Nvidia pikar AMD för drivrutiner i betaversion

Permalänk
Melding Plague

Nvidia pikar AMD för drivrutiner i betaversion

I en genomgång av processen bakom hur en drivrutin utvecklas passar Nvidia på att påpeka att de inte lanserar några instabila betaversioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så barnsligt av Nvidia att hålla på sådär. Tycker mest att det är pinsamt att de inte kan framstå som mer professionella. Samtidigt kan det visa på att de känner sig/har känt sig hotade när de tar tillfället i akt att pika en konkurrent som de känner sig hotade av. Och återigen pinsamt att de själca gjort samma missar tidigare. Småaktigt oavsett, förutom att se föer grafikkort på hylla så förväntar jag mig ett professionellt beteende, men det har väl gått lite för bra för dem för att komma ned på jorden.

Permalänk
Medlem

AMD har drivrutiner med öppen källkod, Nvidia har det inte. Enkelt val på den fronten. Så vitt jag vet så kräver Nvidia fortfarande ett konto och inloggning för att kunna använda alla deras funktioner.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Själva grejen med att skicka ut en betaversion för test är ju för att man ska hitta buggar och hinna rätta dessa före lansering av den skarpa versionen.

Det jag ser Nvidia säga i detta uttalande är att de inte testar sin kod (mot en bredare massa) före den går ut i prod för att ingen på Nvidia skriver buggar. - "Works on my machine." argumentet funkar inte riktigt mot några miljoner användare.

Snacka om att skjuta sig själv i foten..

Permalänk

Ah, en känga till AMD om flera versioner ute som förvirrar folk.. precis som dom själv gjorde när 512.15 var för alla grafikkort förutom 3090Ti och samtidigt hade 512.16 som enbart hade stöd för 3090Ti?

Permalänk
Medlem

Åh nej! Jag laddade medvetet ned en beta-drivare, och den visade sig vara instabil! Ack och ve! Om jag bara kunde välja att ladda ned den senaste stabila versionen istället!

Permalänk
Testpilot

Nvidia kanske inte ska kasta sten i glashuset, det är flertalet gånger genom åren som en ny drivrutin introducerat stutter i (knappt) äldre titlar, SLI-profiler som slutar fungera där man sedan fått forcera annan profil från spel med samma motor o.s.v.

Så sent som Nvidias GRD 479,29 orsakade CTD för folk som använder Windows 10, ett liknande problem som infann sig under Windows 10 Creators Fall Update och tillhörande drivrutin från gröna laget. Eller varför inte ett nyligen listat problem med BSOD vid användning av Nvidia Broadcast? Listan kan fortsätta skrivas, men tror poängen är framförd.

Nu är AMD långt ifrån klanderfria då jag har haft säkerligen minst lika mycket problem från deras håll också. Men känner att detta är mer än osmakligt från Nvidias håll – de kanske rent av skulle BEHÖVA en beta-drivare för att säkerställa att folk ska slippa göra en rollback? Något de ironiskt nog har väldigt klara instruktioner för hur man gör genom deras hemsida

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jimmies rustled

Nvidia lägger pengar på att göra klart sina drivrutiner innan de skickar ut dem, vilket antagligen är en viktig anledning till att de blev såpass dominerade över tid.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara nöja sig med att säga att man lärt sig att beta-drivare inte är någon bra idé och att man jobbar hårt med att kvalitétssäkra? Det är ju liksom inte som att de har ett flcäkfritt track record, eller att framtida drivrutiner inte kommer skapa problem. Lite mer ödmjukhet hade varit en frisk fläkt...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

klart nvidia släpper bara drivrutiner som är klara och aldrig ge några problem. 🙃

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Ah, en känga till AMD om flera versioner ute som förvirrar folk.. precis som dom själv gjorde när 512.15 var för alla grafikkort förutom 3090Ti och samtidigt hade 512.16 som enbart hade stöd för 3090Ti?

Och en separat drivrutin för Vulkan i flera månader... Inte ett dugg förvirrande.

