Anmäl dig till Roborock Challenge!

Bästa accesspunkten med enkel installation/underhållning

Permalänk
Medlem

Bästa accesspunkten med enkel installation/underhållning

Tjena!

Kommer strax få in fiber i vårat hus och rummet där fibern kommer gå in i huset är inte så lämpligt för att hela familjen ska ha bra trådlöst internet. Så tänkte att man kan använda en accesspunkt med nätverks kabel mer centralt i huset för bättre uppkoppling.

Alla år är det jag som har varit tvungen att lösa tekniska problem eftersom päronen är totalt borta angående dagens teknik, typ felsökning m.m om något inte funkar.

Och eftersom jag strax ska flytta hemifrån så undrar jag om det finns någon bra accesspunkt med enkel installation. Helst typ som en vanlig router där man bara kan koppla in, hitta den under ''wifi'' på mobilen och sedan slå inte lösenord.

Tips?

Permalänk
Medlem

En vanlig router, typ Asus.
Du kan i inställningarna byta till accesspunkt läge.
Du behöver skriva in vad nätverket skall heta och lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tjena!

Kommer strax få in fiber i vårat hus och rummet där fibern kommer gå in i huset är inte så lämpligt för att hela familjen ska ha bra trådlöst internet. Så tänkte att man kan använda en accesspunkt med nätverks kabel mer centralt i huset för bättre uppkoppling.

Du behöver koppla in en router i fiberomvandlaren.
Om du inte har behov av Internet där fibern kommer in, kan du dra kabel och placera den mer centralt.
ASUS är väldigt populära. Går lätt att bygga ut med fler enheter som då kan konfigureras om till AP och använda Aimesh.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

En vanlig router, typ Asus.
Du kan i inställningarna byta till accesspunkt läge.
Du behöver skriva in vad nätverket skall heta och lösenord.

Det är just PoE som jag tycker är intressant med en accesspunkt. Eftersom optimala stället att använda den inte har ett kontaktuttag. Plus generellt att minska antalet kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Du behöver koppla in en router i fiberomvandlaren.
Om du inte har behov av Internet där fibern kommer in, kan du dra kabel och placera den mer centralt.
ASUS är väldigt populära. Går lätt att bygga ut med fler enheter som då kan konfigureras om till AP och använda Aimesh.

Just där fibern kommer in är i mitt rum. Där hade jag tänkt koppla in routern som följer med typ Telia och sedan in i min dator. Jag är enda i huset som använder nätverks kabel. Det som lockar mest med en accesspunkt är PoE så det inte behövs ett eluttag.

Det är antingen detta eller att jag sätter routern mer centralt i huset. Men då måste det både gå en nätverks kabel som kopplas in från routern till fiberomvandlaren. Och sedan en till nätverkskabel från routern till min dator.

Permalänk
Medlem

Nu när jag tänker efter så är det kanske bäst att köra med en bra router i mitten av huset istället. Det kommer bli en hel del nätverkskablar som ska dras till min dator, fiberomvandlaren och TV men det är kanske ganska lätt att dölja kablar via lister m.m?

Permalänk
Medlem

Jag fixade en Ap från Ubiquiti till mina föräldrar för sådär 5. Har sedan installationen bebövt starta om den vid ett tillfälle.

Finns det möjlighet (det finns det nästan allltid) så skulle jag verkligen rekomendera att du sätter en AP centralt i huset och drar en nätverkskabel till den.
Montera routern i ditt rum och stäng av wifit på den så kan du ändå använda den till din dator via nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Jag fixade en Ap från Ubiquiti till mina föräldrar för sådär 5. Har sedan installationen bebövt starta om den vid ett tillfälle.

Finns det möjlighet (det finns det nästan allltid) så skulle jag verkligen rekomendera att du sätter en AP centralt i huset och drar en nätverkskabel till den.
Montera routern i ditt rum och stäng av wifit på den så kan du ändå använda den till din dator via nätverkskabel.

Det hade funkat utmärkt. Enda problemet är att farsan vill ha fiberTV också via en såndär TVbox från telia. Som måste vara kopplad från boxen till en router

Permalänk
Medlem

Jag har en Ubiquiti AP lite. Har inte behövt starta om den eller göra annat underhåll på den på flera år. Den bara tuffar på.
Lite dryg o konfiga i början för man måste installera kontroller program på datorn o så. Men sen när den har konfad så behöver du inte röra den.
Har haft andra AP från t ex TP-link o annat som låser sig o har sig så har måste starta om dem då o då.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros