Vart hittar/ser man ljud kvalitén idag?

Permalänk
Medlem

Vart hittar/ser man ljud kvalitén idag?

Investerat flera löner i ett 5.2.2 system + en receiver. Testat mängder med kablar.

Och här sitter jag, testar ljudet genom TV:s youtube mottagare.

Har tidigare i livet alltid jagat musiken/album i mp3 format på minst 320kbps, men nu när man blivit ordentlig/lat/gammal och laglig så vet jag inte om man hör det bästa ljudet längre?

Hörde om en sida som heter tidal.com som ska tillhandhålla musik i högst kvalitet. Är nära att subba en månad för att se om man kan höra nån skillnad.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybo:

Investerat flera löner i ett 5.2.2 system + en receiver. Testat mängder med kablar.

Och här sitter jag, testar ljudet genom TV:s youtube mottagare.

Har tidigare i livet alltid jagat musiken/album i mp3 format på minst 320kbps, men nu när man blivit ordentlig/lat/gammal och laglig så vet jag inte om man hör det bästa ljudet längre?

Hörde om en sida som heter tidal.com som ska tillhandhålla musik i högst kvalitet. Är nära att subba en månad för att se om man kan höra nån skillnad.

Vad säger ni?

Tidal är inte självklart den bästa mest högkvalitativa lösningen.
De har nog bra masters, men verkar finnas en del frågetecken kring encodingen. (Räkna inte med lossless eller precision över 16 bitar osv)
Om du orkar kolla:
https://www.youtube.com/watch?v=pRjsu9-Vznc

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att tro att du kommer höra någon skillnad mellan t.ex. 256 kbps AAC som körs i Apple Music, 320 kbps MP3 som körs i Spotify och förlustfritt ljud. Du kan ju prova.

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Plocka upp någ CDskiva med erkänt bra master

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

Har du mycket eko i rummet så fram med saker som mattor för att fixa bort det. Tjocka gardiner om du kan dra för osv..
Rummet gör större skillnad än många tror.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har du mycket eko i rummet så fram med saker som mattor för att fixa bort det. Tjocka gardiner om du kan dra för osv..
Rummet gör större skillnad än många tror.

Nej det är mer att jag är ute efter medium som garanterat är über kvalitet och som man kan justera sin setup därefter.

Har hittat denna spellista https://www.youtube.com/watch?v=tO4dxvguQDk&list=PLSIzSf0VCKV... och den hjälper lite.

Men vill veta om youtube och deras ljudkvalitet är så bra att testa ett ljudsystem på? Testat spela några 320kbps mp3 filer genom usb stickan in i recivern. Vet inte om det har några begränsningar, det lät bra dock.

Permalänk
Medlem

Det finns qobuz oxå som alternativ till tidal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybo:

Nej det är mer att jag är ute efter medium som garanterat är über kvalitet och som man kan justera sin setup därefter.

Har hittat denna spellista https://www.youtube.com/watch?v=tO4dxvguQDk&list=PLSIzSf0VCKV... och den hjälper lite.

Men vill veta om youtube och deras ljudkvalitet är så bra att testa ett ljudsystem på? Testat spela några 320kbps mp3 filer genom usb stickan in i recivern. Vet inte om det har några begränsningar, det lät bra dock.

Fast i ärlighetens namn borde du justera utifrån vad du kommer konsumera, inte någon studio master.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig väldigt snabbt höra när det är en bra master bara genom att lyssna. Nu kör jag ett par lite äldre Yamaha MSP7 och en Arcam ST60 (iMac -USB-> DAC -Coax-> ST60 -XLR-> MSP7).

En ganska kul playlist att lyssna på är denna: https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DWZtZ8vUCzche?si=c...

Du kan säkert testa Tidal eller till och med CD-skivor, men som tidigare nämnt är nästan mastringen viktigare. I alla fall enligt mig. Generellt tycker jag Michael Jacksons nästan alla låtar har en helt annan nivå än många andra. Det är helt enkelt så mycket mer där. Sen kanske man inte bara vill lyssna på just hans ganska sönderspelade låtar...

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast i ärlighetens namn borde du justera utifrån vad du kommer konsumera, inte någon studio master.

Konsumerar/lyssnar på gratis musik från youtube, men man kan få samma musik från spotify och andra källor. Är youtubes musik kvalitet bra/bäst?. Undrar inte hur jag ska justera recivern utan om det är skillnad på källan.

