Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Arbetar som: Systemutvecklare
Lön: 36 000
Plats: Stockholm
Utbildning: Kandidatexamen huvudområde Informatik
Erfarenhet: Nyexaminerad men har några års erfarenhet från samma organisation.
Ålder: Nära 30.

Samma jobb. Fick en höjning till 41 000 då jag presterat bra och höjning gjordes innan revisionen med anledning att en sådan höjning inte hade gått annars. Är nöjd med nästan 14%.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Pratas det så otroligt mycket lön mellan kollegorna att man vet vad respektive har och får?
Isf är det väl bara att ta upp det med chefen vid lönesamtalet och se vad chefen har för åsikt? Denne kanske ser saker som du själv inte ser och förstår?

Som sagt, majoriteten här verkar tro att det alltid ska vara x antal tusen i löneökning annars är det en sjukt snål arbetsgivare och man ska direkt börja leta ny arbetsgivare.

Dessa hoppjerkor ser inte längre än näsan räcker, eller snarare hur långt bort lönekuvertet är. Även om de i övrigt trivs...

För egen del har jag snart varit 10 år hos nuvarande arbetsgivare och blir erbjuden tjänster hos andra bolag för ganska mycket mer pengar än jag har idag. Men lön är inte allt här i livet

Men vad kul ifall du trivs och jag håller med om att allt inte handlar om lön. Det jag vill få fram är att ifall du är "rätt man på rätt plats" och tillför ett stort värde för företaget i fråga så anser jag det vara en självklarhet att du begär en bättre lön. Ifall din arbetsinsats höjer företagets vinst med säg 20% varför skulle du då nöja dig med 2%? Vad andra har i lön saknar betydelse för mig men jag utgår ifrån att de flesta ligger på 2-3% i ökning per år men ifall du verkligen bjuder till och gör bra ifrån dig anser jag det SKA belönas.

Edit: 20% vinst på dig specifikt, inte på hela företaget. Altså ifall du nöjer dig med 2% så lyfter du lönsamheten på deras investering (dig) märkbart utan att se någon vinst själv för ditt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

jo medellönen ja. Med det så är det en stor betydande del som tjänar under 30k, majoriteten ligger under 30k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Pratas det så otroligt mycket lön mellan kollegorna att man vet vad respektive har och får?
Isf är det väl bara att ta upp det med chefen vid lönesamtalet och se vad chefen har för åsikt? Denne kanske ser saker som du själv inte ser och förstår?

Som sagt, majoriteten här verkar tro att det alltid ska vara x antal tusen i löneökning annars är det en sjukt snål arbetsgivare och man ska direkt börja leta ny arbetsgivare.

Dessa hoppjerkor ser inte längre än näsan räcker, eller snarare hur långt bort lönekuvertet är. Även om de i övrigt trivs...

För egen del har jag snart varit 10 år hos nuvarande arbetsgivare och blir erbjuden tjänster hos andra bolag för ganska mycket mer pengar än jag har idag. Men lön är inte allt här i livet

Du är bekväm och den dagen du går i pension så kommer du ångra dig att du inte var en ”hoppjerka”. Du byter din tid mot pengar. Vissa är nöjda med 40k. En del blir aldrig nöjda och de får en högre slutlön helt enkelt. Beskriv gärna din arbetsgivare och din lön samt löneutveckling. Din chef har också en chef och om din chef vet att du stannar kvar trots att du får lite lägre lön än andra. En kollega till dig vill ha mer och får mer.

Det där med att trivas på jobbet. Du är där för att jobba, producera och sen ska du gå hem och göra andra roliga sysslor. Att inte byta jobb trots att du får högre lön är för att du är en trygghetsnarkoman. Du byter inte jobb för du vet inte hur gräset ser ut på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

jo medellönen ja. Med det så är det en stor betydande del som tjänar under 30k, majoriteten ligger under 30k.

Eftersom det var medianlönen det gällde är ditt påstående matematiskt omöjligt. Däremot finns det förstås många som ändå tjänar mindre, då det finns enskilda yrken med låg medianlön samt personer som arbetar deltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

jo medellönen ja. Med det så är det en stor betydande del som tjänar under 30k, majoriteten ligger under 30k.

