Köpt presentkort hos Webhallen som inaktiverats efter ett avbrutet köp. Fast mellan två kundtjänster!

Permalänk

Köpt presentkort hos Webhallen som inaktiverats efter ett avbrutet köp. Fast mellan två kundtjänster!

Hej,

Skulle vilja ha hjälp och input i ett ärende jag haft med Webhallen senaste dagarna. ska försöka göra en lång historia kort.

Jag beställde med presentkort från Gifted på webhallen ett RX6700xt för någon dag sedan "dum som jag va så köpte jag med presentkort för att spara 300 kr på 6300 kr kommer aldrig göra om det misstaget.

Det som sker är att när jag ska betala sista summan via swisch på ordern så låser det sig. Det står då att mina presentkort är förbrukade fast kundkorgen är tom ska tillägas att jag inte kunde genomföra ett köp kontant heller pga att "luft order" då systemet blockat mig från att lägga en till order. kortet tar slut i lager. Ringer och pratat med webhallen om de kan lösa problemet, säger att jag kan ta vilket annat 6700xt kort som helst men det går inte då kortet var på kampanj, Frågar då om jag kan få återbetalning men blankt nej det är gifted som står för presentkortet. här tycker jag att webhallen kan visa lite service känsla då deras system har strulat eller i alla fall hjälpa mig att lösa ärendet med gifted men icke.

Jag kontaktar då Gifted, de informerar att jag inte kan få en återbetalning då korten är använda och att jag får vända mig till webhallen.

mejlar deras support och beskriver ärendet. Får NOLL tillbaka. Frågar då om ärendet kan vidarebefordras till en chef vilket görs. Deras kundservice chef besvarar endast ärendet via agenten med att han får vänta sig till gifted detta trots att jag informerar Webhallen att de måste ha någon på plats som kan hjälpa mig med ärendet hos gifted då webhallen trots allt säljer korten via Gifted.

slutar med att jag skriver att då förutsätter att korten får tillbaka summan som deras system tagit vid ordertillfället här svarar man att Gifted registrerat köpet trots att det inte gjort men det stämmer ju inte då Webhallen registrerat köpet samt presentkortskoderna och tidigare blockat mig från att lägga order.

Vad tycker ni andra? jag har nu 6300 kr på presentkort som är förbrukade och Webhallen vägrar ta ansvar eller hjälpa till. Gifted hänvisar till webhallen. Har dragit ärendet en vända till till Gifted för att se om det kan sätta in pengar på korten igen.

Lägger även till att jag skrev om ni tagit mina pengar men inte vill hjälpa till med ärendet så kommer jag att behöva ta ärendet via ARN. Får svar "du är fullt välkommen att ta det vidare".

Är det jag som är dum i huvudet? ska det vara såhär när man kontaktar en kundservice för att få hjälp när deras system strular till det?

tycker ni att webhallen har noll ansvar i ärendet?
Hur ska jag göra för att få mina pengar tillbaka på presentkortet anser ni att det endast är Gifted som har ansvaret?

MVH
Frustrerad

Permalänk
Medlem

Helt uppenbarligen är det webhallens system som fuckat upp och det åligger då på dem att ordna upp det hela så som du som kund vill ha det.
Vad jag förstår är det rätt mycket scams med olika typer av gift cards och det kanske är därför de är så "kalla" mot dig? Jag har själv fått bra service när jag kontaktat deras kundservice via chatt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Helt uppenbarligen är det webhallens system som fuckat upp och det åligger då på dem att ordna upp det hela så som du som kund vill ha det.
Vad jag förstår är det rätt mycket scams med olika typer av gift cards och det kanske är därför de är så "kalla" mot dig? Jag har själv fått bra service när jag kontaktat deras kundservice via chatt.

Trodde jag också. Blev faktiskt chockad av svaren man fick via telefon och mejl verkligen noll vilja att hjälpa till på något sätt.
Korten gick ju igenom det såg dom själva i systemet så det borde kunna se att det va legit.

Vet inte hur jag ska ta det vidare, Tar jag det med ARN så får jag säker vänta 6 månader minst på att få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

har också haft helt värdelösa bemötande från webhallen. Köpte en macbook air 2019 som hade det där förfärliga tangentbordet som man tom fick förlängd garanti på men de nekade support om jag inte betalade 4000 för att det var mitt fel att det kommit dam????