Permalänk
Medlem

Båda har ju släppt trasiga drivrutiner som var skarpa versioner och inte beta.

Så löjligt att hålla på med sånt här, det är nästintill omöjligt att garantera fungerande drivrutiner i alla olika builds/spel som finns.

För mig är det viktigare hur snabbt de fixar problemen eller om det går att rulla tillbaka som workaround, detta görs svårare genom att spel ofta kräver en viss version av drivrutiner för att starta.

Permalänk
Medlem

Nvidia, samma bolag som man måste göra grundlig research om det kommer bli några problem innan man petar in drivrutiner från? De må göra bra kort, både AMD och Nvidia, men drivrutiner är något som i min åsikt borde släppas ett fåtal gånger och bara om det fixar allvarligare fel.

Permalänk
Inaktiv

Snacka om att kasta sten i glashus med tanke på hur skit GeForce experience och shadowplay är

Permalänk
Medlem
Citat:

NVIDIA 510.68.02 Released As A Minor Bug Fix Update
Written by Michael Larabel in NVIDIA on 26 April 2022 at 09:30 AM EDT.

oops

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Avstängd

Precis som mellan valen så är minnet hos vanligt folk för kort.

Nvidia har släppt så odugliga drivrutiner att det mig veterligen fått kort att totalhaverera / startat bränder i folks datorer - rätta mig om jag har fel.

Ingen är ofelbar, inte AMD eller Nvidia men tyvärr så tappar Nvidia på sån här pajkastning för dom försöker tjäna billiga poäng istället för att prestera.

Permalänk
Medlem

Satt igår och mixtrade med Nvidia kontrollpanelen och att dom sitter här och påstår att allt dom gör är perfekt är ju en fin lögn. Skitprogrammet är extremt segt, ser ut som Windows XP, ibland hittar det inte ens grafikkortet överhuvudtaget och krävde 2 omstartar för att fungera korrekt.

Vet inte om AMD är bättre just nu men Nvidia ser inte bra ut från min sida iaf.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Påminner lite om tidifgt 90-tal när sega förlöjligande nintendo genom att påstå att de har "blast processing".

Frågan är hur amd tänker kontra detta eller bara köra /care

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

För mig är det viktigare hur snabbt de fixar problemen eller om det går att rulla tillbaka som workaround, detta görs svårare genom att spel ofta kräver en viss version av drivrutiner för att starta.

Håller med om detta, men anledningen till att spel eventuellt kräver en specifik lägsta drivrutinsversion är den dynamiska naturen med rullande förbättringar som åtminstone GPU-drivrutiner har idag.

Skrivet av anon134512:

Snacka om att kasta sten i glashus med tanke på hur skit GeForce experience och shadowplay är

Jaså, vad är det som är så ”skit” där då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Själva grejen med att skicka ut en betaversion för test är ju för att man ska hitta buggar och hinna rätta dessa före lansering av den skarpa versionen.

Det jag ser Nvidia säga i detta uttalande är att de inte testar sin kod (mot en bredare massa) före den går ut i prod för att ingen på Nvidia skriver buggar. - "Works on my machine." argumentet funkar inte riktigt mot några miljoner användare.

Snacka om att skjuta sig själv i foten..

Det där var ju traditionellt, och BORDE vara, anledningen att skicka ut en betaversion. Så långt håller jag helt med.

MEN så som beta-begreppet ofta(st?) används numera (inget specifikt för AMD) så verkar motivet att släppa en beta-version snarare vara att användarna desperat vill ha något, och man vill ge dem detta, och gärna hajpa det, men samtidigt ta lite avstånd från det man levererar om det skulle gå åt pipan och man inte tagit sig tid att validera funktionen särskilt.
Äta kakan och ha den kvar, helt enkelt.

Det finns definitivt en legitim poäng i grunden här, tycker jag. Problemet är verkligt och beteendet rätt kass.
Men det är inte material för en snabb PR-vinst för Nvidia utan mer ett stort problem i branschen som de pratar om.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Larvigt... Har man använt både Nvida- och AMDkort så vet man att betadrivare är just betadrivare...
Båda tillverkarna har betadrivare som kan vara instabila för att early adopters ska kunna hitta just buggar och instabiliteter...

