EU inför USB Type-C som standard från år 2024

Permalänk
Melding Plague

EU inför USB Type-C som standard från år 2024

Från hösten 2024 gäller laddning med USB Type-C för telefoner, surfplattor och andra handhållna enheter. Även möss, tangentbord och hörlurar inkluderas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hurra!

Permalänk
Medlem

Oj då, jag hade liksom missat att detta även skulle inkludera laptops, wow!

Det är ju dock lite förvirrande för jag tror många USB-C laddare är för klena för att ladda laptops medan dom är igång?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kilroy:

Oj då, jag hade liksom missat att detta även skulle inkludera laptops, wow!

Det är ju dock lite förvirrande för jag tror många USB-C laddare är för klena för att ladda laptops medan dom är igång?

Den biten verkar faktiskt vara ny, i de tidigare förslagen har det inte ingått vad jag minns. Eller om det varit uppe som förslag, men inte bekräftats förrän nu.

Med USB-PD av senaste standarden kan man få ut rätt rejält med kräm, uppemot 240 W ska de klara av. Det är dock väldigt nytt, så det skulle förklara varför de satt en längre tid för den omställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Oj då, jag hade liksom missat att detta även skulle inkludera laptops, wow!

Det är ju dock lite förvirrande för jag tror många USB-C laddare är för klena för att ladda laptops medan dom är igång?

Vet att vissa gaming laptops kan ladda via USB C kontakten men har också en starkare laddare som man får använda när grafikkortet ska användas till fullo. Sen kommer ju 240W laddning via type C.

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna kontakt mot gamla och andra ur förslitningssynpunkt? Är rätt ny själv i detta format

Permalänk
Medlem

Usb c kan mata en del effekt genom kabel
Men de finns gränser för 5v men enar dom om en spännings standar med avskänning så skulle dom ha hög spänning för dom törstiga sakerna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tanken är super och tror det blir väldigt bra! Bara de inte är emot och segar ned en ny standard när det blir dags. Kan tänka mig att det behövs ännu mindre kontakter i framtiden.

Permalänk
Medlem

Mina usb c får alltid glapp efter ett tag. Lightning har aldrig strulat för mig. Tråkig utveckling att detaljstyra så här.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Skönt! Använder lightning, vanlig usb, usb c och usb micro idag. Massa sladdar överallt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Hur står sig denna kontakt mot gamla och andra ur förslitningssynpunkt? Är rätt ny själv i detta format

De flesta fabrikaten är specade till 10.000 mating cycles. Normalt, om man ska vara i närheten av så många cykler bör man hållas sig välrenomerade tillverkare.
Sedan måste man också ta hänsyn till att USB-C-kontaktdon inte är en garanti att produkten använder USB3.x. Det kan likaväl vara en USB-C som använder USB 2.0.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mina usb c får alltid glapp efter ett tag. Lightning har aldrig strulat för mig. Tråkig utveckling att detaljstyra så här.

Håller med till en viss del. Tycker det är bra att man gör en standard, men jag tycker också som dig att usb c har börjat glappa på vissa enheter ganska snabbt.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Den biten verkar faktiskt vara ny, i de tidigare förslagen har det inte ingått vad jag minns. Eller om det varit uppe som förslag, men inte bekräftats förrän nu.

Med USB-PD av senaste standarden kan man få ut rätt rejält med kräm, uppemot 240 W ska de klara av. Det är dock väldigt nytt, så det skulle förklara varför de satt en längre tid för den omställningen.

Ja, men grejen med att ha en kontakt för allt är ju att gemene man som inte har någon koll bara kan stoppa i en sladd som passar så ska det funka.

Hur många Svenssons kommer använda mobilens USB-C laddare till laptopen om den ligger närmre till hands?

Vi ser väl iofs redan samma sak idag när vissa gamla laddare inte kan ge särskilt mycket laddning och det tar väldigt många timmar att fulladda en ny toppmobil.

Skrivet av Mikos:

Vet att vissa gaming laptops kan ladda via USB C kontakten men har också en starkare laddare som man får använda när grafikkortet ska användas till fullo. Sen kommer ju 240W laddning via type C.

