Permalänk
Medlem

Router som klarar av 250/250

Vilka specifikationer behöver jag leta efter om jag vill ha en router som klarar av 250 mbit upp och ner?

Går det att få under tusenlappen?

MVH
Tomas

Permalänk
Medlem

Finns väl knappt någon router idag som inte har 1 Gbit...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

En sådan här kanske? TP-link AX73

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har alla de verkligen 250/250 på WAN-porten?
Ändrade filter: Throughput WAN-LAN = 250Mbit/s
Runt 500kr och lite kändare märken med. Dlinken är säkert bra.
https://www.prisjakt.nu/c/routrar?947=1503&direction=asc&r_23...

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Inaktiv

Risken med de billigare routrarna är att de kan ha gått i EOL, alltså det kommer inte firmware uppdateringar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge84:

Har alla de verkligen 250/250 på WAN-porten?
Ändrade filter: Throughput WAN-LAN = 250Mbit/s
Runt 500kr och lite kändare märken med. Dlinken är säkert bra.
https://www.prisjakt.nu/c/routrar?947=1503&direction=asc&r_23...

Jag kan inte svara för alla på listan, men den billigaste routern för 180kr (209kr inkl. frakt) klarar i alla fall över 500Mbit, vilket duger gott åt TS önskemål om 250Mbit. Eventuellt klarar den ännu högre hastigheter.

Det är inte bra att vara för specifik på Prisjakt för det är väldigt ofta som specifikationer som t.ex. Throughput WAN inte stämmer eller ens finns specificerat.

Edit: Jag säger inte att det är den bästa routern, bara att det finns gott om routrar som klarar 250Mbit utan några som helst problem under tusenlappen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag kan inte svara för alla på listan, men den billigaste routern för 180kr (209kr inkl. frakt) klarar i alla fall över 500Mbit, vilket duger gott åt TS önskemål om 250Mbit. Eventuellt klarar den ännu högre hastigheter.

Det är inte bra att vara för specifik på Prisjakt för det är väldigt ofta som specifikationer som t.ex. Throughput WAN inte stämmer eller ens finns specificerat.

Edit: Jag säger inte att det är den bästa routern, bara att det finns gott om routrar som klarar 250Mbit utan några som helst problem under tusenlappen.

Kanske den gör. Men för 180kr får man nog inte mycket kvalitet (hur ovanligt är det inte att folk klagar på att wifi "kopplar ifrån"). Och sen vill man nog inte ha kinesisk spyware frivilligt.

Permalänk
Medlem

Valfri med Gigabit-portar. 250/250 utan några specialregler är det inget som ska ha svårt för.

Du får en vettig med WiFi 6 för under en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kanske den gör. Men för 180kr får man nog inte mycket kvalitet (hur ovanligt är det inte att folk klagar på att wifi "kopplar ifrån"). Och sen vill man nog inte ha kinesisk spyware frivilligt.

Det är inte direkt ovanligt att folk har både robotdammsugare, telefoner, elcyklar, klockor, personvågar, fritöser, TV-apparater, streamingboxar och annat från Xiaomi så det är nog lugnt.

Men du gör förstås som du vill.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag har märkt är att många routrar har en väldigt dålig passtrough. Även om dom har 1gbit/s portar på såväl wan som lan portarna.
Även dom dyrare routrarna.
Själv så byggde jag om en gammal dator som jag hade ståendes och satte in ett extra nätverkskort samt en netgear prosafe GS108.
Sen så konfigurerade jag om routern jag fick av min bredbandsleverantör så att den enbart agerar som en accesspunkt för WI-FI.
Mjukvaran för "routern" (datorn som agerar router) heter ipfire.
Har varit extremt nöjd med detta. En annan populär mjukvara är pfsense.
Klart värt att kolla över faktiskt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Netgear routers som är lite dyrare är ganska bra, speciellt versionerna som har dual eller quad-core cpus. Bra fart på dessa enheter, däremot som andra säger brukar budget grejer uppnå EOL ganska fort. Men de Netgear prylar jag använt har ändå fått uppdateringar under ganska lång tid.

Dock bara när det är alvarliga buggar, det funkar och är lätt att använda. Behöver man inget avancerat så duger ju budget grejerna.

Permalänk
Medlem

Har en Asus RT-N12E C1, och jag undrar vad det är som gör att den bara klarar av 100 mbit. Har datorn kopplad med tråd. Ursäkta min okunskap, men har 0 koll på routers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombee:

Har en Asus RT-N12E C1, och jag undrar vad det är som gör att den bara klarar av 100 mbit. Har datorn kopplad med tråd. Ursäkta min okunskap, men har 0 koll på routers.

Uttagen på den är 100 Mbit/s. Köp en med 1000 Mbit/s (kallas också 1 Gigabit/s) så fixar den din uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Uttagen på den är 100 Mbit/s. Köp en med 1000 Mbit/s (kallas också 1 Gigabit/s) så fixar den din uppkoppling.

Tack