Jag gick över till AMD för att de va "the underdog" och jag tyckte att drivarna till mitt Nvidia 1070 jävlades.

Numera är läget annorlunda men jag fortsätter med AMD då jag föredrar de som företag helt enkelt.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Larvigt... Har man använt både Nvida- och AMDkort så vet man att betadrivare är just betadrivare...
Båda tillverkarna har betadrivare som kan vara instabila för att early adopters ska kunna hitta just buggar och instabiliteter...

Jag gick över till AMD för att de va "the underdog" och jag tyckte att drivarna till mitt Nvidia 1070 jävlades.

Numera är läget annorlunda men jag fortsätter med AMD då jag föredrar de som företag helt enkelt.

Nvidia släpper väl dock aldrig några betaversioner till slutanvändare numera?
Sedan om kvaliteten faktiskt är bättre för det låter jag vara osagt, det varierar nog... men på just punkten betadrivrutiner så haltar argumentationen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Smått underhållande att observera så pass starka reaktioner på en artikel som antar att Nvidia kritiserar AMD, de kan ju likgärna prata om egna erfarenheter.

Att detta forum överlag är favör AMD i allt stort och smått brukar kunna anas mellan raderna, ovanligt att det blir så tydligt som att redaktionen skapar en artikel som antar och tolkar saker dock.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jaså, vad är det som är så ”skit” där då?

1. Buggigt. Särskilt Shadowplay.
2. "Optimeringarna" som experience vill göra är helt åt skogen dåliga ibland.
3. Skitfult utdaterat gränssnitt.
4. Kräver inlogg.

Permalänk
Medlem

Det kan de la göra om de vill. Vad jag vet har AMDs drivers i alla fall aldrig eldat upp folks grafikkort.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vilket skämt, lika mycket beta som AMD men ett annat namn.
flera titlar än jag har fingrar som blivit sämre med "day one" uppdateringarna och får fixats senare med nya drivrutiner.

Hade man inte kunnat mina så mycket bättre på Nvidia korten så hade jag troligen kört AMD fortfarande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mycket sandlådefasoner från båda sidor.
Jag förstår inte hur Nvidia vågar gå ut med detta, de lägger ju upp en smashboll
https://www.sweclockers.com/nyhet/31570-nvidia-bekraftar-oavsiktlig-distribution-av-kryptodrivrutin-for-rtx-3060

Permalänk
Moderator
Forumledare

Var det inte drivrutinerna som låg bakom hela 3090 fadäsen eller var det en kombination av drivrutiner och mjukvaran (spelet ”new world”?)? 🧐

Edit: nej det ser ut ha varit hårdvaran

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Var det inte drivrutinerna som låg bakom hela 3090 fadäsen eller var det en kombination av drivrutiner och mjukvaran (spelet ”new world”?)? 🧐

Det var väl EVGA som skitit i det blå skåpet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

1. Buggigt. Särskilt Shadowplay.
2. "Optimeringarna" som experience vill göra är helt åt skogen dåliga ibland.
3. Skitfult utdaterat gränssnitt.
4. Kräver inlogg.

1. Använt det nästan dagligen för screenshots eller video capture sedan releasen för 9 år sedan, håller nog inte med om att det varit ett generellt problem under den tiden.

2. Ja det är nog ofta bara någon annan preferenser, ur ett prestandaperspektiv. Tror inte det är ämnat för power users överhuvudtaget utan för den majoritet som kan ungefär lika mycket om grafikinställningars påverkan på prestandan som en schweizerost kan om verslära…

3. Smaksak, men ja Control Panel (utanför GFE) har ett väldigt ålderdomligt utseende.

4. Jo, men vad spelar det för roll EGENTLIGEN? Man kan ju ogilla det av principskäl, men eftersom funktionerna bakom ”väggen” varit utan motstycke till dags dato så har det känts som ett lätt beslut att logga in.