Snabbkoll: Har du ett tangentbord med mekaniska brytare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Har blivit så 🙈

Åh fan, imponerande 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jajamen, har 3 st med MX Green, 2 st full size och ett 60%.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av palmify:

Maxgaming?

Yes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

2000 spänn?!
Jag brukar köpa typ de billigaste, nåt runt 200 spänn som har den layout jag vill ha...från typ Logitech eller liknande som man i alla fall hört talas om
Brukar hålla en massa år o har aldrig haft nåt att klaga på egentligen, men jag har aldrig testat dyra modeller så har ingen aning om det är värt flera tusen extra för "känslan" eller ej...

Ne köpte den för 1300kr på en rea

Jag har svettiga händer tangentborden slits ut väldigt snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

På samma sätt som alla andra yrkesgrupper och hobbyister köper ordentlig utrustning så är det väl fullt rimligt att vilja ha ett tangentbord som går att använda utan att få psykbryt om man sitter och skriver på det 8+ timmar om dagen.

Aldrig förstått grejen att arbetsgivare köper en 4k Ultrawide-skärm jag för 10k ska sitta och glo på men billigaste skräpet för 29:90 att skriva på.

Om jag skulle arbeta dagarna i ända på ett rubber dome tangentbord, ja då skulle jag förmodligen behöva gå och prata med någon erfteråt. Det vore fruktansvärt.

2000 spänn blir billigt när tangentbordet håller 10+ år. Rubber dome, på den tiden jag körde det slet jag nog ut ett 499 kr tangentbord om året med glappande tangenter och dåligt påklistrade bostäver på keycaps etc som försvann efter någon månad.

Köper absolut att saker ska vara i balans, men jag har ärligt aldrig stört mig markant på ett tangentbord förutom en thinkpad jag hade med ett sjukt svampigt tangentbord som inte var tydligt när det hade registrerat tryck. Precis samma fel är det ju på linjära mekaniska (röda/svarta)

Jag jobbar som tangentbordskrigare 8+ timmar per dag kanske ska nämnas, men aldrig någonsin funderat på att optimera detaljen. Finns så mycket viktigare än att öka antalet tecken per sekund med några procent. Ofta har jag märkt att samma människor knappt kan skriva på vanliga tangentbord längre heller.

Rent estetiska byggen och udda saker är alltid kul, men det är verkligen ofta onödigt att klaga. På några minuter är man ju igång på nästan vad som helst

Permalänk
Medlem

Har ett G915 och G915 TKL liggandes som jag tänkte byta ut mina nuvarande K350 och G510 mot. Men sitter änsålänge kvar på dessa gamla stonkar.

K350 måste jag köpt runt 2012 och håller än (25/03/2013 20:38 195:- Komplett). G510 (2012-10-11 18:33 Tack @turboprocess 400:- ) vettisjutton men tror nästan jag köpte det här på SweC marknaden runt 2012 också.

Edit: Årtal, Priser.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Samma här För mig handlar det dock om att jag inte riktigt hittat rätta alternativ för mig va gäller mekaniska tangentbord, vill ha low-profile, tysta(!) med tydlig taktisk känsla och gärna tenkeyless och en framsida som är bekväm när man placerad keyboarden vid ändan av bordet, dvs gärna lite rundad framsida än 90 graders vinkel som 90% av mekaniska tycks vara.

Logitechs 915 TKL verkar bland de bästa alternativen idag, om än något överprisat men framändan är lite väl kort och igen 90% så är inte optimal med handflatan vilandes mot den men tangenterna är väl någorlunda ok tycker jag.

Logitech har ju precis kommit med lågprofil-t-bord med mekaniska switchar, kolla framsidan på swec, eller Ars för recension.

Angående huvudfrågan så har jag bara mekaniska nu. Ett fullstort med extra makroknappar hemma, ett vanligt fullstort på jobbet och ett 60% som används på resor, när jag får jobba vid köksbordet och så.

Mina laptops har också mekaniska i viss mån, ThinkPads, men sedan de bytte från sjuraders till sexraders så är det inte samma sak längre.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köper absolut att saker ska vara i balans, men jag har ärligt aldrig stört mig markant på ett tangentbord förutom en thinkpad jag hade med ett sjukt svampigt tangentbord som inte var tydligt när det hade registrerat tryck. Precis samma fel är det ju på linjära mekaniska (röda/svarta)

Jag jobbar som tangentbordskrigare 8+ timmar per dag kanske ska nämnas, men aldrig någonsin funderat på att optimera detaljen. Finns så mycket viktigare än att öka antalet tecken per sekund med några procent. Ofta har jag märkt att samma människor knappt kan skriva på vanliga tangentbord längre heller.

Rent estetiska byggen och udda saker är alltid kul, men det är verkligen ofta onödigt att klaga. På några minuter är man ju igång på nästan vad som helst

För egen del handlar det i första hand om att optimera känslan. Jag vill ha ett tangentbord som är inbjudande och skönt att skriva på, som känns gediget och låter behagligt. Sitter ändå väldigt mycket vid datorn så det är trevligt med bra kringutrustning.

Är man ute efter att skriva snabbt handlar det helt om att vara bekväm med tangentbordet. Mekaniska tangentbord är inte snabbare än andra. Finns folk som är overkligt snabba på laptop-tangentbord medan de kör pekfingervalsen, medan en annan inte alls lyckats bli kompis med den sortens tangentbord.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag hade Corsairs K90 länge men spillde lite för mycket kaffe i det så det dog till slut.

Dock så har jag tröttnat på mekansiska brytare. Nu har jag ett Logitech MX Keys. Laptop-style. Älskar det!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För egen del handlar det i första hand om att optimera känslan. Jag vill ha ett tangentbord som är inbjudande och skönt att skriva på, som känns gediget och låter behagligt. Sitter ändå väldigt mycket vid datorn så det är trevligt med bra kringutrustning.

Är man ute efter att skriva snabbt handlar det helt om att vara bekväm med tangentbordet. Mekaniska tangentbord är inte snabbare än andra. Finns folk som är overkligt snabba på laptop-tangentbord medan de kör pekfingervalsen, medan en annan inte alls lyckats bli kompis med den sortens tangentbord.

All cred till de som dedikerar sig till ett ämne, och blir bra på något. Alla har sina intressen och det är helt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag jobbar som tangentbordskrigare 8+ timmar per dag kanske ska nämnas, men aldrig någonsin funderat på att optimera detaljen. Finns så mycket viktigare än att öka antalet tecken per sekund med några procent. Ofta har jag märkt att samma människor knappt kan skriva på vanliga tangentbord längre heller.

Optimera skrivhastigheten är nog det sista jag har tänkt på när jag använder mekaniska brytare. Utan mer bekvämligheten att skriva på. Att slippa bottna ut är ju ett stort plus när det kommer till mekaniska brytare, dock ironiskt nog kör jag just nu Gazzew Boba U4 vilket är designade att i princip alltid bottna ur. Men dem har någon form av dämpning vilket gör dem extremt sköna att skriva på.

Men jag håller med att det finns viktigare saker att optimera än brytare i tangentbordet. T.ex. allt annat på ett tangentbord.

Och ja, jag är en av dem personerna som knappt kan skriva på ett vanligt tangentbord längre (särskilt svenska tangentbord). Men det har inget att göra med vad för brytare man har i tangentbordet. Utan mer att jag kör med ett delat ergo tangentbord, med Colemak DH och EurKEY. Just nu är jag är till och med ~10 ord per minut långsammare på Colemak DH än vad jag var på Qwerty, men är man runt 60 ord per minut så har jag märkt att det gör inte så mycket. Jag är tillräckligt snabb för att chatta med folk, programmera osv.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Har ett varmillo med riktigt sköna brytare men tyvärr 65%, ångrar att jag inte fixade ett TKL men nu får jag försöka klara mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Optimera skrivhastigheten är nog det sista jag har tänkt på när jag använder mekaniska brytare. Utan mer bekvämligheten att skriva på. Att slippa bottna ut är ju ett stort plus när det kommer till mekaniska brytare, dock ironiskt nog kör jag just nu Gazzew Boba U4 vilket är designade att i princip alltid bottna ur. Men dem har någon form av dämpning vilket gör dem extremt sköna att skriva på.

Men jag håller med att det finns viktigare saker att optimera än brytare i tangentbordet. T.ex. allt annat på ett tangentbord.

Och ja, jag är en av dem personerna som knappt kan skriva på ett vanligt tangentbord längre (särskilt svenska tangentbord). Men det har inget att göra med vad för brytare man har i tangentbordet. Utan mer att jag kör med ett delat ergo tangentbord, med Colemak DH och EurKEY. Just nu är jag är till och med ~10 ord per minut långsammare på Colemak DH än vad jag var på Qwerty, men är man runt 60 ord per minut så har jag märkt att det gör inte så mycket. Jag är tillräckligt snabb för att chatta med folk, programmera osv.

Har man krämpor i armarna eller andra saker så förstår jag såklart om man experimenterar med varje detalj för att det ska fungera, eller om man bara inte har något bättre för sig. Det är ju som att bygga lego eller vad som helst, människan vill ju naturligt lösa problem den ställs inför. Jag lägger dock fokus på annat, även om jag blir en del avis över vissa gallerier här på sajten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

All cred till de som dedikerar sig till ett ämne, och blir bra på något. Alla har sina intressen och det är helt okej

Jag känner att måste ducka den komplimangen med att jag inte ser mig som särskilt dedikerad eller bra på tangentbord. Gillar bara att ha najs saker och tangentbord som är riktigt trevliga att lägga vantarna på (har även för avsikt att skriva en bok så det där med inbjudande tangentbord är ju till viss nytta).

De som är riktigt dedikerade lägger en halv förmögenhet på obskyra gruppköp där de kan få vänta hur länge som helst på att få produkten levererad. Dylika tangentbord kan sedan säljas för flera gånger pengarna när de är färdigbyggda. Misstänker att dessa människor spenderar mer tid på att fixa och trixa än att faktiskt använda tangentborden.

På jobbet har jag alltid använt skittangentbord i alla år. Tänk billigaste skräpet som följer med när arbetsgivaren köper in något från HP, Dell eller någon annan stor tillverkare. Det är vedervärdigt, men skiten går ändå att skriva på. Fast efter mer än två år med hemmajobb är det svårt att anpassa sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Har ett varmillo med riktigt sköna brytare men tyvärr 65%, ångrar att jag inte fixade ett TKL men nu får jag försöka klara mig

Vad är det du saknar? Jag har just gått från TKL till 65% och tycker det känns helt okej. Det 'r bara småsaker som är en vanesak, t.ex. att trycka Fn+siffra istället för F-tangenterna.

Permalänk
Medlem

Jepp, haft många olika, just nu ett Logitech G915 TKL.

Dock ärligt talat är mina favorit tangentbord de som sitter på Apples laptops (de nyare, inte de som gick sönder konstant för något år sedan). Skulle vela ha ett sånt, fast med USB och med gaming egenskaper (NKRO osv).
Apple säljer ju externa tangentbord, och de går att koppla med USB, och de funkar i Windows, men det blir alltid bök med att binda om Windows knappen + de har inte NKRO.
Har funderat på att prova dessa men inte vågat än.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har man krämpor i armarna eller andra saker så förstår jag såklart om man experimenterar med varje detalj för att det ska fungera, eller om man bara inte har något bättre för sig. Det är ju som att bygga lego eller vad som helst, människan vill ju naturligt lösa problem den ställs inför. Jag lägger dock fokus på annat, även om jag blir en del avis över vissa gallerier här på sajten

Full respekt för det. Funkar det och man är nöjd så är det onödigt att lägga tid och pengar på det. Jag började få ont i vänstra lillfingret (blev orolig att få emacs pinky) efter ha suttit och knackat kod på ett Dell 200kr tangentbord på jobbet i några år. Så i förbyggande syfte började jag leta efter något ergonomiskt. Sen har man bara snöat in sig mer och mer.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är det du saknar? Jag har just gått från TKL till 65% och tycker det känns helt okej. Det 'r bara småsaker som är en vanesak, t.ex. att trycka Fn+siffra istället för F-tangenterna.

