Hur är det att jobba som juniorutvecklare egentligen?

Permalänk

Hur är det att jobba som juniorutvecklare egentligen?

Så jag är inne på min andra termin i min utvecklarutbildning. Jag känner personligen att jag har kunnat lära mig mycket hittills under dessa 2 terminer och det har reflekterats i mina betyg. Jag sitter även med detta på fritiden och har ett genuint intresse för programmering.

Just nu är jag ute på praktik för första gången och jobbar i stort sett till 99% för mig själv fast med lite annorlunda teknologi jämfört med vad vi lärt oss i skolan hittills vilket jag inte har problem med egentligen, men jag känner att mina arbetsuppgifter är så enormt over my head som t ex implementera BankId-autentisering i ett massivt projekt jämfört med de projekt som vi har haft i skolan hittills. Denna autentiseringen ska sedan kopplas mellan flera olika personer och produkter med hjälp av koppla ihop olika delar av systemet med hjälp av databashantering där jag är väldigt begränsad. När jag väl ber om hjälp så får jag såklart svaret "läs dokumentationen", vilket jag inte har något emot heller egentligen ,men då jag max har ett par veckors träning när det kommer till MVC-mönstret som backend-utvecklare oftast jobbar med så känns detta rätt knäppt för mig. Detta är ett väldigt litet bolag, men det finns endast 1-2 utvecklare som jag kan fråga om hjälp om de har tid för det. Då är min handledare inkluderad OM de ens är på kontoret för dagen. Frågar jag på våran gemensamma kommunikationsplattform så kan det ta 4 timmar att få en tumme upp ifrån honom. Idag så visade jag min handledare vad jag hade åstadkommit och hans respons var "ja, det börjar likna något nu. Detta fixar du". Sen gick han iväg med de andra från kontorslandskapet vid 4 och började dricka alkohol och spela spel med de andra medarbetarna utan att fråga mig om jag ville med eller säga att jag kunde gå för dagen. Så jag satt för mig själv på kontoret den sista timman där jag kunde höra att de satt i köket och spelade spel fulla medans jag försökte producera någonting.

Är det verkligen så här det är för alla i början? Att mesarna sållas bort och de som står ut och överlever lyckas till slut ta sig till en senior position eller har jag bara hamnat på ett mindre seriöst bolag?

Tacksam för seriösa svar, annars hade jag gjort detta inlägget på Flashback haha.

Permalänk
Medlem

Mindre seriöst bolag. LIA handlar om lärande. Inte att få en uppgift att lösa själv. Sen kan det vara kul att se och få vara med på en riktig uppgift (bankId är inte så svårt faktiskt, väldokumenterat). Men hela grejen är ju att du ska ha folk att fråga och få erfarenhet av.

Ska du göra deras jobb så ska du ha betalt därefter. Du är INTE där för att arbeta gratis!

Seriösa bolag som anställer juniora har ofta mentorskap.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Välkommen till det hårda livet.

Skillnaden från skola och arbetslivet är är fokus på pengar. Väldigt många ska fakturera kunder och man bör ligga runt 100% faktueringsbar. Exjobbare, praktikanter är inte fel. Men om deras jobb inte är faktueringsbar emot kund så blir det ofta ett lågprioriterat arbete. Det handlar absolut inte vara taskig, sålla bort någon eller liknande. -Vad tjänar företaget på detta? Utan det handlar om press på de anställda.

Jag själv har varit handledare åt personer där i princip all min tid jag hjälper dem är lika med min egen fritid. Motivationen till detta var dock att de förbättrade en sak som jag ville ha bättre.

Det går alltid diskutera gränser och det är svårt att prata om något som är så otydligt.

*edit*
Om företaget är stort så har de ibland större resurser och kan spendera mer tid på annat. Men ju mindre företag det är, ju oftare går det emot regeln att nästan all tid man tidrapporterar ska vara fakteringsbar. Det är då tufft för exjobbare och praktikanter, men de har ändå betydligt mindre press än de anställda som ska få en kund att betala 40-60 000kr veckan för det arbete som de har gjort. Som en praktikant kan man ofta ta ett helt annat tempo och prestationskrav och man får anpassa sig efter när de anställda har tid att hjälpa en.

