Inet nekar RMA på moderkort - "skador vid skruvhål"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

@Xyberly

Ja precis du har helt rätt Inet böjde pinsen på min CPU och jag accepterade detta och tog hem den utan att gnälla och gjorde en RMA hos AMD istället eftersom AMD är så snälla och tar emot CPUs med böjda pins för att dom vill visa för hela världen hur trevliga dom är.

https://www.amd.com/en/support/kb/warranty-information/pib

Läs: Step 2: Determine What Is Not Covered by Warranty

Any bent or damaged pin(s): Not Covered by Warranty

Missing pin(s): Not Covered by Warranty

Så men andra ord nej AMD hade verkligen inte tagit emot min CPU ifall pinsen verkligen hade varit böjda.
För det andra tygla din vilda fantasi samt lägga inte ord i min mun.

Världen hade mått bättre av färre individer som springer företags ärende utan att någon har bett dom om detta

Mvh Paw

Finns inget i ditt inlägg som sa att det inte var några böjda pins när du hämtade den, därav det jag skrev.

För det kan ju inte vara varken eller här. Antingen har du hämtat ut en prolle med böjda pins, eller så fick du tillbaka en som inte hade dessa böjda pins som var orsaken till varför garanti nekades. Och om det nu inte fanns några pins som var böjda som du kunde se, varför accepterades då deras anledning till varför garanti nekats? Om du nu lämnat in en processor utan böjda pins så är det ju Inet som felat i båda fallen och du bara lagt dig på rygg. Antingen har de böjt dem och inte stått för det eller sagt att det finns böjda pins fast det inte finns något synligt.

- Hej, min processor fungerar inte kan ni byta ut den?
- Nej, den har böjda pins så du har tyvärr ingen garanti.
- Kan jag få se vad det är som är trasigt?
- Ah, nä, det syns tyvärr inte men de böjda pinsen finns där.
- Ok, då tar jag hem den igen.
??

Det låter ju inte så rimligt i mina öron. Känns ju som att det saknas lite information här för att det ska gå ihop. Om du nu bara går direkt från A till C så blir det ju att man får gissa sig fram till vad som nu faktiskt hände med ditt strulärende.

Jag är bara intresserad av vad som faktiskt hänt, för klagomål på forum tenderar att utelämna ganska viktig info ibland..
Ska man klaga på hur något hanterats så ska det vara av rätt anledning också och inte för att man inte fick som man ville.

Om du nu väljer att bara vara bitter istället för att bara snabbt rätta mig där jag nu antagit fel så är väl det fine det med. Men blir ju så tråkig stäming då.

Permalänk
Medlem

@Xyberly

Sweclockers egna ihärdiga detektiv/utredare som verkligen dissekerar alla vinklar och teorier.
Jag är jätte tacksam att du har tagit dig tiden och blivit så djupt involverad i min lilla historia.

Men jag har tyvärr inte så mycket att tillägga mer än att jag hämtar upp en CPU som enligt mig inte hade några böjda pins men enligt dom som var dom böjda.

Min plan var självklart att ta upp om mitt ärende här på forumet precis som slickipinn gjorde men jag valde att kontakta AMD först för att se vad dom säger innan jag gick vidare.

CPUn skickas in till AMD men dokumentation. Tre dagar senare har jag en ny 5800x hemma, historian är över och alla världsproblem är lösta.

Är utredaren nöjd eller ska jag även passa på och skicka in lite DNA-tester..

Nej för att vara ärlig så avslutar vi detta för det leder ändå inte till något.
Jag tackar för mig.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Jag reagerade på två saker - att det handlade om en fyndvara, och att Inet högst motvilligt tar sig an detta ackompanjerat med muttranden om "på gränsen".
Som jag ser det, skjuter sig Inet i foten dubbelt upp.
- För det första har de uppenbarligen inte testat fyndvaran ordentligt (jag tvivlar att någon återförsäljare gör det), vilket leder direkt till:
- Inet borde varit mer benägen att byta ut produkten utan mummel just med tanke på att det rörde sig om en fyndvara! Säljer man öppnade paket (och med största sannolikhet inte funktionstestar produkten utförligt), bör man ju också ta reklamationsrätten seriöst!

På vilket sätt blir jag som konsument pigg på att handla från en firma som a) säljer trasiga saker och b) är motsträvig vid reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej!

Det var väldigt tråkigt att höra att du fått en negativ upplevelse i samband med ditt serviceärende. Om du inte redan har gjort det ber jag dig återkoppla med ditt ordernummer eller servicenummer så att jag kan se över ärendet för att undersöka om det kan vara så att vi brustit i vår hantering. Du får gärna skicka det i ett PM alternativt på någon av våra andra kontaktvägar.

Vänligen,

Btw, ser vad som gått fel, okunskap hos er personal. Lodbollarna vid ATX skruvhålen ska gå sönder. De ger extra kontakt för jordning av datorchassit genom moderkortet. Därför finns det heller inga ledningsbanor där skruven ska komma i kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Btw, ser vad som gått fel, okunskap hos er personal. Lodbollarna vid ATX skruvhålen ska gå sönder. De ger extra kontakt för jordning av datorchassit genom moderkortet. Därför finns det heller inga ledningsbanor där skruven ska komma i kontakt.

Vill inte lägga mig in så mycket i denna tråd. Men vill en då säga. Sen är det ju hur hårt man skruvar åt skruvarna. Tror nog många skruvar för hårt. Mer än vad de behöver. Det är kanske det TS har gjort. Bara han själv som vet det. Eller den personen som har ägt MB före han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Vill inte lägga mig in så mycket i denna tråd. Men vill en då säga. Sen är det ju hur hårt man skruvar åt skruvarna. Tror nog många skruvar för hårt. Mer än vad de behöver. Det är kanske det TS har gjort. Bara han själv som vet det. Eller den personen som har ägt MB före han.

Exakt lite av min poäng, moderkorten är designade så att de inte tar skada av att skruva för hårt. Ledningsbanor leds runt ATX hålen med mariginal.

På bilderna syns inga 'skador' utöver hur det ska se ut när skruvarna har korrekt kontakt med jordningspunkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

På bilderna syns inga 'skador' utöver hur det ska se ut när skruvarna har korrekt kontakt med jordningspunkterna.

Återigen, bilderna är tagna av TS. Vilka skador Inet refererar till vet vi inte. Det kan exempelvis också vara så att de blandat ihop två helt olika kort, och vi lär väl inte komma närmare lösningen utan att Inet förtydligar hela förloppet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Exakt lite av min poäng, moderkorten är designade så att de inte tar skada av att skruva för hårt. Ledningsbanor leds runt ATX hålen med mariginal.

På bilderna syns inga 'skador' utöver hur det ska se ut när skruvarna har korrekt kontakt med jordningspunkterna.

Jag vet inte. Men nu skrev du att MB inte tar skada när man skruvar för hårt. Så nej de är ju inte designade så man kan skruva för hårt. Det räcker man bara tex sätter ditt skruven och skruvar försiktigt så man känner att den då ligger mot. Man har ju typ 10-11 skruvar som håller MB på plats. MB består av många lager. Som då pressas ihop om man är onödigt hårdhänt.

Många skruvar för hårt. För de tror de får bättre jordning. Som då fallet inte blir. Dagens Nätdelar tar hand om jordningen så det räcker. Så här finns inge behov av att göra det. Det kan till och med bli sämre. Om man har någon sorts störning av något slag.

Men i detta fall så kan en sådan skada om man är hårdhänt. Men jag själv ser inget på fotona. Men om det har hänt på detta sätt har ingen återförsäljare skyldighet att ta det på garantin.
När man bygger datorer så ska man handskas med komponenterna som om det var en nyfödd Barn. Lugn och ro. Ingen stress alls. För då kan här hända saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag vet inte. Men nu skrev du att MB inte tar skada när man skruvar för hårt. Så nej de är ju inte designade så man kan skruva för hårt. Det räcker man bara tex sätter ditt skruven och skruvar försiktigt så man känner att den då ligger mot. Man har ju typ 10-11 skruvar som håller MB på plats. MB består av många lager. Som då pressas ihop om man är onödigt hårdhänt.

Många skruvar för hårt. För de tror de får bättre jordning. Som då fallet inte blir. Dagens Nätdelar tar hand om jordningen så det räcker. Så här finns inge behov av att göra det. Det kan till och med bli sämre. Om man har någon sorts störning av något slag.