Permalänk
Skrivet av cybo:

Nej det är mer att jag är ute efter medium som garanterat är über kvalitet och som man kan justera sin setup därefter.

Har hittat denna spellista https://www.youtube.com/watch?v=tO4dxvguQDk&list=PLSIzSf0VCKV... och den hjälper lite.

Men vill veta om youtube och deras ljudkvalitet är så bra att testa ett ljudsystem på? Testat spela några 320kbps mp3 filer genom usb stickan in i recivern. Vet inte om det har några begränsningar, det lät bra dock.

Det beror på vem som har lagt upp materialet som avgör kvaliteten på Youtube.
För att höra bäst är det CD skiva som gäller.
Har du Tidal så ställ om att den enbart kör 16bit/flac
Deezer är flac på premium
Qobus är någon variant utav flac
Apple premium eller vad det nu heter är 16bit/44.1
Finns diverse sidor där du kan köpa 24bit.
Så länge musiken är 16bit/44 1 så har du bästa möjliga. 24bit är mest placebo och ofta mer till film för att mata in mer information för alla fancy ljud.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det beror på...

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Jag har väldigt svårt att tro att du kommer höra någon skillnad mellan t.ex. 256 kbps AAC som körs i Apple Music, 320 kbps MP3 som körs i Spotify och förlustfritt ljud. Du kan ju prova.

https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...

4/6 rätt o då ärw 320 och wav man inte direkt hör skillnad mellan. Även om jag fick 4 wav rätt och 2st 320

Permalänk
Skrivet av cybo:

Investerat flera löner i ett 5.2.2 system + en receiver. Testat mängder med kablar.

Och här sitter jag, testar ljudet genom TV:s youtube mottagare.

Har tidigare i livet alltid jagat musiken/album i mp3 format på minst 320kbps, men nu när man blivit ordentlig/lat/gammal och laglig så vet jag inte om man hör det bästa ljudet längre?

Hörde om en sida som heter tidal.com som ska tillhandhålla musik i högst kvalitet. Är nära att subba en månad för att se om man kan höra nån skillnad.

Vad säger ni?

Har nog inte använt mig av 320kbps MP3 sedan början av detta årtusende. Kör enbart FLAC. Antingen 16bit 44.1KHz (lägsta acceptabla kvaliteten) eller ännu hellre 24bit 192KHz eller 24bit 96KHz Hi-Res FLAC.

Kvaliteten på YT är väl inte så mycket att glädjas över. Högsta kvaliteten där är 256kbps men förvalt är bedrövliga 128kbps.

Vissa "skryter" över att de spelat så högt så de spelat sönder sina högtalarelement. Men det är inte riktigt sant. Sanningen är snarare den att de har använt en så "dålig komprimerad" ljudfil från början så att elementen inte klarat av en så "oren" signal utan gått sönder av den anledningen. Så både för högtalarnas och dina örons skull - kör HÖGUPPLÖST FLAC!

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Öland 4ever:

Har nog inte använt mig av 320kbps MP3 sedan början av detta årtusende. Kör enbart FLAC. Antingen 16bit 44.1KHz (lägsta acceptabla kvaliteten) eller ännu hellre 24bit 192KHz eller 24bit 96KHz Hi-Res FLAC.

Kvaliteten på YT är väl inte så mycket att glädjas över. Högsta kvaliteten där är 256kbps men förvalt är bedrövliga 128kbps.

Vissa "skryter" över att de spelat så högt så de spelat sönder sina högtalarelement. Men det är inte riktigt sant. Sanningen är snarare den att de har använt en så "dålig komprimerad" ljudfil från början så att elementen inte klarat av en så "oren" signal utan gått sönder av den anledningen. Så både för högtalarnas och dina örons skull - kör HÖGUPPLÖST FLAC!

Njah. Det är knappast sådan skillnad i renhet på mp3 och ultra high res etc etc..
Det är betydligt större risk att man spelar sönder högtalarna med en usel förstärkare (som är för klen och börjar dista snabbt) kombinerat med ljudtryck som högtalarna inte är gjorda för. Då får man faktiskt distorsion som kan bli hög.
Skillnader i ljudfilerna är mätbart minimala.

