Permalänk
Medlem

Game Boy Advance IPS + TV-Out

Retrospelsfantaster, det är dags att uppgradera den gamla, första modellen av Nintendos fantastiska GBA som jag köpte för min första sommarjobbslön 2001.
Jag och kompisen (@Toivo83), köpte varsin den sommaren och skapade många glada minnen med linkkabel och spelet F-Zero: Maximum Velocity.

Nu är det alltså dags att byta ut den icke belysta gamla TFT-LCD skärmen mot en modern IPS skärm med TV-ut!

Kittet jag beställde är från handheldlegend.com
"Game Boy Advance IPS V3 Kit - AV TV Output Mod"

Det som kommer att göras är följande:

  • Rengöring insida och utsida.

  • Byta ut alla 4 kondensatorer (recap).

  • Retrobrightning (japp, dessa blir gula också).

  • Byte av skärm till en modern IPS.

  • Installera TV-ut modden.

  • Spela igenom Metroid Fusion på min 15" CRT-TV!

  • Skaffa ett flashkort av typen EZ-flash eller Everdrive för backup spel.

Förhoppningsvis får ni inspiration till liknande projekt genom bilderna nedan, och har ni gjort något liknande projekt vore det kul att höra om det i kommentarerna!

Besök galleriet här

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk

trodde först att du blekte bort den lila färgen på skalet tror aldrig jag sett vit transperent gba innan men tydligen existerade det

tror bara jag sett den lilatonade transparenta varianten innan.

ingen hdmi ut? eller iaf komponent?

känns som att jag nog hade prioriterat att hitta ett kit med hdmi ut eller iaf komponent.

lite synd att link cable funktionen tas bort med tv-ut modden istället för att moddkittet lägger till en port för tv ut funktionen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

trodde först att du blekte bort den lila färgen på skalet tror aldrig jag sett vit transperent gba innan men tydligen existerade det

tror bara jag sett den lilatonade transparenta varianten innan.

ingen hdmi ut? eller iaf komponent?

känns som att jag nog hade prioriterat att hitta ett kit med hdmi ut eller iaf komponent.

Den är glacier blue, mer åt vit än blå, men ja det finns
https://sv.wikipedia.org/wiki/Game_Boy_Advance
Där är min version på bild.

HDMI-mod /kit finns också, men ser ingen mening med det riktigt, då jag helst kör dessa äldre spel på CRT skärm. Kanske att jag lägger till det i framtiden om jag blir sugen

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Den är glacier blue, mer åt vit än blå, men ja det finns
https://sv.wikipedia.org/wiki/Game_Boy_Advance
Där är min version på bild.

HDMI-mod /kit finns också, men ser ingen mening med det riktigt, då jag helst kör dessa äldre spel på CRT skärm. Kanske att jag lägger till det i framtiden om jag blir sugen

jo förstår det. är ju väldigt lågupplöst video typ 240x160px eller nå sånt som kommer ut från den men composit... typ marginellt bättre än RF och såg inte äns bra ut på CRT...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@pskjonte
Schysst uppfräshning!

Bytet av kondingar var nog onödigt, det ser ut att ha varit metallfilmskondensatorer. Dvs helt torra och finns inget att läcka. Brukar inte heller nämnvärt degraderas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo förstår det. är ju väldigt lågupplöst video typ 240x160px eller nå sånt som kommer ut från den så men composit... typ marginellt bättre än RF och såg inte äns bra ut på CRT...

Precis, blir rätt fult uppskalat utan filter etc. Ska man köra på större modern TV kan man lika gärna köra emulator nästan.
Komposit är väl inte det bästa nej, men rätt bra retro-känsla
Gameboy Player till Gamecube är väl en bättre lösning om man är ute efter bra bild med original hårdvara, dock är den dyr och svår att få tag i....

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@pskjonte
Schysst uppfräshning!

Bytet av kondingar var nog onödigt, det ser ut att ha varit metallfilmskondensatorer. Dvs helt torra och finns inget att läcka. Brukar inte heller nämnvärt degraderas.

Tack

Alright, ja det är ju möjligt, det är mer kunskap än jag har. Jag hade några liggandes, så tänkte varför inte byta när man ändå har isär maskinen

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

kul! Jag köpte min första handhållna konsol nånsin för några månader sedan och gjorde IPS modden. Kanske kommer göra den uppladdningsbar med USB-C port med sen tycker jag den är perfekt. Sen fick jag mersmak och skaffade en NDS me så nu behöver jag bara vänta några årtionden tills jag går i pension och kan spela alla rollspel jag missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

kul! Jag köpte min första handhållna konsol nånsin för några månader sedan och gjorde IPS modden. Kanske kommer göra den uppladdningsbar med USB-C port med sen tycker jag den är perfekt. Sen fick jag mersmak och skaffade en NDS me så nu behöver jag bara vänta några årtionden tills jag går i pension och kan spela alla rollspel jag missat.

Nice
Ja USB-C modden med laddbatteri vore trevligt, även högtalare kan man ju byta i dom.
Nu blev jag sugen på NDS också, finns det liknande moddar till den? Inte kollat på det än...:)

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Nice
Ja USB-C modden med laddbatteri vore trevligt, även högtalare kan man ju byta i dom.
Nu blev jag sugen på NDS också, finns det liknande moddar till den? Inte kollat på det än...:)

Faktiskt inte kollat på moddar, jag köpte DSi-varianten och tycker den funkar bra som den är. Största nackdelen med den är ju annars att den inte är bakåtkompatibel men det gör ju inget när man har en GBA.

Permalänk
Medlem

Snyggt moddat! GBA är en utav mina favorit handhållna konsoller! Själv ska jag också ta och modda mitt GBA snart
Väldigt snygg CRT också, om du ska bli av med den är jag gärna en spekulant på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Nice
Ja USB-C modden med laddbatteri vore trevligt, även högtalare kan man ju byta i dom.
Nu blev jag sugen på NDS också, finns det liknande moddar till den? Inte kollat på det än...:)

Skrivet av Bader:

Faktiskt inte kollat på moddar, jag köpte DSi-varianten och tycker den funkar bra som den är. Största nackdelen med den är ju annars att den inte är bakåtkompatibel men det gör ju inget när man har en GBA.

Samtliga versioner av NDS har redan riktigt bra skärm, spelar i en helt annan liga än första GBA-versionerna.

Kan dock varmt rekommendera DSi XL-versionen för oss som börjar bli medelålders och skumögda, och inte behöver GBA-bakåtkompatibiliteten

Det går att lira DS-spel på 3DS [XL] också, men notera att den har högre upplösning, och att bilden med andra ord kommer skalas. Det funkar som substitut, men det är bättre på den riktiga hårdvaran.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Snyggt moddat! GBA är en utav mina favorit handhållna konsoller! Själv ska jag också ta och modda mitt GBA snart
Väldigt snygg CRT också, om du ska bli av med den är jag gärna en spekulant på den

Tack!
CRT-TVn är jag super nöjd med, den vill jag nog aldrig bli av med. 1scart, 1komposit och 1rca ingång, perfekt förretro spel
Philips 15pt6807 är modellbeteckningen om du vill leta efter en liknande!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Samtliga versioner av NDS har redan riktigt bra skärm, spelar i en helt annan liga än första GBA-versionerna.

Kan dock varmt rekommendera DSi XL-versionen för oss som börjar bli medelålders och skumögda, och inte behöver GBA-bakåtkompatibiliteten

Det går att lira DS-spel på 3DS [XL] också, men notera att den har högre upplösning, och att bilden med andra ord kommer skalas. Det funkar som substitut, men det är bättre på den riktiga hårdvaran.

Det minns jag, hade en vanlig 3DS och senare en XL.
DS är ju absolut något som ska skaffas med, har inte kört Zelda Phantom Hourglass t.ex...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Wow snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Wow snyggt!

Tack, kul att du gillade den!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Samtliga versioner av NDS har redan riktigt bra skärm, spelar i en helt annan liga än första GBA-versionerna.

Kan dock varmt rekommendera DSi XL-versionen för oss som börjar bli medelålders och skumögda, och inte behöver GBA-bakåtkompatibiliteten

Det går att lira DS-spel på 3DS [XL] också, men notera att den har högre upplösning, och att bilden med andra ord kommer skalas. Det funkar som substitut, men det är bättre på den riktiga hårdvaran.

new 3DS XL finns också på inköpslistan, men den kostar ju mer än när den var ny. Jag fick iaf lånat ett så jag kunde spela lite Zelda. Mitt största dilemma just nu är vilket format jag ska spela Chrono Trigger i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

new 3DS XL finns också på inköpslistan, men den kostar ju mer än när den var ny. Jag fick iaf lånat ett så jag kunde spela lite Zelda. Mitt största dilemma just nu är vilket format jag ska spela Chrono Trigger i.

Gillade verkligen 3DS / XL tyvärr blev jag åksjuk av 3D effekten. Kämpade mig igenom Zelda: A link between worlds ändå, tycker det var grymt. Hade gärna kört igenom det igen...!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Åh vilken härlig retromod! Snyggt jobbat.
Det har tydligen börjat komma dessa moddar till gamla handhållna konsoller. LTT gjorde samma mod på sin Game Gear tex.

Skrivet av pskjonte:

Det minns jag, hade en vanlig 3DS och senare en XL.
DS är ju absolut något som ska skaffas med, har inte kört Zelda Phantom Hourglass t.ex...

Phantom Hourglass är ett riktigt bra Zelda imo. Spirit Tracks var inte alls lika bra. Där introducerade de att man skulle blåsa på micen stup i kvarten, funkade sådär och man blev helt snurrig till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tack!
CRT-TVn är jag super nöjd med, den vill jag nog aldrig bli av med. 1scart, 1komposit och 1rca ingång, perfekt förretro spel
Philips 15pt6807 är modellbeteckningen om du vill leta efter en liknande!

Tusen tack för modellbeteckningen, då har jag något att leta efter återigen, väldigt snyggt moddat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Åh vilken härlig retromod! Snyggt jobbat.
Det har tydligen börjat komma dessa moddar till gamla handhållna konsoller. LTT gjorde samma mod på sin Game Gear tex.

Phantom Hourglass är ett riktigt bra Zelda imo. Spirit Tracks var inte alls lika bra. Där introducerade de att man skulle blåsa på micen stup i kvarten, funkade sådär och man blev helt snurrig till slut.

Tack!

Haha, blåsa i micen ja, det kommer jag ihåg att jag läste om. Det har jag inte heller kört

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Phantom Hourglass är ett riktigt bra Zelda imo. Spirit Tracks var inte alls lika bra. Där introducerade de att man skulle blåsa på micen stup i kvarten, funkade sådär och man blev helt snurrig till slut.

Jag blev vansinnig på timern där i centraldungeonen, vad den nu hette.

Idag finns det patcher för att slippa den sortens annoyances i de spelen. Gillar man inte att köra med stylus, så kan man till och med patcha in stöd för styrkors också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fasen va snyggt!

Har länge velat uppgradera mitt GBA med IPS mod och tack vare dina bilder så tror jag nog att jag ska beställa ett kit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av §2:

Fasen va snyggt!

Har länge velat uppgradera mitt GBA med IPS mod och tack vare dina bilder så tror jag nog att jag ska beställa ett kit!

Tack!
Kul att höra, det tycker jag du ska göra! Lätt värt pengarna 😁

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag blev vansinnig på timern där i centraldungeonen, vad den nu hette.

Idag finns det patcher för att slippa den sortens annoyances i de spelen. Gillar man inte att köra med stylus, så kan man till och med patcha in stöd för styrkors också

Jag tyckte det var rätt mysigt att spela med stylus faktiskt. Slår helt klart WiiMote spelande i Skyward Sword flera gånger om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag tyckte det var rätt mysigt att spela med stylus faktiskt. Slår helt klart WiiMote spelande i Skyward Sword flera gånger om!

Ja, jag tyckte också det funkade bra, om man hade en lite längre stylus, så handen inte skymde skärmen. Det fanns ju dock de som riktigt ogillade det. En smaksak antar jag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det fanns ju belysta skärmar när GBA släpptes också var bara nintendo som var snåla

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det fanns ju belysta skärmar när GBA släpptes också var bara nintendo som var snåla

Ja, det var väl för att hålla nere priset med antar jag...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Musikälskare

Helt underbart!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Snyggt! Fan tänk om den hade den där skärmen original istället när det begav sig.