Nej, median enligt länken, så precis hälften tjänar mer än så, och andra hälften mindre

Majoriteten tjänar därför definitivt mer än 30k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Men vad kul ifall du trivs och jag håller med om att allt inte handlar om lön. Det jag vill få fram är att ifall du är "rätt man på rätt plats" och tillför ett stort värde för företaget i fråga så anser jag det vara en självklarhet att du begär en bättre lön. Ifall din arbetsinsats höjer företagets vinst med säg 20% varför skulle du då nöja dig med 2%? Vad andra har i lön saknar betydelse för mig men jag utgår ifrån att de flesta ligger på 2-3% i ökning per år men ifall du verkligen bjuder till och gör bra ifrån dig anser jag det SKA belönas.

Edit: 20% vinst på dig specifikt, inte på hela företaget. Altså ifall du nöjer dig med 2% så lyfter du lönsamheten på deras investering (dig) märkbart utan att se någon vinst själv för ditt arbete.

Om chefen inte gillar dig så är du rökt. Därför är det bra att veta vad andra tjänar i motsvarande roll på företaget. Klart som fan att man ska bli belönad när man gör mer än andra, levererar mer. Det är också anledningen att man ska byta jobb så att man inte blir så bekväm att man skippar tusenlappar och nya utmaningar för att man är slö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Belgien har även ännu högre inflation än Sverige, 8,31% är värt att nämna.

Ingen höjning där inte.

Nä ingen reallöneökning. Men inflationen drivs på av ökande energi- och bränslepriser främst, även om det förstås påverkar andra varor i viss utsträckning, så frågan är om man varit nöjd med 6,5% om man vore belgare, jag tror det. Sverige ligger inte långt efter med sina 6+% inflation.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du är bekväm och den dagen du går i pension så kommer du ångra dig att du inte var en ”hoppjerka”. Du byter din tid mot pengar. Vissa är nöjda med 40k. En del blir aldrig nöjda och de får en högre slutlön helt enkelt. Beskriv gärna din arbetsgivare och din lön samt löneutveckling. Din chef har också en chef och om din chef vet att du stannar kvar trots att du får lite lägre lön än andra. En kollega till dig vill ha mer och får mer.

Det där med att trivas på jobbet. Du är där för att jobba, producera och sen ska du gå hem och göra andra roliga sysslor. Att inte byta jobb trots att du får högre lön är för att du är en trygghetsnarkoman. Du byter inte jobb för du vet inte hur gräset ser ut på andra sidan.


Du är rätt långt ute på gärdsgården och cyklar med din analys av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du är bekväm och den dagen du går i pension så kommer du ångra dig att du inte var en ”hoppjerka”. Du byter din tid mot pengar. Vissa är nöjda med 40k. En del blir aldrig nöjda och de får en högre slutlön helt enkelt. Beskriv gärna din arbetsgivare och din lön samt löneutveckling. Din chef har också en chef och om din chef vet att du stannar kvar trots att du får lite lägre lön än andra. En kollega till dig vill ha mer och får mer.

Det där med att trivas på jobbet. Du är där för att jobba, producera och sen ska du gå hem och göra andra roliga sysslor. Att inte byta jobb trots att du får högre lön är för att du är en trygghetsnarkoman. Du byter inte jobb för du vet inte hur gräset ser ut på andra sidan.

Det där tycker jag var lite väl enkelspårigt. När vi lägger stor del av vår energi och tid på arbetet så värderar nog många förutom lön en mängd andra faktorer som arbetskollegor, roliga uppgifter, pendlingstid osv. Man ska inte heller underskatta trygghet. För personer med olika sjukdomar eller pressade sociala situationer kan det vara viktigt för de ska må bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Det handlar nog inte om ”att inte våga”.
Varför ska allt jämföras?

Är det inte bättre att sköta sitt och låta ditt engagemang visa på vad du är värd, än hänga upp sig och gnälla över vad andra tjänar?

Det är företagen som tjänar på att alla håller käft om sin lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är företagen som tjänar på att alla håller käft om sin lön

Och det är framförallt dagens ungdom som blir grundlurade av trådar som denna 🤔

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:


Du är rätt långt ute på gärdsgården och cyklar med din analys av mig.

Okej, så vad får du av företaget. Du vågade ju inte svara på en enda fråga. Det är inte för inte att sjuksyrrorna, ingenjörerna, lärarna måste byta mellan olika arbetsgivare för att få upp sin lön. Såvida inte bolaget du jobbar på ger dig någon form av optioner så förstår inte jag inte. Jag kanske är okunnig, så upplys mig.

