Permalänk
Medlem

Finns spisen jag tänker på?

Hej, Syrran och hennes kille har en liten dotter, och en av hennes "hobbies" är att slå på spisen!

Syrran jobbar och hennes kille när han inte jobbar och är hemma lider ofta av stark migrän, vilket gör att när han får den så kan inte ens en bomb väcka honom.

Så nu idag så hade deras dotter slagit på spisen med plattorna på max, och hade syrran kommit hem kanske 10 sekunder senare så hade tomma mjölkpaket och annat kvarglömt på spisen fattat eld, och bränt både dotter och kille inne för syrran idag!

Skulle vilja råda bot på den situationen, och därmed fick jag en tanke, om det skulle finnas en spis som varje gång den skall användas måste låsas upp med en kod, och sedan kanske 10 sekunder till någon minut efter att plattor eller ugn stängts av autolåser sig och kräver koden igen för att åter starta!

Vet att det låter lite overkill för en spis, men samtidigt med alla tillverkare där ute och all den teknikutveckling vi har så känns det ju som att någon av dem borde ha gjort just en sådan för barnfamilj/dement person!

Om ni vet om denna spis finns, så skulle jag genast tipsa syrran om den, och ja, de tjänar bra båda två så priset kvittar!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Trodde typ samtliga spisar/ugnar har barnlås idag?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Finns spisvakt i olika varianter, här är en av dem.
https://www.elgrossisten.se/elmaterial/spisvakt-spistimer/nor...

Permalänk
Medlem

Slå på barnlåset som redan finns. Ni kan också slå av eller skruva ur säkringen

Permalänk
Medlem

spistimer

Tyvärr väldigt dyra, antagligen för att spisar går på 400 volt. https://www.pricerunner.se/sp/spistimer.html

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Slå på barnlåset. Har dom en spis utan barnlås kan dom ju köpa en som har eftersom dom har bra med stålar som du skriver och då kan dom ju passa på att köpa en induktionshäll som inte ens aktiveras om det inte står en kastrull / stekpanna på plattan. Ett mjölkpaket eller liknande skulle alltså inte brinna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Först och främst blr man aldrig ställa direkt lättbrända saker på spisen. Det ska man aldrig göra, möjligtvis om man har induktion.

Vet inte vad de har för spis men många spisar kan man aktivera lås på. Är det en äldre analog så är det inte säkert att den går att låsa men vissa går.
Annars kan man skaffa induktionshäll så är problemet borta.
Är det en annalog så kanske man kan plocka bort rattarna?
Bryta strömmen till spisen som direkt åtgärd?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Slå på barnlåset som redan finns. Ni kan också slå av eller skruva ur säkringen

Finns inget barnlås alls på min vanliga spis. Oklar ålder, men det är iaf en med häll. Dvärgbrytarna går dock att fimpa förstås, men det blir nog ganska tröttsamt i längden och de är väl inte riktigt tänkta att användas regelbundet som strömbrytare. Däremot har spishällen ett touchlås, men detta kan nog en unge räkna ut hur det fungerar efter ett tag, beroende på ålder. Ibland har saker en tendens att bli mer vuxensäkra än barnsäkra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Slå på barnlåset. Har dom en spis utan barnlås kan dom ju köpa en som har eftersom dom har bra med stålar som du skriver och då kan dom ju passa på att köpa en induktionshäll som inte ens aktiveras om det inte står en kastrull / stekpanna på plattan. Ett mjölkpaket eller liknande skulle alltså inte brinna.

Provade just det där på mors induktionshäll men den skiter blankt i om det är något på plattan eller inte, den startar iallafall!

Skumt!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

I princip alla moderna spisar har barnlås och som tidigare skrivit, ställ aldrig saker på spisen.. Aldrig någonsin, kollegan hade en häll som någon elektronik felade i och den startade av sig själv i tid och otid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Provade just det där på mors induktionshäll men den skiter blankt i om det är något på plattan eller inte, den startar iallafall!

Skumt!

/Lifooz

Den startar säkert, men utan något av metall på hällen kan den inte bli varm.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Provade just det där på mors induktionshäll men den skiter blankt i om det är något på plattan eller inte, den startar iallafall!

Skumt!

/Lifooz

Hmm, skumt indeed. Vår startar, men drar inte igång induktionen, börjar larma att det inte står något kokkärl och stänger sedan av sig helt efter 30 sek.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, skumt indeed. Vår startar, men drar inte igång induktionen, börjar larma att det inte står något kokkärl och stänger sedan av sig helt efter 30 sek.

Finns x antal modeller med x antal funktioner.

Har inte sett någon med ett barnlås som faktiskt skulle fungera. De flesta aktiveras genom att hålla inne två knappar. Vår grabb listade ut det strax innan han blev två år.

Så när vi bytte ut ugnen struntade jag i att kolla om den hade barnlås eller ej. Vi lärde honom bara att ge fan i att pilla på saker. Det har fungerat.

Permalänk
Medlem

Alla Bosch/Siemens hällar har barnlås genom att hålla in timerknappen i några sekunder.

