Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stora tråden om Nothing-telefonen

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Stora tråden om Nothing-telefonen

Prylföretaget Nothing meddelade nyligen att företagets första mobiltelefon kommer att släppas under sommaren. I samma veva fick vi reda på att företagets egna hemskärmslösning kommer visas upp och betatestas redan under våren. Och nu är den här. Launchern går att installera på en handfull enheter, bland annat Samsung S21, S22, Pixel 5 och 6 samt även OnePlus-lurar inom kort.

Första betaversionen av hemskärmsappen ger användare tillgång till en handfull förhållandevis unika funktioner och verkar primärt användas för att visa upp sitt designspråk. Den stora USP:en är Nothing-designade widgets som visar väder och klocka samt möjligheten att göra ikoner och app-mappar extra stora på hemskärmen.

Vad tycker du om Nothings nya launcher? Känner du suget att testa? Lämnar hemskärmsappen en hel del att önska?

Nothing Launcher (Beta)

Permalänk
Medlem

Meh... Kul att företag jobbar på launchers och försöker göra den speciella, men speciellt är inte alltid bra. Förhoppningsvis är denna bra.
Själv kör jag ADW Launcher och har så gjort sedan jag hittade den för en herrans massa år sedan. Love it! Det ska MYCKET till för att jag ska byta ut denna

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Nu verkar specs för Nothing Phone (1) och det verkar bli en telefon som landar i övre medelklassen. Lite tråkigt att det inte blir någon monsterlur med värstingkrets från Qualcomm, men förhoppningsvis vet Pei & Co vad de håller på med. Här är specsen:

  • 6.43-inch Full-HD+ AMOLED 90Hz display

  • Qualcomm Snapdragon 778G processor

  • 8GB RAM, 128GB storage

  • 4,500mAh battery, wireless charging support

  • 50+8+2MP triple rear camera

  • 32MP selfie camera

  • Android 12-based Nothing OS

Permalänk

4500 mAh är i klenaste laget nu när 5000 mer eller mindre är standard. Ska vi tro att den inte ens klarar 1½ dags tung användning? Varför ska folk betala för en sådan här mobil när man kan få ett riktigt märke som Iphone för bara något mer pengar?

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

inte alls snygg launcher måste vara en extremt liten målgrupp som finner det där tilltalande, förstår inte heller vad som ska locka till ett nytt märke ? på hårdvarufronten blir det knappast något unikt, allt handlar om deras lite udda UI bara ? återstår att se hur kameran kommer att prestera men den lär knappast komma i närheten av flagskeppen.

Permalänk
Snusfri

Att köra med en 778G känns lite sisådär 2022 när den släpptes för ca 1 år sedan (19'e Maj 2021).

Dock så ser jag gärna mer "mellan-klass" mobiler med good enough SoC och riktigt bra kamera, lite tråkigt att man måste upp i S22/iPhone 13 Max/OnePlus Pro etc för att få det.

Det finns garanterat en stor marknad för mellanklass med flagship-kamera.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Kjellkritisk:

4500 mAh är i klenaste laget nu när 5000 mer eller mindre är standard. Ska vi tro att den inte ens klarar 1½ dags tung användning? Varför ska folk betala för en sådan här mobil när man kan få ett riktigt märke som Iphone för bara något mer pengar?

4500 mAh i kombination med kretsen kan nog bli rätt okej ändå. Men ja, precis som med typ alla andra lurar på marknaden kan man väl inte vänta sig mer än 1-2 dagars användningstid.

Skrivet av THB:

Att köra med en 778G känns lite sisådär 2022 när den släpptes för ca 1 år sedan (19'e Maj 2021).

Dock så ser jag gärna mer "mellan-klass" mobiler med good enough SoC och riktigt bra kamera, lite tråkigt att man måste upp i S22/iPhone 13 Max/OnePlus Pro etc för att få det.

Det finns garanterat en stor marknad för mellanklass med flagship-kamera.

778G är ändå helt okej. Tänker att så länge man inte är en super gamer på mobilen blir det väl helt okej i slutändan. Det är väl bra batteritid Nothing är ute efter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Nu har betaversionen av Nothings launcher släppts brett och alla med Android 11 eller senare kan se vad den har att erbjuda. IMHO inget världsomvälvande som erbjuds, men ger ändå en fingervisning på vilket designspråk kommande telefonen väntas ha.

Nothing Launcher (Beta) på Play Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Att köra med en 778G känns lite sisådär 2022 när den släpptes för ca 1 år sedan (19'e Maj 2021).

Dock så ser jag gärna mer "mellan-klass" mobiler med good enough SoC och riktigt bra kamera, lite tråkigt att man måste upp i S22/iPhone 13 Max/OnePlus Pro etc för att få det.

Det finns garanterat en stor marknad för mellanklass med flagship-kamera.

oneplus och deras nord serie erbjuder rätt så bra Socs.. har en nord 2 och den är ju hur snabb o rapp som helst.. har inget att klaga på, gör väl en halv miljon i antutu vilket räcker gott o väl. enda du inte får riktigt all in är väl kameran, klart den inte kan prestera i närheten vad flagskepp gör men bilder duger ändå gott o väl och många har OIS så det kompenserar rätt bra ändå.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Nothing fortsätter teasa kommande telefonen och har nu levererat en bild som visar baksidan. Företaget kommer köra samma designspråk som med hörlurarna Ear(1) och erbjuda en genomskinlig baksida så att man kan se telefonens komponenter, eller i alla fall det vita skyddet som täcker komponenterna.

Jag gillade verkligen designen på Ear(1) och även detta ser riktigt trevligt ut. Andra trevligheter hittar vi i den sparsmakade beskrivningen där Nothing skriver att telefonen är gjord av consciously chosen materials, vilket får det att låta som att Fairphone äntligen kommer få lite konkurrens på etikfronten.

12 juli klockan 17:00 kommer telefonen visas upp ordentligt.

Permalänk

Min hypotes varför mobilmarknaden ser ut som den gör.
Vi har på den senaste tiden haft en väldigt snabb utveckling, vilket leder till att om en mobil saknar de funktioner som årets modeller har så blir de mindre intressanta. Det är jättetufft för en ny tillverkare att komma med en ny mobil och göra den prisvärd ihop med senaste funktionerna, speciellt när testperioden av den nya mobilen är längre.
Bara se på t.ex. Motorola när de skulle lansera den nya Razern (vikbara). Den hade gammal hårdvara som drog ner intresset. Razern hade säkerligen ny hårdvara när de började utveckla den, men lång testperiod så han hårdvara bli gammal.

När nu utvecklingen av icke vikbara mobiler stagnerar så finns det möjlighet för andra aktörer komma in och de behöver nödvändigtvis inte ha det allra senaste av allt utan att konsumenterna ser det som något större problem. (fjolårets cpu, batteri, kamera, Bluetooth etc, ändå ok på en premiummobil)

För mig själv så är jag inte målgruppen då jag vill ha funktioner som inte ens kommer i nästa version. Som iPhone 14 som släpps om någon månad, så har den enligt Rumor inte löst saker som jag stör mig på. (för stort hål i skärmen för kameror, ej usb c, troligen fortfarande dålig zoom) Så kanske iPhone 15..

Permalänk
Inaktiv

Mmm, jag vill testa nytt men tvivlar på att någon annan telefon erbjuder samma problemfria lösning som Samsung har.. dvs Dex + parkoppla BT-lurar för Silent Cinema.. så jäkla nice feature att ha.

Permalänk
Medlem

Jag gillar designspråket med Ear(1) och är intresserad och lockad av de Nothing säger om Phone(1). Men känner att det nog är lite för mycket säljsnack och en risk för att visionerna inte kommer förverkligas.

Permalänk
Medlem

Något nytt Kina märke??

Permalänk
Medlem

Läs på custom Androids, ge oss stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Något nytt Kina märke??

Företaget är baserat i Storbritannien, men har ingen aning om var de har produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Något nytt Kina märke??

Carl Pei som var en av två grundare av OnePlus.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Carl Pei som var en av två grundare av OnePlus.

"Oppo, Vivo, OnePlus, Realme, and iQOO are owned by the same parent company — the Chinese multinational BBK Electronics. Yes, some of the world's most popular smartphone brands are owned by the same entity."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

"Oppo, Vivo, OnePlus, Realme, and iQOO are owned by the same parent company — the Chinese multinational BBK Electronics. Yes, some of the world's most popular smartphone brands are owned by the same entity."

Vad är din poäng? Nothing ägs inte av BBK.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Ser mer B ut än de flesta Androidtelefoner, speciellt launchern ser oprofessionell ut. Det här kommer bli en kort historia.

Permalänk
Medlem

Nothing ser ut som something

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

4500 mAh är i klenaste laget nu när 5000 mer eller mindre är standard. Ska vi tro att den inte ens klarar 1½ dags tung användning? Varför ska folk betala för en sådan här mobil när man kan få ett riktigt märke som Iphone för bara något mer pengar?

Det var då kjellva… nej men du ser väl kjellv att det kanske finns en och annan sugen beta-testare inför Phone 2 (eller 1.2 eller 1 Pro - vad den kjellvklara tanken är att uppföljaren ska heta är väl oklart)

Kjellv har jag iPhone och är inte sugen på att byta - däremot testa, pilla, klämma.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Nothing fortsätter teasa kommande telefonen och har nu levererat en bild som visar baksidan. Företaget kommer köra samma designspråk som med hörlurarna Ear(1) och erbjuda en genomskinlig baksida så att man kan se telefonens komponenter, eller i alla fall det vita skyddet som täcker komponenterna.

Jag gillade verkligen designen på Ear(1) och även detta ser riktigt trevligt ut. Andra trevligheter hittar vi i den sparsmakade beskrivningen där Nothing skriver att telefonen är gjord av consciously chosen materials, vilket får det att låta som att Fairphone äntligen kommer få lite konkurrens på etikfronten.

12 juli klockan 17:00 kommer telefonen visas upp ordentligt.

Ser ut som en Iphone med transparent baksida.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Elektron:

Ser ut som en Iphone med transparent baksida.

Du beskrev precis typ 90 procent av mobilmarknaden just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Vad är din poäng? Nothing ägs inte av BBK.

ok, om det är samma snubbe som är med i ett av dom andra BBK företagen..
då är det ett litet steg att tro att det är samma koncern.
Men om du säger att det inte är det så ok då vet jag och alla andra i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

oneplus och deras nord serie erbjuder rätt så bra Socs.. har en nord 2 och den är ju hur snabb o rapp som helst.. har inget att klaga på, gör väl en halv miljon i antutu vilket räcker gott o väl. enda du inte får riktigt all in är väl kameran, klart den inte kan prestera i närheten vad flagskepp gör men bilder duger ändå gott o väl och många har OIS så det kompenserar rätt bra ändå.

Förstår vad ni menar, men inte är det vedertaget att använda uttrycket på det sättet?

Alla batterier har 100% max soc, eller har någon använt uttrycket fel och resten vet inte vad det betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

ok, om det är samma snubbe som är med i ett av dom andra BBK företagen..
då är det ett litet steg att tro att det är samma koncern.
Men om du säger att det inte är det så ok då vet jag och alla andra i tråden

Han lämnade OnePlus 2020.

https://techcrunch.com/2020/10/16/oneplus-co-founder-carl-pei...

Om han fortfarande har kopplingar kvar är ju en annan sak.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vilket random namn att döpa till "nothing". Och "phone". Men vad gör man inte för att sticka ut lite nu för tiden. Jag har en OnePlus 8T och har aldrig haft en telefon som är så trevlig som den. Den hade allt _jag_ önskade och kostade inte 2 årslöner heller. 120hz, 128gb (räcker för mig gott och väl), sjyst kamera, snapdragon och 8gb minne (föredrar snapdragon före exyonos som de envisas med här), fin design, stereo-högtalare, always on display. ja.. helt enkelt mycket för pengarna indeed!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Mmm, jag vill testa nytt men tvivlar på att någon annan telefon erbjuder samma problemfria lösning som Samsung har.. dvs Dex + parkoppla BT-lurar för Silent Cinema.. så jäkla nice feature att ha.

Vad är silent cinema?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad är silent cinema?

Precis som silent disco gissar jag på - mer än en person kan höra samma ljud med sina hörlurar.