Separat forum för elbilar

Permalänk
Medlem

Separat forum för elbilar

Kära Sweclockers.

Den mest aktiva tråden, överlägset, rör elbilar. Det är något som uppenbart drar mer intresse än många andra subforum om bildskärmar, HiFi, foto eller annat. Den aktuella tråden är svår att överblicka med många sidospår, och blir ofta derailad av olika anledningar. Jag har noterat att datanördar/gamers på Youtube ofta ger de mer relevanta testerna av elbilar, och plockar upp problem med bilarna - mer än konventionella motorjournalister som tenderar att ha ingångsvärden från fossilbilar. Hemelektroniktokar som vi, har ofta andra forväntningar på mjukvara och HMI.

Så, det är mitt förslag

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jaaa! Lets go!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det hade underlättat letandet av information markant!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Vi kollar på detta! 😊

Permalänk
Medlem

Snart dags att överklocka bilarna. Är ju rullande datorer. Pratas redan om olika kylningar för batteriet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Det hade underlättat letandet av information markant!

Å andra sidan så kan man ju yrka på att det finns mängder av dedikerade fordonsrelaterade forum för den som vill djupdyka. Den samlingstråd som finns tycker jag är tillräcklig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kanske inte forum endast för elbilar, men forum för bilar i allmänhet kanske strävar för långt från Sweclockers huvudämne?
Däremot uppskattar jag hjälpsamheten och reflektionerna som finns här och många hade säkert haft nytta av att diskutera bilar utöver "bara" teknik.

Permalänk
Inaktiv

Ni borde införa en avdelning för mat också

Permalänk

Jag tänker mig att bilarna kommer bli och redan har blivit riktigt datortekniska. Problemet är att dessa bilar är svindyra och inte nog med det, om man köper en svindyr bil idag så har den inte det senaste tekniken imorgon.

Så jag tycker självklart att swelockers ska ha en bil forumsdel. Men frågan är om det behövs nu eller om 5år?
Jag har kollat lite på de som demar deras självkörande teslor på youtube, skitbalt. Men köpa en tesla för 1 miljon och betala över 100 000kr för "självkörande funktion" är lite över min budget.

Permalänk
Medlem

Kanske en egen del med några underkategorier Motor / EL / Hybrid / Övrigt

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag röstar nej, men mest för att "elbil" är för strikt definierat. Benämn det fordon, inklusive hur de drivs, så är det mer relevant.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Å andra sidan så kan man ju yrka på att det finns mängder av dedikerade fordonsrelaterade forum för den som vill djupdyka. Den samlingstråd som finns tycker jag är tillräcklig.

Fast sweclockers har ju mängder av bra trådar som inte alls har något med teknik och överklockning att göra. Det är väl egentligen inget problem och communityn här är överlägsen andra svenska forum imo *ingen nämnd*

Permalänk
Medlem

Separat forum för fordon och motorsport vore trevligt.

Permalänk
Musikälskare

Det är bättre att ha ett forum för bilar överlag så det slipper postas i Övriga ämnen imo! Ser det som positivt även fast jag inte är bilintresserad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Lägg till det under övriga ämnen, blir bra så! Men borde ju vara fordon generellt, har ju två aktiva trådar med f1, cyklar och elcyklar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker mig att bilarna kommer bli och redan har blivit riktigt datortekniska. Problemet är att dessa bilar är svindyra och inte nog med det, om man köper en svindyr bil idag så har den inte det senaste tekniken imorgon.

Så jag tycker självklart att swelockers ska ha en bil forumsdel. Men frågan är om det behövs nu eller om 5år?
Jag har kollat lite på de som demar deras självkörande teslor på youtube, skitbalt. Men köpa en tesla för 1 miljon och betala över 100 000kr för detta är lite över min budget.

Förstår vad du menar med att inköps priset är högt för elbilar dock så brukar de flesta elbilarna hålla sitt värde betydligt bättre en vanlig fossil driven bil. Så det jämnar ju upp total kostanden av ägandet. T.ex så tappar en Volkswagen passat ungefär 50% av sitt värde under de 3 första åren. Vilket leder till en ganska hög månadskostnaden bara i värdeminskning. Just så säljes ju ett år gamla elbilar för mer en vad det kostade vi inköp och då får man dessutom ingen miljö bonus på 70000kr när man köper begagnat.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Röstade Ja men bara ifall det blir som @robbankontor skriver.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Borde väl vara rätt stor bredd i så fall. Fordon och andra färdmedel. Allt från fullstor elbil till eldrivna sparkcyklar/skateboars. Mer generellt färdmedel än fordon liksom.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägg till det under övriga ämnen, blir bra så! Men borde ju vara fordon generellt, har ju två aktiva trådar med f1, cyklar och elcyklar också

Bannlys cyklar.

Permalänk
Medlem

Separat forum för fordon tycker jag helt klart bör finnas. Sen underkategorier för elbilar, bränsle drivna bilar, motorcycklar, båtar, cycklar osv.

Permalänk
Medlem

Självklart ska SweClockers ha en forumdel för bilar! Även om jag inte bryr mig om annat än elbilsdelen så kan det ju vara vettigt att öppna upp det som en fordonsdel istället för bara elfordon. Finns garanterat folk på SweC som älskar bilar men inte är lika intresserade av elbilar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför just elbilar. Jag har precis installerat eftermarknads ecu i min bil. När man slog upp mjukvaran så vare som att styra en rymdstation...
En sektion med underkategorier hade jag hellre sett

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fast sweclockers har ju mängder av bra trådar som inte alls har något med teknik och överklockning att göra. Det är väl egentligen inget problem och communityn här är överlägsen andra svenska forum imo *ingen nämnd*

Trådar, ja, vilket jag inte motsätter mig. Men nu är det ju snack om ett helt eget enskilt forum. Den tråd som redan finns i "Hobby, fritid och livsstil" räcker ju gott och väl. Sweclockers är först och främst en sida för datorer, komponenter och hårdvara, och någonstans tycker jag ändå att man måste dra gränsen. Tråden om alkohol är ju även den ganska populär, ska vi ha ett eget forum för det ämnet också? Innan man vet ordet av det så är ju Sweclockers forum i stil med Flashback.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hehe, det är lustigt det där hur de mest aktiva trådarna på alla forum i hela världen alltid tycks vara sådana som inte har något alls med forumets tema att göra

Om man nu ska ha ett forum om fordon, så hoppas jag att det blir i en lite nördigare anda?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Snusfri

För fordon, absolut, för bara elbilar, absolut inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Som bilentusiast, sportbilsägare, bankörare - så kan jag inte se meningen.
Om jag hade varit lite mer Svensson så hade jag ändå letat på bilforum om jag hade velat ha reda på något.

Men för forumet så är det väl lite win win att lägga till en forumsdel till.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

En generell del för fordon vore inte alls galet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Om det gäller fordon i övrigt och inte bara elbilar, ja.

Det är ditt utvecklingen är på väg på sikt, men än så länge är det nog rätt många som har förbränningsmotor i sitt fordon.

Permalänk
Medlem

Ska konvertera vår Sjösala Amanda i Rosa med en Tongsheng-motor så det kan ni få se en bild eller två ifrån.
Skulle dock själv önska att få välja vad jag ser för forumdelar på framsidan isåfall under nytt i forumet, intresserar mig inte rent allmänt..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com