Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EU inför USB Type-C som standard från år 2024

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Så vad gör företag som vill innovera och erbjuda något som USB-C inte kan hantera?

Vilken typ av laddning menar du USB C inte kan hantera? För det handlar ju bara om laddning här.

Inte för att kabelanslutning för data används särskilt mycket på dagens telefoner ändå förstås, men på laptops och liknande duger ju USB C även för att ansluta exempelvis min docka med tre skärmar, nätverk, tangentbord, externa diskar och liknande samtidigt utan problem.

Permalänk
Medlem

Då ska vi bara kasta några miljarder lightningkablar...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Så vad gör företag som vill innovera och erbjuda något som USB-C inte kan hantera?

Sätter dit två kontakter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Då ska vi bara kasta några miljarder lightningkablar...

Well, du behöver ju inte kasta kabeln förrän du kastar telefonen, och är telefonen bra nog att ge bort eller liknande så ger du väl bort kabeln också? Personligen är jag glad att slippa ha kassa lightning-kablar som fransar sig inom kort trots sällsynt användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora frågan är hur Apple kommer presentera detta?

Kommer Tim Cook säga att deras mobiltelefoner kommer få en helt ny revolutionerande och banbrytande usb C kontakt som fungerar emot alla nya konsumentprodukter och de även inför bättre överföringshastighet.

Eller kommer Tim Cook säga att vi blev av Eu tvingade att ha usb C på nästa iPhone, jag tycker telefonen riktigt suger med denna kontakt, jag skulle nästan kalla iPhonen för obrukbar med usb c då den brukar då sönder efter en laddning. I vilket fall här har ny iPhone XX med usb c för endast 14 995kr att köpa.

Jag tror de plockar bort kontakt helt och bara kör trådlös laddning faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, du behöver ju inte kasta kabeln förrän du kastar telefonen, och är telefonen bra nog att ge bort eller liknande så ger du väl bort kabeln också? Personligen är jag glad att slippa ha kassa lightning-kablar som fransar sig inom kort trots sällsynt användning.

Tror du verkligen där är någon batteritid kvar för en produkt som kräver lightning-kabel år 2024?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Hoppas de bara får ordning på USB-C kontakt baserade dockingstationer, som IT support har det varit problem med dockingstations med USB-C portar och inte bara ett märke eller modell, dvs. bl.a. problem hos HP, Dell och Lenovo. På nätet ser jag också problem. Det kan handla om t.ex. nätverksportar som plötsligt slutat fungera, extra skärmar som inte kommer igång. Tror det har med strömsparläge/hur det väcker upp porten funkar inte alltid 100% med USB-C. Tycks va nån form av designmiss.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Bara hoppas detta inte blir en Good intentions, unintended consequences video.

Jag har redan en blandning av USB C och lightning så att ha en oavsett vilket underlättar. Telefon och hörlurarna är lightning medan MacBook och iPad är USB C.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av BadArg:

Tror du verkligen där är någon batteritid kvar för en produkt som kräver lightning-kabel år 2024?

Definitivt, livslängden på en iPad är väl 5-6 år iaf och de säljs fortfarande.

Kommer bli några extremt tråkiga år då man måsta skaffa en massa USB C-sladdar för att ladda telefonen samtidigt som äldre prylar har kvar lightning.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Anser att de större problem när företag fortfarande släpper produkter med micro usb, t.ex möss och tangentbord eller bankdosor.

Permalänk
Medlem

Bara jag som stör mig på hur micro-b alltid kallas för micro-usb? Visst, i dagligt tal funkar det eftersom micro-a aldrig används. Men till och med i nyhetsartiklar och affärer som säljer kablar benämns den väldigt ofta som micro-usb istället för micro-b.

Och trasiga usb-portar är oftast pga skit bakom spakarna. Folk misshandlar konstant sina laddkablar och portar. Oftast genom att sätta i kabeln i botten på en enhet och sedan dagligen mosa ned den i magen, bröstet eller en bordsskiva med noll tanke på vilken stress dom utsätter kabeln och porten för. Inte konstigt att vissa måste byta kabel efter bara någon månad så som dom behandlar den.
Jag har en typ-a till micro-b kabel från 2008 som jag använde dagligen i mer än 8 år och haft med i jackfickan några hundra gånger och som även bokstavligen rest världen runt och fortfarande används då och då till tillexempel en Xbox One controller och andra enheter som fungerar lika bra som den gjorde för 14 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora frågan är hur Apple kommer presentera detta?

Kommer Tim Cook säga att deras mobiltelefoner kommer få en helt ny revolutionerande och banbrytande usb C kontakt som fungerar emot alla nya konsumentprodukter och de även inför bättre överföringshastighet.

Eller kommer Tim Cook säga att vi blev av Eu tvingade att ha usb C på nästa iPhone, jag tycker telefonen riktigt suger med denna kontakt, jag skulle nästan kalla iPhonen för obrukbar med usb c då den brukar då sönder efter en laddning. I vilket fall här har ny iPhone XX med usb c för endast 14 995kr att köpa.

De kommer nog omställa sig ganska snabbt. Enheterna verkar nästan reda förberedda för det....
En kille moddade sin iP 12. Behöver "bara" göra ny flex kabel och printa hållare för kontakten. Hålet för kontakten var redan rätt storlek, och enheten pratade redan rätt protokoll.

https://www.youtube.com/watch?v=9sJo62S8QF8

Permalänk
Medlem

Någon som provat hörlurar av något slag med USB-c och kan säga något om hur väl porten och kontakten håller ihop.

Tänker på alla som har trådade lurar och telefonen i fickan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerb:

Någon som provat hörlurar av något slag med USB-c och kan säga något om hur väl porten och kontakten håller ihop.

Tänker på alla som har trådade lurar och telefonen i fickan.

Ja jag hade ett par trådlösa in ear dör laddfodralet hade usb-C.
Hade - yes

Jag hade fodralet i samma ficka som nyckelknippan. Det tog väl ett år innan kontakten var sönder. Men det är ett fall av handhavandefel. Tillsammans med spetsiga metallföremål kommer alla typer av laddkontakter ta stryk 😅.

Annars har jag aldrig haft några problem med usb-C kontakter på mina enheter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

funkar bra på iPad, lär väl funka på iPhone oxå...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

De kommer nog omställa sig ganska snabbt. Enheterna verkar nästan reda förberedda för det....
En kille moddade sin iP 12. Behöver "bara" göra ny flex kabel och printa hållare för kontakten. Hålet för kontakten var redan rätt storlek, och enheten pratade redan rätt protokoll.

https://www.youtube.com/watch?v=9sJo62S8QF8

Teknisk sett är det såklart inga problem, de bättre iPads har usb c.
Men de Apple står inför ett dilemma som är oavsett vad de säger så blir det dåligt.

  • Påstå Lightning är bättre än USB C och då indirekt säga att deras nya iPhone med USB C som de håller på att lansera på denna punkt är sämre än den gamla iPhonen.

  • Säga att USB C är bättre än lighting. Då kommer genast frågan hos sunda personer, ja varför införde de den typ 5år sedan som alla andra tillverkare?

  • Säga Eu tvingar dem? Det är skit för att alla i hela världen bor inte i Eu och gillar inte att Eu styr. Dessutom antyder detta att den nya iPhonen på denna punkt är sämre än den gamla.

  • Bara ha trådlös. Jag gillar konceptet, bara att jag ser problem i praktiken då en trådlös laddare tar stor plats i fickan etc. Det är även ont om laddplattor överallt att låna

  • Bara ha USB C i Eu. Jag tror det inte är bra av flera anledningar och det skapar en massa frågor

Men jag tror jag övertänker en hel del om köparna av mobiltelefoner idag. De flesta tänker Wow har ni hört, senaste Iphone har fått usb C, va otroligt grymt jag måste genast köpa en ny iPhone. Och aldrig ställer sig frågan hur Apples mobiltelefoner som är så dyra inte har fått det före nu.

Inte för att prata politik. Men man kan se på politiker i sverige som var superkritiska emot något helt plötsligt ändrar åsikt och den vanliga median aldrig funderar på detta, likaså väljarna. (detta sker inom supermånga frågor, inom alla partier)
Och jag tror att vanligt folk desto mindre bryr sig om usb vs lightingkontakten, så jag övertänker nog.

*edit*
En fråga är vad som händer till hösten? Om Apple lanserar en mobil med lighting då, hur kommer marknaden tänka? Folk vet om att de köper en mobil vars laddkablar bara kommer bli mindre vanlig och tillslut bara tillhöra produkter som ej tillverkas längre. Men jag övertänker nog hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Från hösten 2024 gäller laddning med USB Type-C för telefoner, surfplattor och andra handhållna enheter. Även möss, tangentbord och hörlurar inkluderas.

Läs hela artikeln här

Kan absolut inte tänka mig att trådade möss och trådade tangentbord helt "plötsligt" ska frångå standarden USB A för att övergå till USB C?

Nyheten känns lite som den halvfejkade nyheten den gode Steve Burke snabbt debunkade om att "gamingdatorer förbjuds".. Alltså att sanningen är inte som rubrikerna (clickbaiten) påstår.
Kolla här.

Vi som själva skruvar ihop våra burkar, behöver inte oroa oss att vi skulle få brist på USB-A efter 2024.
Eller snarare att alla möss och TB bara ska "få ha" USB-C i den snara framtiden.

Har hyfsat nya burkar här hemma, de är övergödslade med gamla fina USB-A, men har rätt få USB-C-portar. Själv börjar jag ana en konspiration här: Vad jag kan komma på, har aldrig, säger ALDRIG en USB-A-kabel failat för mig, och jag har varit med sedan version 1.0 cirka 1997. De klenare "mini-kontakterna" failar om inte "hela tiden" men typ årligen/vart annat år. Gäller även USB-C.
Konspirationen jag anar är att typ A, om man får tro nyheten rätt, ska tas bort? -Och ersättas med den fysiskt klenare C-kontakten?

-Fan vet. A-kontakten använder jag enbart för stationär utrustning, inte mobil. Gällande mobil utrustning, så applåderar jag ett "tvång" till att tvinga industrin till USB-C.

På bärbara datorer har USB-C-kontakten (i apparaten) gått sönder. Dock aldrig den mer robusta A-diton.

Permalänk
Medlem

Apple har haft många år på sig att vända om och göra det som är rätt, riktigt, vettigt och rimligt. Men eftersom de varit motvals så länge så är det klart att det tillslut tas i med hårdhandskarna. Den som bränner sig själv i räven får finna sig i att sitta på blåsorna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Trådlös laddning har sina problem. Väldigt många laddar mobilen i bussar, tåg, bilar etc samtidigt som de använder mobilen. Dessutom finns inte laddplattor överallt, laddplattor är också klumpiga att ha i fickan.

Missförstå mig inte, jag tror att trådlös laddning är framtiden för mobiltelefoner av hur många orsaker som helst. Men idag så blir det för användaren en massa problem med enbart dessa.

*edit*
Att tänka på är att även om man har stora fickor i sina byxor för trådlös laddplatta, så måste man lika förbaskat ha med sig usb c kabel för att kunna ladda andra saker.

Blir väl perfekt, då kan Apple börja sälja batteripack med trådlös laddning inbyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Teknisk sett är det såklart inga problem, de bättre iPads har usb c.
Men de Apple står inför ett dilemma som är oavsett vad de säger så blir det dåligt.

  • Påstå Lightning är bättre än USB C och då indirekt säga att deras nya iPhone med USB C som de håller på att lansera på denna punkt är sämre än den gamla iPhonen.

  • Säga att USB C är bättre än lighting. Då kommer genast frågan hos sunda personer, ja varför införde de den typ 5år sedan som alla andra tillverkare?

  • Säga Eu tvingar dem? Det är skit för att alla i hela världen bor inte i Eu och gillar inte att Eu styr. Dessutom antyder detta att den nya iPhonen på denna punkt är sämre än den gamla.

