Intel lovar stationära Arc "Alchemist" under årets andra kvartal

Permalänk
Melding Plague

Intel lovar stationära Arc "Alchemist" under årets andra kvartal

Under presentationen av den senaste kvartalsrapporten meddelar Pat Gelsinger att serien släpps i omgångar, men också att toppmodellen får Arc 9-stämpel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte lovar mer än de kan hålla....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
DingDongerMcDongface

Väldigt intressant att toppsegmentet plötsligt fått en 9-stämpel, när det tidigare bara pratats om 3, 5 och 7. Med tanke på att 7-serien verkar lite meh hittills från det som letat sig ut ska det bli riktigt spännande att se.

Känner mig betydligt mer tveksam än för ett halvår sedan dock, så får väl se

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Väldigt intressant att toppsegmentet plötsligt fått en 9-stämpel, när det tidigare bara pratats om 3, 5 och 7. Med tanke på att 7-serien verkar lite meh hittills från det som letat sig ut ska det bli riktigt spännande att se.

Känner mig betydligt mer tveksam än för ett halvår sedan dock, så får väl se

ARC var tänkt att släppas förra sommaren t om tidigare. Intel är alltså minst ett år försenade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

ARC var tänkt att släppas förra sommaren t om tidigare. Intel är alltså minst ett år försenade.

Eller snart två år...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dinkefing:

ARC var tänkt att släppas förra sommaren t om tidigare. Intel är alltså minst ett år försenade.

Jo det är ju rejält försenat och jag känner mig inte helt hundra på att det inte blir mer förseningar, tänkte mer sett till utlovad prestanda

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att första siffran i ARC verkar står för vilken månad de släpps

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så långt kvar till A & N släpper nya. Det ger dem kanske 3 månader (om de har tur) att ta mindshare. Vad tror ni, konkurrenskraftiga priser för att just ta mindshare eller kommer de försöka konkurrera med prestanda?

Permalänk
Medlem

Priset och prestandan kommer att vara"OK", tillgänglighet ett frågetecken

Permalänk
Medlem

Kan bli fantastiska kort som kombinerar det bästa utav AMD och Nvidia. Drivrutiner med öppen källkod i Linux likt AMD, samt uppskalning och ray tracing i nivå med Nvidia. Håller tummarna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Kan bli fantastiska kort som kombinerar det bästa utav AMD och Nvidia. Drivrutiner med öppen källkod i Linux likt AMD, samt uppskalning och ray tracing i nivå med Nvidia. Håller tummarna.

Det låter lika optimistisk som att säga - jag flyger! - när man faller ner.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom har nått på gång i toppskiktet också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Intel missade att inkassera på den här kryptofebern.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det låter lika optimistisk som att säga - jag flyger! - när man faller ner.

Hemligheten med att flyga är att falla och missa marken

Permalänk
Inaktiv

Det stämmer nog bra att de kommer ligga i klass med RTX 2060 och RTX 2070 om två år när de slutligen släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Hemligheten med att flyga är att falla och missa marken

"Förutom själva landningsfasen är det rätt lika"

Tiger i Jakten på Cristoffer Robin 1995.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

"Förutom själva landningsfasen är det rätt lika"

Tiger i Jakten på Cristoffer Robin 1995.

"According to the Guide, the main thing that flying requires is the ability to throw yourself at the ground and miss"
- Hitchhiker's guide, Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

"Förutom själva landningsfasen är det rätt lika"

Tiger i Jakten på Cristoffer Robin 1995.

Word!

Otroligt mycket insikt från ett mjukisdjur ❤️

Permalänk
Medlem

Lanserat mobilversionen... jo kanske... i 2 modeller i Korea

Det finns ett par modeller till där Arc nämns, men där leveranstiden ofta är satt till 2 månader bort(juni/juli).

Känns tyvärr som att intel skjutit sig i foten igen gällande gfx-kort, hoppas jag har fel o att de lyckas få skutan på rätt köl och får ut en OK produkt till ett rimligt pris

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Känns tyvärr som att intel skjutit sig i foten igen gällande gfx-kort, hoppas jag har fel o att de lyckas få skutan på rätt köl och får ut en OK produkt till ett rimligt pris

Nu är det ju ett bra tag sedan Intel försökte sig på grafikkort/dGPU för konsumenter, så mina personliga förväntningar var lågt ställda redan från början, men det känns mer och mer som att den här kortgenerationen kommer vara föråldrad redan när den kommer ut.

Sen återstår det ju att se om drivrutinerna skapar kunder som vill ha ett Intel ARC igen. 😶

Permalänk
Medlem

Intel på tronen en tid tack, Nvidias 23årigt(?) planterade rumpa behöver luftas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Lanserat mobilversionen... jo kanske... i 2 modeller i Korea

Det finns ett par modeller till där Arc nämns, men där leveranstiden ofta är satt till 2 månader bort(juni/juli).

Känns tyvärr som att intel skjutit sig i foten igen gällande gfx-kort, hoppas jag har fel o att de lyckas få skutan på rätt köl och får ut en OK produkt till ett rimligt pris

// LZ

Ja, det är vääääldigt förtroendeingivande av Intel med en sådan lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju ett bra tag sedan Intel försökte sig på grafikkort/dGPU för konsumenter, så mina personliga förväntningar var lågt ställda redan från början, men det känns mer och mer som att den här kortgenerationen kommer vara föråldrad redan när den kommer ut.

Sen återstår det ju att se om drivrutinerna skapar kunder som vill ha ett Intel ARC igen. 😶

Intel behöver inte ligga så högt upp i prestanda klasserna för att "lyckas" tror jag även om jag personligen så klart vill att de ger Nvidia/AMD mer konkurrens i toppsegmenten.
Bara de kan få ut tillräckligt många bra kort till bra pris som slår GTX1060 som är det mest använda kortet enligt Steam så har de en bra chans att komma in och ta andelar på grafikkortsmarknaden.
Mer exakt tänker jag på ett kort i typ RTX 3060 klass för ~3500:- vilket är perfekt för all de som vill uppgradera från sin gamla 1060 (tror även dessa är mindre kräsna vilket kan va bra för Intel )

Permalänk
Medlem

Allt Intel egentligen behöver göra för att kunna använda ordet lyckats, är att släppa grafikkort i rätt prisklass för kunder som kör 720p och 1080p är nöjda med. Nöjda som i att dom kan tänka tänka sig köpa nästa serie grafikkort från Intel.

Det är i dom lägre upplösningarna som dom stora volymerna finns och det är där konsumenter präglas till ett märke.

Vi kan inte underskatta hur många det är som köper färdigbyggda datorer och att kunna ha Intel på på både cpu och gpu kommer göra skillnad i längden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Intel på tronen en tid tack, Nvidias 23årigt(?) planterade rumpa behöver luftas.

Nja dom hade det tufft när ATI lanserade 9700pro / 9800pro som krossade 4600ti och lövblåsaren 5950 eller vad den nu hette för att sen regera igen med 8800 Ultra då Crysis var på tapeten. Sen var väl radeon 5870 och 290 helt ok kort konkurrensmässigt eller minns jag fel där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Mer exakt tänker jag på ett kort i typ RTX 3060 klass för ~3500:- vilket är perfekt för all de som vill uppgradera från sin gamla 1060 (tror även dessa är mindre kräsna vilket kan va bra för Intel )

Förutsatt att GPU-marknaden fortsätter normaliseras så tror jag att vi kommer se RTX 4060 på den prisnivån, men Intel kanske hinner skohorna in lite kort i det segmentet om de skyndar sig.

Permalänk
Rekordmedlem

Om ryktena stämmer så lär ju AMD äntligen ha fått tummen ur och ska börja göra apuer som är betydligt mer kraftfulla i grafiken med Phoenix, det kan bli en spännande grafikhöst/vinter och det var länge sedan sist. Och ala grafikkort som är under mellanklassen kanske kan få pisk av integrerad grafik så den stora massan spelare kanske slutar köpa grafikkort när de bygger nytt efter 2022.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vi kan inte underskatta hur många det är som köper färdigbyggda datorer och att kunna ha Intel på på både cpu och gpu kommer göra skillnad i längden.

Det är säkert många som kommer säljas i prebuilt-system, samtidigt kommer det inte blir någon efterfrågan på dem om korten och/eller drivrutinerna inte håller måttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Nja dom hade det tufft när ATI lanserade 9700pro / 9800pro som krossade 4600ti och lövblåsaren 5950 eller vad den nu hette för att sen regera igen med 8800 Ultra då Crysis var på tapeten. Sen var väl radeon 5870 och 290 helt ok kort konkurrensmässigt eller minns jag fel där

Tack lite osäker, (orkade inte söka enda sen geforce kom). Men i princip så är de skunkrumpor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Intel behöver inte ligga så högt upp i prestanda klasserna för att "lyckas" tror jag även om jag personligen så klart vill att de ger Nvidia/AMD mer konkurrens i toppsegmenten.
Bara de kan få ut tillräckligt många bra kort till bra pris som slår GTX1060 som är det mest använda kortet enligt Steam så har de en bra chans att komma in och ta andelar på grafikkortsmarknaden.
Mer exakt tänker jag på ett kort i typ RTX 3060 klass för ~3500:- vilket är perfekt för all de som vill uppgradera från sin gamla 1060 (tror även dessa är mindre kräsna vilket kan va bra för Intel )

Skrivet av SCORPIUS:

Allt Intel egentligen behöver göra för att kunna använda ordet lyckats, är att släppa grafikkort i rätt prisklass för kunder som kör 720p och 1080p är nöjda med. Nöjda som i att dom kan tänka tänka sig köpa nästa serie grafikkort från Intel.

Det är i dom lägre upplösningarna som dom stora volymerna finns och det är där konsumenter präglas till ett märke.

Vi kan inte underskatta hur många det är som köper färdigbyggda datorer och att kunna ha Intel på på både cpu och gpu kommer göra skillnad i längden.

Så länge de kan ge nå up till 1080p 60 fps i moderna spel (typ Cyberpunk 2077) med nära maxade inställningar (utan RT) så kan de påverka och dra ner marknaden. De behöver alltså nå upp till typ RTX 3060 eller RX 6600. Men redan där så blir de ett alternativ för den stora massan, och om de kommer in aggressivt på prisfronten så har de en möjlighet att ta lite marknadsandelar. Personligen så tror jag att de kommer att sälja den första generationen på ordentlig förlust, speciellt när de nu kommer in sent.

Men 720p? Det är nog väldigt få som kör såna upplösningar med dedikerade grafikkort. Enligt Steam Hardware Survey så är det bara 1,5% som kör 720p och lägre, och jag misstänker att de flesta är netbooks och retrodatorer, plus lite Steam Deck-liknande apparater.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum