Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Honeycomb bravo throttle införskaffad så nu håller det på och försöks få in uppdateringar för FS 2020. Hur stor hårddisk behöver man tro är det helt lönlöst med knappt 450 gig?

Apropå bravo throttle chockad ändå hur stor den är. Den är mer skrymmande än yoken??? De kanske spar pengar på att använda samma skal men det gör det ju otroligt svårt integrera den. Jag har det ändå ganska gott ställt med en nixim racecraft gt cockpit med hotas armar men jag kan inte flytta bak throttlen så den hamnar på samma nivå som yoken monterad bakom men sticker ändå ut framför en bra bit. Lyckas iaf få det funktionellt även om reversdelen på throttlen blir bra avig att hantera men det gör man ju inte så ofta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Honeycomb bravo throttle införskaffad så nu håller det på och försöks få in uppdateringar för FS 2020. Hur stor hårddisk behöver man tro är det helt lönlöst med knappt 450 gig?

Apropå bravo throttle chockad ändå hur stor den är. Den är mer skrymmande än yoken??? De kanske spar pengar på att använda samma skal men det gör det ju otroligt svårt integrera den. Jag har det ändå ganska gott ställt med en nixim racecraft gt cockpit med hotas armar men jag kan inte flytta bak throttlen så den hamnar på samma nivå som yoken monterad bakom men sticker ändå ut framför en bra bit. Lyckas iaf få det funktionellt även om reversdelen på throttlen blir bra avig att hantera men det gör man ju inte så ofta

Min msfs2020-mapp är på +200GB och med tanke på hur mycket uppdateringar de släpper så kommer den alltid öka. Du klarar dig säkert nu, men kanske inte om 2-3 år, om du vill köpa nya tillägg, uppdaterar world updates etc.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kikar lite på ev DLC. Premium upgrade verkar det aldrig va rabatt på men är kanske värt? Reno racer Collection är det rabatt på men ändå rätt saftigt få grundpriset är brutalt men hur är planen utanför racen? 40 finns det att leka med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Klurar fortfarande på detta som även andra verkar ha problem med: Att prestandan är väldigt olika vid olika speltillfällen (samma flygplats, inställningar osv). Så himla märkligt. Vad kan sådant bero på? Ligger det hos spelet eller windows har jag börjat undra?

Btw, nya Geforce drivarna som kom igår var inga höjdare för mig i alla fall. Hur funkar de för er?

Inte testat men det som stör mig är att det borde vara möjligt att spara rätt mycket statistik kring när det tex laggar och återkoppla till utvecklarna för självklart "ser" spelet själv detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kikar lite på ev DLC. Premium upgrade verkar det aldrig va rabatt på men är kanske värt? Reno racer Collection är det rabatt på men ändå rätt saftigt få grundpriset är brutalt men hur är planen utanför racen? 40 finns det att leka med

Det är frågan om vad man är ute efter. Finns rätt mycket flygplansmodeller men mycket stor skillnad i kvalité avseende det visuella, flygmodellering, funktioner och ljud. Man har ju sina favoriter. Reno racer Collection är ett fåtal grundmodeller men många olika liveries.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kikar lite på ev DLC. Premium upgrade verkar det aldrig va rabatt på men är kanske värt?

Du får några flygplan och flygplatser, om du är intresserad av flera av det som ingår så kan det vara värt det, men alternativt kan du ju leta upp de flygplatser och flygplan du är intresserad av och köpa istället.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du får några flygplan och flygplatser, om du är intresserad av flera av det som ingår så kan det vara värt det, men alternativt kan du ju leta upp de flygplatser och flygplan du är intresserad av och köpa istället.

Jag är främst ute efter bang for Buck och kvalitet. Så det beror på hur bra planen och flygplatserna är. Har inga specifika plan eller flygplatser jag letar efter

Tack för kommentaren om Reno. Hoppar nog det. Ska de ha 3500 kan de ju inte köra ett fåtal basmodeller med liveries...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag är främst ute efter bang for Buck och kvalitet. Så det beror på hur bra planen och flygplatserna är. Har inga specifika plan eller flygplatser jag letar efter

Då skulle jag köpa saker ”löst”, leta lite top payware/addons flight simulator 2020 o.s.v. tills du hittar något som verkar intressant. Det där kan vara en rejäl ”money-pit”, det finns alltid nåt att köpa.

Kan tipsa om ”FS Academy” som är ett gäng missionpacks/utbildningar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Då skulle jag köpa saker ”löst”, leta lite top payware/addons flight simulator 2020 o.s.v. tills du hittar något som verkar intressant. Det där kan vara en rejäl ”money-pit”, det finns alltid nåt att köpa.

Kan tipsa om ”FS Academy” som är ett gäng missionpacks/utbildningar.

Den approachen blir ju lätt dyr. Vilka forum är mest aktiva med erfarna simpiloter numer förutom SweClockers? Har vart utanför loopen så länge nu. Brukade hänga på simflight, avsim och il2 forumen när man brände pengar på fs9 främst

Fs Academy låter lämpligt. Mina aviatiorkunskaper har rostat bort

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem

@oqvest avsim är fortfarande aktivt, men det har väl som rykte att det mest är dryga boomers där.
Kör du MSFS så är nog det officiella forumet bäst! https://forums.flightsimulator.com/

Annars finns några subreddits, men det är väl minst 75% memes och annat oseriöst.
https://www.reddit.com/r/flightsim
https://www.reddit.com/r/MicrosoftFlightSim/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@oqvest avsim är fortfarande aktivt, men det har väl som rykte att det mest är dryga boomers där.
Kör du MSFS så är nog det officiella forumet bäst! https://forums.flightsimulator.com/

Annars finns några subreddits, men det är väl minst 75% memes och annat oseriöst.
https://www.reddit.com/r/flightsim
https://www.reddit.com/r/MicrosoftFlightSim/

haha tja jag är väl en boomer själv. Reddit har jag aldrig riktigt förståtts känts som en mememaskin som sagt fast ofta finns det bra info där med. Men blir ju helt lost av interfacet om man gör annat än dyker in via google

Rätt less på installera uppdateringar. fortfarande 45 gig kvar och vart igång och laddat ned i en 25h nu.

Gällande addons junkers ju-52:an känns ju väldigt konkurrenskraftigt prissatt och verkar va hyfsat interaktiv iaf om än inte den djupaste simuleringen. Sen pmdg DC-6 kan nog va rätt så kul gillar deras virtuella ingenjör verkar väldigt smidigt och där lär ju det mesta va simulerat Fast jag skulle nog hellre sett en bra DC 3:a

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gällande addons junkers ju-52:an känns ju väldigt konkurrenskraftigt prissatt och verkar va hyfsat interaktiv iaf om än inte den djupaste simuleringen. Sen pmdg DC-6 kan nog va rätt så kul gillar deras virtuella ingenjör verkar väldigt smidigt och där lär ju det mesta va simulerat Fast jag skulle nog hellre sett en bra DC 3:a

DC3 kommer!
https://msfsaddons.com/2022/06/13/aeroplane-heaven-confirms-m...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Sett den. Sen finns det också en gratisversion https://www.youtube.com/watch?v=4jHzaeBXXXw

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Underbart, får man ett meddelande som säger att xbox game service har precis uppdaterats och nu kraschar simulatorn till desktop hela tiden. Grrrrr. Jag vet det specifikt för jag har flygit hela dagen och nu helt plötsligt funkar den inte längre

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Tragiskt. Kämpat hela dagen fått ner alla uppdateringar och så har en kabel lossnat till en av mina pedaler efter halvt brutit sönder ryggen på att få dit dem. Sitter sjukt dåligt till. Blir försöka få bort he pedalerna och köra thrustmaster t500rs istället.

Fick iaf testa lite snabbt och prestandan verkar va ok i 4k med 3080. Vr går bli framöver när man lyckats mappa allting

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Efter senaste world update så kraschar det för mig också, redan innan det laddat in färdigt. Startade det i safe mode och då gick det, till jag skulle köra in uppdateringarna till föregående world updates, då kraschade det igen.

Känns som det är lika bra installera om från början och se om det hjälper.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Efter senaste world update så kraschar det för mig också, redan innan det laddat in färdigt. Startade det i safe mode och då gick det, till jag skulle köra in uppdateringarna till föregående world updates, då kraschade det igen.

Känns som det är lika bra installera om från början och se om det hjälper.

Prova med "xbox-app-hacket". Fungerade för mig sist när mitt kraschade i en world update. Finns på youtube har jag för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Prova med "xbox-app-hacket". Fungerade för mig sist när mitt kraschade i en world update. Finns på youtube har jag för mig.

Gäller det steam-versionen också?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Löste sig. Hade ett par hängande uppdateringar i windows så startade om och lät dem installeras. Efter det gick spelet igång utan problem, fick dock installera om ett par world updates som i sin tur krävde en omstart till för att installeras komplett.

Inte hunnit flyga något så vet inte att allt är som det ska men det visar sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har du en länk? Kan vara intressant att kolla till nästa gång det krabbar

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tack för kommentaren om Reno. Hoppar nog det. Ska de ha 3500 kan de ju inte köra ett fåtal basmodeller med liveries...

Rekommmenderar denna kanal som testar olika modeller rätt detaljerat.

https://youtube.com/c/IntotheBlueSimulations

Är Du mest intresserad av trafik, militär, sport, eller historiska flyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Rekommmenderar denna kanal som testar olika modeller rätt detaljerat.

https://youtube.com/c/IntotheBlueSimulations

Är Du mest intresserad av trafik, militär, sport, eller historiska flyg?

Nyfiken på det mesta men stora airliners hamnar nog egentligen längst ner på listan så mer fokus på VFR, GA och sightseeing lär det bli. Inte så mycket sport och militär har ju DCS för militär sen ultrawings vr för sport.

pmdg dc6 lyckades jag inte motstå förutom ju-52 börjar där sen kanske man försöker överbevisa sig själv med pmdgs 737 framöver. Har den för FS9/FSX och jag lyckades faktiskt lära mig använda färddatorn en gång i tiden och ögna igenom 300 sidor manual men det är ju egentligen skönare puttra runt i propellerplanen på lägre höjd.

Snart är man igång på riktigt sjukt bök med att få till allt. Bytt ut HE Sim Ultimate pedalerna nu mot thrustmaster T500RS pedalerna för roder istället. Lite sämre känsla än HE men mer lättarbetade man lär inte få kramp. Känns som jag verkligen fått till ergonomin nu. När jag fick bravon kändes det som omöjligt uppdrag integrera den med yoken och allt men nu har jag en riktigt avslappnad sittställning där jag enkelt når allt och har bra kontroll på alla axlar och nya 48" OLED gör att man inte toksaknar VR ännu iaf. Nu ska bara TrackIR 5 installeras men det ska ju inte va några bekymmer.

Älskar min gamla nixim racecraft gt outslitlig inne på 14 året nu och har alltid kunnat få till allt. Men det här var det närmaste att misslyckas

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tja ... Måste fråga om detta kan verkligen stämma .. Enligt min profil i spelet så har jag 993 timmar av 1000 klart , men tittar jag under achivments så står det att jag har klarat 1000 timmar..

Jag tycker att det verkligen inte stämmer då det saknas 7 timmar .. Det står lika i xbox appen att jag har låst upp 1000 timmar och det vart upplåst den 17/6

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

hmm behöver nog installera min saitek throttle quadrant också till DC6. Sjukt många spakar

Nu är det stopp! Säger det här men blev milviz 310R också. Rätt skönt plan där har jag rätt kombination med min honeycomb bravo ga setup iaf så den gick det bättre att bara lyfta med. Inte lika trögdrivet som DC6:an där dök frameratesen en del.

Har lite problem med rodren i Microsoft flight simulator. De är extremt kraftfulla i alla plan jag testar i FS 2020. Har försökt ställa ner och köra logaritmiska axlar för att försöka få ner känsligheten så man kan få någon slags precision med mindre roderutslag men har mer jobb göra här. Vet inte om det är realistiskt men upplevde då inte samma i FS9, FSX eller i andra simulationer med dessa supereffektiva roder

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sjukt drygt hur rodren fungerar. Man ska tydligen köra extremity deadzone på 30 % eller autorudder men då kan du inte göra crosswind landningar korrekt.

Undrar varför asobo inte lyckats åtgärda detta. Kanske bara är optimerat för olinjär Xbox One gamepad?

Har inte testat men linjärt eller s kurva är det verkligen en mysko flygmodell jag får. Ett trick som kanske hjälper är att köra max roder innan man börjar taxa då kunde jag kontrollera DC 6:an men kör du uppdrag direkt i luften så går du allt som oftast parera en massiv stall då minsta nudd ska ge fullt roder utslag med överdrivet kraftfullt roder. Kanske går motionera rodret under active pause men blir laborera mer imorgon.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

.....Har lite problem med rodren i Microsoft flight simulator. De är extremt kraftfulla i alla plan jag testar i FS 2020. Har försökt ställa ner och köra logaritmiska axlar för att försöka få ner känsligheten så man kan få någon slags precision med mindre roderutslag men har mer jobb göra här. Vet inte om det är realistiskt men upplevde då inte samma i FS9, FSX eller i andra simulationer med dessa supereffektiva roder

Efter en hel del velande fram och tillbaka har jag nöjt mig med följande skevroder/höjdroder-kurvor för default C172S.(som jag även flyger på riktigt) Detta återger en rätt realistisk känsla - så nära man kan komma genom att sitta på en stol framför en skärm i arbetsrummet . Min simulator-yoke (från Precision Flight Controls) har dock mindre rörelsefrihet både i bank+pitch så helt verklighetstroget kan jag nog aldrig få det med min utrustning

Visa signatur

i9 9900k | bequiet! Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 | MSI Z390 Gaming Pro Carbon | 32" Philips IPS 4k Monitor | EVGA 850W G2 Supernova | Fractal Design ARC XL | 4 x Corsair ML140 | NZXT Sentry 3 Fläktcontroller|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexus82:

Efter en hel del velande fram och tillbaka har jag nöjt mig med följande skevroder/höjdroder-kurvor för default C172S.(som jag även flyger på riktigt) Detta återger en rätt realistisk känsla - så nära man kan komma genom att sitta på en stol framför en skärm i arbetsrummet . Min simulator-yoke (från Precision Flight Controls) har dock mindre rörelsefrihet både i bank+pitch så helt verklighetstroget kan jag nog aldrig få det med min utrustning
https://i.imgur.com/gGvc2AO.png

Mest roder jag tycker mig behöva tokbråka med. Skev och höjdroder är inte katastrof. Har honeycomb alpha också snålt med utslagen. Thrustmaster tca verkar riktigt smart den hade man gärna testat. Mer range och mindre motstånd så känns som det bör gå finlira bättre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Har du en länk? Kan vara intressant att kolla till nästa gång det krabbar

Fel av mig. Det var tydligen fixen när man inte fick någon uppgradering.

Verkar dock finnas en "fix" när en world update ställer till det, men det innebar att man måste installera om samtliga world updates. Kanske inte är så mycket bättre än att installera om spelet =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för roderpedaler? Kör racingpedaler men det börjar ju klia efter nå vettiga roderpedaler. Har testat CH USB roder pedaler och saiteks plastiga billiga men tyckt det vart drygt hur de svingar bak och fram. Thrustmaster TPR verkar va någon slags hybrid mellan dem och racingpedalers mer raka bak och fram motion så undrar om inte den kan fungera. Jag sitter i en cockpit relativt lågt så frågan är om det går få rätt fotvinkel på dem eller om någon annan kan passa bättre. toe brake är nog ett krav känner jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad använder ni för roderpedaler? Kör racingpedaler men det börjar ju klia efter nå vettiga roderpedaler. Har testat CH USB roder pedaler och saiteks plastiga billiga men tyckt det vart drygt hur de svingar bak och fram. Thrustmaster TPR verkar va någon slags hybrid mellan dem och racingpedalers mer raka bak och fram motion så undrar om inte den kan fungera. Jag sitter i en cockpit relativt lågt så frågan är om det går få rätt fotvinkel på dem eller om någon annan kan passa bättre. toe brake är nog ett krav känner jag.

Invänta Honeycomb Charlie!

Själv kör jag CH som jag haft ett gäng år redan, men blir Charlie när de släpps.

Visa signatur

Amd o Apple