Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är om denna situation kommer att upprepa sig hyfsat snart, att folk blir tvungna att sälja på grund av ränteläget men inte får lika mycket betalt som skulden. Dagens amorteringskrav borde väl hjälpa problemet en del, men det är ju rätt många som sitter med gamla lån och inte betalar några amorteringar, å andra sidan borde deras hus ha gått upp en hel del sedan de köpte dem så risken att de skulle gå ner i pris så mycket att de går back är nog inte så stor.

De som maxbelånat senaste åren kanske kan hamna i den situationen, men annars måste det falla rejält.
Topplån finns ju (nästan) inte heller längre som det gjorde på den tiden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kommer definitivt hända om vi går till en 5%-ränta inom loppet av 1-2 år. Frågan är väl snarare hur många det kommer att hända för, då det är det som kommer att avgöra huruvida marknaden går upp eller ner, kraschar eller stagnerar.

Tror inte det är speciellt stor andel det kommer hända för. Ja, trist för de som råkar ut för det, men vi har haft krav på 15% kontaktinsats sen 2010 och de flesta har lägre belåningsnivå. Så det är inte särskilt många som riskerar att sitta kvar med bolån efter de tvingats sälja. Trist för individerna som måste sälja, men att särskilt många skulle bli sittandes med bolån kvar efteråt lär det inte bli denna gång.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min farsa köpte ett hus runt 91, fick 12-nånting procent i ränta. Huset kostade 530K då och killen som sålde det hade skulder på 680K så han stod kvar utan hus med lån på 150K.

Frågan är om denna situation kommer att upprepa sig hyfsat snart, att folk blir tvungna att sälja på grund av ränteläget men inte får lika mycket betalt som skulden. Dagens amorteringskrav borde väl hjälpa problemet en del, men det är ju rätt många som sitter med gamla lån och inte betalar några amorteringar, å andra sidan borde deras hus ha gått upp en hel del sedan de köpte dem så risken att de skulle gå ner i pris så mycket att de går back är nog inte så stor.

Ja, du kan tänka dig effekten av en ränta på 5-10% gör med medel-svensson som köpt en villa för 2.5 miljoner, som egentligen bör varit värderad till hälften.
Det krävs väl ingen raketforskare för att veta att det har varit på tok för billigt att ta lån senaste 10 åren, vilket har drivit upp priserna och satt människor i en sits där de helt enkelt inte kommer klara av en rejäl räntehöjning.

Länge har man sagt att husmarknaden i Sverige är en bubbla, och Riksbanken har definitivt gjort sitt för att blåsa upp den...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hittills har Ingves visat en enorm orördhet inför hur riksräntan påverkar ekonomin och endast brytt sig om inflationstakten, då sänkningarna skedde mitt under brinnande högkonjunktur vilket i många ögon var både galet och idiotiskt. Håller han sig till samma argument nu, då kommer han att återigen skita fullständigt i de ekonomiska effekterna så länge hans inflation går ner.

Men men, den som lever får se

Så du säger han sköter sitt jobb bra alltså. För hans jobb är att hålla inflationstakten hur det påverkar ekonomin är inte hans bord utan politikernas.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Så du säger han sköter sitt jobb bra alltså. För hans jobb är att hålla inflationstakten hur det påverkar ekonomin är inte hans bord utan politikernas.

Jag säger inget om hur han sköter sitt jobb.

Jag säger precis det jag skriver; håller han (Ingves) sig till att endast försöka hålla sig till 2%-inflation, vilket har varit argumenten såhär långt, då kommer vi se 4-5%-ränta väldigt snart, oavsett vad prognoserna visar gällande hushållens ekonomi, som ett svar till @Hulle 's gissning att räntan inte kommer att höjas ifall det innebär för stora ekonomiska konsekvenser.

Huruvida han sköter sitt jobb bra eller dåligt är en helt annan diskussion som jag inte lägger mig i överhuvudtaget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Kommer definitivt hända om vi går till en 5%-ränta inom loppet av 1-2 år. Frågan är väl snarare hur många det kommer att hända för, då det är det som kommer att avgöra huruvida marknaden går upp eller ner, kraschar eller stagnerar.

Tja, 5% borde väl de flesta kunna hantera, bankernas krav är ju att man ska klara högre än så, men går vi upp emot 10-15% så blir det nog värre.

Skrivet av Sunix:

Jag tror att 91-93 var bästa tiden att köpa hus, sedan gick bara räntorna ner och priserna upp

Tja, sett till priserna absolut, men om man band sitt lån där till typ 12% i tre-fem år så var det kanske inte den bästa tiden.

Skrivet av SuperSverker:

Ja, du kan tänka dig effekten av en ränta på 5-10% gör med medel-svensson som köpt en villa för 2.5 miljoner, som egentligen bör varit värderad till hälften.
Det krävs väl ingen raketforskare för att veta att det har varit på tok för billigt att ta lån senaste 10 åren, vilket har drivit upp priserna och satt människor i en sits där de helt enkelt inte kommer klara av en rejäl räntehöjning.

Verkligen. 2,5 miljoner är ju en billig villa, häromkring kostar en ordinär villa eller till och med ett mindre radhus lätt över tio miljoner.

Jag hade en flickvän på gymnasiet vars föräldrar bodde i ett radhus här i närheten exempelvis, de sålde det typ 99 och var väldigt stolta över att de var de första som fick över 2 miljoner på gatan, de köpte en mer central lägenhet för pengarna. Radhuset hade idag kostat minst 11 miljoner medan lägenheten nog ligger runt 6, kanske 6,5. Men det gick förstås inte att förutse då.

Citat:

Länge har man sagt att husmarknaden i Sverige är en bubbla, och Riksbanken har definitivt gjort sitt för att blåsa upp den...

Jo absolut. Men också regeringar oavsett färg, med ränteavdrag, avskaffande av fastighetsskatt, diverse bidrag till renoveringar vilka ytterligare pressar upp priserna och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det kommer inte bli några 10% ränta och skulle det bli det trots allt så kommer fastighetsavgiften avskaffas, ränteavdragen höjas eller så kastas det ut räntebidrag eller något annat kreativt påhitt.
Se vad som hände när el och bränslepriser gick upp nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt första hus var ett lån på 16%. Fördelen var att priset vart därefter. Nu är det tvärtom. Synd om De som nyligen köpt. Sedan var det amorteringskrav på alla lån. Kändes lite surt men när jag nu är skuldfri så var det ju bra ändå.

Permalänk
Medlem

Jag tror Ingves och co är lite för snabba på avtryckaren. Inte att de höjer nu med 0,25 men resten av prognosen går för fort.
Om ca 2-3 år när massor av bundna lån ska omförhandlas så blir det en smäll.
Så långsam långsam höjning med sikte på 2-3 år tror jag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag tror Ingves och co är lite för snabba på avtryckaren. Inte att de höjer nu med 0,25 men resten av prognosen går för fort.
Om ca 2-3 år när massor av bundna lån ska omförhandlas så blir det en smäll.
Så långsam långsam höjning med sikte på 2-3 år tror jag på

Ska man ifrågasätta deras höjningar är det väl snarare vilket problem de tror att högre ränta löser.
Inflationen är ju inte pga överhettad ekonomi utan krig och sjukdom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ska man ifrågasätta deras höjningar är det väl snarare vilket problem de tror att högre ränta löser.
Inflationen är ju inte pga överhettad ekonomi utan krig och sjukdom.

Ja det är lite märkligt att höja räntan när det är energi som startat hela inflationen och inte lönehöjningar. Men som sagt så har de ju missbedömt inflationen hela tiden och jag är rädd att de ångar på för snabbt och riskerar en smäll om några år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det kommer inte bli några 10% ränta och skulle det bli det trots allt så kommer fastighetsavgiften avskaffas, ränteavdragen höjas eller så kastas det ut räntebidrag eller något annat kreativt påhitt.

