EU inför USB Type-C som standard från år 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mina usb c får alltid glapp efter ett tag. Lightning har aldrig strulat för mig. Tråkig utveckling att detaljstyra så här.

Konstigt har aldrig fått glapp med mina usb c kablar och dp har endast använt dom som har följt med mobilen eller datorn och ingen speicel kabel med bättre kvalite.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Konstigt har aldrig fått glapp med mina usb c kablar och dp har endast använt dom som har följt med mobilen eller datorn och ingen speicel kabel med bättre kvalite.

Samma här. Har inte haft ett enda problem. I ärlighetens namn har jag aldrig haft problem med micro-usb heller men jag föredrar C.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Jag jobbar på en skola i närheten, så jag har både sett vårdslösa och försiktiga elever/personal.

Min bedömning är följande:

USB-C (peppar peppar) fungerar helt ok på laptopar (HP EliteBook 1030 G4), med laddare och dockningsstation. men är total värdelösa på mobiltelefoner. Jag har fått flera förfrågningar om hjälp av glappande USB-C kontakter i mobiler. Då kan jag tillägga att majoriteten (förvånansvärt) har originalladdare/kabel.

Om man nu ska ger apple någon eloge, så är det deras lightningkabel. Den är riktigt stabil.

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem

Jag är helt med på att det borde standardiseras, men är usb c verkligen redo? Är det den "bästa" kontakten? Skulle hellre se att det ställdes krav på kvalitet, tycker USB c slits rätt fort för enheter som man flyttar på medans de laddar, typ mobiltelefoner och Quest 2. Eller krav på enkelhet när det gäller att byta till en ny usb c kontakt.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaos_Hydra:

men är total värdelösa på mobiltelefoner. Jag har fått flera förfrågningar om hjälp av glappande USB-C kontakter i mobiler. Då kan jag tillägga att majoriteten (förvånansvärt) har originalladdare/kabel.

Jag tror mer på damm i kontakten, än att det skulle vara själva C porten som är problemet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tore_a:

Från min erfarenhet av usb-c är jag nog mer negativ än positiv till det här. Är mest mätt i "glapp" då jag inte haft någon kontakt gå sönder. Macbook med usb-c använt i 1-2 år har aningen mer glapp än i lightning kontakten på en ipad använd i minst 9 år. Har ett trådlöst Logitech headset med usb-c sedan 9 månader tillbaka och det känns väldigt lika 9 år gamla ipaden.

Sen så känns lightning kontakten lättare att rengöra(har inte försökt rengöra en usb-c kontakt). Lightning räcker med en tandpetare och peta ut junk ur porten på telefonen/plattan. Usb-c har hål för saker att fastna i både i enheten och kontakten, dessutom verkar man behöva ett tunnare instrument för att göra rent mellan kontakterna i kontakten.

"High Speed USB 2.0"...

Ja man kan tycka den ena eller den andra kontakten är bättre. Det är en diskussion i sig.

Men ATT det behövs en standardisering står klart.
Och för en sådan är lightning oduglig. Det är alltså inte ett alternativ då den är nedlåst och får inte användas av andra än apple. Den förlorar på walkover för en gemensam standard.
Så för standardiseringen här har den bästa kontakten faktiskt valts.

Det är som med våra eluttag. Vi har inte de bästa eluttagen. Men vi har samma överallt. Det är viktigare än att vi skulle ha två, tre olika väggkontakter i hemmen som tävlade om vilken som är bäst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

EU får väl reimbursa mig för mina hörlurar om några år 😒

Eller så får vi se om Apple kan öppna upp för att använda DAC via USB-C utan licensavgifter, då kan jag se det som en positiv utveckling.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

EU får väl reimbursa mig för mina hörlurar om några år 😒

Eller så får vi se om Apple kan öppna upp för att använda DAC via USB-C utan licensavgifter, då kan jag se det som en positiv utveckling.

Om jag förstått det rätt så funderar USB C DACs redan med iPad Pro, så det här lär ju bara underlätta för att det ska fungera med iPhone också...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Då får väl elektronikbranchen gå ihop och komma med ett gemensamt förslag till EU om en ny bättre standard isf? Ser inte att det skulle vara ett större problem än nuvarande situation iaf.

Det tog fyra år för EU att besluta om denna standard (eller ja, de har käbblat med mobiltillverkare ang standardisering i långt över ett decennium) och ett och ett halvt år till innan det blir på riktigt lagstadgat. Känns inte som ett "bara bara", precis.

Skrivet av mrqaffe:

Då är det bara att börja använda/lansera det man kommit på för inget förbjuder att man har andra kontakter utöver usb-c så länge man har en usb-c tillsammans med sin egna bättre kontakt.

Knappast ekonomiskt försvarbart att ens försöka mao.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Om jag förstått det rätt så funderar USB C DACs redan med iPad Pro, så det här lär ju bara underlätta för att det ska fungera med iPhone också...

Det finns profiler för det i usbstandarden (det är därför man inte behöver nån speciell driver) så det är inte särskilt svårt att få det att fungera om man inte vill hindra att det ska fungera så man kan sälja nått

Skrivet av Teddis:

Knappast ekonomiskt försvarbart att ens försöka mao.

Om man verkligen har gjort en bättre lösning så lär den vara intressant för extremt många så det borde ju gå att sälja kontakten i verkligt enorma volymer och det borde innebära att man kan tjäna pengar på den.
Denna nya kontakt lär inte heller vara omöjlig att få accepterad som en ny kontaktstandard.
En trolig utveckling är väl att det kommer nån fiberoptik för data kombinerat med ett par ledare för ström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som andra säger så har jag också haft glappproblem med USB-C men det har alltid varit pga damm/fickludd. Ibland är det så väl packat att det inte sett ut som det finns något där men så fort man fått bort allt skit så sitter kontakten som den ska.
Min mobil är från 2017 och jag har inte varit direkt snäll mot den men jag har inga problem med glapp osv och inga av mina av mina USB-C kablar heller.
Har man problem så skulle jag säga att det ligger mer på tillverkarna av mobilen eller sladdarna än USB-C standarden och jag har svårt att se att Apple inte skulle kunna tillverka USB-C med bra kvalite.

Tycker det är bra att man gör detta för miljön, sen ska bara mobiler och annan elektronik säljs utan laddare i de fall det verkligen inte behövs. Jag personligen tycker det fungerar väldigt smidigt med en USB-C laddare till mitt headset, min jobbmobil, privata mobil och min jobblaptop.
Jobbar jag hemma så har jag min Dell laptop laddare som jag kör med och sen på jobbet så har jag med min One plus mobilladdare som jag kör allt på.
Vet att någon undrade hur det fungerar med en svagare mobilladdare till en laptop och det är inga problem, min Dell säger bara att den har en svagare laddare och att det inte är optimalt men jag maxar aldrig min jobbdator nån längre tid så den laddas utan några problem. Sen så är det ju en One plus Warp charge laddare så den är ju rätt biffig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns profiler för det i usbstandarden (det är därför man inte behöver nån speciell driver) så det är inte särskilt svårt att få det att fungera om man inte vill hindra att det ska fungera så man kan sälja nått

Om man verkligen har gjort en bättre lösning så lär den vara intressant för extremt många så det borde ju gå att sälja kontakten i verkligt enorma volymer och det borde innebära att man kan tjäna pengar på den.
Denna nya kontakt lär inte heller vara omöjlig att få accepterad som en ny kontaktstandard.
En trolig utveckling är väl att det kommer nån fiberoptik för data kombinerat med ett par ledare för ström.

Även om det låter ganska vettigt ser jag det som ett fundamentalt problem med USB-C som universell strömkontakt att det egentligen är ett kontaktdon för dataöverföring. Det finns en självklar praktikalitet i det för somliga applikationer, men det blir en ”over engineered” strömplugg om det är allt som behövs, och låter sig inte optimeras för storlek, vattentäthet, säkerhet i kontakt eller någonting egentligen eftersom det är just en standard.
Att blanda in fiberoptik för data i strömkabeln känns som ännu ett steg i den riktningen.

Enkel strömmatning och trådlös dataöverföring, (alternativt trådlöst hela rasket för små prylar), verkar i mina ögon vara en rimligare evolutionär riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast marknaden har ju inte lyckats styra upp mot en enda standard, så det har ju inte fungerat.

