Nya erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Då är jag med!
Jag har gett upp på det där med stänkskärmar förutom under slaskmånaderna. 😬

Tycker att Bontragers är mycket fulare än SKS men jag hade nog helst haft modeller som gick att ta av/på lättare med clip-on än som det är idag. Att jag skruvar av och på skärmarna med jämna mellanrum.

Jag har inte kört med skärmar heller på ett tag, men mycket av det beror på att jag jobbar hemifrån mycket mer och det har inte blivit så mycket slaskväderscykling de senaste två åren. Just nu klämmer jag på en SKS s-blade på sadelstolpen om det regnar och jag inte har väska på cykeln. Den är inte snygg nånstans för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Grabben ramlade med sin MTB och böjde bakre ’växelhängaren’ så nu är frågan ska man köpa ett verktyg för att böja till den, ska man försöka böja till den på känsla eller alternativ tre, knöla in den i bilen och köra den fem mil till närmaste cykelhandlare? Jag tänker att det kommer antagligen att hända igen så ett specialverktyg kanske kommer att löna sig?

Helst köper man en ny. Är bra att ha en extra liggandes. Du ska absolut inte bocka tillbaka den när den sitter på ramen. Du tar loss den och slår den rak mot ett anhåll/bockar tillbaka.
När du bockar stål så får du ett lokalt hårdare grundmaterial, därför ska du byta den så snart som möjligt och heller inte bocka sittandes på ramen. Denna delen är medvetet mjukare än örat på ramen för att den ska krökas där.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dunde:

Helst köper man en ny. Är bra att ha en extra liggandes. Du ska absolut inte bocka tillbaka den när den sitter på ramen. Du tar loss den och slår den rak mot ett anhåll/bockar tillbaka.
När du bockar stål så får du ett lokalt hårdare grundmaterial, därför ska du byta den så snart som möjligt och heller inte bocka sittandes på ramen. Denna delen är medvetet mjukare än örat på ramen för att den ska krökas där.

Du riktar ändå örat med örat monterat, annars riktas örat mot absolut ingenting. Däremot sunt att banka den någorlunda platt om den är mycket böjd när den är av cykeln.

Permalänk
Medlem

Lämnade in en ca 10 år gammal Mustang som jag fick av släkting. Men det var ett stort misstag.
Den fungerade okej innan service, rullade okej osv. Fixade nya däck, släng, service osv till den för kolla över allt. Men ja den var ju inte som ny direkt.
Fick tillbaka den och pedalerna roterade när man ledde cykeln/vid rullande.
Åkte tillbaka och de försöka fixa det men gick inte o få de helt bra, tydligen så blev det värre när man började spänna navet.

De sa de kan hända när man börjar spänna, händer ca 1/200 cyklar. Jag bara happ min tur de.

1800kr la man på allt, kändes snopet.

Sa jag hellre hade lagt det på en ny cykel då, de sa de kunde dra av de 1800kr jag lagt på ny cykel om jag önskade det istället. Eller försöka rengöra navet så gott de går gratis, men kändes som fuck it.

Så ja, det blir en ny cykel. För första gången i mitt 34 åriga liv jag köpt en ny cykel.
Var ju inte planen men ja

Så fick bli en 7-växlad Skeppshult Smile i, grönis för enda de hade.
Funderade på "herrmodell" men opraktiskt då jag handlar med cykel.

Inget vrålåk på något sätt, men ska väl ändå bli kul att ha en ny cykel för första gången.

Fick rätt bra pris jämfört med andra som har den iaf.
6500:- (-1800 på det från min service). Och får behålla allt de som de gjorde. Inte för cykeln är något att ha. Men däcken kostade 349:- styck så de kanske man kan ha på denna sen om de blir slitna, tror de är samma typ av däck.

Får fixa en AVS pakethållare där bak också som rymmer handlekassen och en abus kedja till ram-låset.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nivity:

Lämnade in en ca 10 år gammal Mustang som jag fick av släkting. Men det var ett stort misstag.
Den fungerade okej innan service, rullade okej osv. Fixade nya däck, släng, service osv till den för kolla över allt. Men ja den var ju inte som ny direkt.
Fick tillbaka den och pedalerna roterade när man ledde cykeln/vid rullande.
Åkte tillbaka och de försöka fixa det men gick inte o få de helt bra, tydligen så blev det värre när man började spänna navet.

De sa de kan hända när man börjar spänna, händer ca 1/200 cyklar. Jag bara happ min tur de.

1800kr la man på allt, kändes snopet.

Sa jag hellre hade lagt det på en ny cykel då, de sa de kunde dra av de 1800kr jag lagt på ny cykel om jag önskade det istället. Eller försöka rengöra navet så gott de går gratis, men kändes som fuck it.

Så ja, det blir en ny cykel. För första gången i mitt 34 åriga liv jag köpt en ny cykel.
Var ju inte planen men ja

Så fick bli en 7-växlad Skeppshult Smile i, grönis för enda de hade.
Funderade på "herrmodell" men opraktiskt då jag handlar med cykel.

Inget vrålåk på något sätt, men ska väl ändå bli kul att ha en ny cykel för första gången.
https://i.imgur.com/w26uhAy.png

Får fixa en AVS pakethållare där bak också som rymmer handlekassen och en abus kedja till ram-låset.

Det är en fin cykel det där, tjejen har en likadan.
provcyklade för att handla någon gång innan sommaren och helvete vad tung den är! 😅

Svor att jag aldrig skulle skaffa en damcykel till henne eller mig efter det. Ska bli modernare hybridcyklar. Däremot bor vi på en kulle och cykeln var för liten för mig, så båda dessa punkter bidrog såklart till att det blev alldeles jobbigt att ta sig hem med en massa packning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är en fin cykel det där, tjejen har en likadan.
provcyklade för att handla någon gång innan sommaren och helvete vad tung den är! 😅

Svor att jag aldrig skulle skaffa en damcykel till henne eller mig efter det. Ska bli modernare hybridcyklar. Däremot bor vi på en kulle och cykeln var för liten för mig, så båda dessa punkter bidrog såklart till att det blev alldeles jobbigt att ta sig hem med en massa packning.

Jo de väger en del Men kanske bra för mig som är lite tyngre. Jag är också lite kortare på 174cm så de sa storleken är ingen fara.
(De får in den på torsdag så inte provat ännu, men kunde leta fram någon annan om den ej kändes bra).

Hel vetenskap detta med cykel känns de som

När jag var yngre hade jag en scott cykel som var så sjukt lätt Men nu för tiden kör jag bara på asfalt i stan för handla och ta mig runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du riktar ändå örat med örat monterat, annars riktas örat mot absolut ingenting. Däremot sunt att banka den någorlunda platt om den är mycket böjd när den är av cykeln.

Nej det gör man inte. Deformationshårdnandet gör att du kan stuka ramen. Man byter till ett nytt som jag skrev tidigare. Eller riktar det löst. Men det är förbrukat när man har deformerat det en gång.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dunde:

Nej det gör man inte. Deformationshårdnandet gör att du kan stuka ramen. Man byter till ett nytt som jag skrev tidigare. Eller riktar det löst. Men det är förbrukat när man har deformerat det en gång.

Jag förstår inte hur du ska kunna få en riktad hängare utan att faktisk rikta mot någon referens. Att bara banka den rak ger ju ingenting. Håller såklart med om att arbetshärdandet kan vara kasst och man alltid bör byta om möjligt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nivity:

Jo de väger en del Men kanske bra för mig som är lite tyngre. Jag är också lite kortare på 174cm så de sa storleken är ingen fara.
(De får in den på torsdag så inte provat ännu, men kunde leta fram någon annan om den ej kändes bra).

Hel vetenskap detta med cykel känns de som

När jag var yngre hade jag en scott cykel som var så sjukt lätt Men nu för tiden kör jag bara på asfalt i stan för handla och ta mig runt

Allt handlar nog om förväntningar om hastighet och insats. Är van vid min snabbare och lättare racer, och förväntade mig att uppnå iaf 25km/h med ungefär samma insats, men var långt ifrån det trots rejäl insats från benen! 😅

Det är dock få saker som är så komfortabla som en schysst damcykel, eller "dutch bike" som det heter i resten av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Allt handlar nog om förväntningar om hastighet och insats. Är van vid min snabbare och lättare racer, och förväntade mig att uppnå iaf 25km/h med ungefär samma insats, men var långt ifrån det trots rejäl insats från benen! 😅

Det är dock få saker som är så komfortabla som en schysst damcykel, eller "dutch bike" som det heter i resten av världen.