Skrivet av Jonas13:

Det där tycker jag var lite väl enkelspårigt. När vi lägger stor del av vår energi och tid på arbetet så värderar nog många förutom lön en mängd andra faktorer som arbetskollegor, roliga uppgifter, pendlingstid osv. Man ska inte heller underskatta trygghet. För personer med olika sjukdomar eller pressade sociala situationer kan det vara viktigt för de ska må bra.

Måste erkänna att jag provocerar lite. Givetvis finns det faktorer som gör att man stannar kvar på samma arbete. Ur ett ekonomiskt perspektiv så är man förlorare om man stannar kvar länge på en arbetsplats. Är ju själv trygghetsnarkoman och har stannat på samma ställe i 10 år. Inget jag är stolt över, men livet och familjen kom emellan. Dock skulle jag inte dra visan att ”lönen inte är allt”. Lönen är väldigt mycket och förmåner. Å andra sidan är jag kines och som skrönan säger. Man jobbar inte med det man älskar, utan det som drar in mest pengar. Roligt får jag ha på fritiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Det är företagen som tjänar på att alla håller käft om sin lön

Jag tror att många kopplar lönen till ens prestation+kompetens. Så är det tänk att lönesamtalet man har årligen skall fungera. Men defacto på flera arbetsplatser så har man inget regelrätt lönesamtal. Man får ett besked.

Skrivet av Otori:

Och det är framförallt dagens ungdom som blir grundlurade av trådar som denna 🤔

Hur blir ungdomarna grundlurade? För klara för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du är bekväm och den dagen du går i pension så kommer du ångra dig att du inte var en ”hoppjerka”. Du byter din tid mot pengar. Vissa är nöjda med 40k. En del blir aldrig nöjda och de får en högre slutlön helt enkelt. Beskriv gärna din arbetsgivare och din lön samt löneutveckling. Din chef har också en chef och om din chef vet att du stannar kvar trots att du får lite lägre lön än andra. En kollega till dig vill ha mer och får mer.

Det där med att trivas på jobbet. Du är där för att jobba, producera och sen ska du gå hem och göra andra roliga sysslor. Att inte byta jobb trots att du får högre lön är för att du är en trygghetsnarkoman. Du byter inte jobb för du vet inte hur gräset ser ut på andra sidan.

Det finns mer att få från jobb än bara lön. Vissa betalar av en bil för flera tusen i månaden och pendlar två timmar om dagen. Andra bor 10min gång från jobbet. Vem tjänar mest då? I mina ögon är det mer värt med ett par tusen kronor lägre lön och skippar obetald transportid.

Vissa jobb har dessutom bättre löneförmåner än andra. Jobbar du tex som mekaniker kan du köpa reservdelar billigt och laga bilen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Måste erkänna att jag provocerar lite. Givetvis finns det faktorer som gör att man stannar kvar på samma arbete. Ur ett ekonomiskt perspektiv så är man förlorare om man stannar kvar länge på en arbetsplats. Är ju själv trygghetsnarkoman och har stannat på samma ställe i 10 år. Inget jag är stolt över, men livet och familjen kom emellan. Dock skulle jag inte dra visan att ”lönen inte är allt”. Lönen är väldigt mycket och förmåner. Å andra sidan är jag kines och som skrönan säger. Man jobbar inte med det man älskar, utan det som drar in mest pengar. Roligt får jag ha på fritiden.

Jag tycker fortfarande att du resonerar lite fyrkantigt. Vi har olika behov av pengar såväl som andra saker i livet. I verkligheten är de flesta intresserade av en kombination av faktorer och väljer yrke, karriär, uppgifter, arbetstider för att hitta en bra balans. Dessutom har vi olika värderingar om vad som är viktigt. Däremot håller jag med om att ett byte av arbetsgivare är ett av de bekvämaste och säkraste sätten att höja sin inkomst. Knappast det mest effektiva dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

Det finns mer att få från jobb än bara lön. Vissa betalar av en bil för flera tusen i månaden och pendlar två timmar om dagen. Andra bor 10min gång från jobbet. Vem tjänar mest då? I mina ögon är det mer värt med ett par tusen kronor lägre lön och skippar obetald transportid.

Vissa jobb har dessutom bättre löneförmåner än andra. Jobbar du tex som mekaniker kan du köpa reservdelar billigt och laga bilen själv.

Jag har insett det själv, nyligen. Att det faktiskt kan vara värt att gå ned i lön för att göra det man vill.

Skrivet av Jonas13:

Jag tycker fortfarande att du resonerar lite fyrkantigt. Vi har olika behov av pengar såväl som andra saker i livet. I verkligheten är de flesta intresserade av en kombination av faktorer och väljer yrke, karriär, uppgifter, arbetstider för att hitta en bra balans. Dessutom har vi olika värderingar om vad som är viktigt. Däremot håller jag med om att ett byte av arbetsgivare är ett av de bekvämaste och säkraste sätten att höja sin inkomst. Knappast det mest effektiva dock.

Respekt. Det är faktiskt en kombination. Livet förändras och jobbet är en pusselbit som också förändras. Tycker att jag har haft det perfekta jobbet. Som jag verkligen trivs med, men med 2 barn så blir det andra prioriteringar. Hur är det mest effektiva sättet att höja sin lön anser du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Alla som tjänar över 30k i månaden ska vara nöjda inklusive mig, merparten av folket tjänar mindre. Blir tröttsamt se ni med löner på 60-80k som tycker att ni ska ha löneökningar på 4-5%, skäms ni inte?

Jag gick upp 2,35% iår och tjafsar inte emot.

Varför skulle jag skämmas? Jag tillför ett värde som överstiger vad jag får betalt så vill arbetsgivaren ha kvar mig så får de höja min reallön. Jag fick 7% i höjning från "potten" i år och ligger i förhandling om en ytterligare höjning senare i år för att matcha lite mot vad konkurrenter erbjuder, har varit öppen med dem men förstår såklart att allt inte kan komma på direkten så kommer nog behöva bli ytterligare en justering nästa år också.

Permalänk
Medlem

Blir nytt jobb efter sommaren.

Roll: IT-säkerhetskonsult
Lön: 54000
Plats: Östergötland
Utbildning: Ej fullständigt betyg från gymnasiet, 10 års erfarenhet inom IT dock.
Ålder: Börjar närma mig 40

Blir ett lyft på 9000 mot nuvarande arbetsplats. Liknande arbetsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hur blir ungdomarna grundlurade? För klara för oss.

För att de tror att grundlönen inom bl.a hela IT-sektorn är 50+ och löneökningarna alltid är 2000kr+.

För det är typ vad som framgår av denna tråd…

En stabil och trygg arbetsplats finns knappt längre iom arbetstagarnas kortsiktiga synfält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

För att de tror att grundlönen inom bl.a hela IT-sektorn är 50+ och löneökningarna alltid är 2000kr+.

För det är typ vad som framgår av denna tråd…

En stabil och trygg arbetsplats finns knappt längre iom arbetstagarnas kortsiktiga synfält.

Mer makt åt individen med färdigheter är en bristvara, känns rätt för mig. Låt företagen slåss om dem som finns. Det kommer inte bli tillräckligt många nya för att möta efterfrågan ändå, så situationen kommer bara bli värre på det sättet. Kommer nog gå ganska snabbt utför för de som inte anpassar sig och behåller sina anställda, tyvärr en förväntad konsekvens av dagens situation. Tycker det är kul att se att david kan ha lite makt över goliat ibland ändå

Att löneökningen borde följa inflationen är väl en självklarhet? Hur skulle det annars se ut? Viss är årets situation lite speciell med både oljan och pandemistöd-baksmälla, men så är det för alla. Ganska lätt att kolla med andra eller få löpande erbjudanden om man vill.

Det sagt så är jag själv på samma tjänst sedan 6 år, gått från 28 till 40, och inga akuta planer på att byta eftersom jag trivs med uppgifterna och kollegorna. Dock har nästan hälften av kollegorna försvunnit och inte lika många nya ersatt dem, dels pga lönerna skulle jag gissa. Jag har också sett/fått erbjudanden med högre siffror och blir mer fundersam på varför man inte borde tacka ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Okej, så vad får du av företaget. Du vågade ju inte svara på en enda fråga. Det är inte för inte att sjuksyrrorna, ingenjörerna, lärarna måste byta mellan olika arbetsgivare för att få upp sin lön. Såvida inte bolaget du jobbar på ger dig någon form av optioner så förstår inte jag inte. Jag kanske är okunnig, så upplys mig.