2 olika, wow så mycket.
Det lite tack vare Apple som marknaden förväntar sig en och samma laddare hela tiden, innan kunde tillverkarna byta laddare varje år.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Även om det låter ganska vettigt ser jag det som ett fundamentalt problem med USB-C som universell strömkontakt att det egentligen är ett kontaktdon för dataöverföring. Det finns en självklar praktikalitet i det för somliga applikationer, men det blir en ”over engineered” strömplugg om det är allt som behövs, och låter sig inte optimeras för storlek, vattentäthet, säkerhet i kontakt eller någonting egentligen eftersom det är just en standard.
Att blanda in fiberoptik för data i strömkabeln känns som ännu ett steg i den riktningen.

Enkel strömmatning och trådlös dataöverföring, (alternativt trådlöst hela rasket för små prylar), verkar i mina ögon vara en rimligare evolutionär riktning.

Vad menar du egentligen? Vet inte vad du menar med säkerhet i kontakten men det finns inget som hindrar att bara tillåta laddning men inte data över USB C, varken i kontakt eller kabel. USB C stödjer som sagt 240W i senaste standarden och det kommer säkert ökas i framtida standarder så förstår inte vad du menar med att det skulle vara en kontakt för data men inte för laddning. Flera av Apples USB C kablar tillåter t.ex inte dataöverföring. Angående storlek kan man knappast påstå att USB C är så stor att den hindrar något användningsområde. Det går utmärkt att tillverka produkter som är vattentäta med USB C.

Skrivet av Ryssfemma:

2 olika, wow så mycket.
Det lite tack vare Apple som marknaden förväntar sig en och samma laddare hela tiden, innan kunde tillverkarna byta laddare varje år.

Fast det där är en rejäl historieomskrivning... Fler än två olika, lightning, mikroUSB, USB C för att inte tala om alla olika slags "barrel" uttag...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

2 olika, wow så mycket.
Det lite tack vare Apple som marknaden förväntar sig en och samma laddare hela tiden, innan kunde tillverkarna byta laddare varje år.

Om du enbart kollar på telefoner, kanske.

Men nu är detta inte enbart en fråga rörande telefoner utan massor av andra enheter.
Bland annat bärbara datorer, men även annat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Allt förespråkande om lightning-kontakt här inne på forumet är minst sagt intressant när kabelstandard är fruktansvärt daterad rent tekniskt. Den erbjuder USB2.0-hastighet för dataöverföring, ljud kan visserligen transporteras, men då analogt och en DAC måste byggas in i kabeln. kontakten har en total uteffekt på 12W. Tillsammans med detta tar apple ut licenspengar för tillbehör som använder kontakten (därav vill de inte ge upp standarden)

Att jämföra detta mot USB-C som har en dataöverföringshastighet på 40Gbps (för närvarande), näst intill 100x snabbare överföringshastighet och kan erbjuda allt från exceptionellt snabb dataöverföring till att tunnla PCI-e, DisplayPort 2.0, digital audio, nätverk etc. Dessutom kan du transportera 240W ström genom kontaktstandarden.

Apple's kontakt är möjligtvis lättare att hålla ren p.g.a. sin enklare konstruktion. Men detta är också allt. Jag är jätteglad för att USB-C blir standard. Ifall man vill ha ytterligare funktion bör detta kunna göras mjukvarumässigt eller trådlöst framöver.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av _genki:

Allt förespråkande om lightning-kontakt här inne på forumet är minst sagt intressant när kabelstandard är fruktansvärt daterad rent tekniskt. Den erbjuder USB2.0-hastighet för dataöverföring, ljud kan visserligen transporteras, men då analogt och en DAC måste byggas in i kabeln. kontakten har en total uteffekt på 12W. Tillsammans med detta tar apple ut licenspengar för tillbehör som använder kontakten (därav vill de inte ge upp standarden)

Att jämföra detta mot USB-C som har en dataöverföringshastighet på 40Gbps (för närvarande), näst intill 100x snabbare överföringshastighet och kan erbjuda allt från exceptionellt snabb dataöverföring till att tunnla PCI-e, DisplayPort 2.0, digital audio, nätverk etc. Dessutom kan du transportera 240W ström genom kontaktstandarden.

Apple's kontakt är möjligtvis lättare att hålla ren p.g.a. sin enklare konstruktion. Men detta är också allt. Jag är jätteglad för att USB-C blir standard. Ifall man vill ha ytterligare funktion bör detta kunna göras mjukvarumässigt eller trådlöst framöver.

Kunde inte sagt det bättre själv. Möjligen lägga till att poängtera att kravet rör att man ska kunna ladda produkten via USB C. Vill man lägga till ytterligare funktioner till USB C kontakten, även sådana som bara fungerar med ens egna produkt, är det fritt fram att göra det som jag förstått det? Jag är verkligen inte anti-Apple, jag har dator och surfplatta från dem sedan 10+ år och tidigare haft iPhones mellan 2007-2016. Men nån måtta får det fasen vara.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kunde inte sagt det bättre själv. Möjligen lägga till att poängtera att kravet rör att man ska kunna ladda produkten via USB C. Vill man lägga till ytterligare funktioner till USB C kontakten, även sådana som bara fungerar med ens egna produkt, är det fritt fram att göra det som jag förstått det? Jag är verkligen inte anti-Apple, jag har dator och surfplatta från dem sedan 10+ år och tidigare haft iPhones mellan 2007-2016. Men nån måtta får det fasen vara.

man kan ju tro att de som argumenterar emot standarder inte hade telefon då alla förbannade tillverkare hade en egen kontakt. cancer incarnate är vad det är när tillverkare får göra som de vill och att hävda att marknaden på nå vänster kommer se till att företag sköter sig har nog inte tittat speciellt nära på tex apple... Då de under en tid inte kunde koppla den telefon till den datorn man köpte under samma år utan en dongel.... Dom är ju mästare på att fula sig med kontakter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weawer:

man kan ju tro att de som argumenterar emot standarder inte hade telefon då alla förbannade tillverkare hade en egen kontakt. cancer incarnate är vad det är när tillverkare får göra som de vill och att hävda att marknaden på nå vänster kommer se till att företag sköter sig har nog inte tittat speciellt nära på tex apple som under en tid inte kunde koppla den telefon till den datorn man köpte under samma år utan en dongel.... Dom är ju mästare på att fula sig med kontakter.

Ja precis. Marknaden löser inte sådana här problem utan marknaden är orsaken till dem.

Rösta med plånboken är ingen lösning heller för laddkontakten hamnar sannolikt hyfsat långt ner på listan över vad som gör att folk väljer en viss telefon, än mindre för typ en kamera eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Av ren nyfikenhet, vad gör du med din telefon eftersom det händer ofta? Visst någon gång ibland kommer det väl lite regnstänk på min om jag väntar på bussen eller dyl men dränkt och ofta låter skrämmande.

Oftast så är de att den blir skitig o äcklig när man krälat runt på golv o skrymslen ute i nån verkstad så då diskar jag av den med en mjuk svamp diskmedel o vatten. Då bliren blöt, väldigt blöt

Dom är ju vattentäta? Så inte speciellt skrämmande. Gjort så i flera år med min iphone XS, ofta flera gånger i veckan så de tåls, därmed är den också ren 👍

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Även om det låter ganska vettigt ser jag det som ett fundamentalt problem med USB-C som universell strömkontakt att det egentligen är ett kontaktdon för dataöverföring. Det finns en självklar praktikalitet i det för somliga applikationer, men det blir en ”over engineered” strömplugg om det är allt som behövs, och låter sig inte optimeras för storlek, vattentäthet, säkerhet i kontakt eller någonting egentligen eftersom det är just en standard.
Att blanda in fiberoptik för data i strömkabeln känns som ännu ett steg i den riktningen.

Enkel strömmatning och trådlös dataöverföring, (alternativt trådlöst hela rasket för små prylar), verkar i mina ögon vara en rimligare evolutionär riktning.

Trådlöst lär inte vara nått bra elerl fullständigt alternativ till dataöverföring med tanke på att det inte ens funkar bra för wifilan idag. Det finns tex inga bra sätt att överföra video och bandbreddskraven lär ju inte minska i framtiden och det är också problem med kopparkablar så fort längden är över 3m så optik är nog det som gäller om det ska bli nån förbättring mot dagens system, Thunderbolt var tänkt att köras optiskt från början och vi måste nog snart gå över till optik eller så får vi nöja oss med dagens korta kablage för att bandbredden ska klaras. Se på HDMI där det i princip är omöjligt att garantera funktion på avstånd över 3m via koppar pga bandbreddskraven.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Den biten verkar faktiskt vara ny, i de tidigare förslagen har det inte ingått vad jag minns. Eller om det varit uppe som förslag, men inte bekräftats förrän nu.

