MSI hoppar på QD-OLED-tåget med välvd spelskärm

Permalänk
Melding Plague

MSI hoppar på QD-OLED-tåget med välvd spelskärm

En bred QD-OLED-skärm tar snart plats i MSI:s sortiment, där bra egenskaper för både spelande och färgkorrekthet utlovas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då får vi se om även denna lider av brister vid textrendering, vore trevligt med OLED även på skrivbordet. Har det på TV:n och mobilen så det är bara här det saknas än.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Då får vi se om även denna lider av brister vid textrendering, vore trevligt med OLED även på skrivbordet. Har det på TV:n och mobilen så det är bara här det saknas än.

Då det troligtvis är exakt samma panel så lär den ha exakt samma brister. Problemet är pixelstrukturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Då får vi se om även denna lider av brister vid textrendering, vore trevligt med OLED även på skrivbordet. Har det på TV:n och mobilen så det är bara här det saknas än.

Det är samna panel så den är identisk i det avseendet.

Permalänk
Medlem

27"/32" 16:9 plis 🙏

Visa signatur

hehu

Permalänk
Keeper of Traditions

Kommer även denna ha en fläkt? Får hoppas att de tänkt lite längre än alienware gjorde.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hur är det med inbränningar på dessa jämfört med vanliga oled?

Får se om det börjar dyka upp 16:9 32 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kommer även denna ha en fläkt? Får hoppas att de tänkt lite längre än alienware gjorde.

Min gissning är att fläkten i alla dessa skärmar helt hänger på om man väljer att ha g-sync ultimate inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Då det troligtvis är exakt samma panel så lär den ha exakt samma brister. Problemet är pixelstrukturen.

Skrivet av ipac:

Det är samna panel så den är identisk i det avseendet.

Ajdå, misstänkte det men fanns lite hopp. Får bli att vänta ytterligare några år då!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får en 38” i framtiden och att det formatet inte glöms bort. Perfekt storlek

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Ajdå, misstänkte det men fanns lite hopp. Får bli att vänta ytterligare några år då!

Det blir en livslång väntan då när det gäller den perfekta skärmen.

Permalänk
Medlem

Undrar när man får höra lite mer om Samsungs kommande QD-OLED Ultrawide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det blir en livslång väntan då när det gäller den perfekta skärmen.

Bara att börja vänta idag då

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hoppas vi får en 38” i framtiden och att det formatet inte glöms bort. Perfekt storlek

Håller med. Har 34 idag men skulle vilja ha lite lite större. Och 1600p. Anledningen till att jag skälv inte slagit till på de 38 som finns är avsaknad av oled. Vill ha det på nästa skärm.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag använder min 48C1 som skärm nu och jag har inte ens tillgång till HDMI 2.1 än. Jag kör den inte i 4K, men jag ska ändra på det.
Dock, vad det gäller pixelmatris och så, det är mycket en vanesak och fråga om inställningar. Jag körde lågupplöst pentile på min gamla Samsung telefon och det var inte toppen, men jag föredrog det framför dassiga IPS paneler med bakbelysning i alla fall.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Wesslan1:

Min gissning är att fläkten i alla dessa skärmar helt hänger på om man väljer att ha g-sync ultimate inbyggt.

Det är nog ingen dum gissning, jag är villig att sätta en slant på samma sak

Blir intressant att se var prislappen landar sedan.

Permalänk
Medlem

120hz, >=27 tum, +200 DPI, HDR. Where art though? *Viftar med pengar*

Hur länge ska man behöva vänta på drömskärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det blir en livslång väntan då när det gäller den perfekta skärmen.

Nä det är inte lönt att vänta på den perfekta skärmen, däremot ska man absolut försöka undvika någon särskild egenskap eller brist som man kommer sitta och irritera sig på år efter år. Surrande fläkt går t.ex fetbort för min egen del. Grötig pixelmatris tänder också varningslampor.

Men gärna OLED för övrigt.

Mitt närmaste alternativ i nuläget är LGs 42" men jag är tveksam till blank skärmyta då jag har ett ljust fönster bakom mig.
Och så är den i största laget.
Och inte välvd.

Håhå ja ja. ^^

Permalänk
Medlem

Trevligt att fler tillverkare kommer med skärmar som nyttjar denna QD-OLED panelen

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Vad är det för pryttel som står i höger i bild? Är det en fristående kontroll för OSD-menyn?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kommer även denna ha en fläkt? Får hoppas att de tänkt lite längre än alienware gjorde.

Har fläkt på min Acer men märker aldrig av den.
Kan ju vara så att det är annorlunda på denna men rimligtvis beror det på om den kör G-sync eller inte.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Vad är det för pryttel som står i höger i bild? Är det en fristående kontroll för OSD-menyn?

Det verkar vara en dator med inbyggd kontroller för skärmens OSD-meny, MSI benämner det HMI 2.0 i pressreleasen. D.v.s. det är bara ratten/knappen på framsidan av chassit det syftar på och inte hela datorn.

Permalänk
Fyndjägare

Som en Alienware men utan G-Sync Ultimate (fläkt) men med KVM istället?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av _niko_:

Har fläkt på min Acer men märker aldrig av den.
Kan ju vara så att det är annorlunda på denna men rimligtvis beror det på om den kör G-sync eller inte.

Min "gamla" Asus har också gsync men ingen jobbig fläkt som skapar ljud. Är det något nytt dumt påhitt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Min "gamla" Asus har också gsync men ingen jobbig fläkt som skapar ljud. Är det något nytt dumt påhitt?

Det är bara G-Sync Ultimate-modulen som drar så mycket ström att den behöver aktiv kylning, din PG279Q använder en äldre modul med lägre specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Min "gamla" Asus har också gsync men ingen jobbig fläkt som skapar ljud. Är det något nytt dumt påhitt?

Tror inte vanliga G-sync modulen krävde fläkt, däremot verkar just Ultimate modulen kräva fläkt pga att den även hanterar HDR.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mocka:

Tror inte vanliga G-sync modulen krävde fläkt, däremot verkar just Ultimate modulen kräva fläkt pga att den även hanterar HDR.

Ahh, tråkigt att nyare blivit sämre...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ahh, tråkigt att nyare blivit sämre...

Det är väl som tur(?) är inte så att G-synk ultimate har ersatt äldre g-synk. G-synk ultimate ska klara HDR1000 signal vilket vanliga g-synk inte gör.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad priset landar på. Hoppas inte Dell/Alienware satt standarden utan att priset kan pressar ner några tusenlappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Min "gamla" Asus har också gsync men ingen jobbig fläkt som skapar ljud. Är det något nytt dumt påhitt?

Dom 38" som fanns med riktig G-sync för ngt år sedan och alla baserades på samma panel från LG fick en lite fetare G-sync modul och för att säkerställa kylning fick dom fläkt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb