Är en .mp3 låt rippad på 90-talet olagligt att inneha?

Permalänk
Avstängd

Är en .mp3 låt rippad på 90-talet olagligt att inneha?

Är en .mp3 låt rippad på 90-talet olagligt att inneha?
Har 21.8 gig med sådana på en disk.

Permalänk
Medlem

Man borde väl få rippa skivor man själv köpt? Inte alla som vill hålla på att byta skivor... Vem har ens en skivläsare!?
Så länge man inte sprider filerna dvs.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte sprider dem vidare i stor skala är det nog absolut ingen som bryr sig

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det är väl just för denna rättighet som vi är tvungna att betala privatkopieringsersättning på alla möjliga lagringsmedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidworks:

Är en .mp3 låt rippad på 90-talet olagligt att inneha?
Har 21.8 gig med sådana på en disk.

Man får rippa både egna och andras CD-skivor inom privatkopieringen för eget bruk, och göra om till MP3, FLAC eller vad man nu vill. När det gäller det här med piratkopior var det under den period du avser inte ens olagligt att ladda ned sådant, utan bara att ladda upp (eller publicera direkt på hemsidor, som förekom tidigt). Sedan krävde vissa fildelningsprogram att man laddade upp samtidigt, men sådana brott är preskriberade. Senare blev det så att man inte fick ladda ned om kopian var "olaglig", just för att stoppa det man uppfattade som ett kryphål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidworks:

Är en .mp3 låt rippad på 90-talet olagligt att inneha?
Har 21.8 gig med sådana på en disk.

Nej, olagligt blir det först om du gör dem allmänt tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Om du har laddat ner dem från någon som inte får dela ut dom så är de olagliga. Om du rippat dem själv från skivor du ägt så är de lagliga. Ingen bryr sig nämnvärt om detta idag dock.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad att du har kvar .mp3 rips från 90-talet. Inget från mina Napster, KaZaa och DC++ dagar har överlevt tills idag.

Permalänk
Medlem

Den längsta preskriberingstiden för något är ju 25 år så du kan både ha rippat låten och dräpt artisten och rimligtvis komma undan med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Jag är imponerad att du har kvar .mp3 rips från 90-talet. Inget från mina Napster, KaZaa och DC++ dagar har överlevt tills idag.

Jag har alla mina MP3 från tiden runt millennieskiftet på CD-R då jag brände ut de nya periodvis, så jag kopierade in allihop på ett USB-minne som jag har i bilen, där bitraten som ofta är i underkant inte gör så mycket. Intressant nog var alla de brända skivorna också läsbara när jag kopierade över dem för typ två år sedan.

rättstafning...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Den längsta preskriberingstiden för något är ju 25 år så du kan både ha rippat låten och dräpt artisten och rimligtvis komma undan med det...

Det är lite utanför det egentliga ämnet, men preskriptionstiden är sedan ett antal år borttagen för vissa grova brott, däribland mord. Som av att sammanträffande ändrades detta just när mordet på Palme relativt snart skulle preskriberas, även om det hänvisades till t ex framstegen inom DNA-tekniken etc.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Den längsta preskriberingstiden för något är ju 25 år så du kan både ha rippat låten och dräpt artisten och rimligtvis komma undan med det...

Musik är flummig med privatkopieringslagen. Men låt oss säga att man piratkopierar en mjukvara skapad på 50talet och använder den idag. Så är frågan om det är relevant att mäta från tiden då mjukvaran kopierades, snarare skulle jag säga att sista användning av mjukvaran utan licens är sista gången brottet begicks.

När det är musik så är det exakt samma sak. Tiden den kopierades vill jag säga oväsentlig, tiden den används är det inte. Att sedan åka dit för privatkopierad musik, när staten inte kan lösa mer än 67% av alla mord är ju väldigt liten. Och i vilket sammanhang skulle polisen granska ens musik?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Musik är flummig med privatkopieringslagen. Men låt oss säga att man piratkopierar en mjukvara skapad på 50talet och använder den idag. Så är frågan om det är relevant att mäta från tiden då mjukvaran kopierades, snarare skulle jag säga att sista användning av mjukvaran utan licens är sista gången brottet begicks.

När det är musik så är det exakt samma sak. Tiden den kopierades vill jag säga oväsentlig, tiden den används är det inte. Att sedan åka dit för privatkopierad musik, när staten inte kan lösa mer än 67% av alla mord är ju väldigt liten. Och i vilket sammanhang skulle polisen granska ens musik?

Du blandar begreppen pirat och privat, privatkopiering är tillåten.
https://www.copyswede.se/2018/07/vad-ar-privatkopiering-5-fra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du blandar begreppen pirat och privat, privatkopiering är tillåten.
https://www.copyswede.se/2018/07/vad-ar-privatkopiering-5-fra...

Nej. Jag skrev först om mjukvara för det är väldigt flummigt med privatkopiering på musik.
Sedan skrev jag om det var musik och det skulle falla in under piratkopiering, det finns ingen superklar gräns för när det är piratkopiering eller privat. Som hur nära vän måste man vara med den man privatkoperiar ifrån?

Permalänk
Medlem

När det kommer till privatkopiering, gäller det endast svenskproducerad musik? Får exempelvis amerikanska artister som säljer sin musik i Sverige del av potten?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2