Sälja eller inte sälja? (skum köpare)

Permalänk
Expertgissare

Sälja eller inte sälja? (skum köpare)

Hej!
Har en grej ute till försäljning på tradera och fick ett meddelande på lite dålig svenska där personen ville ha kontakt via mejl, kontaktade köpare via en skräpmejl och får till svar att denna vill köpa varan till sin brorson som just nu befinner sig i Italien och vill att jag ska säga ett pris jag är villig att sälja den för, slänger ur mig att jag vill ha xxxxkr vid en snabb affär och personen svarar att den vill genomföra köpet via banköverföring.

Jag vet att det här luktar scam långa vägar och att jag antagligen inte borde lägga ner någon energi på det alls, men så börjar jag fundera. Om personen betalar via banköverföring borde jag inte kunna kontrollera vem ifrån pengarna kommer (med bankens hjälp), kontakta den personen och verifiera så att allt är ok? Kommer inte inte skicka varan fören jag kunnat verifiera att allt är rätt!

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Uppenbara red flags här redan från att flytta kontakten utanför siten, glöm och gå vidare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Först vad är det du säljer? Är det en produkt som finns tusentals exemplar begagnade på Italienska försäljningsidor, men du har råkat träffat en jubbel-idiot som vill betala mer för produkten för att handla den på svenska tradera. Och personen älskar alla extra arbete och risker detta innebär? Isåfall skit i denna.
Sedan kan det såklart vara en bedragare av något slag, det finns tusentals olika sätt.

Sist du säljer en unik vara. Ja då är det svårare. Jag själv har flera bekanta som säljer saker lite runt i världen från tradera. Det handlar alltså om produkter som är bristvaror. Du som säljare kan också ha problemet med att det inte finns så många andra köpare som vill betala i närheten.

*edit*
Det absolut vanligaste scammer gör är att leta upp skitpopulära saker som iPhone, Macbook, grafikkort, övriga vanliga laptops etc. Och sedan påstå att det inte i deras hemland finns såna produkter att köpa och så bor de i ett vanligt civiliserat land.

Permalänk
Medlem

Ah, det låter konstigt. Du lär få varan såld ändå och slipper tänka på det här något mer

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Daemon:

Uppenbara red flags här redan från att flytta kontakten utanför siten, glöm och gå vidare.

Ja det säger alla nerver i min kropp också, men man blir ju lite nyfiken

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Först vad är det du säljer? Är det en produkt som finns tusentals exemplar begagnade på Italienska försäljningsidor, men du har råkat träffat en jubbel-idiot som vill betala mer för produkten för att handla den på svenska tradera och personen älskar alla extra arbete och risker detta innebär? Isåfall skit i denna.
Sedan kan det såklart vara en bedragare av något slag, det finns tusentals olika sätt.

Sist du säljer en unik vara. Ja då är det svårare. Och Jag och jag har flera bekanta som säljer saker lite runt i världen från tradera. Det handlar alltså om produkter som är bristvaror. Du som säljare kan också ha problemet med att det inte finns så många andra köpare som vill betala i närheten.

Inget super unikt, en klocka som inte längre säljs. Har inte kollat den internationella marknaden om det finns i överflöd men borde finnas.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Casimir2323:

Ah, det låter konstigt. Du lär få varan såld ändå och slipper tänka på det här något mer

Jo så är det, och jag har inte bråttom att bli av med den heller, så kanske bara ska trolla med personen istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips, anmäl personen till Tradera då det inte är tillåtet att föreslå affär utanför Tradera. Så slipper vi en scammer i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Ja det säger alla nerver i min kropp också, men man blir ju lite nyfiken
Inget super unikt, en klocka som inte längre säljs. Har inte kollat den internationella marknaden om det finns i överflöd men borde finnas.

Då finns det ändå en liten risk för trovärdighet i det. Personen kan ha googlat på just denna klocka och du hade den. Men det handlar om pris och risk. Klockor är dessutom något smidigt för bedragare om det är en värde i den.

Jag själv är av åsikten att har produkten inget större värde, varför då krångla med att skicka den utomlands. Om det har ett större värde, så varför ta risken? Och detta tillsammans blir ju att man aldrig säljer utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hej!
Har en grej ute till försäljning på tradera och fick ett meddelande på lite dålig svenska där personen ville ha kontakt via mejl, kontaktade köpare via en skräpmejl och får till svar att denna vill köpa varan till sin brorson som just nu befinner sig i Italien och vill att jag ska säga ett pris jag är villig att sälja den för, slänger ur mig att jag vill ha xxxxkr vid en snabb affär och personen svarar att den vill genomföra köpet via banköverföring.

Jag vet att det här luktar scam långa vägar och att jag antagligen inte borde lägga ner någon energi på det alls, men så börjar jag fundera. Om personen betalar via banköverföring borde jag inte kunna kontrollera vem ifrån pengarna kommer (med bankens hjälp), kontakta den personen och verifiera så att allt är ok? Kommer inte inte skicka varan fören jag kunnat verifiera att allt är rätt!

Låter som dom som kontaktar en på Facebook Marketplace och ska skicka ett FedEx bud med kontanter.
Glöm och gå vidare.

Permalänk
Medlem

@Edvin-89 PayPal finns även för italienare.
Begär betalt över PayPal med påslag vad det nu kostar för dig att ta ut pengarna?
Och gå inte på att säljaren skickar dig en skärmdump där pengarna är betalda. Photoshop och bild manipulering, finns det gott om kunskaper i världen.
Du loggar in och kontrollerar ditt PayPal konto, verifierar att pengar kommit in! Föst då skickar du varan.

Borde vara ett säkert förfarande. Backar säljaren, eller skyller på att hen inte har PayPal? Be Hen skaffa det, eller backa ur affären.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det är en rätt vanlig scam, se 3.3.3 på denna sida för hur det går till.

Att det som du säger luktar scam lång väg brukar faktiskt vara avsiktligt för att sålla bort de som inte är lättlurade så att scammarna slipper slösa tid på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Låter som dom som kontaktar en på Facebook Marketplace och ska skicka ett FedEx bud med kontanter.
Glöm och gå vidare.

Hur går den luringen till? Skickar folk varorna innan "budet" kommit?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog så att pengarna kommer från ett kapat konto eller att någon luras betala dig och bedragaren får varan och kan sälja den, ett sätt att försvåra att man spårar bedragaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Fedex" ska vara som en mellanhand. Köparen kommer säga att han har skickat pengarna till Fedex (eller annan tjänst) så då hämtar de varan och köparen ska få den innan du får pengarna. Så nästan som blocketpacket.

Luringen här är att personen som kommer och hämtar packetet inte från Fedex alls, det är köparen eller någon kompis till köparen som låtsas agera mellanhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Klassiskt scam. Ignorera.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Begär betalt över PayPal med påslag vad det nu kostar för dig att ta ut pengarna?
Och gå inte på att säljaren skickar dig en skärmdump där pengarna är betalda. Photoshop och bild manipulering, finns det gott om kunskaper i världen.
Du loggar in och kontrollerar ditt PayPal konto, verifierar att pengar kommit in! Föst då skickar du varan.

Borde vara ett säkert förfarande. Backar säljaren, eller skyller på att hen inte har PayPal? Be Hen skaffa det, eller backa ur affären.

Detta är ett jättebra sätt att bli lurad på vara och pengarna, när de sedan claimar tillbaka pengarna via paypal, som köpare är du mer skyddad än säljare, det räcker bara med att de påstår de inte fått din vara, så får de tillbaka pengarna. (som automatiskt dras från ditt konto)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

"Fedex" ska vara som en mellanhand. Köparen kommer säga att han har skickat pengarna till Fedex (eller annan tjänst) så då hämtar de varan och köparen ska få den innan du får pengarna. Så nästan som blocketpacket.

Luringen här är att personen som kommer och hämtar packetet inte från Fedex alls, det är köparen eller någon kompis till köparen som låtsas agera mellanhand.

Det är snarare att du blir lurad på en "försäkring"/deposition som inte finns, där du behöva skriva dina uppgifter på en phising-sida. Ingen bryr sig om din vara och det är endast bottar som skickar ut dessa meddelanden.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

Det är oftast att "Fedex personen" har fått summan du säljer din vara för. Men du som säljare av någon anledning behöver betala frakt & försäkring. Men köparen påstår då att hen har gett "fedex" de pengarna kontant som du får tillbaka när du sålt varan. Alltså betalar du några 100 lappar i "frakt och försäkring". Plot twist: Det finns ingen fedex snubbe som ska hämta varan, poängen är att du ska betala den summan de kräver dig på och that's it.

On topic though, känns detta som en scam där de kommer att skicka bilder på att överföringen är gjord, där bilden lär vara gjord i paint eller photoshop, sen kommer de antagligen kräva att du skickar den så fort som möjligt för det kommer vara någon akut present eller liknande. Sen kommer det inga pengar till slut såklart.

Denna bedrägerin var tyvärr ganska vanlig vid bilförsäljningar och liknande i Sverige också ett tag. En jag känner åkte på denna på en billigare bil omkring 20-30k. Där fick de sedan info angående anmälningar & rättegången att personen till slut blev dömd för över 100 liknande bedrägerier. Hur folk går på sånt här innan de har pengarna i sitt konto förstår jag dock inte helt riktigt.

Visa signatur

// arianthaci

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Det går att ångra överföringar via Paypal till "vänner". Godkänn aldrig en sådan betalning. Bara ett tips. Du kommer att ångra dig.

Permalänk
Expertgissare

Tack för alla svaren, som sagt så skriker det scam och jag kommer inte göra någon affär som inte är säker. Var mer nyfiken på om det går att ta redan på vem som skickat pengar (banköverföring) men hjälp av banken för att kunna verifiera köparen (kontakta denna, samt upplysa banken).

Paypal vet jag har mest fördelar för köpare och att man kan bli blåst som säljare.
Det jag gjort är att jag erbjudit att ange ett fast pris på tradera där den här köparen får välja en tid så att den kan vara redo att klicka på köp nu när jag uppdaterat annonsen, avvaktar just nu svar på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tack för alla svaren, som sagt så skriker det scam och jag kommer inte göra någon affär som inte är säker. Var mer nyfiken på om det går att ta redan på vem som skickat pengar (banköverföring) men hjälp av banken för att kunna verifiera köparen (kontakta denna, samt upplysa banken).

Banker brukar väl sällan vilja lämna ut information om sina kunder. Speciellt för att få tillräckligt mycket för att veta att det är samma person så inte bedragaren lurat någon annan i Italien att det denne vill ha finns hos dig i Sverige. Så du får pengar från en ärlig italienare som när du skickat din vara till bedragaren så får inte han sin och polisanmäler dig.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Naki:

Banker brukar väl sällan vilja lämna ut information om sina kunder. Speciellt för att få tillräckligt mycket för att veta att det är samma person så inte bedragaren lurat någon annan i Italien att det denne vill ha finns hos dig i Sverige. Så du får pengar från en ärlig italienare som när du skickat din vara till bedragaren så får inte han sin och polisanmäler dig.

Jo det är i och för sig sant, att jag inte tänkte på det.
Bankerna kan inte bara ge ut information om kunder hur som. Får skylla på min feber

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Scamma tillbaka. Skriv att du gärna skickar varan mot betalning i förskott, men att du alltid använder den turkiska brevtjänsten Turkpak, men att om italienaren skickar pengarna i bitcoin så ordnar det sig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vill du sälja så är det väl bara att kolla upp vad frakten kostar lägga på det på priset och skicka paketet när du själv sett pengarna på ditt egna konto?
Så länge du ombesörjer frakten samt får pengarna insatta på ditt konto så bör du väl ändå inte kunna bli blåst?

Permalänk
Inaktiv

Var är risken? Om du får pengarna till kontot r det väl bara att skicka?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Då finns det ändå en liten risk för trovärdighet i det. Personen kan ha googlat på just denna klocka och du hade den. Men det handlar om pris och risk. Klockor är dessutom något smidigt för bedragare om det är en värde i den.

Jag själv är av åsikten att har produkten inget större värde, varför då krångla med att skicka den utomlands. Om det har ett större värde, så varför ta risken? Och detta tillsammans blir ju att man aldrig säljer utomlands.

Den va lite rolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Var är risken? Om du får pengarna till kontot r det väl bara att skicka?

Triangelbedrägeri. Det räcker inte att verifiera att man fått pengar, man måste verifiera identiteten på den som betalar så att detta är samma person som man skickar varan till. Annars finns risken att betalaren är en tredje part som tror sig köpa något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Triangelbedrägeri. Det räcker inte att verifiera att man fått pengar, man måste verifiera identiteten på den som betalar så att detta är samma person som man skickar varan till. Annars finns risken att betalaren är en tredje part som tror sig köpa något.

Faktum kvarstår, vad är risken för TS?

Permalänk
Medlem

Ringer varningsklockor överallt över detta tycker jag.
Om det är en dyr klocka du ska sälja, använd dig av Chrono24 vilka jag både rådfrågat forumet här om råd och läst mycket gott om. Vad är det ungefärliga, eller uppskattade värdet på klockan? Visst det kostar en liten slant, men det kanske det är värt för en smidig och enkel affär?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ingen aning faktiskt. Men att skicka ett FedEx bud med kontanter 10mil för att hämta en bäddmadrass för 200kr låter inte trovärdigt för mig.