Går att pumpa däcken hårt på en damcykel med, visst kanske vikten märks i en uppförsbacke (framförallt om man har ineffektiva/inga växlar), men på platt mark går de fint för det mesta

En cykel för mig är främst att slippa bära (cykelkorgar) och snabbare än att gå, är man utr efter hastighet kan man elektrifiera

Räser har såklart sin charm, men oftast inte nödvändigt. Man är ju trots allt ute och tränar, så watt och tid är långt viktigare än hastighet

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Går att pumpa däcken hårt på en damcykel med, visst kanske vikten märks i en uppförsbacke (framförallt om man har ineffektiva/inga växlar), men på platt mark går de fint för det mesta

En cykel för mig är främst att slippa bära (cykelkorgar) och snabbare än att gå, är man utr efter hastighet kan man elektrifiera

Räser har såklart sin charm, men oftast inte nödvändigt. Man är ju trots allt ute och tränar, så watt och tid är långt viktigare än hastighet

Pff, hög genomsnittshastighet är det enda som räknas! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är dock få saker som är så komfortabla som en schysst damcykel, eller "dutch bike" som det heter i resten av världen.

Stadscykel/Citybike är också vanligt namn, damcykel är en term som håller på att försvinna och är nog lika bra.

Imo är flesta cyklar skönare än en sån. Tycker stadscyklar är dåliga för att cykla i just en stad, har ju som vana att kunna stå gränsle över cykeln och den står stadigt. En stadscykel får man typ försöka nypa med knäna och hoppas men kan vara jobbigt på lutande ställen eller om man har lastat den.

Men ska man A-B (kort sträcka) utan stop på plan mark så är det ett bra fordon.

Permalänk
Medlem

Bytte nyss bromsbelägg på mina skivbromsar, kom att fundera på om man bör byta skivorna i sig också någon gång? någon som har koll på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Bytte nyss bromsbelägg på mina skivbromsar, kom att fundera på om man bör byta skivorna i sig också någon gång? någon som har koll på detta?

Mest om de blir märkbart tunna och/eller skadade på annat sätt. Tror de vanligen lever en cykels livslängd. Men precis som på en bil kan man byta dem, dock inte helt säker hur vanligt det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mest om de blir märkbart tunna och/eller skadade på annat sätt. Tror de vanligen lever en cykels livslängd. Men precis som på en bil kan man byta dem, dock inte helt säker hur vanligt det är

Ok bra att veta,

Skulle också byta stänkskärm bak och behövde skruva loss skruven som höll min pakethållare + stänkskärm, dock så passade ingen av mina insexnycklar. Den ena var allt för liten och den andra gick inte in i hålet, den är typ lite lite för stor. Vad har hänt? Är de någon speciell storlek? har aldrig rört dessa skruvar innan så kan inte ha skadat dem. Har de krympt på grund av den extrema kylan? Och hur ska jag lösa det? Kan en cykelshop ha flera olika typer av insexnycklar? Eller måste jag fundera på att borra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ok bra att veta,

Skulle också byta stänkskärm bak och behövde skruva loss skruven som höll min pakethållare + stänkskärm, dock så passade ingen av mina insexnycklar. Den ena var allt för liten och den andra gick inte in i hålet, den är typ lite lite för stor. Vad har hänt? Är de någon speciell storlek? har aldrig rört dessa skruvar innan så kan inte ha skadat dem. Har de krympt på grund av den extrema kylan? Och hur ska jag lösa det? Kan en cykelshop ha flera olika typer av insexnycklar? Eller måste jag fundera på att borra?

Kan möjligtvis vara specialvertyg, men kolla så det inte är en torxbult som bara grott igen så den liknar insex Kan vara jobb för reparatör om man känner sej osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Ok bra att veta,

Skulle också byta stänkskärm bak och behövde skruva loss skruven som höll min pakethållare + stänkskärm, dock så passade ingen av mina insexnycklar. Den ena var allt för liten och den andra gick inte in i hålet, den är typ lite lite för stor. Vad har hänt? Är de någon speciell storlek? har aldrig rört dessa skruvar innan så kan inte ha skadat dem. Har de krympt på grund av den extrema kylan? Och hur ska jag lösa det? Kan en cykelshop ha flera olika typer av insexnycklar? Eller måste jag fundera på att borra?