Jag studerar juridik och paragrafknappen blir lite bökigare, har gjort det enklare genom ändra fn och windowsknappen samt nu har jag bundit capslock till paragrafknappen men det hela känns smått onaturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag känner att måste ducka den komplimangen med att jag inte ser mig som särskilt dedikerad eller bra på tangentbord. Gillar bara att ha najs saker och tangentbord som är riktigt trevliga att lägga vantarna på (har även för avsikt att skriva en bok så det där med inbjudande tangentbord är ju till viss nytta).

De som är riktigt dedikerade lägger en halv förmögenhet på obskyra gruppköp där de kan få vänta hur länge som helst på att få produkten levererad. Dylika tangentbord kan sedan säljas för flera gånger pengarna när de är färdigbyggda. Misstänker att dessa människor spenderar mer tid på att fixa och trixa än att faktiskt använda tangentborden.

På jobbet har jag alltid använt skittangentbord i alla år. Tänk billigaste skräpet som följer med när arbetsgivaren köper in något från HP, Dell eller någon annan stor tillverkare. Det är vedervärdigt, men skiten går ändå att skriva på. Fast efter mer än två år med hemmajobb är det svårt att anpassa sig...

Jag stör mig mycket mer på en kass touchpad (dvs det mesta förutom apple) eller en kass optisk mus som tappar tracking. Tangentbord stör jag mig helt enkelt inte lika mycket på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jag studerar juridik och paragrafknappen blir lite bökigare, har gjort det enklare genom ändra fn och windowsknappen samt nu har jag bundit capslock till paragrafknappen men det hela känns smått onaturligt.

Jag har den på Fn+^-knappen (höger om Å). Tycker det känns naturligt och enkelt att skriva - använder bara tumme på Fn och ringfinger på ^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag stör mig mycket mer på en kass touchpad (dvs det mesta förutom apple) eller en kass optisk mus som tappar tracking. Tangentbord stör jag mig helt enkelt inte lika mycket på

Kass trackpad eller mus som funkar tveksamt ger hög risk för att spräcka en ven i pannan och att något flyger i väggen.
Alltså, sånt kan ju vara helt sjukt irriterande. Särskilt när man är lite stressad och måste fixa något snabbt och muspekaren bara går: "Nej", "nope", "icke".

Permalänk
Medlem

Nej använder fortfarande ett lågt Logitech med saxknappar, köpt nåt cherry brunt som backup dock men för rörigt med alla olika färger och egenskaper plus gillar låga/tysta knappar.

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte Aivia Ghost med röda brytare lever än och kommer välja röda eller motsvarigheten nästa gång också.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är ute och cyklar men är min RAZER ORNATA V2 mekaniskt eller en annan sort?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Jag kanske är ute och cyklar men är min RAZER ORNATA V2 mekaniskt eller en annan sort?

Mecha-membran

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Jag studerar juridik och paragrafknappen blir lite bökigare, har gjort det enklare genom ändra fn och windowsknappen samt nu har jag bundit capslock till paragrafknappen men det hela känns smått onaturligt.

Själv så körde jag med FN på caps lock och sedan paragraf där den sitter och Esc på FN+§ istället.

Permalänk
Medlem

Har haft MX Red på mina två tangentbord.
Bytte från ett Func KB-460 till ett ASUS ROG Strix Scope TKL för mindre än ett år sedan.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Sitter på ett Corsair K95 (tramp stamp edition).
Alla dioderna har inte gått sönder ännu. Är väl 25% som funkar fortfarande. Har inget problem med det annars.
Känns som vissa har bytt sina tangentbord 10 ggr under den tiden jag har haft mitt.

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av få som gillar domes. Har testat ett par mekaniska och även ett av de gamla legendariska ibm tangentborden men jag går alltid tillbaka till mitt 15 år gamla dome bord som jag köpte på classe för 99kr

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.