  • Bara ha trådlös. Jag gillar konceptet, bara att jag ser problem i praktiken då en trådlös laddare tar stor plats i fickan etc. Det är även ont om laddplattor överallt att låna

  • Bara ha USB C i Eu. Jag tror det inte är bra av flera anledningar och det skapar en massa frågor

Men jag tror jag övertänker en hel del om köparna av mobiltelefoner idag. De flesta tänker Wow har ni hört, senaste Iphone har fått usb C, va otroligt grymt jag måste genast köpa en ny iPhone. Och aldrig ställer sig frågan hur Apples mobiltelefoner som är så dyra inte har fått det före nu.

Inte för att prata politik. Men man kan se på politiker i sverige som var superkritiska emot något helt plötsligt ändrar åsikt och den vanliga median aldrig funderar på detta, likaså väljarna. (detta sker inom supermånga frågor, inom alla partier)
Och jag tror att vanligt folk desto mindre bryr sig om usb vs lightingkontakten, så jag övertänker nog.

Tror du (med många andra) överdramatiserar. Apple har redan gått över från Lightning till USB-C i alla iPads förutom basmodellen utan större dramatik. MacBooks har kört USB-C sedan 2015, och faktiskt varit drivande i adoptionen av laddning genom USB-C för laptops.

Det är trist att de suttit kvar på Lightning så länge, och det är klart att det blir en efterlängtad övergång när de väl går över för iPhones, men tycker det blir fullständigt oproportionerligt fokus på vilket "monumentalt" skifte det skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Tror du (med många andra) överdramatiserar. Apple har redan gått över från Lightning till USB-C i alla iPads förutom basmodellen utan större dramatik. MacBooks har kört USB-C sedan 2015, och faktiskt varit drivande i adoptionen av laddning genom USB-C för laptops.

Det är trist att de suttit kvar på Lightning så länge, och det är klart att det blir en efterlängtad övergång när de väl går över för iPhones, men tycker det blir fullständigt oproportionerligt fokus på vilket "monumentalt" skifte det skulle vara.

Sant.
Personligen kommer jag dock sakna lightning då kontakten är robust utan dess like. Skönt att alla kommer köra samma kontakt, men hade föredragit något mer hållbart än USB-C.

Permalänk
Medlem

Hatar USB-c på telefoner. min tele är ofta helt dränkt i vatten och för att kunna ladda telefonen inom en vettig tid så tar jag lite papper o petar in i hålet för laddkontakten. Här är lightning guld, bara ett stort håll allt sugs ur direkt. Medans de med USB-c, man får stå o pilla runt det lilla "bladet" där inne o de blir ändå inte torrt.

Sen tycker jag faktiskt lightning kontakten klickar i bättre o sitter bättre. Men skönt att slippa, haru en (sätt in laddkontakt här ) så jag kan ladda ( sätt in valfri produkt här ) i framtiden kanske.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Skrivet av Swedishliquid:

Tycker det är tråkigt, för på något sätt hämmar detta utveckling tror jag..

Men sen är jag ju apple-fanboy och allt jadajada man kan tänka sig haha

Blir billigare och enklare för konsumenter i slutändan med standardisering.
Jämför med bilar, ganska skönt att kunna tanka alla bilar på alla bensinstationer.
Samma med elbilsladdning, fungerar inte om alla märken ska ha egen standard på laddkablar. Hämmar snarare utveckling och konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

min tele är ofta helt dränkt i vatten

Av ren nyfikenhet, vad gör du med din telefon eftersom det händer ofta? Visst någon gång ibland kommer det väl lite regnstänk på min om jag väntar på bussen eller dyl men dränkt och ofta låter skrämmande.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Undrar just om de räknat på miljöaspekten av alla laddkablar till mobiltelefoner som kommer behöva bytas i förtid p.g.a. att USB C-kontakten går sönder när man tittar argt på den?

Har inte haft sönder en USB-C på någon av mina telefoner och då har jag haft dem 3+ år.

Dock så gick manteln sönder på en kabel, men det var för jag rullade ihop den och stoppade i fickan i tid och otid.

Däremot har kablar från biltema och dylikt börjar glappa ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Laddar min telefon jätteofta med min laptop-laddare. Inte så förvånad att min lilla samsung-laddare inte orkar med laptopen men tvärtom går ju utmärkt.

Supersmidigt.

Absolut, folk tolkar mig som att jag var negativ till konceptet, jag är positiv.
Bara lite orolig på hur många som kommer använda sina mobil-laddare till sina laptops och sen blir frustrerade över att det inte funkar så bra.
Och undrar lite över hur märkning och så kommer se ut, för det behöver bli tydligare.

Jag har ju en hel del laddare som ligger men dom flesta har jag väldigt dålig koll på vad dom klarar av och inte. Och då är jag ändå relativt insatt.

Skrivet av Mikos:

Redan nu kommer ju windows på en modern laptop säga till om laddaren inte duger till fullo,

Jaha, det hade jag inte riktigt koll på!
Är meddelandet tydligt och lättförståeligt?

Skrivet av Mikos:

Jag kan tycka att om man köper ny laddare till sin laptop bör man iaf läsa på lite vad som krävs. Så är det redan idag för den vanliga laddarna.

Nu var det ju inte riktigt vid nyköp jag tänkte på, utan som här hemma har jag ju laddare vid sängen, i vardagsrummet och vid datorn.
Beroende på var jag är när mobilen behöver laddas så använder jag den laddaren som är närmast.

Och det är väl inte helt ovanligt att folk har laddare på lite olika ställen och att man använder den som är närmast, det kan vara samma sak med laptops.
Eller om en är någonstans och ska låna en laddare osv.

Skrivet av landmarks:

Å andra sidan kan det vara betydligt värre att stoppa in gamla datorns laddare med DC-plugg av något slag i nya datorn, även om det är samma mått på pluggen. Nu skiljer sig både spänning och polaritet på pluggen mellan tillverkare och det senare kan resultera i att det kortsluts/blir förstört. Det är ändå hyfsat mycket svårare att råka ut för med USB Type-C.

Ja, på det sättet så är det ju en stor förbättring!

Skrivet av SuperSverker:

USB-C går upp till 240W - Tveksamt om du behöver mer än så i en bärbar?

Nu var det ju inte alls det jag pratade om.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Har inte haft sönder en USB-C på någon av mina telefoner och då har jag haft dem 3+ år.

Min förra mobil hade USB-C och den hängde med i nästan 6 år utan problem med USB-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ungefär efter ett år så kickar luddet in på riktigt ja, bara rensa o så lär den hålla sig bra ett år till. Har rockat en Lenovo-laptop sen 2018 med USB-C-laddning o den funkar fortfarande klockrent, så utöver luddet så håller dom sig nog ganska bra.

Precis det problemet jag också hade.
Efter 1.5 år med Pixel 4 så "glappade" den. Rensa luddet och funka prima igen.
Jag har inte heller haft någon USB C enhet som slutat funka, men har sett oerhört många lightning kontakter som är trasiga i mitt gamla jobb, där jag sålde elektronik tillbehör.
Nu fanns inte USB C jätte länge innan jag slöt, men felprocenten var betydligt mindre var min upplevelse.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Mina usb c får alltid glapp efter ett tag. Lightning har aldrig strulat för mig. Tråkig utveckling att detaljstyra så här.

Ta ut dammet ur porten så blir de som nya igen USB C fungerar 100x bättre än micro USB som ändå aldrig strulade för min del

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Undrar just om de räknat på miljöaspekten av alla laddkablar till mobiltelefoner som kommer behöva bytas i förtid p.g.a. att USB C-kontakten går sönder när man tittar argt på den?

USB C är ju en riktigt hållbar port imo, inga problem här, mer hållbar än micro usb som den höll bra med. Men visst, bryter man ut kontakten istället för o dra ut den så kan de nog gå sönder med

Permalänk
Medlem

jag har dock en del problem med lightning - stiften liksom "svartnar". Kör bara Apple original eller Anker. Laddar inomhus utan fukt...lik förbenat så blir de liksom oxiderade... så USB-C känns välkommet.

USB-C standarden är väl dessutom semi-intelligent, när jag pluttar in min lilla Dell laddare i min stora laptop så meddelar den snällt att krämen inte räcker för att ladda.

mvh Lazze