Ska köpa fritös och undrar vad ni har för råd och tips samt så har jag frågor

Permalänk
Inaktiv

Ska köpa fritös och undrar vad ni har för råd och tips samt så har jag frågor

Hej. Jag tänkte köpa denna, det är perfekt pris och den har fått bra recensioner https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Nu är frågan är det rapsolja man ska ha i den här och kan oljan vara kvar om man inte anvämder den så ofta? Jag kommer nog använda den varje helg inte mer än så. Detta är min första fritös och vill inte slänga ut tusentals kronor på något som ej används så ofta, därför blev det denna.

Hur mycket olja ska man hälla ner? 3 Liter på en gång?

Jag undrar också kan man fritera frysta kycklingvingar?Jag har för mig också att man kan vira färsk deg runt lök och lägga i för att göra egna lökringar?

Har ni övriga tips och råd eller recept så tipsa gärna. Tack.

Permalänk
Medlem

Kör själv "airfryer", man använder bara 1 matsked olja per gång.
tex https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/airfryer/...
Blir inte lika mycket friterat men helt klart acceptabelt

Permalänk
Medlem

Skulle säga att en gång i veckan är väldigt ofta. Tror inte man ska fritera frysta saker då ytan kommer vara väldigt knaprig innan insidan är tinad.
Du kan fritera nästan allt med mjöl>ägg>ströbröd/panko eller smet av mjöl, vatten och bakpulver (inte helt hundra på den) det är bara att leta recept.
Du vill nog sila bort det som hamnar i botten annars kommer det bli bränt och ge dålig smak, men många lämnar nog kvar oljan i tills de byter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Kör själv "airfryer", man använder bara 1 matsked olja per gång.
tex https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/airfryer/...
Blir inte lika mycket friterat men helt klart acceptabelt

Tycker det är mycket bättre än t.ex. frysta pommes i ugnen men dom är inte ens nära en riktigt fritös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Hej. Jag tänkte köpa denna, det är perfekt pris och den har fått bra recensioner https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Nu är frågan är det rapsolja man ska ha i den här och kan oljan vara kvar om man inte anvämder den så ofta? Jag kommer nog använda den varje helg inte mer än så. Detta är min första fritös och vill inte slänga ut tusentals kronor på något som ej används så ofta, därför blev det denna.

Hur mycket olja ska man hälla ner? 3 Liter på en gång?

Jag undrar också kan man fritera frysta kycklingvingar?Jag har för mig också att man kan vira färsk deg runt lök och lägga i för att göra egna lökringar?

Har ni övriga tips och råd eller recept så tipsa gärna. Tack.

Hade fritös ett tag men det luktade riktigt illa inomhus efter att man hade använt den så den användes väldigt sällan och då endast utomhus. Har en airfryer nu istället och det luktar inte alls lika illa, är mycket nyttigare och blir gott (en riktig fritös är bättre så klart men inte värt det enligt mig iaf).

Permalänk
Medlem

Jag friterar pommes, chillicheese och nuggets

Kör vanlig rapsolja och ibland frityrolja. Byter olja knappt 1 gång om året. Äckligt? Jag vet men smakar samma.

Ska aldrig mer köpa en fritös som har kontrollen på värmeelementet, blir super äckligt och svårt att rengöra. Vet ej ifall det finns annan variant dock.

Kör med denna
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/fritos/an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Hej. Jag tänkte köpa denna, det är perfekt pris och den har fått bra recensioner https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Nu är frågan är det rapsolja man ska ha i den här och kan oljan vara kvar om man inte anvämder den så ofta? Jag kommer nog använda den varje helg inte mer än så. Detta är min första fritös och vill inte slänga ut tusentals kronor på något som ej används så ofta, därför blev det denna.

Hur mycket olja ska man hälla ner? 3 Liter på en gång?

Jag undrar också kan man fritera frysta kycklingvingar?Jag har för mig också att man kan vira färsk deg runt lök och lägga i för att göra egna lökringar?

Har ni övriga tips och råd eller recept så tipsa gärna. Tack.

Vi har en liknande som du länkade till. Funkar utan problem men man kan inte ta så mycket åt gången. Så det tar en stund att bli klar. Brukar hälla i ca 4L olja i vår. Så här i efterhand så är det mycket pilligt att städa när du är klar. Hade tittat efter en som är lätt att rengöra då oljan har sitt egna liv och kryper in över allt. När du använder den så ställ den på en lätt torkad yta då det stänker och droppar en hel del.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Kör denna, den är riktigt bra med filtrering och att man sparar oljan i en separat behållare.
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Tycker det är mycket bättre än t.ex. frysta pommes i ugnen men dom är inte ens nära en riktigt fritös.

Håller med att fritös är godare. Det är nog för att man doppar allt i 100%igt fett :).

Airfryer är väl samma sak som en varmluftsugn dessutom. Är sjukt förvånad över att detta skapade reklamjippo gått hem hos så många människor... Dom flesta har väl redan en varmluftsugn tänker jag... Men det gäller o köpa mycket hushållsprodukter som man sällan använder så att konsumtionen hålls uppe o soptipparna inte blir arbetslösa

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Tveksamt att fritera frysta saker, dels för att det kan släppa en del vatten vilket kommer reagera med oljan, och i fallet med kyckling kommer du dels få problem med att det inte kommer bli genomkokt innan det blir bränt, samt att jag kan tänka mig att det är svårare att få på frityrsmeten.

Ska du (djup)fritera ofta och mycket så kanske det kan vara värt med en fritös. Men personligen så friterar vi iaf några gånger i månaden hemma, och jag har aldrig känt behovet av en fritös förutom när man ska göra mycket pommes. Annars funkar det hur bra som helst med stekpannor och kastruller och en termometer.

Angående lukt osv, aldrig haft problem med det. Så länge oljan och redskapen är rena så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Hej. Jag tänkte köpa denna, det är perfekt pris och den har fått bra recensioner https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Nu är frågan är det rapsolja man ska ha i den här och kan oljan vara kvar om man inte anvämder den så ofta? Jag kommer nog använda den varje helg inte mer än så. Detta är min första fritös och vill inte slänga ut tusentals kronor på något som ej används så ofta, därför blev det denna.

Hur mycket olja ska man hälla ner? 3 Liter på en gång?

Jag undrar också kan man fritera frysta kycklingvingar?Jag har för mig också att man kan vira färsk deg runt lök och lägga i för att göra egna lökringar?

Har ni övriga tips och råd eller recept så tipsa gärna. Tack.

Vil också slå ett slag för airfryer. Kör en philips XL för "fish & chips" men om det inte är acceptabelt så är den du länkar till väldigt bra, har jag hört.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Håller med att fritös är godare. Det är nog för att man doppar allt i 100%igt fett :).

Airfryer är väl samma sak som en varmluftsugn dessutom. Är sjukt förvånad över att detta skapade reklamjippo gått hem hos så många människor... Dom flesta har väl redan en varmluftsugn tänker jag... Men det gäller o köpa mycket hushållsprodukter som man sällan använder så att konsumtionen hålls uppe o soptipparna inte blir arbetslösa

Att köra pommes i airfryer är betydligt enklare, då du kan ta ut korgen och skaka den så du slipper blöta, soggiga pommes från en varmluftsugn.
Ditt argument kommer från en som inte har provat airfyer känner jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Att köra pommes i airfryer är betydligt enklare, då du kan ta ut korgen och skaka den så du slipper blöta, soggiga pommes från en varmluftsugn.
Ditt argument kommer från en som inte har provat airfyer helt klart.

Ja fick en i julklapp för nåt år sen. Använde en gång sen ställde jag den i förrådet. Helt meningslös grunka för mina behov iaf.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Kör denna, den är riktigt bra med filtrering och att man sparar oljan i en separat behållare.
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Har också den och kan bara instämma.
Allt utom elementet går att köra i diskmaskin också (även om man får skrubba lite ibland för att få helt rent om man vill det).