Du gillar att provocera…

Jo, jag har det väldigt bra hos min arbetsgivare med förmåner som jag är övertygad att andra arbetsgivare har svårt att erbjuda.

Jag jobbar med något jag trivs otroligt mycket med och varje nytt projekt innebär oftast nya lösningar för att uppnå kravställarnas specifikationer.

Löneutvecklingen har varit ca 14.500kr senaste 9 åren och jag har enbart gymnasial utbildning.
Vad övriga inom bolaget tjänar eller får i ökning är för mig ointressant.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Det är företagen som tjänar på att alla håller käft om sin lön

Det kan också vara så att du vill hålla informationen hemlig eftersom du vet att dina kollegor tjänar märkbart sämre. Några kollegor kanske kan se det som motivation men det finns en stor risk att folk blir upprörda och till och med börjar prata om att "hur kan han tjäna så mycket mer än mig, vi gör ju samma arbete" eller något liknande fastän så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

jo medellönen ja. Med det så är det en stor betydande del som tjänar under 30k, majoriteten ligger under 30k.

(känner mod att jag går lite för mycket ute för ämnet här så detta till annan tråd eller ta bort den)

Som andra sagt medianlönen i Sverige som helhet är 32400 (31200 för kvinnor / 33700 för män)

Om vi ska gå in på privatanställda tjänstemän, vilket många med hög lön här inne är, så är medianlönen 36600 för kvinnor och 42900 för män.

Om du tittar bara på Stockholm, väljer Stockholm då löner här tenderar till att vara högre än i Sverige som helhet, så är medianlönen cirka 6~15% högre än resten av landet beroende på sektor och kön.

Så i fallet med en manlig privatanställd tjänsteman är lönen i Sverige som helhet.

  • P90 69700

  • P75 54400

  • Medianlönen 42900

  • P25 31300

  • P10 28900

Så jobbar du inom IT och privat sektor har du mest största sannolikhet en lön som är 40000:- eller högre, och har du en lön på 31300 eller lägre tjänar 75% mer än dig!

I fallet med en förvävsarbetare i allmänhet ser det ut som.

  • P90 51200

  • P75 40000

  • Medianlönen 32400

  • P25 27400

  • P10 23900

Så förvärvsarbetar du har troligen en lön på 30000:- eller högre, och har du en lön på 27400 eller lägre tjänar 75% mer än dig!

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__AM__...
https://www.scb.se/om-scb/samordning-av-sveriges-officiella-s...
https://kommunsiffror.scb.se/?id1=0180&id2=1480

Förtydligande och lite statistik
Permalänk
Medlem

Yrke: Scrum Master sedan augusti 2021
Erfarenhet: 0,25 år (Nyexad)
Lön: 42 000 kr
Ålder: 22
Utbildning: Data- och systemvetenskap, Stockholms universitet
Placering: Stockholm
Friskvård: 4000:-/år.
Förmåner: Mobil, dator etc

Permalänk
Avstängd

Yrke: Design Director
Erfarenhet: ~15 år
Lön: 106 000 kr, upp med 4% i år
Bonus: rörlig men oftast ~15% av årslönen
Ålder: 35-40
Utbildning: Magister
Placering: Skåne
Förmåner: Mobil, dator, 30 dagars semester, education budget etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Blir nytt jobb efter sommaren.

Roll: IT-säkerhetskonsult
Lön: 54000
Plats: Östergötland
Utbildning: Ej fullständigt betyg från gymnasiet, 10 års erfarenhet inom IT dock.
Ålder: Börjar närma mig 40

Blir ett lyft på 9000 mot nuvarande arbetsplats. Liknande arbetsuppgifter.

Snyggt! Vilken typ av säkerhet pratar vi om här?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Regional IT Partner (Tar hand om IT relaterade ärenden på olika projekt i stockholm) 32000 före skatt.
Enda utbildning jag har är grundskola + gymnasieutbildning med inriktning Sjöfart

Jobbat mig upp som telefonförsäljare till kundtjänst till IT support. 15 år tog det att få mitt drömjobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Snyggt! Vilken typ av säkerhet pratar vi om här?

Kopplat till identitet samt cloud för merparten av det hela. Så mer it-säkerhet än informationssäkerhet.