Veckans fråga: Hur vill du ta del av SweClockers material?

Permalänk
Medlem

Jag behöver text så jag kan välja I vilken takt jag tar in informationen. Jag har inte alls tålamodet för video, och ser i princip inte på videor överhuvudtaget.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Sweclockers har en bra balans som det är idag.
För mig är exempelvis Jonas chassi reviews i videoformat toppen med den kompletterande texten. När testpiloter gjort review´s på chassi/datorer med enbart bild och text så är det ofta mer intetsägande för mig. Så det beror givetvis på vad för produkt det rör sig om. Ett CPU test känns rätt onödig i video format.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Swec utan videos är lite som ett wienerbröd utan glasyr, gott men något trist. Men vem vill å andra sidan bara äta glasyr ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar videomaterial, men det är förbannat svårt att få innehåll över 10 minuter att kännas värt att ta del av. Det är få som kan fylla 30 minuters video med att prata om ett chassi, liksom. Det en ensam person kan förmedla framför kameran, det läser jag hellre i textform. Samma sak blir sagt, och vi sparar båda tid.

Någonting som däremot ger något i videoform är ju livesändningar. Det är väl en annan fråga, kanske, men jag glodde på Inets livesändning igår. De satte två käcka grabbar från kundservice i ett par fåtöljer, och så fick de svara på lite allt möjligt som kom via chatt: om elektronikskatter, om balanserade datorbyggen, om OEM-datorer och så vidare. Nu vet jag inte hur många som lurkade i den sändningen för att vara med i deras tävlingar, men möjligheten att vara aktiv som publik och "hänga" med de skribenter man dagligen läser artiklar av, det känns ovärderligt på ett sätt som Fredagssnacken inte gör.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ni skulle bara våga ta bort era fredagspaneler! Då har jag ingenting att kolla på tsm med fredagspizzan. ARGH!

Tänk hur ljuvligt det skulle vara att läsa fredagspanelen med fredagspizzan!

Permalänk
Medlem

läser mest, men vissa saker föredras ju såklart på video, tex en chassi review eller något som bättre kan visas på video.
Sen är flummvideos alltid kul lite då och då 👍

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Jag ser video som en blandning av fakta och underhållning. Vill jag veta vad som sägs om kommande grafikkort letar jag nyheter. Skulle jag vilja relaxa en kväll så föredrar jag video. Men textform tycker jag är mycket viktigare är video.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fatmajk:

fredagspizzan

Användarnamnet checkar ut

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

När det gäller video så är personligheter och kemi väldigt viktigt. Speciellt när man ska synas i bild.
Jag kollade exempelvis alltid på Fredagspanelen när det var Emil och Jonas som stod framför kameran, men i samband med att Emil försvann så har det knappt blivit att jag tittat något. Tycker helt enkelt inte att kemin finns där på samma sätt längre, tyvärr.

Ett förslag skulle vara att göra videoklipp lite mer som Digital Foundry, som oftast kör voiceover där de samtidigt visar vad de pratar om. (exempelvis olika inställningar i spel och liknande). Jag tror att det skulle kunna bli bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

TXT presenteras med fördel i samband med beskrivande BILD så det kanske någon glömde. Dock TXT i första hand.

Less på youtube och allt tryck på FWD knappar för att se nåt intressant eller svårigheter att uttolka vad någon försöker mumla fram (i allmänhet, inte swec särskilt) .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Däremot finns det ju många reportage, så som besök hos återförsäljare, tillverkare, event (computex, CES) som gör sig fenomenalt i videoformat. Även sammanfattningar, sammandrag och guider gör sig riktigt bra i video format. Att ersätta tester och nyhetsrapportering i video är för mig slöseri med tid.

Absolut.
Exempelvis om Sweclockers är på någon mässa och kanske göra en 5-15 minuter video
"Nu är vi i Asus bås, vad har ni för nyheter i år?"
"Kan ni visa er nya serie av ... ?"
eller dylikt lämpar sig bra för video.

@JonasT chassirecensioner i videoformat är kungliga.
Eller varför inte @Laxpudding videor med recensioner eller genomgång av skärmtekniker eller något annat skärm/tv relaterat.

En sak också om man jämför text och video är att i en video blir det lätt ett lite större fokus på den eller de som presenterar innehållet jämfört med text.
Vilket kan fungera väldigt bra om man är en väldigt karismatisk presentatör.
Men kan vara svårare om man är lite "torr", även om man är väldigt kunnig.
Att personen/personerna framför kameran i någon mån får vara lite "skådespelare" också, utöver att bara presentera information.

Sen tycker jag text fungerar bättre publikt, som någon nämnde om man är på jobb/skola/publik transport eller dylikt och har en stund över.

Permalänk
Medlem

Text helt klart.
Sweclockers håller sig på en ganska rimlig nivå som tur är, avskyr trenden med att allt ska vara video.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Jobb jobbar man väl på, skola bör man väl plugga och kommunaltrafiken kan man väl ha hörlurar på sig? För övrigt om man är på jobbet så kan man väl använda lurar också om man har rast?

Förutom raster så kan det uppstå dötid på vissa jobb också.

Säg att vi ska ha ett möte 14:00 men du kommer tidigt så du är på plats redan 13:30 men du kan inte påbörja mötet utan mig så du får snällt vänta.
Jag kommer 13:55 så du har 25 minuters väntetid.
Om du spenderar dessa 25 minuter med att kolla på telefonen eller rullar tummarna eller stirrar in i väggen spelar ingen roll.

Eller du kanske behöver något för att kunna utföra ditt jobb.
Säg att du ska måla ett hus. Du har slut på färg och kan inte måla utan färg.
Jag åker och köper/hämtar färg och du har inte så mycket att göra innan jag kommer tillbaka.

Eller du har en arbetsplats och jag ska lyfta någon grej som väger många ton över din arbetsplats. Om du är där och något skulle brista så blir du platt som en pannkaka.
Därför är din arbetsuppgift "håll dig borta/på säkert avstånd" tills jag är klar.

Finns säkert hur många exempel som helst till.

Antingen har du ett jobb där du reser mellan olika platser och det är svårt att 100% förutspå hur mycket trafik det är och dylikt. Alltså får du sikta på att vara i god tid om du vill minimera risken att vara för sen.
Eller att du är på plats men det är någonting rent praktiskt du behöver vänta på och du kan inte fortsätta ditt arbete innan något annat är klart.

PS
Ditt användarnamn är lite ironiskt om du är någon som inte "kan se utanför boxen"

Permalänk
Medlem

För oss med lässvårigheter så är det väldigt skönt med video mycket skulle funka som pod förövrigt

Permalänk
Medlem

Jag satte video som mindre viktigt men det beror delvis på att SweCs videos ofta är för långa, i synnerhet fredagsvarianten där det ju kan ta uppemot 10 min innan ni kommer till agendan.

Men i textform är ni skarpa, utförliga och tydliga

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Text. Det är mycket snabbare på alla sätt.
Tänk om alla svaren i forumet (på denna frågan ex.) hade varit i videoformat, det hade tagit en mindre evighet att lyssna igenom.

Permalänk
Medlem

Jag är på SweCs hemsidor flera gånger om dagen, under sk "mikropauser".

Använder videona som PODar som jag lyssnar på när jag är ute med hunden.
Går alldeles utmärkt att lyssna på en Fredagspanel eller en recensionsvideo när man är ute och går

Så för min del får ni gärna börja med PODar

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Kwirek:

Tänk hur ljuvligt det skulle vara att läsa fredagspanelen med fredagspizzan!

Oh, hade inte transkribering varit det tråkigaste man kan göra strax efter att se färg torka, så hade det inte varit helt dumt att börja transkribera alla Fredagspanel-videor och släppa dem i ren artikelform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Förutom raster så kan det uppstå dötid på vissa jobb också.

Säg att vi ska ha ett möte 14:00 men du kommer tidigt så du är på plats redan 13:30 men du kan inte påbörja mötet utan mig så du får snällt vänta.
Jag kommer 13:55 så du har 25 minuters väntetid.
Om du spenderar dessa 25 minuter med att kolla på telefonen eller rullar tummarna eller stirrar in i väggen spelar ingen roll.

Eller du kanske behöver något för att kunna utföra ditt jobb.
Säg att du ska måla ett hus. Du har slut på färg och kan inte måla utan färg.
Jag åker och köper/hämtar färg och du har inte så mycket att göra innan jag kommer tillbaka.

Eller du har en arbetsplats och jag ska lyfta någon grej som väger många ton över din arbetsplats. Om du är där och något skulle brista så blir du platt som en pannkaka.
Därför är din arbetsuppgift "håll dig borta/på säkert avstånd" tills jag är klar.

Finns säkert hur många exempel som helst till.

Antingen har du ett jobb där du reser mellan olika platser och det är svårt att 100% förutspå hur mycket trafik det är och dylikt. Alltså får du sikta på att vara i god tid om du vill minimera risken att vara för sen.
Eller att du är på plats men det är någonting rent praktiskt du behöver vänta på och du kan inte fortsätta ditt arbete innan något annat är klart.

PS
Ditt användarnamn är lite ironiskt om du är någon som inte "kan se utanför boxen"

Haha nu tar vi i från tårna. Det kanske var lite fyrkantigt när jag skrev de där. Det jag mest ville åt är att video med ljud eller bara något med ljud (pod) bör man ju kunna konsumeras även om det finns människor runt en, då med kanske hörlurar.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Text, video endast när det är något som inte fungerar att visa i text eller bild.

Samma sak gäller ju även bilder, när det tillför något. Man skulle ju kunna skriva en längre text om resultatet för olika grafikkort i olika spel, men det skulle bara bli illa, där är det utmärkt med en bild, överskådligt, rent, osv, men det behövs ju inte en video för det.

Permalänk
Medlem

Föredrar text (och bilder) så man kan snabbskumma. Videos är trevligt det också, men blir det för många och för mycket så går det åt för mycket tid att glo på det.

Föredrar som det är nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, vi är alla olika med olika preferenser.
Men visst, det är ju svårt att tillgodose allas behov fullt ut.

Personligen så uppskattar jag videoformatet mer än text.
Något i still med nyheter och sammandrag av artiklar och/eller i text, annars i huvudsak video.
Uppskattar också när ni länkar heta/intressanta diskussioner i forumet till "framsidan", mer sådant !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med de flesta ovanför. Föredrar text, så den biten får inte försvinna. Kollar däremot alltid på chassi-videos, och läskclockers, och hemma hos..., och när ni är på CES. Tycker ni har bra mix som det är nu.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Personligen hellre text. Går snabbare och jag kommer ihåg mer. Undantag är recensioner av chassin där video ger mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag ska vara ärligt säga att SweC har halkat efter i videoformat gentemot andra inom hårdvaruvärlden.

Tråkiga thumbnails.
Alla som hoppat till 4K för längesedan men inte SweC.
Och klantar till sig beroende vem som sköter vad - kamerafokus och ibland med mikrofoner, myggor.

Kul att någon annan än jag behövde dra den pucken igen - jag har redan försökt och står fortsatt fast vid min åsikt i tråden!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1596033-ligger-swecloc...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag gillar text för att man kan på ett enkelt sätt hålla sitt eget tempo och dessutom stör man ingen annan om man inte vill ha hörlurar och inte sitter hemma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Text alla gånger. Jag tror att jag aldrig har sett en video på Sweclockers. Text kan läsas nästan var som helst, men jag kommer aldrig att släpa med mig hörlurar på WC:n för att kolla på videor när jag skiter till exempel. Dessutom är det mycket lättare att gå tillbaka i textartiklat och kolla upp info (t.ex. att scrolla fram och tillbaka mellan gpu-testresultat i olika upplösningar). Det är för jävligt att försöka hoppa fram och tillbaka i videor.

Övergår ni till att producera mest videomaterial i stil med GN, Linus etc. så kommer jag att sluta besöka Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Sweclockers är det enda stället som jag regelbundet/dagligen läser "tech"-artiklar. Enda gången jag läser någon annanstans är om jag aktivt kollar upp någonting specifikt. Och sen finns det youtube-kanaler från USA, Canada och storbritannien angående datorer osv som jag kollar på dagligen eller i alla fall regelbundet. Om dom skrev artiklar så skulle jag väldigt osannolikt läsa det. Samma sak om Sweclockers gjorde videor så skulle det vara osannolikt att jag tittade på dom.

Förutom någon enstaka video här och där så är dom enda Sweclockers-videorna som jag verkligen kollat på dom när grabbarna brukade åka till Taiwan eller USA. Sweclockers för mig är THE place att läsa artiklar. Både det enda stället jag faktiskt gör det, och även anledningen till att jag faktiskt är här (förutom forumet då). Tror att både jag och även många andra skulle försvinna om fokus skiftade från skriftliga artiklar till videor

Permalänk
Medlem

Text är bäst...
Tester mm kan kompletteras med en video...
Jag vill inte att det ska bli en TV-show av alltihopa...
Jag vet att många vill ha en flashig video...men det går bort för mig...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag ska vara ärligt säga att SweC har halkat efter i videoformat gentemot andra inom hårdvaruvärlden.

Tråkiga thumbnails.
Alla som hoppat till 4K för längesedan men inte SweC.
Och klantar till sig beroende vem som sköter vad - kamerafokus och ibland med mikrofoner, myggor.

Enda jag kan tänka mig skulle behöva 4k skulle vara jämförelser av video/spel men det är ju hyfsat sällan.
Jag "kollar" i princip bara fredagspanelerna och då är (sorry swec) den fliken ofta inte synlig så 240p är ok för min del.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.