Så jag vill säga vi lever i en tuff värld med höga prestationskrav. Folk i arbetslivet brukar inte vara taskiga på något sätt för att just vara taskig. Utan de blir ofta sura för att man inte presterar tillräckligt bra och saker då blir för dyra.

*edit2*
Det skulle vara intressant att höra andra som har varit handledare upplevelse om de är för ett framtida lågprioriterad lösning på ett mindre företag. Jag tror de flesta försöker vara så hjälpsam som de kan. Men de som mig får mycket skit tillbaka från företaget om vi har tidrapporterat ej faktueringensbar tid. Där detta kan bidra till att man lätt kan verka mindre hjälpsam, då den tid man lägger kanske är sin egen fritid.

*edit*
På frågan varför få skit om vi tidrapporterar ej faktueringsbar tid. Så ökar man företagets kostnader om man gör övertid. Man minskar företaget intäkter om man gör det på ordinarie tid. Och alla anställda i sverige är svindyra, snickare, bilreparatör you name it kostar många hundralappar i timman. Systemutvecklare så beroende på nivå men från 1000kr/h om man ska ha någon mer erfaren. Så hjälper handledaren dig 1h extra per dag, så 5000kr/veckan in mindre pengar till företaget.
Då gäller det att exjobbaren/praktiken under dessa 5h ger något tillbaka som är mer värd än dessa 5000kr. Där mindre företag ofta har mindre likvida medel för framtida satsningar.

Permalänk
Medlem

Du har som @talonmas antyder sannolikt hamnat på ett företag som varken har resurser att vägleda eller vettiga uppgifter att sysselsätta en praktikant. Det är därav fel av dem att ta in en sådan. Detta kan vara ett ärligt misstag från företagets sida, de kanske helt enkelt överskattade sin kapacitet eller bara inte tänkte igenom det hela ordentligt. Men fel verkar det ha blivit i vilket fall.

Att anställa en junior utvecklare är dock en helt annan historia. När en junior utvecklare anställs vet en vettig arbetsgivare att junioren sannolikt inte kommer leverera nämnvärt värde (om något alls) under en längre tid, samt att denne behöver vägledning och stöd. Det är alltså en investering som ofta ger utdelning i framtiden; företaget måste "satsa" på sina juniorer. Det är exempelvis vanligt att företag erbjuder traineeprogram för juniorer, där "riktigt" arbete blandas med mentorskap och utbildning. Summa summarum: det är inte alls så farligt att vara junior på en vettig arbetsplats med vettiga kollegor, i min mening.

De flesta juniorer genomgår nog en period där allt känns överväldigande, oavsett arbetsplats. Det är ofta mycket att ta in och det kan kännas stressigt att veta att man i praktiken är en börda för sina kollegor. Det är nog närapå omöjligt att undvika detta. Det finns givetvis juniorer som redan från början kan leverera, kanske för att de jobbat vid sidan av studierna eller med open source i större utsträckning. Men sådana individer är ju inte helt juniora i ordets sanna bemärkelse, och är inte vad som i regel förväntas.

Långt utlägg av mig här, men min poäng är att du inte ska avskräckas av en enstaka dålig upplevelse. Liksom i alla branscher finns det bättre och sämre arbetsplatser. Och vi utvecklare har just nu faktiskt lyxen att välja de bättre på grund av hög efterfrågan.

Permalänk

@SimpLar
Jag tycker din berättelse beskriver storföretag med inhouse produktion. Jag beskriver mindre företag med i princip 100% emot kunder.

Angående satsa på nyanställda så rekommenderas de att byta jobb tidigt idag om de vill ha hög löneutveckling, varvid företag inte vågar göra ge dem så mycket utbildning:
Från https://www.ingenjoren.se/2018/03/29/52050/
Att byta jobb är det bästa sättet att höja lönen. Ingenjörer inom privat sektor som bytte jobb under 2017 fick i genomsnitt en löneökning på 4 300 kronor. Snabbast ökar lönen i början av karriären men hela yrkeslivet får de som byter jobb betydligt större löneökningar än de som stannar kvar. Det här visar lönestatistik från Sveriges Ingenjörer.