Sen kan man nämna att s.k. högupplöst flac inte alltid är bättre än en komprimerad mp3. Jag skulle enkelt kunna få de flesta gilla mp3 med bättre mastring än 24bit "highres" FLAC med sämre mastring.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cybo:

Konsumerar/lyssnar på gratis musik från youtube, men man kan få samma musik från spotify och andra källor. Är youtubes musik kvalitet bra/bäst?. Undrar inte hur jag ska justera recivern utan om det är skillnad på källan.

Jag lyssnar efter kvalitet som en del av mitt jobb (gruppträningsinstruktör) men inte ur en skäggig audiofil synpunkt utan som i en del i processen att finna ny musik till träningspassen. Där sonderar jag utbudet via Youtube för att sedan bygga spellistor i Spotify där jag sedan långlyssnar på musiken för att avgöra vilka låter som fungerar – samt också mitt eget lyssnande.

Kör Premium på båda, högsta kvalitet och *aldrig* normalisering eftersom det kan förvränga.

Låtar som jag tycker fungerar köper jag oftast via Beatport där jag om jag önskar kan köpa musiken i .wav eller .aif – fortfarande uteslutande vanlig 16-bit/44.1 KHz.

Youtube generellt har musiken mastrade till lägre nivåer. Är inte slängd i ljudingenjörstermer men för att nå samma ljudnivå i örat mellan Spotify och Youtube måste jag vrida upp volymen något när jag lyssnar via Youtube. Då blir det ofta – men inte alltid – tydligt att YT-musiken inte har samma dynamik som Spotify. Likt en mjukare och mer avrullad bas på YT. Fast detta varierar väldigt med vem som lägger upp musiken på Youtube och varierar verkligen från låt till låt.

Spotify är mer konsekvent (återigen – ingen normalisering) men det förekommer att musik som låter OK på spotify sedan är mastrad dåligt när jag köper låten via Beatport. Typiskt att det mastras för högt och det klipper. Då kan de vara ospelbara i en PA-anläggning eftersom jag är mån om min och deltagarnas hörsel.

TL;DR det går inte att dra en automatisk likhetstecken mellan plattformen och "bästa ljudkvaliteten". Det kommer att variera från fall till fall, låt till låt och så vidare. Men jag skulle där säga att Youtube är det som har störst individuell variation och därför vet man aldrig om det man hör är pga av just den specifika YT-uppladdnigen eller ifall musiken ska låta som den gör. Är du ute efter att finna någon stabil referenspunkt är YT det mindre lämpliga valet.

Permalänk
Skrivet av Öland 4ever:

Har nog inte använt mig av 320kbps MP3 sedan början av detta årtusende. Kör enbart FLAC. Antingen 16bit 44.1KHz (lägsta acceptabla kvaliteten) eller ännu hellre 24bit 192KHz eller 24bit 96KHz Hi-Res FLAC.

Kvaliteten på YT är väl inte så mycket att glädjas över. Högsta kvaliteten där är 256kbps men förvalt är bedrövliga 128kbps.

Vissa "skryter" över att de spelat så högt så de spelat sönder sina högtalarelement. Men det är inte riktigt sant. Sanningen är snarare den att de har använt en så "dålig komprimerad" ljudfil från början så att elementen inte klarat av en så "oren" signal utan gått sönder av den anledningen. Så både för högtalarnas och dina örons skull - kör HÖGUPPLÖST FLAC!

Inte helt insatt i hur Youtube fungerar. Antar att de använder någon form utav MPEG container. Det kan medföra till att filen säger 320kbps när den förmedlas till lyssnaren. Kan ha en helt annan när den spelades in. Många rena musikvideos och livespelingar låter lika bra som CD. Samtidigt måste man också ta hänsyn till vad marknaden eftersträvar. De försöker implementera AV1. Det tar lite tid för allt är färdigt. AV1 kan förmedla en 4K fil utan alla möjliga licenser.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aiwi:

Generellt tycker jag Michael Jacksons nästan alla låtar har en helt annan nivå än många andra. Det är helt enkelt så mycket mer där.

Ja Bruce använde en ny och annorlunda teknik för att spela in, det var en ide han fick och det blev ju bra både tekniskt och musikaliskt.

De tre kumpanerna

https://www.soundonsound.com/people/bruce-swedien-recording-m...

Men det finns många andra som gör bra inspelningar, man bör snarare gå efter skivbolaget än artisten för att hitta bra inspelningar för det finns de som aldrig släpper en teknisk dålig produkt (men det är ju inte alltid man gillar det de spelat in)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.