Inte helt otänkbart att det kan vara insex-skruvar med tum-mått, men då bör andra saker på cykeln använda tum-bultar med

Minns annars att min ford focus hade 7mm insex för att lossa broms-oken. Så det kan ju vara någon udda storlek som 5.5mm eller något?

Mest troligt är att skruvarna är skitiga (grus t.ex.) eller att det är torx och inte alls insex

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karazhan:

Bytte nyss bromsbelägg på mina skivbromsar, kom att fundera på om man bör byta skivorna i sig också någon gång? någon som har koll på detta?

Har du Shimanoskivor så är det präglat på skivorna vilken minimumtjocklek de får ha, vanligast är 1,5 mm (de brukar vara 1,8 mm när de är nya) så det är bara att mäta.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera på växlat 16”-hjul:

Ekrade upp det själv från ett 16” med trasigt nav. 36 hål i navet, men 24 i fälgen, gick bra att missa var tredje hål

Permalänk
Medlem

Kanske fel tråd...? Men det är det närmsta jag kommer på.... är det någon mer än jag som kollar Hambini på youtube?
Han är en ingenjör som roastar cykeltillverkare med relativt bra data bakom sina bedömningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superpwnguin:

Kanske fel tråd...? Men det är det närmsta jag kommer på.... är det någon mer än jag som kollar Hambini på youtube?
Han är en ingenjör som roastar cykeltillverkare med relativt bra data bakom sina bedömningar.

Ja det händer, tycker det är bra att han visar hur en del enormt överprisade delar ser ut för det finn mycket som är extremt oprisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det händer, tycker det är bra att han visar hur en del enormt överprisade delar ser ut för det finn mycket som är extremt oprisvärt.

Ja, det är det jag menar.
Betalar man 160.000 (som för senaste Cervelo S5) förväntar man sig ju top notch.
Roligt också att jag är i oförstörande provning-branschen så jag förstår ganska väl hur han undersöker ramarna osv.

Som jag tolkar honom är det säkert ingen fara för ramens styrka osv, men det är ju ändå intressant hur en Trifox-ram för 5000 kan vara mer välgjord än en Cervelo/Bianchi/Trek bla bla för det tio- eller femtondubbla priset.
(Då pratar jag inte om aeroperformance eller geometri, utan enbart kolfiberarbetet.)

Permalänk
Medlem

Jag brukar sällan träffa på folk ute i skogen när jag cyklar då jag brukar ge mig ut kvällstid efter jobbet, men under semestern har jag börjat ge mig ut dagtid och då stöter jag oftare på folk av förklarliga själ. Det jag lagt märke till är att jag får väldigt arga blickar ifrån medelålderskvinnor och uppåt oftast i sällskap av hund, det ser ut som att dem verkligen vill mig illa. Jag har alltid hörlurar på mig så jag har inte hört om dem sagt något. Jag brukar alltid visa respekt om jag möter någon, stanna cykeln för att låta dem passera osv.

I kontrast så mötte jag ett 20 tal hästar igår och jag stannade då till för att låta dem passera och dem var väldigt trevliga och morsade osv.

Finns det någon oskriven regel nånstans som jag har missat att man inte får cykla i skogen? Skogen är väl till för alla? Men då såklart att man visar varandra respekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag brukar sällan träffa på folk ute i skogen när jag cyklar då jag brukar ge mig ut kvällstid efter jobbet, men under semestern har jag börjat ge mig ut dagtid och då stöter jag oftare på folk av förklarliga själ. Det jag lagt märke till är att jag får väldigt arga blickar ifrån medelålderskvinnor och uppåt oftast i sällskap av hund, det ser ut som att dem verkligen vill mig illa. Jag har alltid hörlurar på mig så jag har inte hört om dem sagt något. Jag brukar alltid visa respekt om jag möter någon, stanna cykeln för att låta dem passera osv.

I kontrast så mötte jag ett 20 tal hästar igår och jag stannade då till för att låta dem passera och dem var väldigt trevliga och morsade osv.

Finns det någon oskriven regel nånstans som jag har missat att man inte får cykla i skogen? Skogen är väl till för alla? Men då såklart att man visar varandra respekt.

Värsta som finns är folk med hörlurar på sig. Dom hör inget när man signalerar och försöker få dom uppmärksammade på att man är man kommer att passera dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Värsta som finns är folk med hörlurar på sig. Dom hör inget när man signalerar och försöker få dom uppmärksammade på att man är man kommer att passera dom.

Ja det är också irriterande, det är dock inget personligt problem för mig då jag är så pass rapp att inget nånsin kan komma ikapp mig för omkörning

Folk som går armkrok och blockerar hela vägen är också duktigt irriterande, här brukar jag lägga på en liten tvärnit en 20 meter bakom för att signalera att jag är på ingång.

Permalänk
Medlem

Är hemma efter några dagars vandrande i Alperna och blev sjukt sugen på att ta upp downhill-mtb.
Har cyklat hela mitt liv, men ”bara” landsväg, pendling etc.

Så hur svårt är det att komma igång med downhill?
Hyfsat vältränad, bra balans. Kommer jag att slå ihjäl mig? Får man en ok begagnad startcykel för 10k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Är hemma efter några dagars vandrande i Alperna och blev sjukt sugen på att ta upp downhill-mtb.
Har cyklat hela mitt liv, men ”bara” landsväg, pendling etc.

Så hur svårt är det att komma igång med downhill?
Hyfsat vältränad, bra balans. Kommer jag att slå ihjäl mig? Får man en ok begagnad startcykel för 10k?

Det är så himla roligt, och det är väldigt lätt att komma igång med.
Här kommer mina tips:
1. Du vet inte vad du vill ha förrän du kört på minst tre olika cyklar i olika storlekar - Hyr därmed cykel.
2. Du får alltid med alla skydd du behöver när du hyr, fullfacehjälm, armbågsskydd, knäskydd, ryggplatta, you name it.
3. Åk till en anläggning som har uthyrning, satsa inte på mer än två-tre dagar om du är nybörjare för det är svinjobbigt i början.
4. Håll så löst du kan i styret (utan att tappa taget), för det är oftast underarmarna och greppstyrkan som ger sig först.
5. Åk i skor med platt, hård sula. Tänk inomhusgympaskor eller ännu hellre downhillskor, men du har säkert något skruttigt par i garderoben som duger.

Apropå anläggningar då, lite beroende på vart du bor och vilken typ av åkning du vill ha....
Jag har verkligen inte varit överallt, men Järvsö är bra, Åre är jättebra, Trysil är bra (men där får du trampa upp tillbaks till starten), Hemsedal har jag åkt i, men skulle inte rekommendera för en nybörjare.

Så mina tips sammanfattade:
Köp inte cykel i början. Dels är det påkostade, moderna, servade cyklar på uthyrningen och du kan prova dig runt och se vad som passar dig. Och dels slipper du krascha din egen i början, för man blir lätt lite övermodig efter några dagar.
Det finns fler fördelar, tex att får du punka på din egen cykel går en halv förmiddag på att fixa däcket osv.

Av de anläggningar jag nämner där skulle jag rekommendera Järvsö som första destination, det är sällan kö och lagom svåra åk.
Det finns tekniknedfarter och hopplinjer. Allt hyfsat progressivt byggt, dvs du kan rulla igenom tex. nedfarten Barbro fyra-fem gånger och sen när du lärt dig den kan du öka farten och hoppa mer och större. I Järvsö finns det en del hopp med "gap", och då måste man satsa för att ta sig över. Det är enda nackdelen.

Åre är totalt sett klart bättre och större, men åtminstone för mig är det längre resa upp.
Däremot tycker åtminstone jag att hoppen är bättre, mycket bättre(!) i Åre, för du kan landa allting långsamt eller snabbt, det finns sällan några gap och man kan rulla samma linje flera gånger i rad för att lära sig farten osv.
Men man kanske inte har utbyte av ett hopp man kan flyga femton meter i när man är helt grön.
Det är också en del dyrare i Åre än Järvsö, och i min uppfattning mer folk = mer kö.

Jag svarar gärna på frågor, om du har några.
Men det är verkligen bara att åka iväg och testa, det är så himla roligt.

Bytte plats på två meningar.
Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Det är så himla roligt, och det är väldigt lätt att komma igång med.
Här kommer mina tips:
1. Du vet inte vad du vill ha förrän du kört på minst tre olika cyklar i olika storlekar - Hyr därmed cykel.
2. Du får alltid med alla skydd du behöver när du hyr, fullfacehjälm, armbågsskydd, knäskydd, ryggplatta, you name it.
3. Åk till en anläggning som har uthyrning, satsa inte på mer än två-tre dagar om du är nybörjare för det är svinjobbigt i början.
4. Håll så löst du kan i styret (utan att tappa taget), för det är oftast underarmarna och greppstyrkan som ger sig först.
5. Åk i skor med platt, hård sula. Tänk inomhusgympaskor eller ännu hellre downhillskor, men du har säkert något skruttigt par i garderoben som duger.

Apropå anläggningar då, lite beroende på vart du bor och vilken typ av åkning du vill ha....
Jag har verkligen inte varit överallt, men Järvsö är bra, Åre är jättebra, Trysil är bra (men där får du trampa upp tillbaks till starten), Hemsedal har jag åkt i, men skulle inte rekommendera för en nybörjare.

Så mina tips sammanfattade:
Köp inte cykel i början. Dels är det påkostade, moderna, servade cyklar på uthyrningen och du kan prova dig runt och se vad som passar dig. Och dels slipper du krascha din egen i början, för man blir lätt lite övermodig efter några dagar.
Det finns fler fördelar, tex att får du punka på din egen cykel går en halv förmiddag på att fixa däcket osv.

Av de anläggningar jag nämner där skulle jag rekommendera Järvsö som första destination, det är sällan kö och lagom svåra åk.
Det finns tekniknedfarter och hopplinjer. Allt hyfsat progressivt byggt, dvs du kan rulla igenom tex. nedfarten Barbro fyra-fem gånger och sen när du lärt dig den kan du öka farten och hoppa mer och större. I Järvsö finns det en del hopp med "gap", och då måste man satsa för att ta sig över. Det är enda nackdelen.

Åre är totalt sett klart bättre och större, men åtminstone för mig är det längre resa upp.
Däremot tycker åtminstone jag att hoppen är bättre, mycket bättre(!) i Åre, för du kan landa allting långsamt eller snabbt, det finns sällan några gap och man kan rulla samma linje flera gånger i rad för att lära sig farten osv.
Men man kanske inte har utbyte av ett hopp man kan flyga femton meter i när man är helt grön.
Det är också en del dyrare i Åre än Järvsö, och i min uppfattning mer folk = mer kö.

Jag svarar gärna på frågor, om du har några.
Men det är verkligen bara att åka iväg och testa, det är så himla roligt.

Supersvar - många tack!
Bra tips med hyrcykel. Borde vara naturligt, men jag tänkte inte ens tanken. Jag gissar att det är helt annorlunda cyklar som används i downhill jämfört med annan bergscykling? Anledningen till frågan är att jag bor i Schweiz, cirka 1 h bilkörning från Alperna. I närområdet finns det gott om cykelspår som är mindre tekniskt avancerade (tänk toppar med cirka 500-800 höjdmeter) och där det inte är uppbyggt med hopp osv, utan snarare grusväg nerför.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Supersvar - många tack!
Bra tips med hyrcykel. Borde vara naturligt, men jag tänkte inte ens tanken. Jag gissar att det är helt annorlunda cyklar som används i downhill jämfört med annan bergscykling? Anledningen till frågan är att jag bor i Schweiz, cirka 1 h bilkörning från Alperna. I närområdet finns det gott om cykelspår som är mindre tekniskt avancerade (tänk toppar med cirka 500-800 höjdmeter) och där det inte är uppbyggt med hopp osv, utan snarare grusväg nerför.

Ska du då ens ha en MTB, du borde kanske kolla på cross count eller gravelbikes om det mest är grusvägar.

Permalänk

Har anmält mig till Vätternrundan nästa år och behöver skaffa mig en cykel passande för det ändamålet. Har ni några tips på vad man ska börja kolla på? Funderat på att köpa något begagnat men är helt lost i cykelvärlden, därför känns det lite enklare att bara gå in till en cykelhandlare och snacka med dom och köpa en ny enligt deras rekommendationer.

Några specifika märken eller modeller som rekommenderas?

Längd: 195cm
Användningsområde: Vätternrundan, träning och pendling till jobb
Budget: Max 20.000, gärna under 15.000:- om möjligt.