Permalänk

Inga PCI-grafikkort vill längre ge bild

Hej, i söndags vägrade plötsligt min dator att ge bild, testade först med tre olika pci-e grafikkort, även olika PCI-e portar, men fortfarande ingen bild. Stoppade då tillslut i ett gammal PCI grafikkort och då får jag bild och allt fungerar som det ska.

Misstänkte då att det var fel på nätaggregat - att det inte längre orkade leverera tillräckligt med ström, men nu har jag testat med ett nytt nätagg och det är fortfarande exakt samma fel! Dvs ingen bild med PCI-E men med PCI. Även testat med HDMI, DP och DVI. Några idéer om vad som kan vara fel?

Moderkortet är ett asrock z77 extreme4, grafikkorten jag testat med är R9 390, gts 8800 och GTX 460, samt ett pci graffekort som jag inte minns namnet på. Nätaggregaten är på 700w respektive 650w med 80 plus guld certifieringen.

Edit: har även gjort reset av bios

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hej, i söndags vägrade plötsligt min dator att ge bild, testade först med tre olika pci-e grafikkort, även olika PCI-e portar, men fortfarande ingen bild. Stoppade då tillslut i ett gammal PCI grafikkort och då får jag bild och allt fungerar som det ska.

Misstänkte då att det var det på nätaggregat - att det inte längre orkade leverera tillräckligt med ström, men nu har jag testat med ett nytt nätagg och det är fortfarande exakt samma fel! Dvs ingen bild med PCI-E men med PCI. Även testat med HDMI, DP och DVI. Några idéer om vad som kan vara fel?

Moderkortet är ett asrock z77 extreme4, grafikkorten jag testat med är R9 390, gts 8800 och GTX 460, samt ett pci graffekort som jag inte minns namnet på. Nätaggregaten är på 700w respektive 650w med 80 plus guld certifieringen.

Lanes antingen i själva PCI-E porten eller på moderkortet kan vara skadade, moderkortet är lanserat för 10 år sedan enligt Inets hemsida och jag vet inte hur länge du och andra har nyttjat det men det är ju tyvärr saker som kan hända när delar når den åldern =/

Har du testat alla 3 PCI-E korten i någon annan dator och vet att dom funkar?

Permalänk
Medlem

Reset av bios?

Permalänk
Skrivet av saturn5:

Lanes antingen i själva PCI-E porten eller på moderkortet kan vara skadade, moderkortet är lanserat för 10 år sedan enligt Inets hemsida och jag vet inte hur länge du och andra har nyttjat det men det är ju tyvärr saker som kan hända när delar når den åldern =/

Har du testat alla 3 PCI-E korten i någon annan dator och vet att dom funkar?

Det är jag som brukat det sen 2012 Yes, lånade ett av korten från en dator där allt fungerar.

Skrivet av Fantomen:

Reset av bios?

Japp det med, glömde skriva det.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Det är jag som brukat det sen 2012 Yes, lånade ett av korten från en dator där allt fungerar.

Har du möjlighet att låta det garanterat fungerande kortet sitta i en PCI-E port samtidigt som du har PCI-kortet i och få Windows att boota så kan du gå in i enhetshanteraren och kolla om kortet som vägrar visa bild ens syns där, om det inte syns där så känns det som att PCI-E lanes till CPU är problemet, för då kan inte ens CPU och Moderkort kommunicera med kortet via porten och då kan ju ännu mindre bild visas. =/

Permalänk
Skrivet av saturn5:

Har du möjlighet att låta det garanterat fungerande kortet sitta i en PCI-E port samtidigt som du har PCI-kortet i och få Windows att boota så kan du gå in i enhetshanteraren och kolla om kortet som vägrar visa bild ens syns där, om det inte syns där så känns det som att PCI-E lanes till CPU är problemet, för då kan inte ens CPU och Moderkort kommunicera med kortet via porten och då kan ju ännu mindre bild visas. =/

Tack, bra idé. Nu har jag testat, mitt R9 390 syns i enhetshanteraren!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Tack, bra idé. Nu har jag testat, mitt R9 390 syns i enhetshanteraren!

Då vet du att de är synligt i enhetshanteraren.
Har du kollat något på bios, återställt allt, flashat bios?
Vill du testa ett identiskt bios-chip kan de ordnas om de är intressant.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare