Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men jag antar att det tar längre tid att laga de hålen än att byta slang?

Ah juste! Det är ju iofs smart. Små hålen "patchar" man igen och stora hålen så kör man med slangen?

Jag har aldrig behövt prova ännu, men vad jag förstått så borde det gå snabbare då man inte ens behöver ta av däcket om man ser hålet utifrån, utan man drar en såndär stoppbit/trasa genom en nål, rammar in genom hålet och knycker ut nålen så ska det i princip vara tätt. Säkert får man pumpa en del före tätningsvätskan fått täppt igen till 100%.

Sånhär lappsats har jag skaffat, som sagt ännu oprövad men kollat på några videoklipp som demonstrerar hur det går till. Antagligen lättare på feta däck.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vikbara är just bara vikbara, det går i vart fall inte att ha all typer av kanttrådar på dem för en del kan bli permanent deformerade av vikningen.

Hookless är rätt nytt men det gör att man kan tillverka lättare och starkare kolfiberfälgar än de tidigare typerna men det ställer större krav på att däcken dimensioner, toleranserna minskar där men eftersom man ökar styrkan i fälgen samtidigt som det blir lättare är det väl ganska rimligt att tro att det kommer att bli vanligare på racers för lättare och starkare hjul är ju nått alla jagar efter och nu när skivbromsar börjar komma på landsvägare också så kommer man ju inte att riskera att bromsa sönder sina dyra kolfiberfälgar heller på samma sätt som innan med fälgbromsar.

Hookless på aluminiumfälgar innebär däremot inga större fördelar om det ens är en fördel alls.

Då är jag med!
Tack för förtydligandet verklikgen!

Skrivet av FlyingFinn:

Jag har aldrig behövt prova ännu, men vad jag förstått så borde det gå snabbare då man inte ens behöver ta av däcket om man ser hålet utifrån, utan man drar en såndär stoppbit/trasa genom en nål, rammar in genom hålet och knycker ut nålen så ska det i princip vara tätt. Säkert får man pumpa en del före tätningsvätskan fått täppt igen till 100%.

Sånhär lappsats har jag skaffat, som sagt ännu oprövad men kollat på några videoklipp som demonstrerar hur det går till. Antagligen lättare på feta däck.

Ah! Jag såg lite snabbt och det verkade inte alls vara så svårt utifrån de klippen som jag såg. Tror nog att man också lagar bildäck på samma vis. Får se ifall jag hoppar till tubeless. Nackdelen är att jag bara har ett par fälgar haha

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Fick min nya MTB 2022-05-05 och har därefter cyklat med den vid tre tillfällen.
I och med att det är en mountainbike från Orbea så har den fått testa på lite skog.

Skogsleden som den har cyklats på har varit med ganska jämt underlag, och inte mycket hinder för cykeln.
Dock har jag nu, efter tre omgångar, märkt av att fälgarna verkar ha blivit skeva redan (?).

Har en del mekanisk erfarenhet med cyklar (cyklat hela mitt liv) och försöker utesluta vad problemen kan vara. Jag har kollat att ekrar sitter med spänning, vilket de gör (vanligt för nya däck att ekrar tappar spänning). Jag har kollat att drivlinan sitter säker och inte är lös, detta är inte heller ett problem. Jag har dessutom kollat bromsskivor, som båda ligger raka. Hubbarna (hjul) verkar inte vara problematiska heller, sitter inte lösa eller dylikt.

Trots detta så ”wobblar” både fram och bakdäck. Detta är inte konstant, utan verkar bara vara vid en "del" av däcken.

En cykel skall inte ha den här problematiken efter 3 rundor, och 2 veckors ägande.

Tror ni att garantin kommer gälla för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

I och med att det är en mountainbike från Orbea så har den fått testa på lite skog.

Skogsleden som den har cyklats på har varit med ganska jämt underlag, och inte mycket hinder för cykeln.
Dock har jag nu, efter tre omgångar, märkt av att fälgarna verkar ha blivit skeva redan (?).

Har en del mekanisk erfarenhet med cyklar (cyklat hela mitt liv) och försöker utesluta vad problemen kan vara. Jag har kollat att ekrar sitter med spänning, vilket de gör (vanligt för nya däck att ekrar tappar spänning). Jag har kollat att drivlinan sitter säker och inte är lös, detta är inte heller ett problem. Jag har dessutom kollat bromsskivor, som båda ligger raka. Hubbarna (hjul) verkar inte vara problematiska heller, sitter inte lösa eller dylikt.

Trots detta så ”wobblar” både fram och bakdäck. Detta är inte konstant, utan verkar bara vara vid en "del" av däcken.

En cykel skall inte ha den här problematiken efter 3 rundor, och 2 veckors ägande.

Frågan är om det är fälg eller däck som slår (eftersom du skriver om däck och ekrar och refererar "hubbarna" till hjulen så vet jag inte vad det är du menar riktigt).
Kontrollera om fälgen är rak och rund, se till att hjulet snurrar fritt och håll exempelvis en penna mot ramen och en liten bit från fälgkanten, då kan man se om fälgen slår åt något håll. Inte alls ovanligt att maskinbyggda hjul slår sig då de inte masserats ordenligt vid bygget.
Det kan också vara däcken som slår om de har tillverkningsfel eller om cykeln stått länge med lite luft... Bägge sakerna är reklamationsgrundande, men det är ju bra om du konstaterar var felet ligger först innan du går vidare med det mot leverantören.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Frågan är om det är fälg eller däck som slår (eftersom du skriver om däck och ekrar och refererar "hubbarna" till hjulen så vet jag inte vad det är du menar riktigt).
Kontrollera om fälgen är rak och rund, se till att hjulet snurrar fritt och håll exempelvis en penna mot ramen och en liten bit från fälgkanten, då kan man se om fälgen slår åt något håll. Inte alls ovanligt att maskinbyggda hjul slår sig då de inte masserats ordenligt vid bygget.
Det kan också vara däcken som slår om de har tillverkningsfel eller om cykeln stått länge med lite luft... Bägge sakerna är reklamationsgrundande, men det är ju bra om du konstaterar var felet ligger först innan du går vidare med det mot leverantören.

Tack för ditt svar @whisky.

Jag ska kontrollera fälgen ikväll efter jobb - men som jag sett hittills ser den rak och rund ut! Jag kollade även så att däcket låg jämt mot fälg hela vägen runt, inte glappar någonstans osv och vad jag kunde se var det helt OK.

Hubbar = baknav/framnav (nav generellt).
Ekrarna nämnde jag eftersom det är så enkelt för ekrar att komma "loss" eller tappa spänning vid nya däck.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ecthelion:

det är så enkelt för ekrar att komma "loss" eller tappa spänning vid nya däck.

Varför skulle det vara enklare/mer sannolikt att det händer nått just med nya däck ? Det är inget jag varit med om eller hört talas om men visst kan det hända att ekrar går av eller lossar.
Det är nog större chans att det händer nått precis innan däckbytet för ofta byter man ju däck pga nått problem som föranlett däckbytet.

Men på nya hjul är det mer troligt dåligt hjulbygge om det är fälgen som blivit skev, tex att man glömt att ta bort/utjämna spänningarna i ekrarna innan de sista kontrollerna av riktningen av hjulet, om man inte låter ekrarna sätta sig brukar det ju låta som man spelar harpa de första varven man cyklar med ett nybyggt hjul och så är det dags att rikta.
Så här gör man på en hjulfabrik för att få ekrarna att hoppa rätt så att man kan fortsätta med finriktningen när man börja bli klar >

När man bygger själv och inte har en press så kan man ställa sig på fälgen och trampa till jämnt runt kanten för att belasta så ekrarna hoppar på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför skulle det vara enklare/mer sannolikt att det händer nått just med nya däck ? Det är inget jag varit med om eller hört talas om men visst kan det hända att ekrar går av eller lossar.
Det är nog större chans att det händer nått precis innan däckbytet för ofta byter man ju däck pga nått problem som föranlett däckbytet.

Men på nya hjul är det mer troligt dåligt hjulbygge om det är fälgen som blivit skev, tex att man glömt att ta bort/utjämna spänningarna i ekrarna innan de sista kontrollerna av riktningen av hjulet, om man inte låter ekrarna sätta sig brukar det ju låta som man spelar harpa de första varven man cyklar med ett nybyggt hjul och så är det dags att rikta.
Så här gör man på en hjulfabrik för att få ekrarna att hoppa rätt så att man kan fortsätta med finriktningen när man börja bli klar >
https://youtu.be/Jw25tqAcn_4?t=613

När man bygger själv och inte har en press så kan man ställa sig på fälgen och trampa till jämnt runt kanten för att belasta så ekrarna hoppar på plats.

Vet inte vad detta tillför direkt, mer än att det sannolikt (enligt dig) är dåligt hjulbygge.

Får reklamera till leverantör och se vad de säger.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ecthelion:

Vet inte vad detta tillför direkt, mer än att det sannolikt (enligt dig) är dåligt hjulbygge.

Får reklamera till leverantör och se vad de säger.

Förutsatt att fälgen är dålig för det kan ju vara däcket också så du får ju kolla vad som hänt för det är ju betydligt enklare att fixa om det är däcket som sitter fel, bara släpp ut luften och rätta till det i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förutsatt att fälgen är dålig för det kan ju vara däcket också så du får ju kolla vad som hänt för det är ju betydligt enklare att fixa om det är däcket som sitter fel, bara släpp ut luften och rätta till det i så fall.

I mitt tidigare inlägg skrev jag att jag har kollat så att däcket sitter rätt, inte är ojämnt m.m., så detta är redan kontrollerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Kollade du ekrar genom att känna lite med handen eller mätte du spänningen med verktyg?

Skulle tippa på att det är ekrarna som satt sig och man behöver spänna om lite.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kollade du ekrar genom att känna lite med handen eller mätte du spänningen med verktyg?

Skulle tippa på att det är ekrarna som satt sig och man behöver spänna om lite.

@BergEr Har spänt åt ekrarna så gott det går utan att de är spända för hårt. Kände på två ekrar åt gången med händerna för att testa spänningen. Nu är det inte mycket böjning i dem alls, utan de sitter åt ganska ordentligt - men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

@BergEr Har spänt åt ekrarna så gott det går utan att de är spända för hårt. Kände på två ekrar åt gången med händerna för att testa spänningen. Nu är det inte mycket böjning i dem alls, utan de sitter åt ganska ordentligt - men problemet kvarstår.

Har du spänt ekrarna på känsla? Har du erfarenhet av hjulbygge? Jag blev inte klok på hur du har kontrollerat att det inte är fälgen som slår utan att det är däcket, men att du ändå tänker att det är ett dåligt hjulbygge? Själv har jag aldrig lyckats paja en fälg vid ett däcksbyte, det är tämligen små krafter involverade i den manövern, speciellt om man jämför med vad exempelvis kurvtagning i fart innebär eller en lite kraftigare inbromsning.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Har du spänt ekrarna på känsla? Har du erfarenhet av hjulbygge? Jag blev inte klok på hur du har kontrollerat att det inte är fälgen som slår utan att det är däcket, men att du ändå tänker att det är ett dåligt hjulbygge? Själv har jag aldrig lyckats paja en fälg vid ett däcksbyte, det är tämligen små krafter involverade i den manövern, speciellt om man jämför med vad exempelvis kurvtagning i fart innebär eller en lite kraftigare inbromsning.

Ekrarna har inte spänts på känsla, där finns tillräckligt med erfarenhet.

Det har nu fastställts via serviceverkstad att wobbling är ett ursprungsfel (dåligt hjulbygge från fabrik).

Cykel är inlämnad och förhoppningsvis åter hos mig nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Lagom fuktigt grus, bra grepp och ok rullmotstånd.

Knatade ut till ett fågeltorn och såg/hörde svan och trana säga godnatt.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ny (relativt dyr) upphängning för balkongen - väldigt praktisk.

Permalänk
Medlem

Skaffade mig min första mtb nu förra helgen, ett par kollegor cyklar på mtb spåren runt där vi bor och vart sjukt sugen på att börja.

Blev ett köp av en Cube Analog, bara hunnit bli i två rundor än så länge, men fan vad kul det är, och Shit vilken kondition jag inte har! Haha

Efter turen igår så insåg jag att en dropper post behöver införskaffas snarast. 😂
Ena gången kom jag inte över sadeln och andra gången rätt i paketet efter ett misslyckat försök att ta mig vidare i ett parti.

Riktigt skoj och utmanande!

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Skaffade mig min första mtb nu förra helgen, ett par kollegor cyklar på mtb spåren runt där vi bor och vart sjukt sugen på att börja.

Blev ett köp av en Cube Analog, bara hunnit bli i två rundor än så länge, men fan vad kul det är, och Shit vilken kondition jag inte har! Haha

Efter turen igår så insåg jag att en dropper post behöver införskaffas snarast. 😂
Ena gången kom jag inte över sadeln och andra gången rätt i paketet efter ett misslyckat försök att ta mig vidare i ett parti.

<Uppladdad bildlänk>

Härligt!

Rekommenderar stänkskärm fram så du slipper lite skräp i ansiktet sen

Och glöm inte att det är full möjligt och normalt att byta pedaler. Ofta då till större med bättre fäste

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Härligt!

Rekommenderar stänkskärm fram så du slipper lite skräp i ansiktet sen

Och glöm inte att det är full möjligt och normalt att byta pedaler. Ofta då till större med bättre fäste

Ja en liten skärm blir det också, tips av kollegorna. haha
pedalerna som var med är väl helt okej, men noterade att plastpeggarna försvinner snabbt om man råkar träffa stenar... ;P
Så blir uppgradering där så småningom med.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pulver:

https://i.imgur.com/a7RYRoR.jpg

Ny (relativt dyr) upphängning för balkongen - väldigt praktisk.

Snygg upphängning. Jag kör med en liknande modell hemma, modell billig. Har slagit mig att man skulle kunna sätta den på en svängbar kloss + fjädrar på vardera sida för att få lite justering...

Skrivet av ¤Reason¤:

<Uppladdad bildlänk>

Välkommen in i umgänget, blir snabbt bra kondis om man kör någon gång i veckan ska du se!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Blev en liten tur nu på kvällen.
Hade haft regn och åska tidigare, insåg sen hur blött det var i skogen och hagen jag trampade genom.. Haha
Men najs som fan att bara cykla lite och kolla ställen man inte varit på förr här i hålan man bor. 👍

Nu är hojen tvättad och i garaget, gubben fått sin öl och go musik. 👌

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Hur gör ni mtb-cyklister, spd- eller plattform-med-pigg-pedaler? Själv kör jag med en lite större spd-pedal (shimano m530) där jag kan cykla kortare sträckor i vanliga skor (t.ex. med barn till skola).

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Hur gör ni mtb-cyklister, spd- eller plattform-med-pigg-pedaler? Själv kör jag med en lite större spd-pedal (shimano m530) där jag kan cykla kortare sträckor i vanliga skor (t.ex. med barn till skola).

Jag är ingen inbiten MTB-åkare, senaste halvårets bilder till trots utan åker mestadels grusväg och traktorstigar. Har gått över till feta plattformspedaler nästan helt sen jag blev med fatbike, både på den och på min pendlar/shopping/skogshoj sen jag hittade ett par förmånliga plattformspedaler som håller då dom medföljande gav upp rätt snabbt. Brukade åka med SPD överallt men blev väl mycket öplanerade avstigningar med fatbike och sen blev jag så bortskämd med torra varma fötter av membrankängor och merinosockor och förmågan att gå i terräng utan att klossarna halkar på sten.

Spinnet sitter ju ändå i teknik mer än pedallåsning så med rediga piggar klarar man sej bra. Nu skulle man ännu behöva hitta en aningen styvare känga utan att behöva pruta på komforten.

stavning...
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Har inte testat clipless men är grymt jävla nöjd med mina Crankbrothers Stamp 7 Large .

Kombinerat med ett par fiveten skor så är det som att jag sitter fast i cykeln ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag är ingen inbiten MTB-åkare, senaste halvårets bilder till trots utan åker mestadels grusväg och traktorstigar. Har gått över till feta plattformspedaler nästan helt sen jag blev med fatbike, både på den och på min pendlar/shopping/skogshoj sen jag hittade ett par förmånliga plattformspedaler som håller då dom medföljande gav upp rätt snabbt. Brukade åka med SPD överallt men blev väl mycket öplanerade avstigningar med fatbike och sen blev jag så bortskämd med torra varma fötter av membrankängor och merinosockor och förmågan att gå i terräng utan att klossarna halkar på sten.

Spinnet sitter ju ändå i teknik mer än pedallåsning så med rediga piggar klarar man sej bra. Nu skulle man ännu behöva hitta en aningen styvare känga utan att behöva pruta på komforten.

Skrivet av BergEr:

Har inte testat clipless men är grymt jävla nöjd med mina Crankbrothers Stamp 7 Large .

Kombinerat med ett par fiveten skor så är det som att jag sitter fast i cykeln ändå.

Jag kan också rekommendera Crankbrothers Stamp 7. (finns i storlekarna S och L beroende på dina fötter) Körde förut med ett par DMR Vault, som var rätt okej, men de drog in mycket skit och vatten i glidlagret så det blev onödigt underhåll hela tiden.

Men det initiala kvalitétsintrycket för Crankbrothers är solida 11/10, fast jag ännu saknar de många milen på dessa. De är gediget byggda.

Att använda ett par Five Ten, annan hård MTB-sula, är också att rekommendera. Det är för att stampa ned kraften i pedalerna, samtidigt håller de plats fötterna på pedalerna och vader m.m. undan från de vassa piggarna. Ett par mjuka vardagliga sulor äter upp enorma mängder energi för att de fjädrar.

Både Bike24.com och Bike-discount.de har Stamp 7:or i lager. (handlat från båda två utan problem)

Permalänk
Medlem

Mina kängor är hyfsat styva redan, men inte som cykelskor(har några par) men utpresterar alla cykelskor jag testat i stöd, hållbarhet och vattentäthet/värme. Shimano hade nånting iknande förr men verkar ha lagt ner den modellen[edit fel; finns än, SH-XM900]. Lake har nån vintermodell men vettetusan, deras sommarskor ät åtminstone helt fel form för mina fötter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I tranor ser man tydligt att fåglar dras på dinosaurier. Trumpetandet är rätt mäktigt med, om man lyckas smyga sej nära är det fruktansvärt högt.

Jag tror inte jag skulle klara dethär med mindre däck än domhär 4.7", kanske ifall jag lyckades gå ner i vikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det något tips på en nybörjarcykel i prisklass upp till 7-8000?
Jag räknar med att cykla mesta dels stigar och skogsvägar.
C:a 180 lång och kring 90 kg.
Vill gärna hålla mig till "kända" märken.
Kommer definitivt inte användas 7 dagar / vecka, men ett par tillfällen / vecka blir det nog.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Nått sånt här kanske?

https://www.bikester.se/cube-aim-race-M894789.html
https://www.bikester.se/orbea-mx-40-M890004.html

Men spontant tror jag det är svårt att hitta en bra skogscykel i den prisklassen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nått sånt här kanske?

https://www.bikester.se/cube-aim-race-M894789.html
https://www.bikester.se/orbea-mx-40-M890004.html

Men spontant tror jag det är svårt att hitta en bra skogscykel i den prisklassen.

Nog kan jag lägga på lite i budgeten om det går att motivera och få en bättre cykel?
Men över 10 känner jag inte riktigt för att lägga.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Finns det något tips på en nybörjarcykel i prisklass upp till 7-8000?
Jag räknar med att cykla mesta dels stigar och skogsvägar.
C:a 180 lång och kring 90 kg.
Vill gärna hålla mig till "kända" märken.
Kommer definitivt inte användas 7 dagar / vecka, men ett par tillfällen / vecka blir det nog.

Här har du tre tips alla kommer i två färger:
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-7.0-3
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-7.0-4
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-6.0-2
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-6.0-1
https://www.bike-discount.de/en/cube-analog-flashlime-n-black
https://www.bike-discount.de/en/cube-analog-flashgrey-n-red

Du borde ligga runt 20" ramstorlek, men kolla tillverkarnas hemsidor för mer exakt passform.
Radon zr 7.0 varianten har luftfjädring på gaffeln medans övriga är metallfjäder, skillnaden är att man kan ställa in gaffeln efter sin vikt bättre med den, kräver dock en gaffelpump men säger inget om man får en med eller om man måste köpa en utöver.

Frakten ligger på 59€ för en cykel från denna hemsidan och glöm inte pedaler.