Skrivet av griid:

Att köra pommes i airfryer är betydligt enklare, då du kan ta ut korgen och skaka den så du slipper blöta, soggiga pommes från en varmluftsugn.
Ditt argument kommer från en som inte har provat airfyer känner jag.

Jag har airfryer också.
Airfryern är en liten varmluftsugn så du kan få samma resultat i en vanlig varmluftsugn, däremot så är det helt klart lättare och smidigare med air fryern. Men det är definitivt inte samma sak som en riktig fritös. Däremot kan man såklart föredra resultatet från en airfryer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har också den och kan bara instämma.
Allt utom elementet går att köra i diskmaskin också (även om man får skrubba lite ibland för att få helt rent om man vill det).

Jag har airfryer också, det låter snarare som att du inte provat en fritös.
Airfryern är en varmluftsugn så du kan få samma resultat i en vanlig varmluftsugn, däremot så är det helt klart lättare och smidigare med air fryern. Men det är definitivt inte samma sak som en riktig fritös. Däremot kan man såklart föredra resultatet från en airfryer.

Har fritös också (körde wienerschnitzel) men använder den aldrig. Visst det blir lite godare, men 90% mer ohälsosamt.

Använder 2st matskedar olja till mina pommes och det blir väldigt bra. Hemligheten är hur man tillagar dem och vilken potatis man använder, potatismjöl etc. Man måste börja på ca.160 grader i 10min och sedan höja till 180 och köra ytterligare 15-20 min. Ta ut och skaka om 2-3 ggr.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag kör nog föregångaren till den du länkade, min har några år på nacken och det funkar bra tycker jag!
Jag brukar filtrera oljan i en sil och tillbaka i flaskan den kom i, lite meckigt kanske men det går om man vill.

Jag brukar fylla min med 3L för det är vad som är max, ska jag bara fritera lite så brukar jag fritera i en vanlig gryta eller något istället, men då behöver man ha mer koll på temp osv. En fritös kan man ju bara ställa in o köra. Jag kör med frityrolja, finns på ICA men du kan nog köra någon annan olja lika bra.

Frysta kycklingvingar vet jag inte, men lökringar så doppar du ju ringar av lök i en lös smet först, rekommenderar Paul's recept:
https://www.koket.se/pauls-friterade-lokringar-se-gor

Frysta potatisklyftor/pommes osv funkar kanon, halloumi snurrade i lite mjöl är också gott, falafel kan man göra, finns mängder och det är nog bara in på youtube o kolla!

Skrivet av thom.g:

Håller med att fritös är godare. Det är nog för att man doppar allt i 100%igt fett :).

Airfryer är väl samma sak som en varmluftsugn dessutom. Är sjukt förvånad över att detta skapade reklamjippo gått hem hos så många människor... Dom flesta har väl redan en varmluftsugn tänker jag... Men det gäller o köpa mycket hushållsprodukter som man sällan använder så att konsumtionen hålls uppe o soptipparna inte blir arbetslösa

Ja airfryer är en varmluftsugn, blir inte alls som friterat men ändå tycker jag det är en bra sak o ha i köket. Så lätt o bara kasta in något i lådan o köra, allt från potatisklyftor, ugnsbakad falukorv, fläskfile, potatisgratäng, osv. Man hade ju såklart kunnat köra det i ugnen också men airfryern blir snabbare varm och sen slänger man in allt i diskmaskinen bara. Ibland är det ju även bra o ha två ugnar för o köra två temperaturer. Men med allt det sagt så är det nog inte för alla och verkligen inget måste

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Håller med att fritös är godare. Det är nog för att man doppar allt i 100%igt fett :).

Airfryer är väl samma sak som en varmluftsugn dessutom. Är sjukt förvånad över att detta skapade reklamjippo gått hem hos så många människor... Dom flesta har väl redan en varmluftsugn tänker jag... Men det gäller o köpa mycket hushållsprodukter som man sällan använder så att konsumtionen hålls uppe o soptipparna inte blir arbetslösa

Skillnaden mellan en varmluftsugn och en airfryer är den lilla ytan som luften har att röra sig på och därmed cirkulerar snabbare över.

Har själv en ganska dyr varmluftsugn med cirkulationsläge för att efterhärma fritering, och aifryer blir alltid bättre, just för att ugnen tar 71L som ska viskas runt i medan airfryern tar 4L och har ofantligt mycket lägre cm3 att viska luften i.

Skillnaden är dock inte så stor att jag köpt en egen airfryer, de få gånger då jag vill få något knaprigt så har jag nöjt mig med 3D-varmluftsfunktionen

Ska man fritera något får man göra det "ordentligt" tycker jag med en äkta fritös så som TS försöker nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Använder 2st matskedar olja till mina pommes och det blir väldigt bra. Hemligheten är hur man tillagar dem och vilken potatis man använder, potatismjöl etc. Man måste börja på ca.160 grader i 10min och sedan höja till 180 och köra ytterligare 15-20 min. Ta ut och skaka om 2-3 ggr.

Det spelar ingen roll hur du gör i airfryern, föredrar någon friterade så är det fritös som gäller

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det spelar ingen roll hur du gör i airfryern, föredrar någon friterade så är det fritös som gäller

Det är klart de spelar roll om man vill att det ska smaka så likt friterat som möjligt. Men nej det blir inte 100% som friterat, nej.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har både Fritös samt Philips största Airfryer. Har dock blivit för lat numera vad det gäller fritösen då det är ett elände att rengöra dessa. Har man kört fritösen ett par ggr så blir det klistriga rester kvar av olja, oavsett hur man gnider och diskar.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Hej. Jag tänkte köpa denna, det är perfekt pris och den har fått bra recensioner https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Nu är frågan är det rapsolja man ska ha i den här och kan oljan vara kvar om man inte anvämder den så ofta? Jag kommer nog använda den varje helg inte mer än så. Detta är min första fritös och vill inte slänga ut tusentals kronor på något som ej används så ofta, därför blev det denna.

Hur mycket olja ska man hälla ner? 3 Liter på en gång?

Jag undrar också kan man fritera frysta kycklingvingar?Jag har för mig också att man kan vira färsk deg runt lök och lägga i för att göra egna lökringar?

Har ni övriga tips och råd eller recept så tipsa gärna. Tack.

Ja du kan fritera frysta kycklingvingar bla, dock får du pröva dig fram med längd på friteringen för att få ett bra resultat där köttet ej är rått på insidan.

I övrigt så bör du byta olja beroende på hur frekvent och hur stora mängder du friterar, då allt du friterar släpper ifrån sig partiklar som bildar en beläggning. En fritös som blir rengjord ofta fungerar bättre än en smutsig där element har beläggningar som försämrar funktionen.

För att rengöra en fritös häller du i någon form av avfettningsmedel som är ämnat för syftet samt vatten och låter det värmas upp ,därefter så stänger du av fritösen och låter det stå i cirka 1-2 timmar. Sedan skrubbar du med en borste & sköljer du med rent vatten tills inga rester av medlet finns kvar.

Tips är också att låta korgen ligga kvar i fritösen när du kokar ur den, då blir också korgen ren samtidigt.

Underhåll är A och O i ett välfungerande kök

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

I övrigt så bör du byta olja beroende på hur frekvent och hur stora mängder du friterar, då allt du friterar släpper ifrån sig partiklar som bildar en beläggning. En fritös som blir rengjord ofta fungerar bättre än en smutsig där element har beläggningar som försämrar funktionen.

Skulle snarare säga att det beror på vad man friterar.
Kör man bara pommes kan man ha oljan i en evighet, men kör du fisk vill du förmodligen byta till nästa gång.

Väljer man den vi länkat ovanför så man tappar ut oljan i en tank under är det bara att göra rent och återanvända oljan (förutom om man kört fisk eller annat som lämnar smak och man inte trivs med det).
Man kan såklart filtrera oljan på annat sätt med och återanvända.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

men 90% mer ohälsosamt.

Jämfört med vad?
Det är lite förlegat att bara säga att fett är ohälsosamt..

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en fritös och använda den ofta skulle jag köpa något med inbyggt filter t. Ex.
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Att slippa slabba med oljan hade varit ett stort plus för mig och en stor del till att vi drar oss för att fritera oftare

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jämfört med vad?
Det är lite förlegat att bara säga att fett är ohälsosamt..

Ja, det finns en hel del vetenskap för de olika oljorna. Varmpressade, kallpressade, raffinerade/mixade, transfettsyror mfl. Om vilka som lämpar sig bäst vid stekning/frityr. Men jag skulle då inte påstå att fett som oljor är hälsosamma, även om vissa ämnen i dem är det. Men det är bara vad jag tycker.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle snarare säga att det beror på vad man friterar.
Kör man bara pommes kan man ha oljan i en evighet, men kör du fisk vill du förmodligen byta till nästa gång.

Väljer man den vi länkat ovanför så man tappar ut oljan i en tank under är det bara att göra rent och återanvända oljan (förutom om man kört fisk eller annat som lämnar smak och man inte trivs med det).
Man kan såklart filtrera oljan på annat sätt med och återanvända.

Ja så tycker jag med, jag brukar ha flera oljor och skriver på dem vad de är till så man inte blandar med fisk osv, fisk i fiskoljan går ju bra flera gånger det med! Brukar köra några vändor tills den inte känns fräsch längre.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle snarare säga att det beror på vad man friterar.
Kör man bara pommes kan man ha oljan i en evighet, men kör du fisk vill du förmodligen byta till nästa gång.

Väljer man den vi länkat ovanför så man tappar ut oljan i en tank under är det bara att göra rent och återanvända oljan (förutom om man kört fisk eller annat som lämnar smak och man inte trivs med det).
Man kan såklart filtrera oljan på annat sätt med och återanvända.

Kör du endast pommes så behöver du ej byta lika ofta, dock så bör den bytas regelbundet då även pommes släpper ifrån sig partiklar under fritering.

Allt handlar ju också om mängder och frekvens Friterar man bara pommes en gång i månaden så kan man nog ha samma olja i 1-2 år, kör man istället vingar, ost, etc och flera ggr i veckan så bör den bytas oftare.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag friterar pommes, chillicheese och nuggets

Kör vanlig rapsolja och ibland frityrolja. Byter olja knappt 1 gång om året. Äckligt? Jag vet men smakar samma.

Ska aldrig mer köpa en fritös som har kontrollen på värmeelementet, blir super äckligt och svårt att rengöra. Vet ej ifall det finns annan variant dock.

Kör med denna
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/fritos/an...

Brorsan använder en likadan (dock annat märke, köpt på Biltema tror jag, det är ju en noname produkt som företag sätter sitt eget märke på bara). Jag har inte använt den själv, men resultatet blir bra iallafall Mest kört pommes i den vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Skulle jag köpa en fritös och använda den ofta skulle jag köpa något med inbyggt filter t. Ex.
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksap...

Att slippa slabba med oljan hade varit ett stort plus för mig och en stor del till att vi drar oss för att fritera oftare

Ja oleoclean är smidig. Filtrera ner oljan i tråget automatiskt och enkelt att hälla tillbaka i flaskan till nästa gång.

Just rengöringen är ju hemsk oavsett fritös. Svårt att komma ifrån...men också bra mtp hälsa och vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja, det finns en hel del vetenskap för de olika oljorna. Varmpressade, kallpressade, raffinerade/mixade, transfettsyror mfl. Om vilka som lämpar sig bäst vid stekning/frityr. Men jag skulle då inte påstå att fett som oljor är hälsosamma, även om vissa ämnen i dem är det. Men det är bara vad jag tycker.

Återigen, din åsikt om vad du tycker, är inte vetenskap om att det är ohälsosamt.
Men du får såklart tycka vad du vill, men det är inte fakta.

Fett, alla möjliga olika sorter, är en av makronutrienterna som människor behöver.
Så att avfärda "fett" som ohälsosamt, är rent felaktigt om man generaliserar så.