Well, det är ju valår i år också, efter valet är politikerna nog mindre generösa.

Permalänk
Medlem

11'418 med den ränta vi har idag.
18'199 om vi skulle haft 5% ränta.

Båda är utan ränteavdraget och med 2% amortering samt avgift till föreningen. Dock har vi bundet i 5 år så just nu är jag inte så orolig.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Alla bidrag i år är ju endast på grund av valår. Gäller att dölja misstagen...

Lånekostnaden i säg är nog inget problem för många men efterfrågan lär dyka rejält. Frågan är bara vad som svensken väljer bort först. "Internethandel", som exempel, är redan i lågkonjunktur enligt senaste mätningen. Köpa nytt kök varannat år lär ju bli mindre populärt. Streamingtjänster är ett annat område om jag får gissa men bäst att låta det vara osagt.

Samtidigt som vi tycker det är dyrt så har insatspriserna för företagen i EU(jättetrubbigt, jag vet) ökat med smått osannolika 37% senaste året. Så vem knäcks först? Företagen som inte kan pusha vidare priser? Arbetarna som sparkas då företagen sparar eller som oftast, något som man inte kunde gissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, det är ju valår i år också, efter valet är politikerna nog mindre generösa.

Det lär stämma för el och bränsle, men jag tvivlar på att de bryr sig om ifall det är valår om hela samhällsekonomin är på väg att kollapsa. Skulle räntan gå upp till 10% i närtid kommer vi längta tillbaka till krig och covid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går från dagens räntekostnad på ca 5 papp till 16 papp i ränta.

Så vi går från 10 papp inkl amortering till 21. En dubbling. Ingen akut situation men 10-12 papp extra per månad som försvinner känns såklart.

Sen med ränteavdraget så blir ju skillnaden inte lika stor. 60 papp och 30% = 43 i räntekostnad per år vs 190 och 30% = 130. Så det blir ca 11 papp per månad istället för 4isch.

Ja jag höftar åt alla olika håll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det lär stämma för el och bränsle, men jag tvivlar på att de bryr sig om ifall det är valår om hela samhällsekonomin är på väg att kollapsa. Skulle räntan gå upp till 10% i närtid kommer vi längta tillbaka till krig och covid.

Tja, samtidigt är bomarknaden inte hälsosam eller hållbar nu. Det är i princip omöjligt för någon som inte är stenrik att köpa en bostad i någon av storstadsregionerna om man inte har "börjat sin boendekarriär" för länge sedan. Även ett billigt och litet radhus med stora renoveringsbehov och minimal tomt i en förort till Göteborg kostar ju över 4 miljoner, 5% ränta på det är 200K om året, 16666 i månaden, för det billigaste radhuset. Vill man inte bo i "ett utsatt område" så får man lägga på ett par miljoner till, 25K i månaden i bara ränta. Så det behövs ju ett stålbad liksom. Det kommer att bli jobbigt för många och riktigt jobbigt för de som räknat med typ nollränta för evigt och inte amorterat eller investerat, men det kommer att ske. Kanske inte i närtid men ingen kan ju förneka att vi har en bobubbla och bubblor spricker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, samtidigt är bomarknaden inte hälsosam eller hållbar nu. Det är i princip omöjligt för någon som inte är stenrik att köpa en bostad i någon av storstadsregionerna om man inte har "börjat sin boendekarriär" för länge sedan. Även ett billigt och litet radhus med stora renoveringsbehov och minimal tomt i en förort till Göteborg kostar ju över 4 miljoner, 5% ränta på det är 200K om året, 16666 i månaden, för det billigaste radhuset. Vill man inte bo i "ett utsatt område" så får man lägga på ett par miljoner till, 25K i månaden i bara ränta. Så det behövs ju ett stålbad liksom. Det kommer att bli jobbigt för många och riktigt jobbigt för de som räknat med typ nollränta för evigt och inte amorterat eller investerat, men det kommer att ske. Kanske inte i närtid men ingen kan ju förneka att vi har en bobubbla och bubblor spricker.

