Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har väl alltid gått att få en Audi, BMW eller Mercedes som uppfyller det? Iofs väl dyra med tanke på förbränningsmotorn, men då har man fått bättre fjädring och betydligt bättre ljudnivå än en Tesla också.

Men ja klart imponerande vad elmotorn kan leverera, prestandabilar har som blivit standard pga det! Bara chassit som avgör karaktären.

Inte de jag testat, men det beror nog troligen på att man får en mycket trevligare viktfördelning och lägre tyngdpunkt med batterierna i botten på bilen som på en elbil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Absolut var det först. Med din logik är inte Android något att ens fundera på. Skillnaden mellan bilar och telefoner är dock rätt stor. En bil ska klara rätt mycket och utsätts för rätt mycket. Att slänga in en extremt bra drivlina först av alla, och sätta upp en riktigt fin tablet med bra navigation gör inte att all den samlade bilindustrin har lärt sig i 100 år är helt orelevant.

Annars skulle man inte läsa tusentals klagomål på otäta fönster när vintern kommer, eller kameror som skitar igen, eller spolarvätska I kupén om man spolar vindrutan med fönster öppna, eller obekväm fjädring, eller däckbuller osv.

Säger inte att VAG eller nån annan biltillverkare är perfekta, men det Tesla lyckats revolutionera är endast ett par aspekter av det som gör en bil. Resten av aspekterna har andra tillverkare extremt bra koll på, och just batterier och laddning har de kommit ikapp på så kvar är i princip infotainment och acceleration.

Obs, säger inte att Tesla är skit, men ibland kanske åldern gör konkurrenterna visare och inte bara äldre. Berömmer Tesla för allt de gjort, konkurrenterna hade inte nått så långt om det inte var för Tesla. Bra jobbat, men jag vill ha mer än en gadget.

Visst har Volvo och Mercedes kunnande och tradition att ha gjort bilar i över hundra år. Tesla har ju endast hållit på i 10 år, och har haft en brantare uppförsbacke att lära sig. Dock så har ju Tesla fått en hel del hjälp av både Toyota och Mercedes med deras kunnande runt att bygga bilar. Men de har ju helt klart fått lära sig mycket på vägen. Så är det ju. Det går inte att förneka att de traditionella biltillverkarna haft ett enormt stort försprång här.

I det perspektivet så är det intressant hur snabbt de blivit bättre, även om jag håller med att de är långt ifrån helt perfekta. Men bättre blir de helt klart:

https://www.dagensps.se/motor/bilagarna-hyllar-tesla-men-volv...

Tesla debuterar i Vi Bilägares viktiga Autoindex och nyper tredjeplatsen direkt – lika muntert är det inte för Volvo som fortsätter backa.

Volvo fortsätter backa i det prestigefyllda och årliga konsumentindexet Autoindex medan rankningslistans nykomling Tesla seglar upp som en favorit direkt.

I undersökningen deltar i år drygt 16 700 svenska bilägare – en stark siffra efter två år med vikande svarsfrekvens – som tycker till om sin bil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Tack, bra inlägg.

Jo jag ser inte heller tesla som en perfekt tillverkare.
Det finns utvecklingspotential hos Tesla. Därför jag hade velat se tillverkare inte bara hoppa på utan sätta sin egen prägel och ta lärdomarna och det bästa från Tesla.

Så verkar många tillverkare inte gjort. Utan kört ut sina elbilar och hoppats på trogna kunderna.

SUV kan jag tänka mig är bra om man ska in med familjen semestra osv. Så nog skulle det kunna bli en sådan för mig med om den fyller tillräckligt med funktioner och bra plattform.

Har bokat en lucid air pure. Som någon påpekade saknar den fyrhjulsdrift. (Inget jag behöver direkt)

Kommer gå 65 mil på en laddning. Genomtänkt interiör (knappar och touch) fokus ligger på bra batteriteknik/motor bilen ska vara välisolerad och mjuk att köra.

Sen får vi se om den håller det.
Review nedan på en av modellerna.

https://www.topgear.com/car-reviews/lucid/air

Spännande! Grattis!!

När väntas du få leverans av din Air?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Nej ,min logik säger skepsism.
Apple ios vs android är upp till användaren. Men de hängde på touch skärmen och mobilen blev som en mobil dator.

Jag väntar på att något bolag "dethronar" Tesla. Även om det är mycket som är slarv och skit med Tesla finns det en fanatism precis som Apple. Tesla är en kult.

Förstår inte riktigt varför man hakar upp sig på att hitta det företag som innehar "tronen". Tesla är redan spöade på många fronter, kommer inte komma en uppstickare som helt plötsligt tar över utan det sker gradvis att konkurrenterna kommer med bättre och bättre bilar som på många punkter är bättre än Tesla, och det pågår just nu. Köp den bil som är bäst för dig, vänta inte på att det nya Apple ska dyka upp och hoppar man inte på det tåget sitter man ute i diket. Bäst bil är bäst.

Lucid är klart intressanta, synd de fokuserar på grand tourer/sedan-marknaden. Vill ha en vanlig jäkla Svensson-kombi som är bra på allt, går packa full med skit från Ikea, går billigt och pålitligt och bara funkar i alla väder. Har Lucie bakrutetorkare? Kan den rengöra kamerorna om dom blir skitiga? Isåfall har dom spöat Tesla i min bok 🙂

Skrivet av martinot:

Visst har Volvo och Mercedes kunnande och tradition att ha gjort bilar i över hundra år. Tesla har ju endast hållit på i 10 år, och har haft en brantare uppförsbacke att lära sig. Dock så har ju Tesla fått en hel del hjälp av både Toyota och Mercedes med deras kunnande runt att bygga bilar. Men de har ju helt klart fått lära sig mycket på vägen. Så är det ju. Det går inte att förneka att de traditionella biltillverkarna haft ett enormt stort försprång här.

I det perspektivet så är det intressant hur snabbt de blivit bättre, även om jag håller med att de är långt ifrån helt perfekta. Men bättre blir de helt klart:

https://www.dagensps.se/motor/bilagarna-hyllar-tesla-men-volv...

Tesla debuterar i Vi Bilägares viktiga Autoindex och nyper tredjeplatsen direkt – lika muntert är det inte för Volvo som fortsätter backa.

Volvo fortsätter backa i det prestigefyllda och årliga konsumentindexet Autoindex medan rankningslistans nykomling Tesla seglar upp som en favorit direkt.

I undersökningen deltar i år drygt 16 700 svenska bilägare – en stark siffra efter två år med vikande svarsfrekvens – som tycker till om sin bil.

Nöjdast kunder, kanske det, men deras kunder är fans och entusiaster. Ingen köper en Volvo xc60 för att man är passionerad över Volvo, och då är det lättare att vara kritisk. Har inte läst artikeln så ska inte prata detaljer, jag kanske missuppfattat allt, men man ser nog förbi brister när man köper en sån där drömbil. Sen har dom ju pålitligheten i en elbil på sin sida, det lär nog fler bilägare få se positiva effekter av och då kanske de tillverkarna rusar iväg i listorna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nöjdast kunder, kanske det, men deras kunder är fans och entusiaster. Ingen köper en Volvo xc60 för att man är passionerad över Volvo, och då är det lättare att vara kritisk.

Har själv mött Volvo-entusiaster. De finns verkligen!

Tror du överdriver din Tesla-fobi lite. Det är inte längre fans som köper elbilar och Tesla. Det är vanliga Svenssons. Grannskapet är fullt av Teslor. Det är en vardagsbil för medelklassen numera. Ungefär som Volvo var för 10-20 år sedan.

Skrivet av Lidodido:

Har inte läst artikeln så ska inte prata detaljer,

Ok.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

I det perspektivet så är det intressant hur snabbt de blivit bättre, även om jag håller med att de är långt ifrån helt perfekta. Men bättre blir de helt klart:

https://www.dagensps.se/motor/bilagarna-hyllar-tesla-men-volv...

Tesla debuterar i Vi Bilägares viktiga Autoindex och nyper tredjeplatsen direkt – lika muntert är det inte för Volvo som fortsätter backa.

Volvo fortsätter backa i det prestigefyllda och årliga konsumentindexet Autoindex medan rankningslistans nykomling Tesla seglar upp som en favorit direkt.

I undersökningen deltar i år drygt 16 700 svenska bilägare – en stark siffra efter två år med vikande svarsfrekvens – som tycker till om sin bil.

Skrivet av Lidodido:

Nöjdast kunder, kanske det, men deras kunder är fans och entusiaster. Ingen köper en Volvo xc60 för att man är passionerad över Volvo, och då är det lättare att vara kritisk. Har inte läst artikeln så ska inte prata detaljer, jag kanske missuppfattat allt, men man ser nog förbi brister när man köper en sån där drömbil. Sen har dom ju pålitligheten i en elbil på sin sida, det lär nog fler bilägare få se positiva effekter av och då kanske de tillverkarna rusar iväg i listorna också.

Lyssna gärna på Vi Bilägares senaste podcast, där pratar dom lite om senaste resultaten i AutoIndex. Detta är första året som Tesla är med, tidigare har man inte fått ihop tillräckligt med svar för att kunna ge säkra svar på märket. Ägarna är nöjda med bilarna och tycker att service on spot (hemmaservice, minns inte vad Tesla kallar det) ör helt fantastiskt, att laddnätverket är toppen men att försäljningsupplevelsen kanske inte är så bra.

Vi Bilägare kommentarer också resultatet med att säga att det mycket väl kan vara lite nyhetens behag varför Tesla hamnar så högt i Sverige. I Danmark och Norge ligger märket på plats 12-13 och har funnits med i flera år.

https://www.vibilagare.se/podcast/tesla-i-autoindex-bilhjalm-...

Från 10:00 och framåt en stund. En bra podd i övrigt som jag rekommenderar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Förstår inte riktigt varför man hakar upp sig på att hitta det företag som innehar "tronen". Tesla är redan spöade på många fronter, kommer inte komma en uppstickare som helt plötsligt tar över utan det sker gradvis att konkurrenterna kommer med bättre och bättre bilar som på många punkter är bättre än Tesla, och det pågår just nu. Köp den bil som är bäst för dig, vänta inte på att det nya Apple ska dyka upp och hoppar man inte på det tåget sitter man ute i diket. Bäst bil är bäst.

Lucid är klart intressanta, synd de fokuserar på grand tourer/sedan-marknaden. Vill ha en vanlig jäkla Svensson-kombi som är bra på allt, går packa full med skit från Ikea, går billigt och pålitligt och bara funkar i alla väder. Har Lucie bakrutetorkare? Kan den rengöra kamerorna om dom blir skitiga? Isåfall har dom spöat Tesla i min bok 🙂

Nöjdast kunder, kanske det, men deras kunder är fans och entusiaster. Ingen köper en Volvo xc60 för att man är passionerad över Volvo, och då är det lättare att vara kritisk. Har inte läst artikeln så ska inte prata detaljer, jag kanske missuppfattat allt, men man ser nog förbi brister när man köper en sån där drömbil. Sen har dom ju pålitligheten i en elbil på sin sida, det lär nog fler bilägare få se positiva effekter av och då kanske de tillverkarna rusar iväg i listorna också.

Teslaägare verkar i regel lite annorlunda.
Ser så många paralleller till när iPhone började bli stort, generation 3, 4 någon gång och de diskussionerna man följde med i då.
Har följt med i två Teslagrupper på Facebook i något halvår, det förekommer ganska intressanta beteenden jag nog aldrig sett i andra grupper. Variationen på fel har avskräckt mig från att köpa en 4-6 år gammal Tesla som jag var inne på ett tag.

Också:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-science-behind-be...

Citat:

The Intriguing Psychological Puzzle of Tesla Ownership
How can an expensive, poor-quality vehicle have satisfied and loyal customers?

Men ja, man kan inte sticka under stolen med att det är feta bilar med blixtrande prestanda. Provkörde en Model X P100d för ett par år sen och det är en bil jag lätt kunde tänka mig att ha hemma. En med garanti då 🙂

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har själv mött Volvo-entusiaster. De finns verkligen!

Tror du överdriver din Tesla-fobi lite. Det är inte längre fans som köper elbilar och Tesla. Det är vanliga Svenssons. Grannskapet är fullt av Teslor. Det är en vardagsbil för medelklassen numera. Ungefär som Volvo var för 10-20 år sedan.

Ok.

Absolut, men många vill bara ha en bil och köper bilen för att man känner igen volvo och de hade en bra kampanj, och sen börjar strulet. De som köper tesla vet nog vad de ger sig in på 🙂 läser dock om många som är missnöjda på just saker jag tar upp, kanske de som köpt bilen utan att veta vad de ger sig in på...

Har dock ingen tesla-fobi, tycker bara det är lite väl mycket hype för en bil som är väldigt bra på vissa saker men dålig på andra. De har kommit med så mycket nytt att man glömmer de gamla grejorna. Lite som när iPhone kom och saknade bluetooth och stöd för massa andra grejor, förutom att Bluetooth var en bagatell då som inte många använde medan Tesla slarvat bort massa hygienfaktorer som kan vara väldigt viktiga.

Skrivet av Chippen2188:

Lyssna gärna på Vi Bilägares senaste podcast, där pratar dom lite om senaste resultaten i AutoIndex. Detta är första året som Tesla är med, tidigare har man inte fått ihop tillräckligt med svar för att kunna ge säkra svar på märket. Ägarna är nöjda med bilarna och tycker att service on spot (hemmaservice, minns inte vad Tesla kallar det) ör helt fantastiskt, att laddnätverket är toppen men att försäljningsupplevelsen kanske inte är så bra.

Vi Bilägare kommentarer också resultatet med att säga att det mycket väl kan vara lite nyhetens behag varför Tesla hamnar så högt i Sverige. I Danmark och Norge ligger märket på plats 12-13 och har funnits med i flera år.

https://www.vibilagare.se/podcast/tesla-i-autoindex-bilhjalm-...

Från 10:00 och framåt en stund. En bra podd i övrigt som jag rekommenderar

Tack för tipset, ska absolut lyssna in mig, kanske finns mer värdefullt att hämta inför ett eventuellt bilköp så blir en prenumeration på podden 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Spännande! Grattis!!

När väntas du få leverans av din Air?

Som "tur" är så är det nog 1,5 år bort.
Det är en reservation jag gjort mot en deposition.
De gör en prishöjning 1 juni men "ärar" alla de som reserverar eller bokat innan det med det gamla priset.

Just för att jag inte vill köpa grisen i säcken så letade jag upp det här forumet för att få lite hälsosamma mothugg och information av er som är bra mer insatta i elbilar.
Så man inte rusar blind mot mål

Jag vill tro att lucid kommer slå några konkurrenter på fingrarna. De man identifierar som största konkurrenter är nog mer åt lyxhållet och eventuellt Tesla plaid.

Apropå teslas designflaws med avsaknade tork på bakre vindrutan osv så är det precis det som lucids grundare fokuserar på.

Att göra en bättre bil än Tesla. Det var flera saker han tyckte man stressade och sket i designmässigt med Tesla model s.

Som chef ingenjör på tesla ville han göra så mycket mer med den bilen. Men den skulle väl levereras ut oavsett!
(kk var ju nära )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Som "tur" är så är det nog 1,5 år bort.
Det är en reservation jag gjort mot en deposition.
De gör en prishöjning 1 juni men "ärar" alla de som reserverar eller bokat innan det med det gamla priset.

Just för att jag inte vill köpa grisen i säcken så letade jag upp det här forumet för att få lite hälsosamma mothugg och information av er som är bra mer insatta i elbilar.
Så man inte rusar blind mot mål

Jag vill tro att lucid kommer slå några konkurrenter på fingrarna. De man identifierar som största konkurrenter är nog mer åt lyxhållet och eventuellt Tesla plaid.

Apropå teslas designflaws med avsaknade tork på bakre vindrutan osv så är det precis det som lucids grundare fokuserar på.

Att göra en bättre bil än Tesla. Det var flera saker han tyckte man stressade och sket i designmässigt med Tesla model s.

Som chef ingenjör på tesla ville han göra så mycket mer med den bilen. Men den skulle väl levereras ut oavsett!
(kk var ju nära )

Intressant, göra en bättre bil i verkliga livet än det som syns på papper och i recensioner. Hade Lucid bara satsat mer på medelsvensson än att bara smälla Tesla på fingrarna i det lyxigare segmentet hade dom varit mer på min radar. Men klart spännande att följa deras framtid 🙂

Tesla satsar väl mycket på att ha bäst UX just på infotainment-biten, men det är ju faktiskt en bil vi pratar om och då måste själva bilen ha bra UX, om man nu kan applicera det begreppet på saker som reglage för stolvärme bak och bakrutetorkare. Där har tesla dåligt UX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Teslaägare verkar i regel lite annorlunda.
Ser så många paralleller till när iPhone började bli stort, generation 3, 4 någon gång och de diskussionerna man följde med i då.
Har följt med i två Teslagrupper på Facebook i något halvår, det förekommer ganska intressanta beteenden jag nog aldrig sett i andra grupper. Variationen på fel har avskräckt mig från att köpa en 4-6 år gammal Tesla som jag var inne på ett tag.

Också:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-science-behind-be...

Men ja, man kan inte sticka under stolen med att det är feta bilar med blixtrande prestanda. Provkörde en Model X P100d för ett par år sen och det är en bil jag lätt kunde tänka mig att ha hemma. En med garanti då 🙂

Efter mina 4 år med olika bilar från Tesla brukar jag säga att jag hade inte ägt dem efter garantin gått ut, nu byter jag bil tillräckligt ofta för att det inte skall bli ett problem men det finns ett antal saker som inte är speciellt genomtänkta. Å andra sidan är de bilar som pumpas ut nu enormt mycket bättre vad gäller byggkvalitet och kvalitetskontroll än den första jag fick för 4 år sedan.

Tyvärr så tycker jag att det verkar som att även de traditionella tillverkarna också fått problem med själva "bygga bilar" biten när de började med elbilar.

Skrivet av Remus87:

Som "tur" är så är det nog 1,5 år bort.
Det är en reservation jag gjort mot en deposition.
De gör en prishöjning 1 juni men "ärar" alla de som reserverar eller bokat innan det med det gamla priset.

Just för att jag inte vill köpa grisen i säcken så letade jag upp det här forumet för att få lite hälsosamma mothugg och information av er som är bra mer insatta i elbilar.
Så man inte rusar blind mot mål

Jag vill tro att lucid kommer slå några konkurrenter på fingrarna. De man identifierar som största konkurrenter är nog mer åt lyxhållet och eventuellt Tesla plaid.

Apropå teslas designflaws med avsaknade tork på bakre vindrutan osv så är det precis det som lucids grundare fokuserar på.

Att göra en bättre bil än Tesla. Det var flera saker han tyckte man stressade och sket i designmässigt med Tesla model s.

Som chef ingenjör på tesla ville han göra så mycket mer med den bilen. Men den skulle väl levereras ut oavsett!
(kk var ju nära )

Det jag personligen hade varit orolig med vad gäller Lucid som är så pass långt bort är huruvida de kommer se till att godkänna den för nivå 3 självkörning inom EU, skulle gissa att det är slutet av 2024 som det är utbrett inom EU. Inte säker på om Tesla kommer göra det heller så det kanske är Tyskarna man får kika på där. Hade varit surt att lägga 1,1 miljoner eller mer och missa det tåget när det faktiskt börjar hända saker.

Permalänk
Medlem

Hade inte Tesla på radarn när jag gjorde min research, höll på och räknade i ett halvår, var mer inne på Huyiaindaiaï Ioniq 5 och Kia EV6. Givetvis hade jag även en drös med plugin hybrids med i Excellen. Skissade allt från räckvidd/effektivitet/batteri/kwh/pris/ etc... kom väl fram till att man kan spekulera och fundera i oändlighet. -Välj en du gillar! Köper man nytt spelar det nog ingen större roll vad man köper för bil, ägandekostnaden (värdeminskningen) är svår att spekulera exakt i men i slutändan nog samma ägandekostnad om du köper en Skoda eller en BMW i samma storlek. Även om Skodan är initialt billigare inhandla brukar en dyrare bil behålla andrahandsvärdet bättre. Så i slutändan är de lika dyra att äga i 3 år.

I mitt fall var det nog Bjørn Nyland's 1000km challenges på youtube som la Tesla på radarn för mig. Det är ju faktiskt skillnad att prova en bil i två dagar jämfört med ett par timmar som vissa journalister gör, ungefär samma som förstaintrycket vid provkörning!?

För min del blev det en Model Y till slut, (utan att ens ha provkört en elbil innan). Och nu ett nu 3 månader senare känns det fortfarande som rätt val. När bekanta frågar så brukar jag jämföra det med dåligt 90-tals bilspel, en blandning av en gokart och ett rymdskepp. Allt är så direkt, accelerationen har inget slut, den trycker ju bara på, fjäddringen är i klass med en gokart. Men oj vad rolig den är att köra och har massa genomtänkt mjukvara så en tech nörd gillar utan att det känns överflödigt bökigt. Samt att lastutrymmet räcker väl till familjens bilsemester.

Sen skall man inte underskatta OTA uppgraderingar. Hade jag valt en Koreabil så hade man säkert fått åka till ett service center och slänga ut 6995kr för att eventuellt få någon förbättring på lane-keep-assistanten om ett år. Så vitt jag förstår är enbart kartorna i Infotainmentsystemet(kartorna?) halvt uppgraderingsbara för ägarna, (typiskt traditionell billeverantör.) Men i tesla lägret får man kontinuerligt nyheter. Disney+ är ju t.ex. en trevlig uppgradering som de yngre i familjen uppskattar.

Polestar kändes inte rätt med laddkurvan, (det kanske har blivit bättre med uppgraderingarna senare?). Tesla var vid årskiftet mer mognare, allt hur den är på en bilsemester till mjukvaran, en fröjd att köra långa sträckor med autopiloten.

Det här med avsaknaden av bakrutetork? Jag vet inte riktigt om jag ens klassifierar det som ett designfel? Behöver man torkare bak? Inget jag personligen saknat hittills faktiskt. Snö? På vintern kör du defrost innan du åker iväg. Visst är det lite saker som Tesla designat utanför den traditionella boxen, men du kan ju alltid dra igång kameran om du behöver behöver komplettera för dålig sikt. Hellre så än ~4% sämre räckvidd pga sämre aerodynamik pga av en bakrutetorkare. För min del hade lagstiftningen lika gärna kunnat tillåta att man även tog bort sidospeglarna. Räcker väl att hela bilen är full med sensorer, och föreslår t.ex. filbyterna själv. I kombination att den börjar tjuta eller ratten vibrera när du gör något idiotiskt.

De största missarna är lite vad man jämför bilen med, identitetskris? en gokart i familjebils storlek är motstridigt, fjädringen är kanske inte riktigt i linje med vad man traditionellt förväntar sig av en allround familjebil. Men likaväl finns det BMW modeller också med hård fjädring också.

Näe, det enda jag klagar över är att inte permanent kunna stänga av bältesvarningarna på ett bra sätt, utan att det måste varna först för att kunna markeras som en barnstol när man har något lastat på baksätet t.ex..

Om förutsättningarna skulle vara de samma när när det är dags igen, skulle det bli Tesla igen, har svårt att se att det skulle bli Toyota, Kia eller något annat nästa gång. Det är bra att någon rör om lite i grytan och utmanar gamla traditioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Intressant, göra en bättre bil i verkliga livet än det som syns på papper och i recensioner. Hade Lucid bara satsat mer på medelsvensson än att bara smälla Tesla på fingrarna i det lyxigare segmentet hade dom varit mer på min radar. Men klart spännande att följa deras framtid 🙂

Tesla satsar väl mycket på att ha bäst UX just på infotainment-biten, men det är ju faktiskt en bil vi pratar om och då måste själva bilen ha bra UX, om man nu kan applicera det begreppet på saker som reglage för stolvärme bak och bakrutetorkare. Där har tesla dåligt UX.

Vad är UX samt hygienfaktor för något?

Börjar känna mig gammal som inte vet vad alla dessa nya ord har för betydelse..

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har samma uppfattning som du om Iq5; allt för svajig och gungig (iaf. för min smak) och dessutom otydlig styrning.

EV6 skall tydligen vara bättre på den punkten, så kan ju kanske vara värt för dig att testa den (har själv inte hunnit testa).

Kan du gå upp i pris mot 800-strecket så är ju Mustang Mach-E GT och Model Y Performance SUV:ar som verkar ha lyckats bättre med körkänslan än de flesta andra SUV:ar. De verkar ha kunnat kombinera lite tyngre bilar med stora lastutrymmen men ändå fått till en riktigt fin körkänsla utan normalt SUV-svaj/gung.

Glenn Lindberg testkör nya tyska Model Y Performance och Mustang Mach-E GT

https://youtu.be/QL9Yuc9gMkM

Åh nej det är Aftonbladet-Glenn.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är vanliga Svenssons. Grannskapet är fullt av Teslor. Det är en vardagsbil för medelklassen numera.

Det beror på att bostadsmarknaden fullständigt ballat ur så att folk har fått stora värdeökningar på sina fastigheter och därmed kunnat ta billiga lån på huset för att köpa miljonbilar de aldrig skulle haft råd med annars. Det blir säkert kul när räntorna skenar och levnadskostnaderna går i taket under kommande lågkonjunktur -- åtminstone för den som vill köpa en bättre begagnad Tesla.

Permalänk
Medlem

Att en del jämför Tesla med iphone stämmer nog.
Läste på ett etron forum om en som bytte från Tesla till etron 55 för att hålla frugan nöjd, hennes anledning till att inte behålla Teslan var "Jag vill ha en bil och inte en smartphone på hjul" 🤣🤣

Obs, inget ont om Tesla, jag tyckte bara anledningen var helt fantastisk 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Intressant, göra en bättre bil i verkliga livet än det som syns på papper och i recensioner. Hade Lucid bara satsat mer på medelsvensson än att bara smälla Tesla på fingrarna i det lyxigare segmentet hade dom varit mer på min radar. Men klart spännande att följa deras framtid 🙂

Tesla satsar väl mycket på att ha bäst UX just på infotainment-biten, men det är ju faktiskt en bil vi pratar om och då måste själva bilen ha bra UX, om man nu kan applicera det begreppet på saker som reglage för stolvärme bak och bakrutetorkare. Där har tesla dåligt UX.

Jo och det är ju därför de har den där ratten på Plaid... UX på bilnivå...check ! Lucid är absolut spännande men dream som jag fastnade för låg lite för högt i pris för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Hade inte Tesla på radarn när jag gjorde min research, höll på och räknade i ett halvår, var mer inne på Huyiaindaiaï Ioniq 5 och Kia EV6. Givetvis hade jag även en drös med plugin hybrids med i Excellen. Skissade allt från räckvidd/effektivitet/batteri/kwh/pris/ etc... kom väl fram till att man kan spekulera och fundera i oändlighet. -Välj en du gillar! Köper man nytt spelar det nog ingen större roll vad man köper för bil, ägandekostnaden (värdeminskningen) är svår att spekulera exakt i men i slutändan nog samma ägandekostnad om du köper en Skoda eller en BMW i samma storlek. Även om Skodan är initialt billigare inhandla brukar en dyrare bil behålla andrahandsvärdet bättre. Så i slutändan är de lika dyra att äga i 3 år.

I mitt fall var det nog Bjørn Nyland's 1000km challenges på youtube som la Tesla på radarn för mig. Det är ju faktiskt skillnad att prova en bil i två dagar jämfört med ett par timmar som vissa journalister gör, ungefär samma som förstaintrycket vid provkörning!?

För min del blev det en Model Y till slut, (utan att ens ha provkört en elbil innan). Och nu ett nu 3 månader senare känns det fortfarande som rätt val. När bekanta frågar så brukar jag jämföra det med dåligt 90-tals bilspel, en blandning av en gokart och ett rymdskepp. Allt är så direkt, accelerationen har inget slut, den trycker ju bara på, fjäddringen är i klass med en gokart. Men oj vad rolig den är att köra och har massa genomtänkt mjukvara så en tech nörd gillar utan att det känns överflödigt bökigt. Samt att lastutrymmet räcker väl till familjens bilsemester.

Sen skall man inte underskatta OTA uppgraderingar. Hade jag valt en Koreabil så hade man säkert fått åka till ett service center och slänga ut 6995kr för att eventuellt få någon förbättring på lane-keep-assistanten om ett år. Så vitt jag förstår är enbart kartorna i Infotainmentsystemet(kartorna?) halvt uppgraderingsbara för ägarna, (typiskt traditionell billeverantör.) Men i tesla lägret får man kontinuerligt nyheter. Disney+ är ju t.ex. en trevlig uppgradering som de yngre i familjen uppskattar.

Polestar kändes inte rätt med laddkurvan, (det kanske har blivit bättre med uppgraderingarna senare?). Tesla var vid årskiftet mer mognare, allt hur den är på en bilsemester till mjukvaran, en fröjd att köra långa sträckor med autopiloten.

Det här med avsaknaden av bakrutetork? Jag vet inte riktigt om jag ens klassifierar det som ett designfel? Behöver man torkare bak? Inget jag personligen saknat hittills faktiskt. Snö? På vintern kör du defrost innan du åker iväg. Visst är det lite saker som Tesla designat utanför den traditionella boxen, men du kan ju alltid dra igång kameran om du behöver behöver komplettera för dålig sikt. Hellre så än ~4% sämre räckvidd pga sämre aerodynamik pga av en bakrutetorkare. För min del hade lagstiftningen lika gärna kunnat tillåta att man även tog bort sidospeglarna. Räcker väl att hela bilen är full med sensorer, och föreslår t.ex. filbyterna själv. I kombination att den börjar tjuta eller ratten vibrera när du gör något idiotiskt.

De största missarna är lite vad man jämför bilen med, identitetskris? en gokart i familjebils storlek är motstridigt, fjädringen är kanske inte riktigt i linje med vad man traditionellt förväntar sig av en allround familjebil. Men likaväl finns det BMW modeller också med hård fjädring också.

Näe, det enda jag klagar över är att inte permanent kunna stänga av bältesvarningarna på ett bra sätt, utan att det måste varna först för att kunna markeras som en barnstol när man har något lastat på baksätet t.ex..

Om förutsättningarna skulle vara de samma när när det är dags igen, skulle det bli Tesla igen, har svårt att se att det skulle bli Toyota, Kia eller något annat nästa gång. Det är bra att någon rör om lite i grytan och utmanar gamla traditioner.

När det är rejält med snörök och kolsvart ute brukar det inte räcka med defroster, och kamerorna brukar bli täckta också. Finns många rapporter om teslor (och andra bilar som dock har torkare bak som fallback) som visar area 360-vy som bara är grå. Man vill inte heller komma ut till en bil med igenfrusna platta flärphandtag med en unge i ena armen och börja banka is i -25.

Värdesätter en bil där allt så långt som möjligt bara funkar. Räckvidden spelar liten roll om den känns som en trafikfara.

Skrivet av Def_Dog:

Vad är UX samt hygienfaktor för något?

Börjar känna mig gammal som inte vet vad alla dessa nya ord har för betydelse..

UX = user experience, lite buzzword inom IT just nu. Hur bra är en produkt att använda? Förstår man vad knapparna betyder? Är de logiskt placerade? Eller använder man swipe-gester och är de logiska? Därav att jag är osäker på om t.ex en bakruta som ej går se ut igenom kan klassas som UX, eller att behöva gå in i en touchskärm och trycka på knappar för att öppna frunken är det bra eller dålig UX.

Hygienfaktor = "need to haves". Funkar de basala grejorna bra? Går din telefon ringa med? Har den volymreglage? Går bilen köra? Se ut igenom? Lätt att justera sidospeglarna? Defroster, torkare, sätesvärme, mugghållare och massa sånt basic tänker jagr hygienfaktorer I en bil. De ska finnas och de ska fungera bra. Spelar ingen roll om bilen har Netflix om den inte har en intuitiv farthållare (säger inte att tesla intr har det, bara ett exempel på hur en bil skulle kunna ha missat en hygienfaktor).

Permalänk
Medlem

Bakrutetorkare på en sedan?
Har kört Tesla sedan 2015 och har aldrig haft behov av det, fastnar inte nämnvärt med skit där bak.
Tesla har en helt annan design invändigt och smaken är som baken. Jag gillar att det är nedskalat och inte massa knappar överallt. Kommer nya uppdateringar automatiskt och dom har ändrat på hela UI:t flera gånger.

Is på dörrhandtag, inget problem. Model S krossar den när handtagen åker ut. Model 3 får man ge en smäll med näven, sedan kan man öppna.
Fönstren kan däremot frysa fast pga ramlösa dörrar. Även fast det är varmt i kupén, så kan det vara väldigt isigt på listen. Har alltid en plastskrapa i jackfickan, så är det lätt fixat (smörkniv i plast är också bra). Händer ca 5-6 gånger per vintersäsong.
Har aldrig skrapat rutorna på vintern, sätt på värmen via telefonen en kvart före. Väldigt smidigt och skönt.

Vill man åka någonstans är deras laddnätverk underbart, bara kolla efter laddare på kartan, välj destination och åk 😊

Vet att många jämför med Apple (jag gillar dom inte) och det finns många sektliknande beteenden, men det har även dom andra märkena.
Jag väljer bil efter behov och bryr mig inte vad för logga det är i nosen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Bakrutetorkare på en sedan?
Har kört Tesla sedan 2015 och har aldrig haft behov av det, fastnar inte nämnvärt med skit där bak.
Tesla har en helt annan design invändigt och smaken är som baken. Jag gillar att det är nedskalat och inte massa knappar överallt. Kommer nya uppdateringar automatiskt och dom har ändrat på hela UI:t flera gånger.

Is på dörrhandtag, inget problem. Model S krossar den när handtagen åker ut. Model 3 får man ge en smäll med näven, sedan kan man öppna.
Fönstren kan däremot frysa fast pga ramlösa dörrar. Även fast det är varmt i kupén, så kan det vara väldigt isigt på listen. Har alltid en plastskrapa i jackfickan, så är det lätt fixat (smörkniv i plast är också bra). Händer ca 5-6 gånger per vintersäsong.
Har aldrig skrapat rutorna på vintern, sätt på värmen via telefonen en kvart före. Väldigt smidigt och skönt.

Vill man åka någonstans är deras laddnätverk underbart, bara kolla efter laddare på kartan, välj destination och åk 😊

Vet att många jämför med Apple (jag gillar dom inte) och det finns många sektliknande beteenden, men det har även dom andra märkena.
Jag väljer bil efter behov och bryr mig inte vad för logga det är i nosen.

Vi kör nog I olika delar av landet, har ägt halvkombi utan bakrutetorkare och störde mig på det mer än bara en gång. Handtagen går säkert banka loss, om man ens ser var som är under all snö och is i totalt mörker 😉 Allt går så klart att leva med och hitta lösningar runt, men att behöva lära sig jobba runt att öppna bildörren eller behövs hitta knep för att skrapa fönsterlister när dom istället bara hade kunnat sätta dig vanliga handtag och en vanlig hederlig ram runt fönstret så blir det bara löjligt.

Skulle kunna leva med teslas interiör faktiskt, men dom hade väl kunnat kosta på åtminstone några knappar? Visst, bra att ifrågasätta om alla knappar behövs, gillar det tänket. Men vilket syfte spelar avskalningen? Varför kan man inte ha någon knapp alls? Fysiska reglage är fortfarande värdefulla. Blir spännande att se responsen när nån mobiltillverkare tar bort volymknapparna t.ex.

Permalänk
Medlem

Onsdag och torsdag den här veckan blir intressanta. På onsdag kör Motor og NAF sin årliga räckviddstest och på torsdag gör de laddtest.
Det går att läsa mer här
https://www.motor.no/aktuelt/klar-for-a-bryte-elbilenes-drommegrense-i-rekkeviddetest/225083

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Svar från Elli om byte från Go (idag 0kr/mån som VW-kund) till Plus: Man får inte VW-priset på 100 kr/mån.

Citat:

För närvarande kan du bara uppgradera till standardtaxan We Charge Plus för 129,00 kr per månad.

Om du fortfarande vill gå vidare med uppgraderingen, skicka oss ett annat e-postmeddelande med en bekräftelse för att säga upp din nuvarande We Charge Go-tariff och ditt VIN-nummer.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Avstängd

Tesla-fans och Apple-fans har en del gemensamt. Nu menar jag inte alla men de riktigt fanatiska. Som att många idoliserar personen "bakom produkterna" minst lika mycket som produkterna i sig, och att man ursäktar eller slätar över dåliga val eller jobbiga workarounds. Men en stor skillnad är ju att Apples produkter är riktigt bra i typ alla aspekter. Jag är inget fan och vill inte ha en Iphone, men det har inte att göra med att produkten är dålig på något område egentligen utan att de har gjort en del val som jag inte håller med om när det gäller inlåsning och så. Tesla gör också en bra produkt ur flera aspekter, men också en riktigt dålig produkt ur några aspekter liksom, om man jämför med konkurrenterna. Alltså känns jämförelsen där som något av ett önsketänkande.

Tittar man på de koreanska biltillverkarna så kan man dra paralleller till de koreanska mobiltillverkarna också. Tidigare har ju Kia och Hyundai satsat på förnuftighet liksom, de har byggt praktiska och prisvärda bilar, de har satsat på att bli typ VW. Men med Ioniq 5 och EV6 så har de ju gett sig in i ett annat segment och då passar det ganska bra in på jämförelsen med Samsung. Bilarna är trevliga och ganska bra med hög teknisk nivå, men tittar man nära så känns de något billiga/plastiga fortfarande, som plastkromet på en Galaxy-telefon. Vi får se om de fortsätter på samma spår och översvämmar marknaden med otaliga snarlika alternativ kanske, eller börjar trycka in olika mjukvaror för samma funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Efter mina 4 år med olika bilar från Tesla brukar jag säga att jag hade inte ägt dem efter garantin gått ut, nu byter jag bil tillräckligt ofta för att det inte skall bli ett problem men det finns ett antal saker som inte är speciellt genomtänkta. Å andra sidan är de bilar som pumpas ut nu enormt mycket bättre vad gäller byggkvalitet och kvalitetskontroll än den första jag fick för 4 år sedan.

Tyvärr så tycker jag att det verkar som att även de traditionella tillverkarna också fått problem med själva "bygga bilar" biten när de började med elbilar.

Ja håller med, känns som att de har löst mycket under tiden, men kanske mest produktionstekniska bitarna (lack, passning av paneler, limning osv). Fast det är väl också naturligt att kvalitet på småkomponenter förbättrats med tiden.

Andra biltillverkare (och deras underleverantörer) lär ha blivit tagna på sängen.
Tesla tog stora kliv när det gäller infotainment och andra tekniska system.
Jag minns att jag var på en ICT-konferens på Lindholmen runt 2011, med olika leverantörer i bilbranschen. Det var en tid då det började bli ganska tydligt att Android och iOS skulle dominera.

Pratade då med en ganska högt uppsatt på Volvo Cars, de hade vid den tiden ett infotainmentsystem som såg ut ungefär såhär och styrdes med ett rullhjul: https://i.imgur.com/kiPLC6m.png samtidigt kom digitalt instrumentkluster.
Han tyckte det var riktig cutting-edge och det blev nästan lite dålig stämning när jag påtalade att det inte kändes supermodernt om man jämför med nya smartphones.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min MG Marvel R Performance i en vecka, kört ca 60 mil och jag måste säga att jag är sjukt nöjd med bilen såhär långt. Komforten är hur bra som helst och mycket skönare bil att köra än min tidigare VW Arteon. Fjädringen är mjuk och behaglig men känns aldrig gungig eller svajig i kurvorna, något jag annars upplevde en aning med Ioniq 5 och Aiways U5 vid provkörningar. Styrningen är skön, känns inte mer artificiell än på Arteon, även om MGs lane assist är lite sämre och mer aggressiv.

Pigg som sjutton är den också och ganska så brutal vid gaspådrag, enligt min standard. Den är ju trots allt på papper snabbare 0-100 än EV6 och Ioniq 5 (om man inte räknar med EV6 GT modellen förståss). Suger till ordentligt från stillastående. Den tappar det där "draget" efter ca 140km/h och då kryper det sakta upp ända till 200km/h men hur ofta kör man snabbare än 140?

Mobil appen är förvånansvärt pigg och har fungerat klockrent hitintills utan nåt som helst strul. Röststyrningen fungerar underbart och det mesta går göra via den.

Infotainment skärmen i mitten har en annorlunda placering, men det tog mig 2 dagar att vänja mig och nu känns det helt naturligt. Egentligen ingen stor skillnad jämfört med var skärmen satt på min tidigare Arteon.

Använder också Carlinkit AI Boxen via Carplay, som fungerar kanon bortsett från några små buggar. Skärmen är som gjord för ett fullvärdig Android system på fullskärm. Har även kopplat in OBD2 dosan i bilen som är synkad via BLE med ABRP så nu får jag ut OBD Live data i ABRP på bilens skärm, underbart!😀

Knapparna på ratten fungerar perfekt. Så skönt med vanliga knappar och inge touch eller kapacitiva sensorer. Spakarna bakom ratten är enkla att förstå och memorera.

Laddningen har fungerat förvånansvärt bra hitintills på Ionity samt några random 11/22kW laddare. Kommer upp i max 91kW på Ionity, iallafall upp till 50-55% eller så. Sen kliver det ner mot 75-85kW och sakta ner mot 65kW fram till 80% där den sjunker mot ca 55-60kw fram till 90% där den drastiskt sjunker. Men även över 90% så ligger jag ändå runt 25kW som ändå är godkänt.

Förbrukningen är bättre än vad jag hade räknat med ändå. Kör man lugnt å fint på landsväg, stadsmiljö och även 100km/h motorväg på Eco/Normal så kommer man lätt upp i 370-380km som är runt WLTP. Ligger ofta på 1.6-1.7kWh per mil, även om 1.8-1.9 är mer realistiskt över tid. Det är när man kör över 100-110km/h och uppåt som den börjar sluka och hamnar på 2.3-2.4kWh. Gasar man på som en idiot så blir det såklart ännu värre men jag kör mest som en gubbe och utmanar mig själv att få så bra räckvidd som möjligt. Kör man mest stadstrafik så kan man nog lätt komma upp i 450-460km på ett fullt batteri.

Regenereringen funkar hyffsat på maxnivå 3, även om jag hellre hade haft riktig one pedal driving. Riktigt skönt att "motorbromsa" och sällan använda bromsen. Har faktiskt sett batteri % åka upp en gång i en lång nedförsbacke.

Inredningen känns faktiskt ganska premium, hur man än ser på det. Varenda bekant som sett bilen är sjukt imponerade och säger att den är "mycket lyxigare och skönare att sitta i än min tidigare Arteon" som ändå klassas som en sorts premimbil. Det hade jag ändå inte räknat med att få höra.

EDIT2: BOSE ljudsystemet är det grymt bra tryck i och musik känns väldetaljerad och inte på något sätt burkigt eller ojämnt över frekvenserna. Kör än så länge allt på standard, så det går säkert att förbättra ytterligare

Det finns dock vissa saker att störa sig på:

- Infotainmentsystemet är lite segare än vad jag minns det från provkörningarna. Fullt användbart men ändå lite frustrerande ibland.

- Främre sensorerna är aldrig igång per automatik. De måste slås på varje gång via skärmen, vilket är lätt att glömma innan man ska parkera framåt. Förhoppningsvis fixar de det via uppdatering.

- Lacken är lite sisådär, lätt att repa och förmodligen rätt tunn/mjuk. Ska fixa keramisk behandling på den snart. Svart bil är hursomhelst ett helsike att hålla rent, speciellt med all pollen och regn.

- Bagageutrymmet är i gränsfall, vilket jag redan visste, men man blir påmind varje gång vi är iväg och handlar samt har barnvagn i bagaget. Finns knappt nåt utrymme kvar då. Som tur var kommer lillgrabben och hans stol+vagn oftast användas i sambons Aiways U5 som har mer utrymme.

- Bilen ÄR väldigt tyst och bra isolerad, motorerna låter inte mycket, MEN lädret i stolarna får det att knarra då och då, framförallt på ojämt underlag. Det är typ "läder mot läder" knarr. Jag funderar på om man kan motverka det med nån behandling av lädret? Suffletten/övertäckningen i bagaget har också en förmåga att knarra lite. Ska se om det går att lösa på nåt sätt.

- Halvljusen/helljusen är OK men saknar Matrix-strålkastare och lite bredare ljudbild som jag hade med Arteon.

- Saknar frunk på Performance modellen. Hade helt klart varit smidigare att förvara laddkabeln där än i en väska i bagageutrymmet. Speciellt när kabeln blir skitig.

EDIT: - Hade hellre haft laddkontakten där fram för det blir lite krångligt med kabeln ibland när kontakten är höger-bak

Ja listan kan göras lång med små petitesser som inte är perfekt, men på det stora hela är detta verkligen en grymt kul, bekväm och fin elbil från kineserna. Ser fram emot att köra den varje dag just nu.

För 3995kr per månad vilket var introduktionspriset i fjol (plus 250kr för extra 500mil per år, 400kr försäkring och 350kr vinterdäck så hamnar jag ganska så exakt runt 5000kr inkl allt per månad. Känns som ett kap, såhär långt.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nu har jag haft min MG Marvel R Performance i en vecka, kört ca 60 mil och jag måste säga att jag är sjukt nöjd med bilen såhär långt. Komforten är hur bra som helst och mycket skönare bil att köra än min tidigare VW Arteon. Fjädringen är mjuk och behaglig men känns aldrig gungig eller svajig i kurvorna, något jag annars upplevde en aning med Ioniq 5 och Aiways U5 vid provkörningar. Styrningen är skön, känns inte mer artificiell än på Arteon, även om MGs lane assist är lite sämre och mer aggressiv.

Pigg som sjutton är den också och ganska så brutal vid gaspådrag, enligt min standard. Den är ju trots allt på papper snabbare 0-100 än EV6 och Ioniq 5 (om man inte räknar med EV6 GT modellen förståss). Suger till ordentligt från stillastående. Den tappar det där "draget" efter ca 140km/h och då kryper det sakta upp ända till 200km/h men hur ofta kör man snabbare än 140?

Mobil appen är förvånansvärt pigg och har fungerat klockrent hitintills utan nåt som helst strul. Röststyrningen fungerar underbart och det mesta går göra via den.

Infotainment skärmen i mitten har en annorlunda placering, men det tog mig 2 dagar att vänja mig och nu känns det helt naturligt. Egentligen ingen stor skillnad jämfört med var skärmen satt på min tidigare Arteon.

Använder också Carlinkit AI Boxen via Carplay, som fungerar kanon bortsett från några små buggar. Skärmen är som gjord för ett fullvärdig Android system på fullskärm. Har även kopplat in OBD2 dosan i bilen som är synkad via BLE med ABRP så nu får jag ut OBD Live data i ABRP på bilens skärm, underbart!😀

Knapparna på ratten fungerar perfekt. Så skönt med vanliga knappar och inge touch eller kapacitiva sensorer. Spakarna bakom ratten är enkla att förstå och memorera.

Laddningen har fungerat förvånansvärt bra hitintills på Ionity samt några random 11/22kW laddare. Kommer upp i max 91kW på Ionity, iallafall upp till 50-55% eller så. Sen kliver det ner mot 75-85kW och sakta ner mot 65kW fram till 80% där den sjunker mot ca 55-60kw fram till 90% där den drastiskt sjunker. Men även över 90% så ligger jag ändå runt 25kW som ändå är godkänt.

Förbrukningen är bättre än vad jag hade räknat med ändå. Kör man lugnt å fint på landsväg, stadsmiljö och även 100km/h motorväg på Eco/Normal så kommer man lätt upp i 370-380km som är runt WLTP. Ligger ofta på 1.6-1.7kWh per mil, även om 1.8-1.9 är mer realistiskt över tid. Det är när man kör över 100-110km/h och uppåt som den börjar sluka och hamnar på 2.3-2.4kWh. Gasar man på som en idiot så blir det såklart ännu värre men jag kör mest som en gubbe och utmanar mig själv att få så bra räckvidd som möjligt. Kör man mest stadstrafik så kan man nog lätt komma upp i 450-460km på ett fullt batteri.

Regenereringen funkar hyffsat på maxnivå 3, även om jag hellre hade haft riktig one pedal driving. Riktigt skönt att "motorbromsa" och sällan använda bromsen. Har faktiskt sett batteri % åka upp en gång i en lång nedförsbacke.

Inredningen känns faktiskt ganska premium, hur man än ser på det. Varenda bekant som sett bilen är sjukt imponerade och säger att den är "mycket lyxigare och skönare att sitta i än min tidigare Arteon" som ändå klassas som en sorts premimbil. Det hade jag ändå inte räknat med att få höra.

Det finns dock vissa saker att störa sig på:

- Infotainmentsystemet är lite segare än vad jag minns det från provkörningarna. Fullt användbart men ändå lite frustrerande ibland.

- Främre sensorerna är aldrig igång per automatik. De måste slås på varje gång via skärmen, vilket är lätt att glömma innan man ska parkera framåt. Förhoppningsvis fixar de det via uppdatering.

- Lacken är lite sisådär, lätt att repa och förmodligen rätt tunn/mjuk. Ska fixa keramisk behandling på den snart. Svart bil är hursomhelst ett helsike att hålla rent, speciellt med all pollen och regn.

- Bagageutrymmet är i gränsfall, vilket jag redan visste, men man blir påmind varje gång vi är iväg och handlar samt har barnvagn i bagaget. Finns knappt nåt utrymme kvar då. Som tur var kommer lillgrabben och hans stol+vagn oftast användas i sambons Aiways U5 som har mer utrymme.

- Bilen ÄR väldigt tyst och bra isolerad, motorerna låter inte mycket, MEN lädret i stolarna får det att knarra då och då, framförallt på ojämt underlag. Det är typ "läder mot läder" knarr. Jag funderar på om man kan motverka det med nån behandling av lädret? Suffletten/övertäckningen i bagaget har också en förmåga att knarra lite. Ska se om det går att lösa på nåt sätt.

- Halvljusen/helljusen är OK men saknar Matrix-strålkastare och lite bredare ljudbild som jag hade med Arteon.

- Saknar frunk på Performance modellen. Hade helt klart varit smidigare att förvara laddkabeln där än i en väska i bagageutrymmet. Speciellt när kabeln blir skitig.

Ja listan kan göras lång med små petitesser som inte är perfekt, men på det stora hela är detta verkligen en grymt kul, bekväm och fin elbil från kineserna. Ser fram emot att köra den varje dag just nu.

För 3995kr per månad vilket var introduktionspriset i fjol (plus 250kr för extra 500mil per år, 400kr försäkring och 350kr vinterdäck så hamnar jag ganska så exakt runt 5000kr inkl allt per månad. Känns som ett kap, såhär långt.

https://i.ibb.co/Wzq425y/20220525-163215.jpg

Kul att höra efter den långa väntan så grattis ännu en gång.
Bilen är rätt snygg måste jag säga gällande många detaljer och det var nära att även jag tog en. Hade den gått att få fram snabbare än till Aug när jag beställde så hade grabben fått en sådan istället för DS3 E-Tense då MGn är mer "full size" så att säga och till bra pris. Men kanske lite för snabb som första bil då även jag upplevde den rätt pigg upp till 90-100 (som jag bara kunde prova när jag provkörde) så det kanske var bra så ändå för hans skull.

Efter lackbehandlingen på min bil:

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tesla-fans och Apple-fans har en del gemensamt. Nu menar jag inte alla men de riktigt fanatiska. Som att många idoliserar personen "bakom produkterna" minst lika mycket som produkterna i sig, och att man ursäktar eller slätar över dåliga val eller jobbiga workarounds. Men en stor skillnad är ju att Apples produkter är riktigt bra i typ alla aspekter. Jag är inget fan och vill inte ha en Iphone, men det har inte att göra med att produkten är dålig på något område egentligen utan att de har gjort en del val som jag inte håller med om när det gäller inlåsning och så. Tesla gör också en bra produkt ur flera aspekter, men också en riktigt dålig produkt ur några aspekter liksom, om man jämför med konkurrenterna. Alltså känns jämförelsen där som något av ett önsketänkande.

Tittar man på de koreanska biltillverkarna så kan man dra paralleller till de koreanska mobiltillverkarna också. Tidigare har ju Kia och Hyundai satsat på förnuftighet liksom, de har byggt praktiska och prisvärda bilar, de har satsat på att bli typ VW. Men med Ioniq 5 och EV6 så har de ju gett sig in i ett annat segment och då passar det ganska bra in på jämförelsen med Samsung. Bilarna är trevliga och ganska bra med hög teknisk nivå, men tittar man nära så känns de något billiga/plastiga fortfarande, som plastkromet på en Galaxy-telefon. Vi får se om de fortsätter på samma spår och översvämmar marknaden med otaliga snarlika alternativ kanske, eller börjar trycka in olika mjukvaror för samma funktion.

Bra jämförelse med Apple. Lite som jag var inne på tidigare så krävs det inte så många grundläggande funktioner för att en mobiltelefon ska fungera bra. När iPhone först kom så behövde den typ kunna ringa, skicka SMS, ha en kamera som gick att använda och dessa funktioner var inte så svåra att uppnå. Allt annat de klistrade på som dessutom hade ett bra UI gjorde att de helt enkelt utklassade konkurrensen.

En bil kräver dock mer än bara 2-3 basfunktioner för att vara komplett och fungera bra i alla situationer, utan det ska fungera för rätt mycket. Tesla har gjort infotainment-delen helt överlägset bra, och jag önskar jag kunde få det i en annan bil. Men bara för den sakens skull är inte alla designmissar undantagna. Javisst bakre passagerarna kan använda automatik eller en app för att justera sätesvärmen, men jag kan inte fantisera ihop ett enda argument till varför det skulle vara bättre än en vanlig hederlig knapp. Än om det går jobba runt problemet så är det en försämring. Det finns många såna försämringar i en Tesla. Man kan argumentera för att försämringarna inte väger tyngre än förbättringarna de har gjort, men det betyder inte att försämringarna inte finns eller på nåt magiskt vis automatiskt blir förbättringar istället. Jag är ingen Tesla-hatare, inte alls, men jag stör mig på den blinda tron att allt dom gör är perfekt. För mig finns det inget vitalt som en Tesla kan göra bättre än en bil från VAG, förutom laddningsnätverk och ruttplanering, och att lastutrymmet i Model Y är riktigt bra.

Skrivet av glemmy:

Ja håller med, känns som att de har löst mycket under tiden, men kanske mest produktionstekniska bitarna (lack, passning av paneler, limning osv). Fast det är väl också naturligt att kvalitet på småkomponenter förbättrats med tiden.

Andra biltillverkare (och deras underleverantörer) lär ha blivit tagna på sängen.
Tesla tog stora kliv när det gäller infotainment och andra tekniska system.
Jag minns att jag var på en ICT-konferens på Lindholmen runt 2011, med olika leverantörer i bilbranschen. Det var en tid då det började bli ganska tydligt att Android och iOS skulle dominera.

Pratade då med en ganska högt uppsatt på Volvo Cars, de hade vid den tiden ett infotainmentsystem som såg ut ungefär såhär och styrdes med ett rullhjul: https://i.imgur.com/kiPLC6m.png samtidigt kom digitalt instrumentkluster.
Han tyckte det var riktig cutting-edge och det blev nästan lite dålig stämning när jag påtalade att det inte kändes supermodernt om man jämför med nya smartphones.

Ett rullhjul ungefär som BMW har? Alltså man scrollar upp och ner och trycker på saker? Helt fantastiskt bra ju, behöver inte sträcka sig fram och trycka fel och ha ögonen på skärmen konstant för att se vad man touchar på. Däremot enormt begränsat i att alla funktioner i infotainmentsystemet måste vara anpassat för den inmatningsmetoden, dvs det skulle ju inte funka med Android Auto direkt. Skulle nästan vilja ha en touchpad eller en IBM Clitmouse-variant (om man nu får kalla den så) för att kunna styra runt en pekare på skärmen de gånger man ska knappa runt, eller i alla fall möjlighet att scrolla/tabba runt bland alla fält på skärmen som går att trycka på. Vissa gånger funkar det helt enkelt inte med touch.

Lite som när jag är ute på en löprunda med joggingvagnen och har min telefon fastsatt på handtaget. Mobilen i sig har fantastiskt bra UI men när jag hoppar runt och armen skumpar upp och ner och jag ska hålla ögonen framåt så jag inte trampar snett eller skär in i en trottoarkant så blir den helt omöjlig att använda, alltså har den lösningen (touchskärm på ett styre på en joggingvagn) som helhet dålig UX.

Där ska Tesla i alla fall ha creds som har skärmen placerad så den går använda med armen på ett armstöd, blir mycket lättare då om vägen är ojämn.

En annan lösning som inte "känns" så modernt jämfört med iPads och röststyrning och allt vad det nu heter är denna: https://www.kjell.com/globalassets/productimages/751357_62073... men fasen ändå om det inte fungerar mycket bättre än touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Kul att höra efter den långa väntan så grattis ännu en gång.
Bilen är rätt snygg måste jag säga gällande många detaljer och det var nära att även jag tog en. Hade den gått att få fram snabbare än till Aug när jag beställde så hade grabben fått en sådan istället för DS3 E-Tense då MGn är mer "full size" så att säga och till bra pris. Men kanske lite för snabb som första bil då även jag upplevde den rätt pigg upp till 90-100 (som jag bara kunde prova när jag provkörde) så det kanske var bra så ändå för hans skull.

Efter lackbehandlingen på min bil:

https://i.ibb.co/C8XYQwz/Side-2.jpg
https://i.ibb.co/R0CDfqd/back.jpg
https://i.ibb.co/t2n6hvG/front-2.jpg

Tack, känns så skönt att allt ändå är bättre än förväntat hehe. Ja just ja, du hade ju en beställning på Marveln minns jag!

Men shit va snygg din Mustang är! Den där färgen är fantastiskt ju. Ja lackbehandling kan göra underverk tydligen, det ser galet skinande ut på din bil. Grattis till dig också, den bilen är ju såklart bättre på de flesta plan skulle jag tro. Hade jag inte levt så dyrt med alla hobbyn å nu också barn så hade jag inte tvekat på en Mach-E GT!

Ja låt grabben köra en mer normal bil så länge. Jag är nog glad att jag aldrig hade nån snabb bil när jag va ung, det hade jag haft svårt att hantera. Nu över 40-sträcket så gasar man knappt. Testat 0-100 hitintills endast en gång själv samt ett par gånger när jag haft familj/bekanta i bilen för att bara chocka de lite. Men jag erkänner att jag blrjar bli för gammal för sånt. Jag tror tom. att jag hade vart livrädd för att gasa på fullt med din GT 🤣 0-100 på 3.5s istället för 4.9 är ju ändå en rejäl skillnad.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Kul att höra efter den långa väntan så grattis ännu en gång.
Bilen är rätt snygg måste jag säga gällande många detaljer och det var nära att även jag tog en. Hade den gått att få fram snabbare än till Aug när jag beställde så hade grabben fått en sådan istället för DS3 E-Tense då MGn är mer "full size" så att säga och till bra pris. Men kanske lite för snabb som första bil då även jag upplevde den rätt pigg upp till 90-100 (som jag bara kunde prova när jag provkörde) så det kanske var bra så ändå för hans skull.

Efter lackbehandlingen på min bil:

https://i.ibb.co/C8XYQwz/Side-2.jpg
https://i.ibb.co/R0CDfqd/back.jpg
https://i.ibb.co/t2n6hvG/front-2.jpg

Alltså den där "gula" färgnyansen är så sjukt snygg.
Vet att Ford Focus ST har en liknande färg.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

- Bilen ÄR väldigt tyst och bra isolerad, motorerna låter inte mycket, MEN lädret i stolarna får det att knarra då och då, framförallt på ojämt underlag. Det är typ "läder mot läder" knarr. Jag funderar på om man kan motverka det med nån behandling av lädret? Suffletten/övertäckningen i bagaget har också en förmåga att knarra lite. Ska se om det går att lösa på nåt sätt.

Testa med någon form av läderbalsam/läderfett.
Men det ska nämnas att nytt läder kan ha lite ljud för sig innan det mjuknar till naturligt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR