivet av culliford:

Du kommer saknas Kenneth! Lycka till med det nya vad det nu blir.

Tackar! Det kommer nog gå bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingbaldr:

Nu har snart hela gamla gardet lämnat. 😢

Jo, klart tråkigt när gamla profiler försvinner. Tycker dock de nya förmågorna lyckas fylla ut skorna riktigt bra. Åtminstone en av dem tycker jag redan dag ett började som om vederbörande aldrig gjort nåt annat

----

Lycka till med allt Kenneth, tack för tiden som varit!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kenneth slutar, kan det ha något med Energidrycker i vatten kylningen som blev för dyrt, Skämt o sider lycka till,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Snusfri

Cobben borta, Emil likaså och nu Kenneth, Swec är inte vad det varit, på både gott och ont.

Swec är död, länge leve Swec

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Cobben borta, Emil likaså och nu Kenneth, Swec är inte vad det varit, på både gott och ont.

Swec är död, länge leve Swec

Tyvärr men familj, man blir äldre, sviktande datorintresse pga skyhöga priser på vissa komponenter, brist på allt möjligt och dålig konkurrens så förstår man.

Men riktigt tråkigt! De hade alla en symmetri som kommer va svår att slå men jag är glad att Jonas trots pappaledighet ändå är kvar än så länge. Det är viktigt att kunna datorer men minst lika viktigt att kunna utstråla en medievana som Jonas och Emil tog flera år att öva upp till perfektion framför kameran plus kunnigheten inom datorer. Cobben kom därefter och gjorde detsamma likaså Kenneth.

Lycka till Kenneth!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se Emil och Jonas fira femtioårsjubileum av fredagspanelen. Kan även se denna duo på ålderns höst som julvärdar presentera kalle anka i SVT. Eller varför inte en 8 timmars livefeed varje dag med Emil och Jonas som fikar och småsnackar lite? Typ "fikastund med Emil och Jonas"?
Då hade jag kunnat dumpa mina kompisar och låtsas att Emil och Jonas är de enda vänner jag behöver. Både en tragisk/absurd och lockande tanke på samma gång.

Såå har ni råd att köpa tillbaka Emil nu när Kenneth tråkigt nog slutar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tack för tiden som varit och lycka till i dina framtida projekt Kenneth!
Sätt ribban direkt på din nästa arbetsplats: https://www.youtube.com/watch?v=5rQjEjroHKE

Skrivet av Kingbaldr:

Nu har snart hela gamla gardet lämnat. 😢

Kenneth var ju nya gardet? Eller mellangardet (no pun intended).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Cobben borta, Emil likaså och nu Kenneth, Swec är inte vad det varit, på både gott och ont.

Swec är död, länge leve Swec

Du har väl varit på SweC längre än någon av dem varit på redaktionen? Är någorlunda säker på det iaf.

Men jo, visst är det tråkigt. Det gänget har ju känts som kärnan av SweC bra många år nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Kenneth slutar, kan det ha något med Energidrycker i vatten kylningen som blev för dyrt, Skämt o sider lycka till,

menade du skämt å cider?

Permalänk
Medlem

@Kenneth

Tack för den här tiden och lycka till med det nya! *spark i baken*

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hejdå Kenneth!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Skulle Jonas också få för sig att sluta någon gång så är det nog spiken i kistan för den här sidan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Varför lämnar Kenneth? 😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Varför lämnar Kenneth? 😮

Han står inte ut med oss längre...

Se även https://www.sweclockers.com/forum/trad/1661152-kenneth-vinkar...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Kenneth ska lämna oss i fredagspanelen, mm!
Lite besviken blev jag när du "nästan" lyfte på armarna, som ett "hurra" för att de va din sista panel. Men oavsett vad du trycker Kenneth, kommer du bli saknad!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jö, jö Kenneth. Lycka till framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

menade du skämt å cider?

äntligen någon som fattade typo där

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Inte han :[[

Lycka till i framtiden!

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

@Kenneth @JonasT

Frankrike var för ett antal år sedan de som var ensam med kommersiella special satelliter med kameror som privata sektorn kunda använda mot betalning.
Tom Clancy's Hawx använde Geo Eye för info om kartorna som skulle renderas.
Kan tänka mig att de kan se deras som konkurrenter mm.
Privata företag som har mer koll än regeringarna.
https://en.wikipedia.org/wiki/GeoEye
Står ingen om att de fått upp någon sedan sent 2016 på wiki.

Edit:
Geo Eye 1 hawks 2
https://www.satimagingcorp.com/gallery/geoeye-1/geoeye-1-hawx...

Tvåan ska heta WorldView-4 numera
finns några bilder i alla fall
https://www.google.com/search?q=worldview+4+pictures&client=f...

Edit2:
Vet inte om Geo Eye 2 som tydligen heter WorldView-4 går att få bilder för från allmänheten (pengar) då det ser ut som det jag lästa första gången verkligen har ändrats.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Just ja jacob slutade för ett par månader sedan och nu kenneth också.
Lycka till i framtiden!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Synd. Men lycka till Kenneth!

Permalänk
Medlem

Hej då Kenneth och lycka till!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Konkurrensklagomålet angående SpaceX + StarLink är ju just att de är både leverantör av uppskjutningarna, satelliterna och sluttjänten utan mellanhänder. Lite som Apple är med sina enheter.

Ingen annan kan idag bygga liknande satellitnätverk för liknande kapital utan att använda Spacex själva som plattform för att skjuta upp satelliterna, vilket ger dem en särposition. Främst för att andra raketföretag är lite efter, men inget annat bolag i branchen skapar heller egna tjänster utan skickar bara upp andras

Samma sak har ju ifrågasatts angående tesla som kringgår bilförsäljare genom att sälja på hemsidan vilket gjort att de inte får leverera i vissa delstater (lagstadgade mellanhänder som säljer till slutkund krävs där)

Tveksamt om jag ser logiken i argumenten, men kan förstå att de hamnar i en särställning. Dock blir ju då konsekvensen att om jag vill skicka upp satelliter för att bygga en tjänst att jag inte då får börja bygga raketer heller? Mysko position helt klart... vem som helst kan skicka upp tusentals satelliter om de vill, stora skillnaden är att Spacex kan göra det för mycket lägre priser än någon annan någonsin kunnat och utnyttjar den möjligheten som det ger när inte så många andra vill skicka upp raketer alls. Deras egna uppskjutningar är ju en stor del av totala antalet globalt

Uppskjutningar ~150
Spacex 31
Starlink ~13 (några ride-shares också)

Permalänk
Medlem

Lycka till kenneth en får hoppas på nån norrlänning igen som tar över.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Han skrev i en annan tråd att han tappat intresset, något som de flesta av oss gjort. Iallafall för gaming och sådant vilket inte är konstigt när spelen inte är lika bra som det en gång var, hutlösa priser på grafikkort plus att man blir äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Han skrev i en annan tråd att han tappat intresset, något som de flesta av oss gjort. Iallafall för gaming och sådant vilket inte är konstigt när spelen inte är lika bra som det en gång var, hutlösa priser på grafikkort plus att man blir äldre.

Också för att karriär är viktigt.