Absolut, lösningen på det är inte att sänka hela landets ekonomi och sätta hundratusentals människor i skuld för livet dock

Om det är en bubbla kan diskuteras, enligt klassisk definition är det inte det.
Ett problem är det dock oavsett vad man vill kalla det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Absolut, lösningen på det är inte att sänka hela landets ekonomi och sätta hundratusentals människor i skuld för livet dock

Nja, det är ju en lösning, inte den bästa säkerligen men den som kommer att ske per automatik om räntan fortsätter uppåt. Sen påverkar absolut en sådan kris fler än bara de som har höga lån, men hela landet är väl att ta i. Det är bara halva landet som bor i ägda bostäder liksom och de flesta av dem är inte överbelånade till den grad att 5-10% ränta är en katastrof. För den grupp som har köpt sin första bostad de senaste tio åren eller så lär det bli något av en katastrof förstås, men vi bor ju ändå i ett välfärdsland så folk kommer inte att hamna på gatan liksom.

Citat:

Om det är en bubbla kan diskuteras, enligt klassisk definition är det inte det.
Ett problem är det dock oavsett vad man vill kalla det.

Definitionen av en ekonomisk bubbla är väl att priserna för något överstiger värdet av det, värdet i bemärkelsen intäktsmöjligheter. Köper du ett radhus på knappt hundra kvadrat i exempelvis Hjällbo för fyra miljoner och hyr ut det så täcker inte hyran kostnaden för lånet ens idag och går räntan upp till fem procent så går man rejält back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Köper du ett radhus på knappt hundra kvadrat i exempelvis Hjällbo för fyra miljoner och hyr ut det så täcker inte hyran kostnaden för lånet ens idag och går räntan upp till fem procent så går man rejält back.

Det stämmer väl inte eller är det så billigt att hyra hus? Säg att du lånar 85% till en ränta på 1.75%. Då hamnar räntekostnaden på runt 3500 kr per månad. Kostar det inte mer att hyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är ju en lösning, inte den bästa säkerligen men den som kommer att ske per automatik om räntan fortsätter uppåt. Sen påverkar absolut en sådan kris fler än bara de som har höga lån, men hela landet är väl att ta i. Det är bara halva landet som bor i ägda bostäder liksom och de flesta av dem är inte överbelånade till den grad att 5-10% ränta är en katastrof. För den grupp som har köpt sin första bostad de senaste tio åren eller så lär det bli något av en katastrof förstås, men vi bor ju ändå i ett välfärdsland så folk kommer inte att hamna på gatan liksom.
Definitionen av en ekonomisk bubbla är väl att priserna för något överstiger värdet av det, värdet i bemärkelsen intäktsmöjligheter. Köper du ett radhus på knappt hundra kvadrat i exempelvis Hjällbo för fyra miljoner och hyr ut det så täcker inte hyran kostnaden för lånet ens idag och går räntan upp till fem procent så går man rejält back.

Givetvis påverkar det hela landet, konsumtion störtdyker, skatteintäkter försvinner, arbetslöheten rusar osv.

Nej, det är inte definitionen på en bubbla (finansbubbla).
Priserna ska ha gått snabbt uppåt, jag tycker inte man kan kalla stegvis ökning över 10-20 år snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det stämmer väl inte eller är det så billigt att hyra hus? Säg att du lånar 85% till en ränta på 1.75%. Då hamnar räntekostnaden på runt 3500 kr per månad. Kostar det inte mer att hyra?

Jo, han slänger sig med saker han inte har koll på.
Du hade fått betala 15-20k i hyra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jo, plus amortering på 2% årligen, andra kostnader (samfällighet, vägförening eller liknande är ju i allmänhet ett antal tusenlappar om året) och exempelvis vitvaror, sophämtning, underhåll och liknande får ju hyresvärden stå för, och någonstans kommer ju kontantinsatsen från. Så säg 9000 per månad lågt räknat. Det kanske du kan få i hyra för ett hus i bra skick och så, men du kan inte köpa ett hus i bra skick för de priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nu räknar vi ju med 5% ränta inte 1,75%
Då hamnar vi på 21 papp ca

Edit: missade att han skrev ”ens idag”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu räknar vi ju med 5% ränta inte 1,75%
Då hamnar vi på 21 papp ca

Snajk hävdar att det är så redan idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, plus amortering på 2% årligen, andra kostnader (samfällighet, vägförening eller liknande är ju i allmänhet ett antal tusenlappar om året) och exempelvis vitvaror, sophämtning, underhåll och liknande får ju hyresvärden stå för, och någonstans kommer ju kontantinsatsen från. Så säg 9000 per månad lågt räknat. Det kanske du kan få i hyra för ett hus i bra skick och så, men du kan inte köpa ett hus i bra skick för de priserna.

Alltså, amortering är ett sparande, och 9 000/mån? För att hyra ett hus? 9 000 kr kostar fasen en tvårummare i hyra. Ett radhus, oavsett skick, i Göteborg, lär du kunna hyra ut för åtminstone 15.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Givetvis påverkar det hela landet, konsumtion störtdyker, skatteintäkter försvinner, arbetslöheten rusar osv.

Well, det blir inte nödvändigtvis så illa. De som bor i ägd bostad men har råd att bo kvar kommer nog att minska sin konsumtion exempelvis, men skatteintäkter och arbetslöshet påverkas ju inte så mycket av en krasch på bostadsmarknaden. Högt inflation (eller i viss mån höga räntor) kan förstås påverka på mer sätt, men inte enbart negativt. En högre inflation gynnar ju exportföretag exempelvis för de får (relativt) mer betalt för sina varor. Höga inlåningsräntor gör att folk, som inte har stora lån, blir rikare och sannolikt kommer att spendera mer och så.

Citat:

Nej, det är inte definitionen på en bubbla (fiunansbubbla).
Priserna ska ha gått snabbt uppåt, jag tycker inte man kan kalla stegvis ökning över 10-20 år snabbt.

Tja vad som är snabbt kan man förstås diskutera. Jag gillar inte näringslivets ekonomifakta som källa i allmänhet då de är väldigt vinklade men tittar man på deras kurvor så är det rätt uppenbart att priserna har ökat kraftigt under lång tid nu. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/Bostadspri...

Men samtidigt tycker jag deras statistik ser lite "låg" ut. Min morbror exempelvis köpte en bostadsrätt här i närheten ungefär när deras index började 86, för 85000, vilket alla avrådde honom för då det var så mycket pengar och han aldrig skulle få igen det. Idag är samma lägenhet värd över fem miljoner, så det är inte 11x ökning som i statistiken utan över 50x, på 35 år visserligen men det är ju ändå sjukt mycket mer än inflationen.

Permalänk
Medlem

Vissa i bostadsrätt verkar kallt räkna med en högre räntekostnad utan att avgiften stiger,
bor man i nyproducerat med stort lån i föreningen så lär ju föreningens kostnader stiga när de måste skriva om lånen.
Sedan har det nog att göra med tur och otur blandat med vad för fuffens byggarna hittade på men en handfull föreningar i nyheterna om några år blir det nog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Alltså, amortering är ett sparande, och 9 000/mån? För att hyra ett hus? 9 000 kr kostar fasen en tvårummare i hyra. Ett radhus, oavsett skick, i Göteborg, lär du kunna hyra ut för åtminstone 15.

/hulle.

Tja, nog inte för det sunkigaste radhuset på marknaden i Hjällbo. Amortering är sparande, men det är en kostnad likväl och behöver tas ut av hyresgästerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, nog inte för det sunkigaste radhuset på marknaden i Hjällbo. Amortering är sparande, men det är en kostnad likväl och behöver tas ut av hyresgästerna.

Man får skilja på kostnad och utgift, men det behöver ändå tas ut av hyresgästen annars blir kassaflödet knepigt tänker jag