Och jag märker av detta skitmycket i min bransch. Det bidrar till att göra klimatet sämre när det gäller satsningar på personer om de ska få gå dyra utbildningar och annat. Speciellt om man pratar om mindre företag med dålig likviditeten.
Jag har själv sett anställda fått fixa dyr certifiering och direkt insett att de då lätt hos en annan arbetsgivare kan fixa en mycket högre lön när de har denna. Ingen skam i kroppen har de vid detta val.

Permalänk
Avstängd

Det tar några att bli en vettig programmerare. Praktik är inte högsta prio för ett företag, alla vill inte vara handledare och även bland de som vill vara det är inte alltid bra på det. Om någon är villig att hjälpa dig ska du vara väldigt glad, för det är ingens plikt att hjälpa dig bli en vettig utvecklare. Alla behöver vi hjälp ibland och vissa individer och företag är helt enkelt sämre på detta, men sanningen är i slutändan måste du förstå innebörden av att ditt val av yrke, det är ett ständigt lärande genom hela livet. Finns ingen utvecklare som kan allt. Men för att du ska fatta grunderna som du håller på med nu så finns det bara ett sätt - att koda.

Permalänk
Medlem

Nvm.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen Jag tycker att du beskriver en dålig arbetsmiljö för en junior utvecklare. Företag som anställer juniorer och sedan bara låter dem klara sig själva finns absolut, och jag skulle rekommendera juniorer att undvika dessa. Även små företag kan ha en bra onboardingprocess för nya utvecklare.

Givetvis är det dyrt att träna upp en junior. Det är en investering som kan ge utdelning, men liksom alla investeringar kan du även förlora pengar på det. Med det i åtanke är det självklart att större företag har större kapacitet att absorbera sådana förluster, vilket förklarar varför de flesta jobbannonser för juniora utvecklare kommer från just större företag. Jag tycker mig se relativt få jobbannonser där småföretag söker juniorer.

En junior som inte får vägledning kommer i regel att ha en mycket längre väg till att leverera värde än en junior som får det. Det är också betydligt mer sannolikt att en junior som har försummats byter jobb så fort denne får ett nytt erbjudande än en junior som onboardats på ett bra sätt och fått god vägledning. Så även om ett företag anställer en junior och låter denne leka själv så är det en investering då de måste betala ut lön, det är bara en mindre genomtänkt investering.

Jag kan dock tänka mig att detta är mer påtagligt utanför storstäderna, där efterfrågan på utvecklare är mindre. Med lägre efterfrågan brukar tyvärr villkoren bli sämre. Min poäng kvarstår dock oförändrad, det vill säga att det finns bättre och sämre arbetsplatser att hamna på som junior. TS dåliga upplevelse är inte representativ för hela branschen.

Permalänk
Medlem

Kan inte svaret bara vara då att du (ts) faktiskt borde kunna (lära) dig uppgiften?

Alltså, jag är egentligen väldigt obekväm med att ge mig in i den här typen av diskussioner, och skulle aldrig kalla mig "utvecklare", men...du säger själv att du är väldigt duktig.

För 1 år sedan så började jag utveckla en tjänst/produkt, utan någon som helst erfarenhet av utveckling/programmering.
En del av den produkten är just implementering av/signering med BankID.
Det här har jag gjort vid sidan av mitt heltidsjobb (som är något helt annat).

Det här är en (flera) produkter/tjänster som, om än inte är färdig (det blir man väl aldrig) idag har betalande kunder/användare.

Därav min fråga, är inte det här något du borde kunna/lära dig?

Jag har ju inte jobbat med andra utvecklare, däremot så är det såklart så att implementerar man tjänster, APIer osv. så kommer man ju i kontakt med utvecklare, även om man inte skulle kalla sig det själv.
Självklart så varierar kompetensen, samtidigt som jag är ödmjuk inför att det är jag som är idioten i alla dom samtalen, men/så, med det sagt, borde inte du kunna det här?

Jag ställer också den frågan utifrån att jag inför det här "projektet" har en bekant som jobbar som utvecklare på en av Sveriges största företag/arbetsgivare, och frågade honom om han kunde hjälpa mig om det behövdes, och fick svaret att självklart kunde han det. Men han fixade helt enkelt inte det.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Kan inte svaret bara vara då att du (ts) faktiskt borde kunna (lära) dig uppgiften?

Alltså, jag är egentligen väldigt obekväm med att ge mig in i den här typen av diskussioner, och skulle aldrig kalla mig "utvecklare", men...du säger själv att du är väldigt duktig.

För 1 år sedan så började jag utveckla en tjänst/produkt, utan någon som helst erfarenhet av utveckling/programmering.
En del av den produkten är just implementering av/signering med BankID.
Det här har jag gjort vid sidan av mitt heltidsjobb (som är något helt annat).

Det här är en (flera) produkter/tjänster som, om än inte är färdig (det blir man väl aldrig) idag har betalande kunder/användare.

Därav min fråga, är inte det här något du borde kunna/lära dig?

Jag har ju inte jobbat med andra utvecklare, däremot så är det såklart så att implementerar man tjänster, APIer osv. så kommer man ju i kontakt med utvecklare, även om man inte skulle kalla sig det själv.
Självklart så varierar kompetensen, samtidigt som jag är ödmjuk inför att det är jag som är idioten i alla dom samtalen, men/så, med det sagt, borde inte du kunna det här?

Jag ställer också den frågan utifrån att jag inför det här "projektet" har en bekant som jobbar som utvecklare på en av Sveriges största företag/arbetsgivare, och frågade honom om han kunde hjälpa mig om det behövdes, och fick svaret att självklart kunde han det. Men han fixade helt enkelt inte det.

Ofta när man börjar i annans kod så blir allt så mycket svårare. Jag har jobbat med lösningar som har börjat kodas för ca 20år sedan, sedan har den halvt uppdateras med jämna mellanrum, kod är kopierad från andra projekt och innehåller funktioner som är svårt att begripa varför de finns där.

Det är då ofta skitsvårt som junior att sätta sig in i andras koder. Jag förstår precis TS problem.
Dock har jag erfarenhet av arbetsmarknaden där allt handlar om pengar. Folk är inte på något sätt dumma emot varandra av någon annan anledning. Så om man vill fråga kollegor och hjälp så ställer de upp till 100%, inget snack om saken. Men om deras hjälp innebär att de får använda ren fritid till att hjälpa en så är de inte lika frivilliga att hjälpa en.

Alltså varje dag ska man ha minst 8h faktureringsbar tid till kund, har man mer tid rapporterad ska denna också vara faktueringsbar. Om man hjälper en kollega 30 minuter med ett annat projekt, så får man ett dilemma, hur ska man tidrapportera dessa 30 minuter?
På kollegans projekt. Ja, om kollegan går med på det. Det blir då ofta 2* 30 minuter om kollegan är med. Det vanliga är att folk då bakar in tiden i deras befintliga kunder, detta borde mer eller mindre räknas som bedrägeri. Men det handlar om att man under dagen ska ha presterat emot en kund som motsvarar 8h arbete och man då kanske får göra 30minuter obetald. Samma sak är det med olika möten som måndagsmöten. Inget möjlighet finns att tidrapportera denna tid som ej faktueringsbar, 100% i debiteringsgrad är det som gäller eller lite lägre om det finns bra ursäkter.

En stor skillnad är självklart inhouseprojekt där kund är företaget man är anställd på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta när man börjar i annans kod så blir allt så mycket svårare. Jag har jobbat med lösningar som har börjat kodas för ca 20år sedan, sedan har den halvt uppdateras med jämna mellanrum, kod är kopierad från andra projekt och innehåller funktioner som är svårt att begripa varför de finns där.

Det är då ofta skitsvårt som junior att sätta sig in i andras koder. Jag förstår precis TS problem.
Dock har jag erfarenhet av arbetsmarknaden där allt handlar om pengar. Folk är inte på något sätt dumma emot varandra av någon annan anledning. Så om man vill fråga kollegor och hjälp så ställer de upp till 100%, inget snack om saken. Men om deras hjälp innebär att de får använda ren fritid till att hjälpa en så är de inte lika frivilliga att hjälpa en.

Alltså varje dag ska man ha minst 8h faktureringsbar tid till kund, har man mer tid rapporterad ska denna också vara faktueringsbar. Om man hjälper en kollega 30 minuter med ett annat projekt, så får man ett dilemma, hur ska man tidrapportera dessa 30 minuter?
På kollegans projekt. Ja, om kollegan går med på det. Det blir då ofta 2* 30 minuter om kollegan är med. Det vanliga är att folk då bakar in tiden i deras befintliga kunder, detta borde mer eller mindre räknas som bedrägeri. Men det handlar om att man under dagen ska ha presterat emot en kund som motsvarar 8h arbete och man då kanske får göra 30minuter obetald. Samma sak är det med olika möten som måndagsmöten. Inget möjlighet finns att tidrapportera denna tid som ej faktueringsbar.

En stor skillnad är självklart inhouseprojekt där kund är företaget man är anställd på.

Hos mitt tidigare konsultbolag så fakturerade juniorer ofta som intern arbetstid istället för mot kund om det inte är annat avtalat med kund. Kunden blev i princip juniorens "trainee-program" fast med ett verkligt "case".
Självklart vet kunden om att man är junior. Du tar inte in en junior och fakturerar som om det vore en senior. Ingen förväntar sig att en junior kommer jobba extremt effektivt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Hos mitt tidigare konsultbolag så fakturerade juniorer ofta som intern arbetstid istället för mot kund om det inte är annat avtalat med kund. Kunden blev i princip juniorens "trainee-program" fast med ett verkligt "case".
Självklart vet kunden om att man är junior. Du tar inte in en junior och fakturerar som om det vore en senior. Ingen förväntar sig att en junior kommer jobba extremt effektivt.

Problemet med detta är att kund aldrig senare vill gå över till att den blir senior.

Jag tycker egentligen tid är ett extremt dåligt mått på vad som är gjorts. Och vanligt är att folk trixar med denna. Är det en junior som på 8h gör ett jobb som skulle ta 4h för en senior, så får kund 4h senior som faktura.
Men det beror helt på vad det är för kund. Ibland vet inte kund riktigt vad det är för utvecklare, då fungerar det jag beskrev bra. Ibland så är det mycket möten och då sänker man priset.

*edit*
Att inte kund inte vill kalla någon senior har inget med taskighet att göra. Utan det handlar enbart om pengar.
Ta en junior runt 1000kr/h, senior 1500kr/h. Kund vill aldrig någonsin gå upp till att någon blir senior och priset höjs. Och inte heller något mellanting som "normalbegåvad". Det är en ren ekonomisk fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrubMaster:

Sen gick han iväg med de andra från kontorslandskapet vid 4 och började dricka alkohol och spela spel med de andra medarbetarna utan att fråga mig om jag ville med eller säga att jag kunde gå för dagen.

Trist att det blev sådär, det ska vara som på dagis att "alla får vara med" det är den mentaliteten vi kör i mitt team.
Dock så kan man ställa frågan "hur senior/erfaren" är den som är din mentor?
Kan helt enkelt vara att han "glömde" att du inte är van med hur teamet fungerar, ingen ursäkt dock men tror folk överskattar hur det är att plocka in en praktikant ibland.

Men allt beror på var du hamnar och i vilket team.
Vi kommer onboarda en "junior" utvecklare snart och vi har kört möten och lagt upp planer mm, allt för att det ska bli så bra som möjligt för att inkluderas i teamet.
Vi har även avsatt tid för att alltid finnas till hands och även gått så långt att vi har sagt till projektledare med fler, att när vi onboardar så kan de räkna med att alltid vara nummer 2 :).

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrubMaster:

Idag så visade jag min handledare vad jag hade åstadkommit och hans respons var "ja, det börjar likna något nu. Detta fixar du". Sen gick han iväg med de andra från kontorslandskapet vid 4 och började dricka alkohol och spela spel med de andra medarbetarna utan att fråga mig om jag ville med eller säga att jag kunde gå för dagen. Så jag satt för mig själv på kontoret den sista timman där jag kunde höra att de satt i köket och spelade spel fulla medans jag försökte producera någonting.

Är det verkligen så här det är för alla i början? Att mesarna sållas bort och de som står ut och överlever lyckas till slut ta sig till en senior position eller har jag bara hamnat på ett mindre seriöst bolag?

Tacksam för seriösa svar, annars hade jag gjort detta inlägget på Flashback haha.

Det låter helt klart som ett osunt företag. På ett företag med hälsosammare företagskultur får man stöd, och alla inkluderas i aktiviteter.