Funkar jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Provade just det där på mors induktionshäll men den skiter blankt i om det är något på plattan eller inte, den startar iallafall!

Skumt!

/Lifooz

F.ö omöjligt att en induktion startar på ett mjölkpaket eftersom induktion går via magnetism.
Kan råda dig att fixa en spisvakt eller använda befintligt barnlås.

Det är VÄLDIGT få spismodeller som inte har barnlås, även gamla spisar.
Du kan också ta fram modellnummer på spisen så kan vi iaf se vad det är för spis

MVH f.d vitvaruinstallatör

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Finns inget barnlås alls på min vanliga spis. Oklar ålder, men det är iaf en med häll. Dvärgbrytarna går dock att fimpa förstås, men det blir nog ganska tröttsamt i längden och de är väl inte riktigt tänkta att användas regelbundet som strömbrytare. Däremot har spishällen ett touchlås, men detta kan nog en unge räkna ut hur det fungerar efter ett tag, beroende på ålder. Ibland har saker en tendens att bli mer vuxensäkra än barnsäkra...

I de hyresrätter jag bott i har enkla från Electrolux och Cylinda barnlås. Äger man bostaden kan man givetvis installera ordentlig brytare som är gjord för att användas så väl som spisvakt, barnlås är ju inte svårare än att de går att ta bort. Där jag bott har de aldrig varit på.

Sen måste ju brytaren sitta inlåst också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Finns x antal modeller med x antal funktioner.

Har inte sett någon med ett barnlås som faktiskt skulle fungera. De flesta aktiveras genom att hålla inne två knappar. Vår grabb listade ut det strax innan han blev två år.

Så när vi bytte ut ugnen struntade jag i att kolla om den hade barnlås eller ej. Vi lärde honom bara att ge fan i att pilla på saker. Det har fungerat.

Nu pratade jag om induktionsfunktionen i det inlägget, men men.. Vår häll måste man hålla ner två knappar, sen släppa dom och trycka en knapp till, sen kan man slå på en "platta". Helt okej lås tycker jag men såklart inte 100% säkert.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Den startar säkert, men utan något av metall på hällen kan den inte bli varm.

Det jag vet med mors spis så har den någon sorts slingor i sig som börjar "glöda" och då kommer värmen!

Lifooz

Skrivet av Jumpcut:

Hmm, skumt indeed. Vår startar, men drar inte igång induktionen, börjar larma att det inte står något kokkärl och stänger sedan av sig helt efter 30 sek.

Ja visst är det skumt, för om min mors spis nu är en induktionshäll så skulle den ju inte bli varm utan metall på så som @Solomon säger!

Skrivet av solomon:

F.ö omöjligt att en induktion startar på ett mjölkpaket eftersom induktion går via magnetism.
Kan råda dig att fixa en spisvakt eller använda befintligt barnlås.

Det är VÄLDIGT få spismodeller som inte har barnlås, även gamla spisar.
Du kan också ta fram modellnummer på spisen så kan vi iaf se vad det är för spis

MVH f.d vitvaruinstallatör

Hmm, finns det någon tredje variant som faktiskt blir varm även om ingen metall är ovanpå hällen?
Min mors spis startar utan och den har en sorts slingor som börjar "glöda" och då är det glödhett minst sagt!

Finns inget synligt modellnummer men länkar ett par tagna foton på den!
Och ja, "plattan" är rengjord nu!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är inte en induktionshäll iallafall, det är antagligen en av "mellan" modellerna där hällen är av glas och har knappar istället för vred, men i övrigt fungerar den som en vanlig spis. Min moster hade en sån. Inte för att du är så hjälpt av den informationen.....Kanske dags att investera i en ny häll?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det jag vet med mors spis så har den någon sorts slingor i sig som börjar "glöda" och då kommer värmen!

Keramikhäll säkert.

Säg till din syster att inte förvara saker på spisen, om det antänder så räknas det som ett brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det jag vet med mors spis så har den någon sorts slingor i sig som börjar "glöda" och då kommer värmen!

Lifooz

Ja visst är det skumt, för om min mors spis nu är en induktionshäll så skulle den ju inte bli varm utan metall på så som @Solomon säger!

Hmm, finns det någon tredje variant som faktiskt blir varm även om ingen metall är ovanpå hällen?
Min mors spis startar utan och den har en sorts slingor som börjar "glöda" och då är det glödhett minst sagt!

Finns inget synligt modellnummer men länkar ett par tagna foton på den!
Och ja, "plattan" är rengjord nu!

/Lifooz

Då är det ingen induktionshäll utan en keramikhäll.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det jag vet med mors spis så har den någon sorts slingor i sig som börjar "glöda" och då kommer värmen!

Lifooz

Ja visst är det skumt, för om min mors spis nu är en induktionshäll så skulle den ju inte bli varm utan metall på så som @Solomon säger!

Hmm, finns det någon tredje variant som faktiskt blir varm även om ingen metall är ovanpå hällen?
Min mors spis startar utan och den har en sorts slingor som börjar "glöda" och då är det glödhett minst sagt!