Jo, men kommer gemene man ha koll på det här?
Det är ju samma kontakt liksom...

Permalänk
Inaktiv

Oj vad bra. Förhoppningsvis kan jag köpa min första Iphone nästa gång jag köper ny lur

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt, för på något sätt hämmar detta utveckling tror jag..

Men sen är jag ju apple-fanboy och allt jadajada man kan tänka sig haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mansonite:

När de skriver att hörlurar är inkluderade så måste det menas enbart laddningsport va?
AUX får vara kvar? :x

Du får väl ha hur många olika portar du vill bara usb c är en av dem

Permalänk
Medlem

240Watt USB-C är typ som att ladda elbil med en 360KW ABB laddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mina usb c får alltid glapp efter ett tag. Lightning har aldrig strulat för mig. Tråkig utveckling att detaljstyra så här.

Skrivet av Opatagio:

De flesta fabrikaten är specade till 10.000 mating cycles. Normalt, om man ska vara i närheten av så många cykler bör man hållas sig välrenomerade tillverkare.
Sedan måste man också ta hänsyn till att USB-C-kontaktdon inte är en garanti att produkten använder USB3.x. Det kan likaväl vara en USB-C som använder USB 2.0.

Skrivet av livsnjutaren:

Håller med till en viss del del. Tycker det är bra att man gör en standard, men jag tycker också som dig att usb c har börjat glappa på vissa enheter ganska snabbt.

ALLA glappande USB-C-kontakter jag har stött på hittills har varit för att det är fullt med ludd i kontakterna som behöver pillas ut.
(samtliga har varit på telefoner, har inte stött på glappa kontakter på någon annan enhet)

Men Lightning har ju fördelen med att vara mekaniskt simplare och även lättare att rengöra ludd ifrån. synd bara att apple ska sitta så hårt på det patentet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kilroy:

Ja, men grejen med att ha en kontakt för allt är ju att gemene man som inte har någon koll bara kan stoppa i en sladd som passar så ska det funka.

Hur många Svenssons kommer använda mobilens USB-C laddare till laptopen om den ligger närmre till hands?

Vi ser väl iofs redan samma sak idag när vissa gamla laddare inte kan ge särskilt mycket laddning och det tar väldigt många timmar att fulladda en ny toppmobil.

Jo, men kommer gemene man ha koll på det här?
Det är ju samma kontakt liksom...

Nä den biten kan jag absolut hålla med om. Tror dock förslaget även inkluderar tydlig märkning av olika produkter och laddare, men jag tror absolut det finns en problematik där. Jag jobbade i butik i ganska många år, och det var helt klart många som inte förstod varför gamla telefonladdaren var så trög till nya plattan och liknande.

Å andra sidan kan det vara betydligt värre att stoppa in gamla datorns laddare med DC-plugg av något slag i nya datorn, även om det är samma mått på pluggen. Nu skiljer sig både spänning och polaritet på pluggen mellan tillverkare och det senare kan resultera i att det kortsluts/blir förstört. Det är ändå hyfsat mycket svårare att råka ut för med USB Type-C.

Permalänk

Men tänk på alla jobb som försvinner från alla butiker som säljer donglar för det ena och andra? Samma argument använder emot rånartjänst och jobb som försvann i Kiruna.

Om jag känner folk rätt så kommer detta inte ett skit påverka försäljningen av något. En rimlig tanke vore annars att kraftigt nervärdera systemkameror och annat som har usb mini. Då folk i framtiden inte kommer ha usb microkablar liggande överallt.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Vi införde USB-C standard i huset sen ett par år tillbaka nu. Inte en enda mikrousb-pinal kvar. Bytte ut alla surfplattor, möss, hörlurar och tangentbord, samt mobiler givetvis. Bra att dom tar efter oss
Skämt å sido, så skönt att slippa leta rätt sladd och ännu skönare att slippa vända sladden 3 gånger för att den ska passa i de gamla portarna.

Permalänk
Medlem

Undrar just om de räknat på miljöaspekten av alla laddkablar till mobiltelefoner som kommer behöva bytas i förtid p.g.a. att USB C-kontakten går sönder när man tittar argt på den?

Permalänk
Medlem

USB C är lite för klen och tål inte slitas specielt länge, är bättre än USB Micro men inte med mycket.
Tex en 2 år gammal telefon där börjar USB C kontakten bli dålig, och glappar så fort man rör den..
Ska man snart kunna köra 200watt eller mer så blir inte USB C kontakten gammal, den kommer brinna rätt snart..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av corb06:

Skämt å sido, så skönt att slippa leta rätt sladd och ännu skönare att slippa vända sladden 3 gånger för att den ska passa i de gamla portarna.

Vänta tills ni du blir äldre. Då blir det 10gånger vända fram och tillbaka för att sedan flytta prylen. Så är det med mig och usb a portarna bak på den stationära datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ALLA glappande USB-C-kontakter jag har stött på hittills har varit för att det är fullt med ludd i kontakterna som behöver pillas ut.
(samtliga har varit på telefoner, har inte stött på glappa kontakter på någon annan enhet)

Men Lightning har ju fördelen med att vara mekaniskt simplare och även lättare att rengöra ludd ifrån. synd bara att apple ska sitta så hårt på det patentet.

Av händelse innan jag såg tråden så gjorde jag faktiskt just det du sa. Plockade ut ludd från min pixel 4a, den glappar lite men det är inget problem än. Men de chromebooks jag har på jobbet de glappar ganska mycket och det är inte bara för att det är barn som hanterar dom.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Avstängd

Bra. Jag har inte upplevt några problem med kvaliteten på kontakterna och jag är väl på ungefär den femte telefonen med USB C och har ett antal andra enheter. Micro-B och C är båda gjorda för att klara minst 10000 in/urkopplingar, mini-B 5000 och USB A bara 1500, och USB C ersätter ju även A, så det är ju en win.

Min jobblaptop har också USB C men kraften räcker inte till så den har även en vanlig Thinkpad-kontakt, men i nödläge går den ju att ladda långsamt med USB också. Och det är ju en väldigt trevlig kontakt för dockor. Men dagens USB C, på upp till 240W, hade nog räckt, den "vanliga" strömadaptern är visserligen på 275W men "reseadaptern" är bara på 135W och den räcker ju liksom, även om den laddas rätt långsamt under användning med den.

I övrigt bara positivt från mitt håll. Det är väldigt trevligt att detta inte bara gäller telefoner utan också laptops och annat som kameror och så. De hade för min del gärna fått gå ännu längre, varför inte typ spelkonsoler, skärmar och annat som klarar sig med 100-240W? Å andra sidan misstänker jag att det kommer att komma där när det blir en så stor standard även utan tvång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Usb c kan mata en del effekt genom kabel
Men de finns gränser för 5v men enar dom om en spännings standar med avskänning så skulle dom ha hög spänning för dom törstiga sakerna

Det finns redan? Heter USB-PD och ger upp till 48v enligt nuvarande standard. 5v börjar de på sedan kan de höja till önskad spänning efter handshaking. Hade inte gått så bra om man matar 48A@5v för att uppnå 240W, mycket bättre med 5A@48v.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mina usb c får alltid glapp efter ett tag. Lightning har aldrig strulat för mig. Tråkig utveckling att detaljstyra så här.

Skrivet av livsnjutaren:

men jag tycker också som dig att usb c har börjat glappa på vissa enheter ganska snabbt.

Skrivet av Sveklockarn:

Undrar just om de räknat på miljöaspekten av alla laddkablar till mobiltelefoner som kommer behöva bytas i förtid p.g.a. att USB C-kontakten går sönder när man tittar argt på den?

Vad gör ni med era usb-c kontakter? Har kört usb-c i flera år nu på flertalet enheter men har hittills inte råkat ut för en enda glappande usb-c kontakt. Laddat de senaste två laptopsen med usb-c också. Ta i trä?!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Nice. Har aldrig varit med om någon glapp Usb C kontakt. Vad gör ni med era kontakter?