Men i detta fall så kan en sådan skada om man är hårdhänt. Men jag själv ser inget på fotona. Men om det har hänt på detta sätt har ingen återförsäljare skyldighet att ta det på garantin.
När man bygger datorer så ska man handskas med komponenterna som om det var en nyfödd Barn. Lugn och ro. Ingen stress alls. För då kan här hända saker.

Fast att något jordas ordentligt av att bara ligga an stämmer inte, nu vet jag att moderkort inte har moment krav på sig men generellt så drar man med moment och även 0.4nm som det kan vara på vissa små plintar för styr är hårdare än så.

Som du säger så blir det förmodligen inga jordproblem pga PSU.
Jord brukar man generellt drag ganska hårt när man pus/sus-ar system då man måste ha en ren kontakt yta på så mycket av skruven som möjligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Halloj!
Fick problem med en relativt ny dator som jag byggde ihop strax innan nyår när jag köpte nytt moderkort - fyndvara + CPU.
Trodde först att det var GPUn som strulade, men efter lite felsökning konstaterade jag att det var översta pci-e sloten på moderkortet som hade gett sig. Ingen kontakt alls, varken med GPU eller andra enheter i den sloten. Övriga portar och funktioner fungerar helt som vanligt på moderkortet

Lämnade in det till inet och efter en vecka ringer de upp och säger att de inte tänker gå vidare med ärendet pga "fysiska skador vid skruvhål".

Fick tillbaka kortet nu och tyckte det var jättelöjligt att det blev nekat. "Skadorna" ser ju inte ut att vara något utöver det vanliga när man skruvar fast det?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skadan syns vid skruvhålet, om än litet så syns kopparn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Men om det har hänt på detta sätt har ingen återförsäljare skyldighet att ta det på garantin.

Man måste skilja på garanti, som är frivillig och kan ha vilka villkor som helst i stort sett, och reklamationsrätten.

I det här fallet skulle det åligga Inet att bevisa att "skadorna" lett till att PCIe-porten slutat fungera.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jag kan då inte se något annat än den aningen avskavda lödmasken runt ett par skruvhål, något som inte påverkar funktionen då det som sagt bara finns jordplan där. Är PCB:n "krossad" eller något? Förvånar mig verkligen om det faktiskt är de där små skaven som gjort att de nekat garantin. Då känns det verkligen som att de suttit och letat efter något att anmärka på för att slippa garantiåtagande.

Detta är ju ganska märkligt, de borde ju rimligen dokumentera ett dylikt ärende mycket noga.

Ja då ligger bevisbördan på Inet även enligt den gamla lagen. Observera dock att det gäller reklamation. Garanti är ju inte lagstadgad utan frivillig och kan egentligen ha vilka villkor som helst. Så starta ett reklamationsärende istället och hänvisa till konsumentköplagen är min rekommendation.

eftersom varan var köpt innan den nya Konsumentköplagen trädde i kraft gäller den gamla lagen oavsett

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perdonotknow:

Jag vet inte. Men nu skrev du att MB inte tar skada när man skruvar för hårt. Så nej de är ju inte designade så man kan skruva för hårt. Det räcker man bara tex sätter ditt skruven och skruvar försiktigt så man känner att den då ligger mot. Man har ju typ 10-11 skruvar som håller MB på plats. MB består av många lager. Som då pressas ihop om man är onödigt hårdhänt.

Viorna runt skruvhålet är fyllda och många gånger kappade.
Vi snackar Klass 5-7 enligt IPC-4761.

Det gör att det i princip är solid koppar under skruven.

Citat:

Många skruvar för hårt. För de tror de får bättre jordning. Som då fallet inte blir. Dagens Nätdelar tar hand om jordningen så det räcker. Så här finns inge behov av att göra det. Det kan till och med bli sämre. Om man har någon sorts störning av något slag.

Ja, du måste pressa tillräckligt hårt mot lödtennet så att oxidlagret inte stör. Lättast görs detta genom att lödbollarna deformeras något. Detta ger en lägre impedans till jord. Helt enkelt bättre jordkoppling. Det är inte nödvändigt för funktion men minimerar vagabonderande strömmar, risken för elektriskt brus och även EMC. Helt enkelt, ett enkelt steg att göra för att minimera risken att andra otrevligheter dyker upp under valideringsprocessen av produkten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

eftersom varan var köpt innan den nya Konsumentköplagen trädde i kraft gäller den gamla lagen oavsett

Det förändrar väl inget i det här fallet eftersom det var inom sex månader som felet uppstod. Därmed ligger bevisbördan på säljaren, även enligt gamla lagen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Viorna runt skruvhålet är fyllda och många gånger kappade.
Vi snackar Klass 5-7 enligt IPC-4761.

Det gör att det i princip är solid koppar under skruven.

Ja, du måste pressa tillräckligt hårt mot lödtennet så att oxidlagret inte stör. Lättast görs detta genom att lödbollarna deformeras något. Detta ger en lägre impedans till jord. Helt enkelt bättre jordkoppling. Det är inte nödvändigt för funktion men minimerar vagabonderande strömmar, risken för elektriskt brus och även EMC. Helt enkelt, ett enkelt steg att göra för att minimera risken att andra otrevligheter dyker upp under valideringsprocessen av produkten.

Det där med störning är precis det jag har råkat ut för. Som då hela vägen till mitt ljudkort och då mic kontakten som tog upp elektriskt brus. Men nu senaste bygget jag gjorde. Så körde jag med att bara precis skruva i skruvarna lite lite försiktigt. Mina problem var helt borta. Sen detta med Klass 5 m.m . Hur vet vi att det är just det han har på detta MB. I dessa tider ska man inte lita på något när det kommer till kvalite. Bara detta med exploderade nätdelar när man belastar dem. Eller som för många år sedan när Chipset på var defekta så man fick ta tillbaka alla. För många år sedan köpte jag ett nätdel från corsair. Ett av deras finaste. Vi första start av min helt nya dator. Det sa bara pang och där kom svart rök från nätdelen. Som då följer vis IPC.

Finns många historier. Så vi vet ju inte till 100% om det är vis IPC på just hans MB. Som man brukar säga. Tro inte på allt man läser. Vinst drivande företag.
Så frågan är då . Har han fått ett dåligt MB. Det är ju det vi inte vet. Sen då svår fråga för Inet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perdonotknow:

Det där med störning är precis det jag har råkat ut för. Som då hela vägen till mitt ljudkort och då mic kontakten som tog upp elektriskt brus. Men nu senaste bygget jag gjorde. Så körde jag med att bara precis skruva i skruvarna lite lite försiktigt. Mina problem var helt borta. Sen detta med Klass 5 m.m . Hur vet vi att det är just det han har på detta MB. I dessa tider ska man inte lita på något när det kommer till kvalite. Bara detta med exploderade nätdelar när man belastar dem. Eller som för många år sedan när Chipset på var defekta så man fick ta tillbaka alla. För många år sedan köpte jag ett nätdel från corsair. Ett av deras finaste. Vi första start av min helt nya dator. Det sa bara pang och där kom svart rök från nätdelen. Som då följer vis IPC.

Finns många historier. Så vi vet ju inte till 100% om det är vis IPC på just hans MB. Som man brukar säga. Tro inte på allt man läser. Vinst drivande företag.
Så frågan är då . Har han fått ett dåligt MB. Det är ju det vi inte vet. Sen då svår fråga för Inet.

Du får inte till några lödbollar utan plättering. Således är det plätterade hål.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inet

Hej igen,

Till att börja med får vi tacka för engagemanget, vi tycker genuint det är viktigt med feedback och att eventuella problem kommer till ytan. Det hjälper oss lära och justera brister vi inte själva ser i det dagliga.

Gällande det här ärendet så får vi medge att vi inte hanterat det på bästa sätt, även om det inte är solklart.
Vår servicetekniker vände sig till tillverkaren och fick som svar att det inte skulle gå på garantin och som anställd faller det sig inte alltid naturligt att ifrågasätta stora företags beslut och policys. Men självklart ska vi kunna ge oss själva utrymme att vara mer kritiska än så, och i det här fallet då fråga oss om skruvhålens skick har en direkt koppling till att PCIe-platsen slutat fungera. Och hur vi då skulle kunna påvisa detta, med dokumentation.

Alla sådana här fall ska enligt vår policy dokumenteras, men i det här fallet har vi brustit och bör därför vara mer ödmjuka, särskilt i kombination med att det är en produkt från fyndhörnan. Gällande tillverkarens beslut och policy är det inte alltid vi kan ändra det, men i det här fallet borde vi ha varit mer förstående och åtminstone försökt – eller löst det själva.

I vår interna kommunikation brukar vi säga ”lös kunden”, vilket innebär att vi alltid ska vara tillmötesgående och hellre fria än fälla när det kommer till ärenden i gråzonen. Vi tycker det är långt viktigare att bygga förtroende och långsiktiga relationer än att ”vinna” ett serviceärende. Det är dags att påminna oss själva tydligare om det och då är det här ärendet ett bra exempel på när vi borde försökt göra mer.

Så tack, nu åker spegeln fram.

Vänligen,
Mattias
CCO

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Till att börja med får vi tacka för engagemanget, vi tycker genuint det är viktigt med feedback och att eventuella problem kommer till ytan. Det hjälper oss lära och justera brister vi inte själva ser i det dagliga.

Gällande det här ärendet så får vi medge att vi inte hanterat det på bästa sätt, även om det inte är solklart.
Vår servicetekniker vände sig till tillverkaren och fick som svar att det inte skulle gå på garantin och som anställd faller det sig inte alltid naturligt att ifrågasätta stora företags beslut och policys. Men självklart ska vi kunna ge oss själva utrymme att vara mer kritiska än så, och i det här fallet då fråga oss om skruvhålens skick har en direkt koppling till att PCIe-platsen slutat fungera. Och hur vi då skulle kunna påvisa detta, med dokumentation.

Alla sådana här fall ska enligt vår policy dokumenteras, men i det här fallet har vi brustit och bör därför vara mer ödmjuka, särskilt i kombination med att det är en produkt från fyndhörnan. Gällande tillverkarens beslut och policy är det inte alltid vi kan ändra det, men i det här fallet borde vi ha varit mer förstående och åtminstone försökt – eller löst det själva.

I vår interna kommunikation brukar vi säga ”lös kunden”, vilket innebär att vi alltid ska vara tillmötesgående och hellre fria än fälla när det kommer till ärenden i gråzonen. Vi tycker det är långt viktigare att bygga förtroende och långsiktiga relationer än att ”vinna” ett serviceärende. Det är dags att påminna oss själva tydligare om det och då är det här ärendet ett bra exempel på när vi borde försökt göra mer.

Så tack, nu åker spegeln fram.

Vänligen,
Mattias
CCO

Vad i det här fallet skulle vara en gråzon menar du? Tycker det är rätt så självklart att det blivit fel från eran sida, och inte någon gråzon, men du kanske bara ville förklara hur ni "brukar" agera.

Att ni dessutom inte ens dokumenterat "skadan" som ingen av oss här på forumet kan se så kanske ni borde varit mer tillmötesgående från första början.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad i det här fallet skulle vara en gråzon menar du? Tycker det är rätt så självklart att det blivit fel från eran sida, och inte någon gråzon, men du kanske bara ville förklara hur ni "brukar" agera.

Att ni dessutom inte ens dokumenterat "skadan" som ingen av oss här på forumet kan se så kanske ni borde varit mer tillmötesgående från första början.

Man kan inte beskylla inet för en av deras medarbetare har gjort fel/inte följt deras riktlinjer.

Samtidigt som inet inte kan säga här "absolut så får du en ny" utan att titta på den med en annan tekniker.
Jag gissar gråzonen är att det är en Fyndvara.

Oavsett vad så verkar inet tagit åt sig av problematiken och ts har ett nytt moderkort.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan inte beskylla inet för en av deras medarbetare har gjort fel/inte följt deras riktlinjer.

Samtidigt som inet inte kan säga här "absolut så får du en ny" utan att titta på den med en annan tekniker.
Jag gissar gråzonen är att det är en Fyndvara.

Oavsett vad så verkar inet tagit åt sig av problematiken och ts har ett nytt moderkort.

Tycker det är beklämmande att de skyller på en av sina anställda istället för att ta ansvar fullt ut.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Till att börja med får vi tacka för engagemanget, vi tycker genuint det är viktigt med feedback och att eventuella problem kommer till ytan. Det hjälper oss lära och justera brister vi inte själva ser i det dagliga.

Gällande det här ärendet så får vi medge att vi inte hanterat det på bästa sätt, även om det inte är solklart.
Vår servicetekniker vände sig till tillverkaren och fick som svar att det inte skulle gå på garantin och som anställd faller det sig inte alltid naturligt att ifrågasätta stora företags beslut och policys. Men självklart ska vi kunna ge oss själva utrymme att vara mer kritiska än så, och i det här fallet då fråga oss om skruvhålens skick har en direkt koppling till att PCIe-platsen slutat fungera. Och hur vi då skulle kunna påvisa detta, med dokumentation.

Alla sådana här fall ska enligt vår policy dokumenteras, men i det här fallet har vi brustit och bör därför vara mer ödmjuka, särskilt i kombination med att det är en produkt från fyndhörnan. Gällande tillverkarens beslut och policy är det inte alltid vi kan ändra det, men i det här fallet borde vi ha varit mer förstående och åtminstone försökt – eller löst det själva.

I vår interna kommunikation brukar vi säga ”lös kunden”, vilket innebär att vi alltid ska vara tillmötesgående och hellre fria än fälla när det kommer till ärenden i gråzonen. Vi tycker det är långt viktigare att bygga förtroende och långsiktiga relationer än att ”vinna” ett serviceärende. Det är dags att påminna oss själva tydligare om det och då är det här ärendet ett bra exempel på när vi borde försökt göra mer.

Så tack, nu åker spegeln fram.

Vänligen,
Mattias
CCO

Får man fråga varför ni inte skiljer på garanti och reklamation? Garanti är ju ett frivilligt åtagande från tillverkaren med villkor som i stort sett kan vara utformade hursomhelst. De är ju inte relevanta för reklamationsrätten. Varför omvandlas det inte automatiskt till ett reklamationsärende istället om garantin nu nekas av tillverkaren?

Att få det att framstå som att ni är bundna av tillverkarens garantivillkor och att det här skulle vara någon slags goodwill i en gråzon känns som en cop-out ärligt talat. Det handlar ju inte om att vara förstående eller tillmötesgående utan att leva upp till de skyldigheter ni har enligt konsumentköplagen.

I det här fallet har det ju dessutom inte framkommit någonting som tyder på några fysiska skador som skulle kunna leda till en död PCIe-port. Det är ju helt tydligt enligt konsumentköplagen att ni skulle behöva bevisa den kopplingen i det här fallet. Tycker det blir extra allvarligt när ni erbjudit er att skrota kortet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan inte beskylla inet för en av deras medarbetare har gjort fel/inte följt deras riktlinjer.

Det är väl precis det man kan!? Om en medarbetare gör fel så är det något Inet får hantera internt, men ansvaret mot kund ligger likväl på företaget (som är part i avtalet/affären), inte på den enskilde medarbetaren.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är väl precis det man kan!? Om en medarbetare gör fel så är det något Inet får hantera internt, men ansvaret mot kund ligger likväl på företaget (som är part i avtalet/affären), inte på den enskilde medarbetaren.

Vad styrker att de sagt till villkoren till sin anställde? Inget och de skyller på enskild anställd. Därefter gäller frågan om vad en anställd skall ha förvärvats sig i fråga om policies etc.

`*redigerade mitt sidospår och spekulationer

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hade från början inte tänkt skriva någon mer kommentar i denna tråd, men lägger till följande.

De små skador som syns på lödmasken vid monteringshålen är inget att ha några kommentarer om.
Moderkortet var dessutom en fyndvara vilket betyder att det inte ens behöver vara TS som orsakat dessa.
TS verkar dessutom vara långt ifrån den enda som har just detta problem så verkar det mer som att det är ett designfel eller produktionstekniskt fel från MSI.

***

Eftersom så många hängt upp sig på ytskadan vid monteringshålet så kan man ju fråga sig vad lödmasken har för funktion egentligen.

Det har i huvudsak två funktioner.
Det är främst ett monterings-/löd-tekniskt verktyg och korrosionsskydd. I vissa fall kan det även skydda mot oavsiktlig kortslutning men det är en bieffekt.

Om vi skulle skippa lödmasken på moderkortet så kommer det fortfarande fungera utan problem men det kommer att vara ett produktionstekniskt helvete att montera diverse komponenter på kretskortet såsom CPU-sockel och BGA-chip.
Ett moderkort slutar inte heller fungera bara för att man skrapar bort lite lödmask så länge man inte skadar ledningsbarnorna.

***

Om vi tittar närmare på bilderna TS har bistått med så kan vi se några intressanta saker, det behöver inte vara något, men det kan vara.
Det absolut första jag reagerade på var en via "ovanför" CPU-sockeln.

Den övre röda pilen pekar på en via som ser deformerad ut, typ oval, men det kan vara en synvilla, området runt om ser missfärgat ut, precis som stora delar av baksidan av moderkortet, nästan flötigt.
Det hjälper inte att moderkortet har en svart lödmask.
Den nedre röda pilen pekar på något som också ser konstigt ut, vad det är för något har jag ingen aning om men det är en mycket kraftig missfärgning.
Det slår mig när jag skriver detta inlägg att området de orangea pilarna pekar på skulle kunna vara rester från eventuell "backplate" till en CPU-kylare, problemet är bara att denna typ av missfärgning finns på fler ställen på moderkortet såvida inte bilden är missvisande.

Det finns sedan en sak till som stör mina ögon, det har med monteringen av kylflänsar runt CPU-sockeln att göra.
Vi kan se från den renderade bilden från MSI:s sida att det är en väldigt liten kopparyta som är blottad för montering, vi kan utgå från att det ser likadant ut på baksidan. (Jämfört med blottad yta på en annan model av denna moderkorts-serie.)
Vi kan även se att flera monteringsskruvar för dessa kylflänsar breder ut sig ÖVER ledningbanor (röda pilar).
Tittar vi på den gröna pilen ser vi att det finns någon form av distans mellan skruven och moderkortet. Vad denna distans består av för material eller om det finns något mer mellan moderkortet och denna distans går inte uttala sig om.
Jag har försökt hitta bilder på denna fästelements-anordning men har inte hittat något. Av någon, uhm, konstig anledning verkar det vara svårt att hitta bilder på baksidan av moderkort och dessa fästelement.

TS bild från ett tidigare inlägg:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vad styrker att de sagt till villkoren till sin anställde? Inget och de skyller på enskild anställd. Därefter gäller frågan om vad en anställd skall ha förvärvats sig i fråga om policies etc. Om denne anställde skulle vilja bli representerad av en ombudsman så åker de ut direkt.

Om man försöker flytta ansvaret/skulden från företaget som helhet till en enskild medarbetare, så är det i mitt tycke lite som att säga "Det var inget fel på kedjan, den var stark, det var bara en enskild länk som var svag...".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej igen,

Till att börja med får vi tacka för engagemanget, vi tycker genuint det är viktigt med feedback och att eventuella problem kommer till ytan. Det hjälper oss lära och justera brister vi inte själva ser i det dagliga.

Gällande det här ärendet så får vi medge att vi inte hanterat det på bästa sätt, även om det inte är solklart.
Vår servicetekniker vände sig till tillverkaren och fick som svar att det inte skulle gå på garantin och som anställd faller det sig inte alltid naturligt att ifrågasätta stora företags beslut och policys.

Vad menar du inte skulle vara självklart?

Nu är det väl ändå så att det är glasklart att svensk konsumentlagstiftning gäller även för Inet. Eller hur?
Att hålla på och hänvisa till MSI är riktigt tramsigt. Kunden har iom köpet ingått ett avtal med er och inte med MSI.
Oavsett om MSI nekar garantin så förändrar det inte att kunden har 3 års reklamationsrätt, och bevisbördan för att felet inte fanns vid köp ligger på er de första 6 månaderna. Vad MSI tycker har noll med saken att göra.

Tycker ditt inägg bara belyser att antingen bryr man sig inte så mycket om konsumentköplagen på Inet och tycker att man kan bestämma lite sjäv, eller så är det så att man är väldigt okunnig när det gäller konsumenträtt. Båda sakerna är riktigt dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det förändrar väl inget i det här fallet eftersom det var inom sex månader som felet uppstod. Därmed ligger bevisbördan på säljaren, även enligt gamla lagen.

därav tillägget "oavsett" i mitt inlägg när det börjades prata om nya konsumentköplagen. bara för att en ny lag träder i kraft innebär inte per automatik att den är applicerbar på sitt eget ärende eftersom det är när man ingår rättshandlingen som avgör vilken lag som man applicerar. om det inte är så att det uttryckligen står i en ny lag att den gäller retroaktivt - men det blir inte så rättssäkert och förutsägbart så det är väldigt ovanligt.