Finns inget synligt modellnummer men länkar ett par tagna foton på den!
Och ja, "plattan" är rengjord nu!

/Lifooz

Då är det ingen induktionshäll som din mor har Tänk induktion som trådlös laddning av din mobil (typ).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Induktionsh%C3%A4ll

Citat:

En induktionshäll blir alltså inte varm i sig, utan det är endast kastrull/stekpanna som värms upp. Efter en längre stunds matlagning värms dock plattan upp genom vanlig värmekonduktion från kastrullen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det jag vet med mors spis så har den någon sorts slingor i sig som börjar "glöda" och då kommer värmen!

Lifooz

Ja visst är det skumt, för om min mors spis nu är en induktionshäll så skulle den ju inte bli varm utan metall på så som @Solomon säger!

Hmm, finns det någon tredje variant som faktiskt blir varm även om ingen metall är ovanpå hällen?
Min mors spis startar utan och den har en sorts slingor som börjar "glöda" och då är det glödhett minst sagt!

Finns inget synligt modellnummer men länkar ett par tagna foton på den!
Och ja, "plattan" är rengjord nu!

/Lifooz

Det är inte induktion utan glaskeramikhäll. Då har du ett värmeelement precis som du har i en spis med plattor.

Glaskeramikhäll är fortfarande ganska vanligt på spisar, men känns (finns inte så många modeller kvar) som det är på väg ut när det gäller spishällar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det jag vet med mors spis så har den någon sorts slingor i sig som börjar "glöda" och då kommer värmen!

Lifooz

Ja visst är det skumt, för om min mors spis nu är en induktionshäll så skulle den ju inte bli varm utan metall på så som @Solomon säger!

Hmm, finns det någon tredje variant som faktiskt blir varm även om ingen metall är ovanpå hällen?
Min mors spis startar utan och den har en sorts slingor som börjar "glöda" och då är det glödhett minst sagt!

Finns inget synligt modellnummer men länkar ett par tagna foton på den!
Och ja, "plattan" är rengjord nu!

/Lifooz

Det är inte en induktionshäll i så fall!

Det finns väl 3 varianter av hällar idag, värmeslingor under glashäll eller gjutjärn (finns väl endast på spisar), induktion samt gas.

Det är omöjligt att en induktionshäll blir särskilt varm utan något magnetiskt ovanpå plattan (spolarna) då den värmer upp kärlet med magnetism!

OnT: spisvakt är nog det enda alternativet, har de en fristående spis finns det någon plåt man kan montera för vreden också. Alternativt köpa en ny spis/häll. En indukrionshäll från Bosch/Siemens eller Husqvarna/Electrolux borde fungera utmärkt. De hade iaf bäst interface när jag jobbade med vitvaror:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Min mors spis startar utan och den har en sorts slingor som börjar "glöda" och då är det glödhett minst sagt!

Finns inget synligt modellnummer men länkar ett par tagna foton på den!
Och ja, "plattan" är rengjord nu!

/Lifooz

Men är det inte en timer längst till vänster bland reglagen, funkar inte den eller har barnet lärt sig att använda den ?

Jag är inte helt säker på att en spisvakt är rätt skydd utan en spistimer med reglaget placerat på ett bra ställe är kanske bättre för då kan inte spisen startas alls vilket antagligen är bättre än att den stängs av om den blir för varm.
Spistimer är rätt vanligt på arbetsplatser eftersom det ofta krävs av försäkringsbolag.
Man kan kombinera timer, värmevakt och rörelsevakt om man vill ha maximal säkerhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men är det inte en timer längst till vänster bland reglagen, funkar inte den eller har barnet lärt sig att använda den ?
https://i.imgur.com/r2Xn8RU.jpeg
Jag är inte helt säker på att en spisvakt är rätt skydd utan en spistimer med reglaget placerat på ett bra ställe är kanske bättre för då kan inte spisen startas alls vilket antagligen är bättre än att den stängs av om den blir för varm.
Spistimer är rätt vanligt på arbetsplatser eftersom det ofta krävs av försäkringsbolag.
Man kan kombinera timer, värmevakt och rörelsevakt om man vill ha maximal säkerhet.

Jodå, det är en timer och det tog ca 2 sekunder för henne att lista ut hur den fungerar tillsammans med reglagen!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Skaffa spisvakt/timer då (monterad högt upp), är ganska vanligt. Bott i flera lägenheter som har det.

Folk som torrkokar och får dit brandkåren brukar bli tvingade att skaffa det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge84:

Tyvärr väldigt dyra, antagligen för att spisar går på 400 volt. https://www.pricerunner.se/sp/spistimer.html

Moderna spisar går oftast på 3x230V, inte 400V.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Jodå, det är en timer och det tog ca 2 sekunder för henne att lista ut hur den fungerar tillsammans med reglagen!

/Lifooz

Går det inte att dra av knappen på timern och gömma den för sabotören ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ni automatsäkringar för spisen, slå av dem när ni inte använder den.