Rykte: Nvidia testar grafikkort som slukar 900 watt

Permalänk
Medlem

Så sli är tillbaka, fast nu för PSU!

Nvidia psli "The way it's meant to be powered"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Minns när krympt tillverkningsteknik skulle ge mer strömsnåla produkter

Hoppas dom gör detta, så att alla kan peka på dom och säga- jävla idioter.
Både priserna och effekten dom drar är löjligt nu.

Kommer sluta med att nvidia gör en 3DFX och säljer ett externt nätagg separat eller med deras grafikkort.

Grafikkorten har blivit allt mer energieffektiva för varje generation, delvis p.g.a. bättre tillverkningstekniker. Men det har ingenting med strömförbrukningen att göra, den maximala strömförbrukningen bestäms i stort sett bara av vad tillverkaren tror att det finns en marknad för.

Att Nvidia tittar på grafikkort som drar 600W+ säger med andra ord ingenting om hur energieffektiv den generationen faktiskt kommer vara, det säger bara att de kanske tror att det finns en marknad för såna grafikkort. De skulle kunna släppa grafikkort som drar 900W redan denna generation om de skulle vilja, det är bara att slänga på fler kärnor och/eller öka klockfrekvenserna. Frågan är bara hur man kyler ett sånt kort, och om någon är villig att betala för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cerb1980:

Hur många fps klarar ditt element

69 Flämtingar Per Sekund!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ja Nvidia går ju helt fel väg här.. Apple gör numera extremt energisnåla datorer, vilket behövs nu när elpriserna bara stiger och stiger. Nvidia gör tvärtom istället, tillverkar grafikkort som nästan drar lika mycket som ett direktverkande elelement. Blir dyrt att spela.. Själv har jag slängt ut mitt GTX 1660 Super och kör på mitt UHD 770 som sitter i cpun. Inte för att spara ström, utan för att jag inte behöver det, men att det drar mindre el är ju en klar bonus. Fungerar utmärkt för mig med det jag gör, barnen kan spela enklare spel samt datorn i helhet drar berydligt mindre ström.
Sen har jag min Mac Studio också, den drar många gånger mindre än min pc.. Går alltså använda även när elpriset är svinhögt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det kommer att kosta 900 kr om dagen att spela med det också

Permalänk
Medlem

Dags att börja köra grafikkorten på 220V och plugga in dom i väggen snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@THB, jag börjar fråga mig hur länge det här ska pågå med att plocka ut mer och mer effekt.

De flesta har ju bara 230v 10A från ett uttag. Snart måste man ha två-fas matning till sin PSU i datorn

Element behövs inte, din dator håller värmen i rummet.

Tur att fler o fler installerar laddare till elbilen hemma. En adapter mellan den och datorn, sen är det bara att köra

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Att ESG-maffian inte gått på Nvidia eller AMD för denna helt galna trend att leverera produkter som drar mer och mer ström är oförståeligt. Det finns ju potential här att leverera något som presterar bättre och drar mindre ström. Om dessa bolag kom överens om att klocka korten 20% lägre skulle miljönyttan vara mycket högre. Dessutom skulle det vara bra ur säkerhetssynpunkt om prylarna drog mindre, så länder kan minska sitt beroende av Ryssland.

Permalänk

Om man sitter på 10A och har ett värme aggregat på mer är 400 watt + annat så kan proppen gå och antagligen datorn också - I min lägenhet så sabbades stereon - en audio pro och dator var på + eftersom jag visste att det var bara 10 A var värmeaggregatet inställd på 1000 watt men den dagen hade jag råkat sätta den på 2000 watt - Dator fungerar fortfarande men usb portarna korrumperades eg - förstör data på usbsticken ,stereo behöver lagas - Nvidia måste eller psu-tillverkarna måste fixa så att man inte sabbar datorn när proppen går eller vid blixtnedslag

Permalänk
Master of Overkill

Fan detta låter fint

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fan detta låter fint

Får du göra skäl för ditt nick här...quad sli med dessa kort och den dedikerad 25A säkring från elcentralen är något jag vill se bilder på 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Dags att uppsäkra hemmet!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd:
the 3dfx Voodoo3 3000 AGP does not require any additional power connector, its power draw is rated at 15 W maximum

Permalänk
Medlem

Tur man har ett Ace of Sweden agg.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ett värmeelement för 30.000kr?

Är inte det billigare än vanliga el element om vi räknar in fläktarna och den fina ventilationen?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Blir dyrt att spela.. Själv har jag slängt ut mitt GTX 1660 Super och kör på mitt UHD 770 som sitter i cpun. Inte för att spara ström, utan för att jag inte behöver det, men att det drar mindre el är ju en klar bonus. Fungerar utmärkt för mig med det jag gör, barnen kan spela enklare spel samt datorn i helhet drar berydligt mindre ström.
Sen har jag min Mac Studio också, den drar många gånger mindre än min pc.. Går alltså använda även när elpriset är svinhögt.

Roa oss gärna med hur du tänkt när du räknar hem en Mac Studio på effektförbrukningen, kontra din PC.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför grafikkort varit begränsade till typ 3-400 watt. Kan man fläska på så ska man, imo.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fan detta låter fint

Skrivet av Aka_The_Barf:

Får du göra skäl för ditt nick här...quad sli med dessa kort och den dedikerad 25A säkring från elcentralen är något jag vill se bilder på 😉

Mr Overkill har ju Disel agg och en massa UPSer så ingen fara.
Sedan har han ett eget vattenfall för klimat kompensation.

Nästa månades pryl kanske ska vara datorer med solpaneler och speglar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Är det alltså ett 3090 Ti x2 dom testar?
Släppte inte Nvidia och AMD såna kort förut med dubbla toppchip i ett o samma kort?
Kom ihåg gamla ATI Radeon HD 3870 x2... haha vilket monster

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nvidia ligger så rätt i tiden..,....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tur strömmen ingår i hyran 🙃

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn, strömförbrukningen har varit helt underordnad prestanda, men nu börjar det bli lite "roligt", inte så att jag kommer att dra nya sladdar i väggen för att spela(uppsäkring).

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tur man har ett Ace of Sweden agg.

Underskrattad kommentar!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

mitt system + skärmar drar 600ish watt i tunga spel. Det var vidrigt varmt förra sommaren. Som sagt har man kanske inte tänkt på strömförbrukning förut, men nu när man har lite törstigare grejer så blir värmen ett stort problem. imo.

Permalänk
Medlem

Men jisses… NEJ!

Permalänk
Medlem

2300W, det är vad man kan ta ut från en ledning med 10A säkring. Vi börjar närma oss att det inte längre räcker att ha 1.5 kvadrats kablar inomhus och att nya hus kommer med 2.5 kvadrats för att kunna säkra upp till 16 A. och allt detta för att kunna driva en dator med en och samma propp 😂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

2300W, det är vad man kan ta ut från en ledning med 10A säkring. Vi börjar närma oss att det inte längre räcker att ha 1.5 kvadrats kablar inomhus och att nya hus kommer med 2.5 kvadrats för att kunna säkra upp till 16 A. och allt detta för att kunna driva en dator med en och samma propp 😂

Äh! Man får köra separat nätagg till grafikkortet bara, inkopplat på en annan grupp

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Ryssland stänger av gasleveranserna till Östra Europa och Sverige kommer få svindyra elpriser och nu testar Nvidia 900-watts kort. Ja det här kommer bli billigt!

Skrivet av hACmAn:

Tur man har ett Ace of Sweden agg.

Lycko!

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som klagar här som sitter på ett 3090(Ti) idag? Man behöver inte köpa det absolut dyraste och fetaste som finns. Man kan sansa sig och hålla sig till den budget eller strömtörstighet man känner sig bekväm med.

Viktigaste är att de håller en bättre FPS/Watt för varje generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Äh! Man får köra separat nätagg till grafikkortet bara, inkopplat på en annan grupp

Dags för 3-fas med vattenkylning som du skickar till varmvattenberedaren så att du kan duscha varmt efter gaming-sessionen.