Nybygge, nätverkssetup i hus och mediaskåp

Permalänk
Medlem

Nybygge, nätverkssetup i hus och mediaskåp

Hej!

Jag är i slutskedet av vårat nybygge där vi har fått fiber från IP-Only indraget. (Inteno XG6846) Då jag inte haft koll på marknaden senaste 5-7 åren är jag lite vilsen i vad jag ska ha. Jag skall dessutom ha två acesspunkter(fördraget med RJ45 i tak) en på varje våning. Samt att jag har dragit RJ45 för 3 övervakningskameror.

Jag har ett infällt mediaskåp i tvättstugan under elcentralen. Allt bör få plats i skåpet och jag vill driva enheterna med PoE. Således behöver routern minst 5 PoE utgångar. En bonus är om jag kan få slippa IP-Onlys egna switch som de just installerat, om ex routern har SFP in? Samt att det då blir mer plats för övriga grejer i skåpet.. Acesspunkter tänkte jag 2st Unifi 6 Pro eller liknande.

Hade först tänkt full Unifi med en Dream Machine special edition och 3 av Unifis kameror. Då får jag ju allt i en enhet. Men dels är de n ganska dyr och sen är den rätt stor. Kan bli tight i skåpet(beroende på om jag slipper IP-Onlys switch).

- Router med minst 5 PoE (driva 2 AP samt 3 övervakningskameror)
- 2st AP
- 3st övervakningskameror, gärna inspelningsbart lokalt/moln
- Bli av med IP-onlys switch

Måtten för plats med IP-onlys grejer är 30cm X 46cm, alternativt 33cm X 41 cm utan IP-only switchen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag undrar om du ens får in en UDM SE (med mått 442.4 x 43.7 x 285.6 mm) i det skåpet även om du inte har fiberomvandlaren.. Hur kan det bli 5cm mindre om du tar bort CPE-switchen?
SE har väl 8 PoE-portar? Kolla så att båda har samma PoE-typ.

Permalänk
Medlem

Om du är i slutskedet och hantverkare fortfarande finns på plats, hade jag rekommendera att utvidga/lägga till ett infällt skåp till under för lite större grejer, kommer aldrig ångra för stort skåp, bara för litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag undrar om du ens får in en UDM SE (med måttern 442.4 x 43.7 x 285.6 mm) i det skåpet även om du inte har fiberomvandlaren.. Hur kan det bli 5cm mindre om du tar bort CPE-switchen?
SE har väl 8 PoE-portar? Kolla så att båda har samma PoE-typ.

Om den ena lådan från ip only är kvar blir det olika mått beroende på att den är i högra hörnet tänker jag?
En UDM SE borde få plats men det blir tight. Men okej, om den inte får plats, vad ska man då ha? De där grejerna till vänster är något som kom med skåpet, de kan jag ta bort.

Skrivet av ingulf:

Om du är i slutskedet och hantverkare fortfarande finns på plats, hade jag rekommendera att utvidga/lägga till ett infällt skåp till under för lite större grejer, kommer aldrig ångra för stort skåp, bara för litet.

Bra synpunkt. Vi bygger åt oss själva så vi är kvar. Tar det med mig själv

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ananasen:

Om den ena lådan från ip only är kvar blir det olika mått beroende på att den är i högra hörnet tänker jag?
En UDM SE borde få plats men det blir tight. Men okej, om den inte får plats, vad ska man då ha? De där grejerna till vänster är något som kom med skåpet, de kan jag ta bort.

30cm X 46cm med CPE
33cm X 41cm utan CPE
Du får 3cm på ena hållet men tappar 5cm på andra?

UDM SE har med måtten ca 44 x 43 x 28 cm
Du kan köra en Unifi Security Gateway eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

30cm X 46cm med CPE
33cm X 41cm utan CPE
Du får 3cm på ena hållet men tappar 5cm på andra?

UDM SE har med måtten ca 44 x 43 x 28 cm
Du kan köra en Unifi Security Gateway eller liknande.

Hej, nej den är 44cm x 28cm, 4.3cm på höjden.
Ja måste inte den lilla lådan där fibertråden komma in i boxen vara kvar? blir väl bara av med halva ip-only installationen. Men visst jag kanske tänkt fel på nån cm här eller där haha. Hur som haver kan det bli tight med UDM SE'n. Får helt enkelt prova då. Det är ju mest så att RJ45 kontakterna och strömkontakten blir åtkomlig när väl UDM SE'n sitter i skåpet.

Men det är alltså överhuvudtaget möjligt att köra fiberanslutningen rätt in i den inbyggda SFP porten utan problem? Vi ska nog ändå inte ha ip-telefoni eller TV via fibret.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på tex en Unifi dream router och en av deras Switch Lite POE finns både 8 och 16 beroende på hur många anslutningar du har.
den har du möjligheten till att köra deras kameror om du vill samtidigt som du kan använda dom flesta sakerna som udm pro se har.
annars skulle jag kolla lite på en pfsense netgear låda och en poe switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopard:

Har du kollat på tex en Unifi dream router och en av deras Switch Lite POE finns både 8 och 16 beroende på hur många anslutningar du har.
den har du möjligheten till att köra deras kameror om du vill samtidigt som du kan använda dom flesta sakerna som udm pro se har.
annars skulle jag kolla lite på en pfsense netgear låda och en poe switch

Dream routern får ju dessvärre inte plats inuti skåpet. Tack för tips om pfsense