Permalänk
Medlem

Köpråd ITX bygge

Har tänkt mig ett ITX bygge med en budget runt 15.
Den huvudsakliga uppgiften kommer vara att spela med en upplösning på 1440p. Räcker ett 3070?

Är kluven på om jag ska gå på intel eller amd.

Intel:

Amd:

Kom gärna med förbättringsförslag då ITX är nytt för mig.

Permalänk
Medlem

Eftersom du skaffar itx och därmed tappar möjlighet att köpa mera ramminne framöver så borde du slå till på 2*16 direkt. Det är en liten ökning i totala priset.
3200 eller 3600Mhz bör du ha.

Permalänk
Medlem

Nzxt H1 har nätaggregat på köpet så där kan du spara några kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Eftersom du skaffar itx och därmed tappar möjlighet att köpa mera ramminne framöver så borde du slå till på 2*16 direkt. Det är en liten ökning i totala priset.
3200 eller 3600Mhz bör du ha.

Det tänkte jag inte på. Lika bra att jag kör på det!

Skrivet av pacc:

Nzxt H1 har nätaggregat på köpet så där kan du spara några kronor.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag såg att NZXT H1 även har en integrerad AIO så då sparar jag alltså både på nätaggregat och kylare. Klämde därför in en 5600X istället.

Något annat ni tycker jag ska ändra på? Går det att få ner priset utan att förlora så mycket prestanda är det också välkommet.

Permalänk
Medlem

Hade kört på NR200p chassi istället för mycket bättre temperatur på gpun då kylningen inte är så bra i H1. Det 3070 du har i varukorgen finns enbart i lager för 8200kr förresten med så kan vara bra att försöka hitta ett begagnat

Permalänk
Medlem

NR200P finns även det i ett paket med föredragen AIO och nätagg. Max heter modellen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

NR200P finns även det i ett paket med föredragen AIO och nätagg. Max heter modellen.

Tyckte priset var lite saftigt på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Jag såg att NZXT H1 även har en integrerad AIO så då sparar jag alltså både på nätaggregat och kylare. Klämde därför in en 5600X istället.

https://komponentkoll.se/bild/NKLje.png

Något annat ni tycker jag ska ändra på? Går det att få ner priset utan att förlora så mycket prestanda är det också välkommet.

Tycker det ser bra ut. Om möjligt hade jag dog tagit en 2 TB SSD då spel inte direkt blir mindre.

H1 är väldigt prisvärd och ett bra val tycker jag om du gillar hur den ser ut, speciellt då du får både AIO och PSU där (bara det är värt 2000+)

Ett billigare alternativ hade varit utgående 11400F. Om du kollar sweclockers test på den, speciellt i 1440p, ser du att det är ganska jämt mellan den och 5600X. Så här hade det kunnat se ut:

Obs 2 TB SSD Dock väldigt kasst moderkort med bara 1 M2 plats, men H1 har plats för SATA diskar om det behövs så...

Sen är det ju tveksamt att du faktiskt kommer få tag i ett 3070 för det priset.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tycker det ser bra ut. Om möjligt hade jag dog tagit en 2 TB SSD då spel inte direkt blir mindre.

H1 är väldigt prisvärd och ett bra val tycker jag om du gillar hur den ser ut, speciellt då du får både AIO och PSU där (bara det är värt 2000+)

Ett billigare alternativ hade varit utgående 11400F. Om du kollar sweclockers test på den, speciellt i 1440p, ser du att det är ganska jämt mellan den och 5600X. Så här hade det kunnat se ut:

https://komponentkoll.se/bild/uoyUy.png
Obs 2 TB SSD Dock väldigt kasst moderkort med bara 1 M2 plats, men H1 har plats för SATA diskar om det behövs så...

Sen är det ju tveksamt att du faktiskt kommer få tag i ett 3070 för det priset.

Tack för din input!
Ja, jag såg lite väl sent att grafikkortet ej fanns i lager. Trodde att komponentkoll hade koll på det

Frågan är om jag ska kliva ner på ett 3060ti istället.

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett snarlikt ITX-bygge i mitt H1 (v1) i ett och ett halvt år nu och jag har börjat få problem med höga CPU-temps, +90C. Misstänker att blocket är igensatt då det verkar tyvärr vara ett ganska vanligt problem med billigare AIO, den i H1 inkluderad.

Riktigt synd då jag tycker att H1 är ett väldigt trevligt chassi, och för det priset är det svårslaget. Jag har kompletterat med två 140mm-fläktar på baksidan som gjorde att temperaturerna är helt okej.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Tack för din input!
Ja, jag såg lite väl sent att grafikkortet ej fanns i lager. Trodde att komponentkoll hade koll på det

Frågan är om jag ska kliva ner på ett 3060ti istället.

Du kan få ett begagnat 3070-3070ti för 7000kr eller 3080 för 8000kr med lite letande. Kan vara värt när du skall spela 1440p.