Permalänk
Medlem

Alltså, är det så att du har haft presentkort till ett värde av 6300:- som du har (försökt) betala med men där ordern annullerats och korten registrerats som förbrukade?

Isåfall har ju butiken erhållit 6300:- som inte är kopplade till någon order/leverans och då kan det knappast vara ett problem att reda ut detta?

Har du kvitto på att du köpt dessa presentkort eller var det en gåva?

//Lasse

Permalänk
Skrivet av Lasse62:

Alltså, är det så att du har haft presentkort till ett värde av 6300:- som du har (försökt) betala med men där ordern annullerats och korten registrerats som förbrukade?

Isåfall har ju butiken erhållit 6300:- som inte är kopplade till någon order/leverans och då kan det knappast vara ett problem att reda ut detta?

Har du kvitto på att du köpt dessa presentkort eller var det en gåva?

//Lasse

Ja eller 3 presentkort totalt med ett värde på 6300kr det stämmer ordern blev betalad förutom typ 36 kr som jag skulle swischa in mot, ordern är annulerad hos Webhallen efter mitt telefonsamtal.

Nej jag tycker också det men Webhallen vill inte hjälpa till alls, Allt skötts till Gifted i deras mejl. Ja korten har ett kort id samt att det finns en tillhörande kort kod.

Men vet ärligt talat inte hur jag ska ta det vidare nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Ja eller 3 presentkort totalt med ett värde på 6300kr det stämmer ordern blev betalad förutom typ 36 kr som jag skulle swischa in mot, ordern är annulerad hos Webhallen efter mitt telefonsamtal.

Nej jag tycker också det men Webhallen vill inte hjälpa till alls, Allt skötts till Gifted i deras mejl. Ja korten har ett kort id samt att det finns en tillhörande kort kod.

Men vet ärligt talat inte hur jag ska ta det vidare nu

Jag hoppas det är något missförstånd här? Kan det inte vara så att du har ett tillgodo hos webhallen på 6300?
Om inte får du stå på dig och gå ett varv till via Webhallen och Gifted igen om det behövs för att få dem att fatta att du ju på ett eller annat sätt ska få tillgång till dina pengar som fanns på presentkort!
Någon av de parterna måste ju ha pengarna helt enkelt, och du ska helt klart kunna kräva att parterna listar ut vem det är och ser till du får tillgång till dem på något vis!

(Den mest neutrala lösningen vore väl om du fick ut nytt presentkort... Men om inte så borde väl pengarna åtminstone kunna hamna som ett tillgodo av något slag hos webhallen som du kan handla upp där?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Ett praktexemplar till varför jag la min sista order från Webhallen år 2013.
För min del så struntar jag i att de byter ut hela ledningen och alla anställda. Bara deras namn ger mig rysningar.

Stå på dig. Någonstans bör de kunna se att 6300:- har trillat in som överskott och är det ett seriöst bolag man handlar från så går sådana siffror inte bara att trolla bort.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag hoppas det är något missförstånd här? Kan det inte vara så att du har ett tillgodo hos webhallen på 6300?
Om inte får du stå på dig och gå ett varv till via Webhallen och Gifted igen om det behövs för att få dem att fatta att du ju på ett eller annat sätt ska få tillgång till dina pengar som fanns på presentkort!
Någon av de parterna måste ju ha pengarna helt enkelt, och du ska helt klart kunna kräva att parterna listar ut vem det är och ser till du får tillgång till dem på något vis!

(Den mest neutrala lösningen vore väl om du fick ut nytt presentkort... Men om inte så borde väl pengarna åtminstone kunna hamna som ett tillgodo av något slag hos webhallen som du kan handla upp där?)

Det här är svaret jag fick när jag skrev att jag skulle ta det vidare till ARN om korten va förbrukade och om dom inte vill korrigera det. Kan inte tolka det på annat sätt än att de inte bryr sig. Mitt problem inte deras.

(Det är gifted som anmält dessa kort som förbrukade inte vi, om presenkorten exempelvis är köpta av oss kan vi återaktivera dom i men då presentkortet inte ägs av oss kan vi inte påverka varken deras status eller värde, endast där ni köpt dom kan ni få hjälp med det, ingen order är skapad på vår sida och ingen betalning är registrerats i våra system, ni är fullt välkomna att ta detta vidare. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Det här är svaret jag fick när jag skrev att jag skulle ta det vidare till ARN om korten va förbrukade och om dom inte vill korrigera det. Kan inte tolka det på annat sätt än att de inte bryr sig. Mitt problem inte deras.

(Det är gifted som anmält dessa kort som förbrukade inte vi, om presenkorten exempelvis är köpta av oss kan vi återaktivera dom i men då presentkortet inte ägs av oss kan vi inte påverka varken deras status eller värde, endast där ni köpt dom kan ni få hjälp med det, ingen order är skapad på vår sida och ingen betalning är registrerats i våra system, ni är fullt välkomna att ta detta vidare. )

Men du lägger ändå ingen tanke i att Gifted är själva problemet här? Noll förtroende ens för Webhallens förklaring. Nu tänker jag mest som djävulens advokat, inte för att säga att Webhallen i detta fall nödvändigtvis gör rätt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Men du lägger ändå ingen tanke i att Gifted är själva problemet här? Noll förtroende ens för Webhallens förklaring. Nu tänker jag mest som djävulens advokat, inte för att säga att Webhallen i detta fall nödvändigtvis gör rätt.

Absolut gifted kan va en del av problemet om dom nu skulle vägra att sätta in pengar igen. Får se vad dom svarar har ställt frågan till dom.

Men det är ju ändå Webhallens system som tog emot koderna och gjorde dom förbrukade. Så någon typ av order fanns ju eftersom jag inte kunde lägga en ny order. Max en gpu per kund meddelande fick jag då efter presentkortsköpet.

Även därför jag ställer frågan här om det är jag som är orimligt som tycker att Webhallen ska ta i det istället och lösa ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Det här är svaret jag fick när jag skrev att jag skulle ta det vidare till ARN om korten va förbrukade och om dom inte vill korrigera det. Kan inte tolka det på annat sätt än att de inte bryr sig. Mitt problem inte deras.

(Det är gifted som anmält dessa kort som förbrukade inte vi, om presenkorten exempelvis är köpta av oss kan vi återaktivera dom i men då presentkortet inte ägs av oss kan vi inte påverka varken deras status eller värde, endast där ni köpt dom kan ni få hjälp med det, ingen order är skapad på vår sida och ingen betalning är registrerats i våra system, ni är fullt välkomna att ta detta vidare. )

Dem skriver ju rakt ut vad som är fel. Det är GIfted du ska ta det med.
Men du kan ju förklara för dem att det inte finns nån order på Webhallen så kan dem kolla det o inse att pengarna från presentkortet inte har gått nånstans utan försvunnit så borde dem kunna lösa det?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pedropistolero:

Har webhallen Sveriges sämsta kundservice?

För att svara på din fråga så är svaret nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

För att svara på din fråga så är svaret nej.

Nej, där leder Elgiganten med bred marginal...

Permalänk

Ja, webhallen har kass service. Har vänner som haft garantiärenden och det slutar alltid med att de får kontakta högt uppsatta personer innan något händer. Undviker alltid webhallen om möjligt.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Det här är svaret jag fick när jag skrev att jag skulle ta det vidare till ARN om korten va förbrukade och om dom inte vill korrigera det. Kan inte tolka det på annat sätt än att de inte bryr sig. Mitt problem inte deras.

(Det är gifted som anmält dessa kort som förbrukade inte vi, om presenkorten exempelvis är köpta av oss kan vi återaktivera dom i men då presentkortet inte ägs av oss kan vi inte påverka varken deras status eller värde, endast där ni köpt dom kan ni få hjälp med det, ingen order är skapad på vår sida och ingen betalning är registrerats i våra system, ni är fullt välkomna att ta detta vidare. )

Ok förstår nu mer hur de tänker. Som de ser det har ingenting hänt i deras system och det är inte deras presentkort... Men det är samtidigt en väldigt oempatisk inställning att inte försöka åtminstone stötta en kund som inte lyckats med ett köp och hamnat i kläm!

Och om det behövs borde du väl kunna trycka på Webhallen att åtminstone kunna lägga energi på att bekräfta direkt till Gifted att ingen betalning skett... (då ju beställningen faktiskt låste sig i webhallens system från början)
Åtminstone kan du ju skicka infon du fick från Webhallen till Gifted, så borde de börja fatta att ditt presentkort fortfarande gäller.

Jag tror inte allt hopp är ute än...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

För att svara på din fråga så är svaret nej.

Fast ändå lite va? Har du ett konkret exempel på någon annan som skulle kunna tänkas vara sämre?

Jag har senaste åren häpnats över oviljan att hjälpa till, speciellt när felet/problemet helt uppenbart ligger på deras sida så nu undviker jag Webhallen som pesten. Har varit en mycket trogen kund där men det finns inget som skulle få mig att handla spendera en krona till hos dem.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Dem skriver ju rakt ut vad som är fel. Det är GIfted du ska ta det med.
Men du kan ju förklara för dem att det inte finns nån order på Webhallen så kan dem kolla det o inse att pengarna från presentkortet inte har gått nånstans utan försvunnit så borde dem kunna lösa det?

Ja men som jag skrivit så jag blivit bollat lite fram och tillbaka mellan dom och gifted. Jag kan ha misstolkat också men har definitivt inte misstolkat deras ovilja till support. Jag tycker ju att deras support ska ta i ärendet och inte jag som kund.

Fått svar från gifted också. Vet inte hur man länkar bild.

"thanks för explaining the situation. We´re sorry that you didn´t get the assistance from Webhallen.
Webhallen owns the Gift Codes so if you provided them the Webhallen Gift Code, they should have been able to help.

Sadly, as Gift Code owners only Webhallen could check the actual balances. So we´d be happy to reach out to Webhallen on your behalf and check this for you.

we will get back to you as soon as we hear from Webhallen."

Så tydligen kan webhallen ändå se saldot osv, nu har dom ju inte ens frågat mig om koderna men det verkar som gifted jobbar på en lösning i alla fall .

Permalänk
Medlem

Tycker jag läser fler och fler poster om Webhallens kundservice. Hoppas det egentligen inte stämmer och att dessa är några få unika fall. Om inte så bör de se över detta för nu börjar även jag bli skeptisk.
Hoppas du får detta löst.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Nej, där leder Elgiganten med bred marginal...

Dustin konkurrerar om titeln. Något som irriterar mig med webhallen så klassar de fler och fler artiklar som "hygienartiklar" som man inte kan handla på öppet köp. Nu misstänker jag att de har gjort det för att systemet har missbrukats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tycker jag läser fler och fler poster om Webhallens kundservice. Hoppas det egentligen inte stämmer och att dessa är några få unika fall. Om inte så bör de se över detta för nu börjar även jag bli skeptisk.
Hoppas du får detta löst.

Precis som de flesta större butiker har de säkerligen några (gissar vilt) hundratusentals kunder årligen. Måste väl ändå ses som ganska bra att inte fler skriver illa om dom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jika:

Fast ändå lite va? Har du ett konkret exempel på någon annan som skulle kunna tänkas vara sämre?

Jag har senaste åren häpnats över oviljan att hjälpa till, speciellt när felet/problemet helt uppenbart ligger på deras sida så nu undviker jag Webhallen som pesten. Har varit en mycket trogen kund där men det finns inget som skulle få mig att handla spendera en krona till hos dem.

UPS
Bokus
Elgiganten
Mediamarkt

Med det sagt så tycker jag dock vad Webhallen gör här låter otroligt märkligt och fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Webhallen owns the Gift Codes so if you provided them the Webhallen Gift Code, they should have been able to help.

Hmm, båda kan inte ha rätt. Nån måste ju äga koderna?

Skrivet av Pedropistolero:

Sadly, as Gift Code owners only Webhallen could check the actual balances. So we´d be happy to reach out to Webhallen on your behalf and check this for you.

Men Webhallen har ju redan sagt att ingen order skapats och ingen betalning har skett! Men vore ju klockrent om Gifted kan bekräfta det med webhallen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, båda kan inte ha rätt. Nån måste ju äga koderna?

Men Webhallen har ju redan sagt att ingen order skapats och ingen betalning har skett! Men vore ju klockrent om Gifted kan bekräfta det med webhallen

Ja fast problemet var ju att när jag prövade att lägga en ny order efter luft ordern så stod det att det gift card has allready been used så en order skapades oavsett vad Webhallen säger och dom såg det som sagt i systemet också :/.

Detta va dock innan luft ordern blev borttagen. Men jag vågar inte heller test lägga en order med dessa koder nu innan jag får bekräftar från nån att pengarna återkommit till kortet i fall det skulle bli brukade igen vid test som de blev på första ordern.

Edit: detta är ju de senaste infon jag har om korten som Webhallen skrivit så på dom så låter det som att korten fortfarande är förbrukade:"Det är gifted som anmält dessa kort som förbrukade inte vi"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Hur ska jag göra för att få mina pengar tillbaka ...

Gå vidare med att polisanmäla Giftet för olovligt förfogande av dina medel om du inte får något gehör. Förskingring är ett brott som polisen måste utreda och kan ge dig en starkare position i ett senare skede för t.ex inkassoförfarande och indrivning eller rättstvist. Förhoppningsvis får detta tillräckligt med uppmärksamhet på Gifted innan det går över styr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Gå vidare med att polisanmäla Giftet för olovligt förfogande av dina medel om du inte får något gehör. Förskingring är ett brott som polisen måste utreda och kan ge dig en starkare position i ett senare skede för t.ex inkassoförfarande och indrivning eller rättstvist. Förhoppningsvis får detta tillräckligt med uppmärksamhet på Gifted innan det går över styr.

Det känns fel att gå på Gifted här när koderna faktiskt funkade på ordern, Samt att det även försöker hjälpa till på något sätt.
Jag avvaktar vad som sägs mellan Webhallen och Gifted ser nog ARN som en lösning iså fall och inte en polisanmälan.

Uppdaterar här om vilket svar jag får i ärendet.

Tack till alla som kommit med input och förslag till lösningar. Uppskattas!

Permalänk
Testpilot

Läxan i sammanhanget är att aldrig förlita sig på presentkort som inte är direkt köpta av butiken i fråga. Hamnat i samma rävsax mer än en gång med presentkort för bland annat Spotify. Alla parter försöker bara skyffla över ansvaret:

  • Det är företaget som hanterar presentkort som ansvarar för returnbetalning av koder - Spotify.

  • Om du köpt dem på ICA är det deras ansvar - presentkort-företaget.

  • Kontakta Spotify om du har problem med tid som inte aktiveras korrekt - ICA Maxi.

Och så är man full circle med potentiellt veckor av mejlande fram och tillbaka för att kanske få tillbaka sina pengar eller ett nytt presentkort.

Ovan är bara ett exempel, men inte ogrundat från verkliga händelser.
Det är ärligt talat bättre med pengar på PayPal, Crypto eller kontanter i form av tvåkronor än presentkort som är beroende av mellanhänder hos den butik man tänkt handla hos.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Inte första gången Webhallens system fuckar upp det helt totalt. För ett par månader sen hände följande när jag la en order hos dom.

Pengarna drogs men ingen order syntes på kontot, och Klarna och Webhallen kunde inte se vart pengarna tagit vägen. Pengarna stod reserverade i några dagar tills dom drogs helt från mitt konto.

Webhallen kunde inte göra något för att lösa situationen, dom kunde inte ens se att jag lagt en order? Och varje svar från Webhallen tog över 2 veckor. Sluta med att Klarna fick söka djupt i deras system för att lossa på betalningen som Webhallen dragit.
Allt som allt så tog det cirka 2 månader att få tillbaka mina pengar, så ja något är grymt trasigt med deras betalningssystem.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pedropistolero:

Ja men som jag skrivit så jag blivit bollat lite fram och tillbaka mellan dom och gifted. Jag kan ha misstolkat också men har definitivt inte misstolkat deras ovilja till support. Jag tycker ju att deras support ska ta i ärendet och inte jag som kund.

Fått svar från gifted också. Vet inte hur man länkar bild.

"thanks för explaining the situation. We´re sorry that you didn´t get the assistance from Webhallen.
Webhallen owns the Gift Codes so if you provided them the Webhallen Gift Code, they should have been able to help.

Sadly, as Gift Code owners only Webhallen could check the actual balances. So we´d be happy to reach out to Webhallen on your behalf and check this for you.

we will get back to you as soon as we hear from Webhallen."

Så tydligen kan webhallen ändå se saldot osv, nu har dom ju inte ens frågat mig om koderna men det verkar som gifted jobbar på en lösning i alla fall .

Bra att gifted tar tag i det. Ja Webhallen verkar ju väldigt kassa om det är så att koderna är deras som Gifted säger. Håller med dig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros