Xeon socket 771 mod till socket 775.

Permalänk

Xeon socket 771 mod till socket 775.

Tycker 771 / 775 socklar numer kan betraktas som retro och gör mitt inlägg här.Tog mig lite tid för att modda lite. Socket 775 är något jag gillar och hittade en artikel om att modda Xeon 771 CPU:er för att kunna köras i 775-socklar. Kul projekt tyckte jag och satte igång. Moddning i detalj finns bekrivet på https://www.delidded.com/lga-771-xeon-microcode/ och CPU-patchar för att skifta 2 poler fanns fortfarande att få tag på. I mitt fall köpte jag från Ebay i Tyskland.
Om någon är intresserad så har jag en fräst och patchad Xeon L5420 över som kan avyttras, tänkte att jag kanske misslyckas med en och lyckas med en annan :-). Nu lyckades jag med båda.

Förtydligande.
Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde också det där men jag tror jag skar bort flärpen i sockeln lite försiktigt med en hobbykniv men det där ser ju också ut att gå bra. Jag kör mac os x på den (ett gammalt gigabyte moderkort) och det funkar bra också.

Har du testat att köra win 10 på den? Jag gar några gamla hackmacar jag tänkte testa win 10 på också (bland annat ett asuskort med en sixcore i).

Permalänk
Medlem

Fixat en X5460 på samma sätt fast även jag valde att ta bort tabs på socketen, den kör Windows 10 utan problem. Funkar med kanon för en dator som bara körs lite mindre och äldre spel på, klarar även lite mer krävande saker som inte har behov av nyare instruktioner.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Fixat en X5460 på samma sätt fast även jag valde att ta bort tabs på socketen, den kör Windows 10 utan problem. Funkar med kanon för en dator som bara körs lite mindre och äldre spel på, klarar även lite mer krävande saker som inte har behov av nyare instruktioner.

Nice då tycker man ju att en sån dator borde kunna koda streamen/köra OBS för lättare processer som bara kameror. Det systemet jag använder sedan 10 år bygger på Flash Media Live Encoder och en site jag sänder på accepterar inte flash längre och förmodligen kommer flera att vägra det i framtiden också.

Permalänk
Skrivet av anon317915:

Jag gjorde också det där men jag tror jag skar bort flärpen i sockeln lite försiktigt med en hobbykniv men det där ser ju också ut att gå bra. Jag kör mac os x på den (ett gammalt gigabyte moderkort) och det funkar bra också.

Har du testat att köra win 10 på den? Jag gar några gamla hackmacar jag tänkte testa win 10 på också (bland annat ett asuskort med en sixcore i).

Testade endast XP. Tänkte köra Farcry 1 och 2. Dessa funkade inget vidare på nydatorn.

Hur kör man MacOS på en X86? Kan ju vara kul att testa också.

Permalänk
Medlem

Ah gjorde detta för ett par år sedan med ett par Xeon X5470. 1333 FSB är nice om man ska OC, sätt den i 1600 och du har 4 GHZ. 5450 är nice också, finns färdigmoddade för 18$, men hur kul är det?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakank222:

Testade endast XP. Tänkte köra Farcry 1 och 2. Dessa funkade inget vidare på nydatorn.

Hur kör man MacOS på en X86? Kan ju vara kul att testa också.

Gå till insanelymac.com det var där jag började. Man får läsa på lite och det kan vara olika beroende på vilken version man vill köra och som hårdvaran fixar så det är lite svårt att säga. Oftast så är grafikkorten det som ställer till problem men generellt så är det bäst att skaffa hårdvara som ligger så nära en riktig mac det går.

Permalänk

Jag hade en X5460 som jag fick upp i 4,1ghz. Gav bort både moderkort(775 med DDR3) och processor för några år sedan.
Helt klart en kul processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmulatorII:

Jag hade en X5460 som jag fick upp i 4,1ghz. Gav bort både moderkort(775 med DDR3) och processor för några år sedan.
Helt klart en kul processor

Jo, hade en X5470 en gång i tiden, i ett 771-moddat Asus P5B Deluxe. Klockade helt vansinnigt den också, bomstabil i 4 GHz

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har gjort detta med X5470 och E5450 med mycket goda resultat.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Även jag har gjort denna modifikationen, men jag fick flahsa in 3 nya microcodes i moderkortets bios utöver allt som TS gjort för att få passformen. Annars funkade inte min Xeon cpu som den skulle.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.