Med USB-PD av senaste standarden kan man få ut rätt rejält med kräm, uppemot 240 W ska de klara av. Det är dock väldigt nytt, så det skulle förklara varför de satt en längre tid för den omställningen.

I värsta fall kan man väl kombinera två USB-C kontakter för att nå upp till maximal effekt för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kunde inte sagt det bättre själv. Möjligen lägga till att poängtera att kravet rör att man ska kunna ladda produkten via USB C. Vill man lägga till ytterligare funktioner till USB C kontakten, även sådana som bara fungerar med ens egna produkt, är det fritt fram att göra det som jag förstått det?

Jo men precis. Bra med förtydligandet. Vad jag menar är ju främst att själva kontakten och standarden i sig erbjuder enorm flexibilitet på ett sätt som lightning-kontakten aldrig kommer att kunna göra. Jag tror rent krasst att enda anledningen till varför Apple varit så sega på att byta ut den på mobiler handlar om de licenspengar de får in på tillbehör. Något de inte kommer att kunna få in när telefonerna väl har USB-C.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryssfemma:

2 olika, wow så mycket.
Det lite tack vare Apple som marknaden förväntar sig en och samma laddare hela tiden, innan kunde tillverkarna byta laddare varje år.

Ja du. Två olika väggkontaktstandarder är inge vidare kul. Även om det bara skulle vara två olika. Det skulle ställa til det ordentligt.
Men det nya direktivet enar faktiskt fler än två standarder till en. Dt här gäller exempelvis även laptops så det är ganska många olika standarder som ska bli en.

Men nej - det var inte apple som styrde upp en gemensam laddstandard. Det var EU som fick till en gemensam laddstandard för mobiler. EU hotade med lagstiftning om tillverkarna själva inte enades om en gemensam lösning för mobiler. Det fungerade att hota. Alla mobiltillverkare rättade in sig i ledet förra vändan. Alla utom apple.
Apple är de som verkat mot gemensam standard för mobilladdning. Inte för.

Kanske på goda grunder - men atr påstå att Apple är grunden till att parterna samlades runt microUSB är fel. Tacka EU för det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag vill ha USB-A En stor jävla port som inte glappar upp sig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Jag vill ha USB-A En stor jävla port som inte glappar upp sig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

Jag vill ha USB-A En stor jävla port som inte glappar upp sig.

A-porten är inte alls lika hållbar som C eller micro-B, 1500 i/urkopplingar mot 10000. Uppfattningen om att den håller bättre kommer nog av att man inte använder de på samma sätt, man tar inte ut USB A-kontakter alls lika ofta för de sitter inte den typen av enheter.

Permalänk
Medlem

Kommer det säljas lightning kablar till iPhones även när dom kanske byter ut till usb c? Kanske dum fråga men om det ska bli krav på usb c så borde dom väl inte ta bort för de äldre iphones

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

A-porten är inte alls lika hållbar som C eller micro-B, 1500 i/urkopplingar mot 10000. Uppfattningen om att den håller bättre kommer nog av att man inte använder de på samma sätt, man tar inte ut USB A-kontakter alls lika ofta för de sitter inte den typen av enheter.

A kopplar man väl ändå ganska ofta då det sitter en fast hane på många prylar (tänk donglar) men B (undantaget micro B) är det nog väldigt få som kopplar om särskilt ofta med tanke på var de används och de är ju ändå rätt vanliga tex på skrivare, hårddiskar och liknade enheter som antagligen är det som kopplas om mest sällan av det som använder usb.

Skrivet av perra234:

Kommer det säljas lightning kablar till iPhones även när dom kanske byter ut till usb c? Kanske dum fråga men om det ska bli krav på usb c så borde dom väl inte ta bort för de äldre iphones

Så länge det finns en marknad lär de säljas för det finn ju inget förbud mot det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

A kopplar man väl ändå ganska ofta då det sitter en fast hane på många prylar (tänk donglar) men B (undantaget micro B) är det nog väldigt få som kopplar om särskilt ofta med tanke på var de används och de är ju ändå rätt vanliga tex på skrivare, hårddiskar och liknade enheter som antagligen är det som kopplas om mest sällan av det som använder usb.

Jo så lär det vara, men efter "stora" B så lär det vara A som kopplas i och ur minst. Men det varierar förstås beroende på enhet och så, men i snitt i alla fall.

Citat:

Så länge det finns en marknad lär de säljas för det finn ju inget förbud mot det.

Självklart.