Vinn nätagg från Seasonic

Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ställ in känsligheten till att börja med:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/you-can-change-the-...

Men sen ger valfri joystick lite bättre känsla förstås.

Tackar skall provas.
Har beställt Thrustmaster T Flight Hotas X joystick.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Fungerar det ok att använda denna?
Priset (599:-) tilltalar om man nu skulle tröttna på FS.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/joys...

Men om jag blir "biten" kan jag göra investering i en bättre kontroll framöver.

https://flightsimcontrols.com/product/gladiator-nxt/

Denna är riktigt bra,kolla när den kommer i lager igen.

https://www.inet.se/produkt/6608877/thrustmaster-tca-sidestic...

Denna är ok med,har haft båda.

Permalänk
Medlem

Airbus side stick är samma som tc1600 vad det verkar.

Fått dit tpr pedalerna nu. Tight men gick. Grym känsla i pedalrörelsen men inte riktigt lärt mig hur jag ska ha fötterna ännu. Men finns såna inställningsmöjligheter så finns alltid något sätt förutom att de stora pedalerna ger en massa frihet.

Muskelminne är väl kanske mer behjälpt av en absolut setup där du alltid använder dem på samma sätt månne. Men har jag inte roderkontroll nu beror det inte på hårdvaran. Har en väldigt lång slaglängd nu vilket bör passa fs 2020 :s tok nervösa roder.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag som vare sig har någon form av Track-IR eller kör med VR inser ju rätt snart att POV-reglaget (lilla joysticken) på de flesta joysticks (om man inte har fullt HOTAS) är EN till antalet. Den blir då att använda till att "kolla runt" med. Såg ut som en an joystickarna ovan som rekommenderades hade två (såg inte riktigt). I så fall kanske man kan använda den för att välja och låsa fienden i exvis DCS också (samt kanske styra annat i låt säga FS2020).

Hur har ni med enklare utrustning, som enbart en Joystick löst detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ställ in känsligheten till att börja med:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/you-can-change-the-...

Men sen ger valfri joystick lite bättre känsla förstås.

Skulle vara intressant att se hur pass känslig flight sticks är till de olika planen man flyger på riktigt för att få en så pass nära känsla som möjligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag som vare sig har någon form av Track-IR eller kör med VR inser ju rätt snart att POV-reglaget (lilla joysticken) på de flesta joysticks (om man inte har fullt HOTAS) är EN till antalet. Den blir då att använda till att "kolla runt" med. Såg ut som en an joystickarna ovan som rekommenderades hade två (såg inte riktigt). I så fall kanske man kan använda den för att välja och låsa fienden i exvis DCS också (samt kanske styra annat i låt säga FS2020).

Hur har ni med enklare utrustning, som enbart en Joystick löst detta?

Skaffa trackir. I fs 2020 kan du jkomma undan med mus för att titta runt också i dogfights har man inte tiden Sen finns det ju en massa presets om du har många knappar över

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Om man vill komma billigt undan så kan man köpa TrackNP5 från typ AliExpress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skulle vara intressant att se hur pass känslig flight sticks är till de olika planen man flyger på riktigt för att få en så pass nära känsla som möjligt.

+1 skulle också vilja ha en tabell typ joy/yoke X och plan Y så ha de här settings för så realistiskt som möjligt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1 skulle också vilja ha en tabell typ joy/yoke X och plan Y så ha de här settings för så realistiskt som möjligt.

Det enklaste är väl youtube om det inte är korrekt simulerat i de virtuella spakarna i FS 2020.

Men FS 2020 känns väl inte som någon pinnacle när det gäller realism i övrigt. Får lite lust att testa xplane eller något eller bara gå tillbaks till FSX för FSX var ju iaf konsekvent

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Men FS 2020 känns väl inte som någon pinnacle när det gäller realism i övrigt.

Visst är det väl delvis så, men de behöver ju inte ha den extremt överdrivna känsligheten default som de har. Jag är ingen purist simmer, föredrar grafiken i MSFS2020 som gör det så mycket trevligare, men det kan ju ändå få KÄNNAS hyfsat också.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det är ju inte svårt att ställa ned känslighet på valda roder ytor genom att använda en kurva istället för rak linje. Kan ju inte vara det ni menar eller inte har provat innan?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det är ju inte svårt att ställa ned känslighet på valda roder ytor genom att använda en kurva istället för rak linje. Kan ju inte vara det ni menar eller inte har provat innan?

Vi har provat, men vill ha den mest realistiska kurvan möjligt och har man inte själv flugit modellen på riktigt så är det ju svårt att gissa själv och hade varit ”roligare” om det var bättre inställt default.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi har provat, men vill ha den mest realistiska kurvan möjligt och har man inte själv flugit modellen på riktigt så är det ju svårt att gissa själv och hade varit ”roligare” om det var bättre inställt default.

Eehm, okey?

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

S kurva löser inte problemet med fysiksimuleringen men absolut värt ett försök. Sätta en extremity dead zone på 30 % hjälper en del men det är ju bara fulfixar. Problemet sitter i simulering inte i kontrollerna i sig som jag upplever det. Har inga problem med linjära roder i fsx, il 2 eller dcs. I fs 2020 så ska man egentligen ha på auto rudder för bättre realism.

Med träning blir man ju bättre och utmaningar är kul men lite onödig stress när saker uppför sig irrationellt.

Kämpar med milviz corsair f1g sista dagarna. Den är en ren dödsfälla i fs 2020 :D. Är inte mogen för hangarlandningar än får värma upp i il 2

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa mig ett flygplan för att få en riktig modell så att säga, det ska vara passagerare jetflygplan. Något tips på vilken jag ska kolla på? Jag har kollat hitintills på https://pmdg.com/pmdg-737-700-for-microsoft-flight-simulator/
Men tycker den är av det dyraste slaget, iallafall som ett riktmärke på maxpengar att lägga ut på ett flygplan 🤓

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag tänkte köpa mig ett flygplan för att få en riktig modell så att säga, det ska vara passagerare jetflygplan. Något tips på vilken jag ska kolla på? Jag har kollat hitintills på https://pmdg.com/pmdg-737-700-for-microsoft-flight-simulator/
Men tycker den är av det dyraste slaget, iallafall som ett riktmärke på maxpengar att lägga ut på ett flygplan 🤓

PMDG är riktmärket för realism, så absolut det du ska köpa om du vill ha en 737.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Fenix Airbus A320 verkar vara väldigt uppskattad
https://fenixsim.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

PMDG är riktmärket för realism, så absolut det du ska köpa om du vill ha en 737.

Vet du fler företag som gör flygplansmodeller som man kan kika på?

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

https://youtu.be/x-j-JvXglDo

Just det! Den videon tittade jag på typ förra veckan men glömt bort, den såg riktigt nice ut. Den måste jag kika närmre på!

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vet du fler företag som gör flygplansmodeller som man kan kika på?

Flyger själv mest GA, så väntar på A2A Simulations som ska släppa Piper Comanche 250 t.ex.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Du kan hämta lite inspiration här https://forums.flightsimulator.com/t/your-current-top-5-aircr...

Min lista hade sett annorlunda ut. Lite fascinerande vilka tråkplan folk gillar. Det är i regel funktionella lådor som de kanske en dag realistiskt kan äga eller hyra i regel som toppar listorna inte de roliga toktrimmade dödsmaskinerna som gärna tar kål på en och inte klarar av att frakta en barnvagn

milviz 310r är den tråkigaste av de de tvåmotoriga plan jag köpt. Beechcraft gör ju egentligen mycket smartare tvåmotoriga plan så det var ju lite snedköp pga hype. p38 lightning toppar listan även om det är en rejäl dödsfälla om du glömmer dive brakes innan du börjar dyka. För sen är du körd

Tar vi enmotorigt så låg kodiak 100 länge i topp men den är knappt roligare än en cessna caravan. Utmärkt låda att överleva i men inget vidare att flyga.

Toppen av de jag kört där är corsair F1G. Det planet tvingade mig verkligen få till kontrollerna. Hade problem med autopilot som slog på och påverka trimmen men nu har jag banne mig fått full koll på kontrollerna slutligen. Men oavsett så är det ett instabilt schabrak att landa. Överdrivet svår skulle jag tro taildraggers ska va knepiga men inte så här...

Har även testat lite jet som i hawk t1 och en italiensk c22j. Rätt trevliga men hade nog gärna haft än mer fartkänsla i dalgångarna.

Eagle optica är riktigt trevlig outsider. Inte bästa texturkvaliteterna men fantastisk helikopterlik cockpit och flyger utmärkt i låg hastighet så utmärkt för sightseeing utan att behöva böka med helikoptrar.

pmdg dc6 drog man på sig som sagt men jag har inte hunnit testa så mycket än. Men den är ju rätt så trevlig puttra runt med det man testat och för att va pmdg förvånansvärt lättdriven efter man hittade use nano vg fixen.

Apropå det rätt sugen men man undrar ju om man inte ska vänta till officiellt stöd så det blir lättare för dem få till fysiken på dem. Airbus H145:an verkar inte super. Flyinside Bell 47 måhända lite bättre men inte testat ännu. Ska känna på 135:an.

Ska man investera i någon fenix a320 eller pmdg 737 så behöver jag nog något riktigt bra euro truck simulator karriärläge.

Har testat Skypark men det är alldeles för fritt det är egentligen ingen skillnad mot att bara flyga fritt. Du kan dessutom tokfuska bara slå in nästa flygplats du ska till och vips är det klart. Interfacet är smidigt och enkelt dock men saknar helt utmaningar i uppdragen av det jag kört hittills. Neofly blir att testa framöver där rankar de landningar iaf och det ska gå att lägga till dina egna plan att köpa också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du kan hämta lite inspiration här https://forums.flightsimulator.com/t/your-current-top-5-aircr...

Min lista hade sett annorlunda ut. Lite fascinerande vilka tråkplan folk gillar. Det är i regel funktionella lådor som de kanske en dag realistiskt kan äga eller hyra i regel som toppar listorna inte de roliga toktrimmade dödsmaskinerna som gärna tar kål på en och inte klarar av att frakta en barnvagn

milviz 310r är den tråkigaste av de de tvåmotoriga plan jag köpt. Beechcraft gör ju egentligen mycket smartare tvåmotoriga plan så det var ju lite snedköp pga hype. p38 lightning toppar listan även om det är en rejäl dödsfälla om du glömmer dive brakes innan du börjar dyka. För sen är du körd

Tar vi enmotorigt så låg kodiak 100 länge i topp men den är knappt roligare än en cessna caravan. Utmärkt låda att överleva i men inget vidare att flyga.

Toppen av de jag kört där är corsair F1G. Det planet tvingade mig verkligen få till kontrollerna. Hade problem med autopilot som slog på och påverka trimmen men nu har jag banne mig fått full koll på kontrollerna slutligen. Men oavsett så är det ett instabilt schabrak att landa. Överdrivet svår skulle jag tro taildraggers ska va knepiga men inte så här...

Har även testat lite jet som i hawk t1 och en italiensk c22j. Rätt trevliga men hade nog gärna haft än mer fartkänsla i dalgångarna.

Eagle optica är riktigt trevlig outsider. Inte bästa texturkvaliteterna men fantastisk helikopterlik cockpit och flyger utmärkt i låg hastighet så utmärkt för sightseeing utan att behöva böka med helikoptrar.

pmdg dc6 drog man på sig som sagt men jag har inte hunnit testa så mycket än. Men den är ju rätt så trevlig puttra runt med det man testat och för att va pmdg förvånansvärt lättdriven efter man hittade use nano vg fixen.

Apropå det rätt sugen men man undrar ju om man inte ska vänta till officiellt stöd så det blir lättare för dem få till fysiken på dem. Airbus H145:an verkar inte super. Flyinside Bell 47 måhända lite bättre men inte testat ännu. Ska känna på 135:an.

Ska man investera i någon fenix a320 eller pmdg 737 så behöver jag nog något riktigt bra euro truck simulator karriärläge.

Har testat Skypark men det är alldeles för fritt det är egentligen ingen skillnad mot att bara flyga fritt. Du kan dessutom tokfuska bara slå in nästa flygplats du ska till och vips är det klart. Interfacet är smidigt och enkelt dock men saknar helt utmaningar i uppdragen av det jag kört hittills. Neofly blir att testa framöver där rankar de landningar iaf och det ska gå att lägga till dina egna plan att köpa också.

Jag installerade Neofly idag och började flyga med den igen och jag tycker det funkar bra som ett hjälpmedel att få det kännas som ett karriärläge

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

https://youtu.be/x-j-JvXglDo

Lutar definitivt åt denna

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Lutar definitivt åt denna

Ska inflika att jag inte provat det själv och jag flyger mest helikopter så jag vet inte alls om den är bra eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Sitta och flyga stora jetplan med autopilot tenderar att bli lite långtråkigt i längden:)tycker själv att ga plan är roligare.

Kodiak 100 är rätt ok plan fast lite känsligt ibland bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Ska inflika att jag inte provat det själv och jag flyger mest helikopter så jag vet inte alls om den är bra eller ej.

Jag har ägt den sedan den släpptes.
Skulle nog säga att det är den mest kompletta kommersiella jetkärran man kan köpa för MSFS (hittills).
Under huven ligger det en mjukvarusvit som heter Pro-Sim, som är ramverket för många av systemen (HYD, AIR, Instrumentation, etc) samtidigt som de integrerat färdplan ("OFP") med Simbrief, vikt/prestanda/checklistor finns snyggt paketerat i den virtuella ipaden ombord.

Skärmdump från tidigare flygning

Visa signatur

i9 9900k | bequiet! Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 | MSI Z390 Gaming Pro Carbon | 32" Philips IPS 4k Monitor | EVGA 850W G2 Supernova | Fractal Design ARC XL | 4 x Corsair ML140 | NZXT Sentry 3 Fläktcontroller|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Sitta och flyga stora jetplan med autopilot tenderar att bli lite långtråkigt i längden:)tycker själv att ga plan är roligare.

Nja det skulle jag inte säga, knappandet är ju själva nöjet.
Jag har själv hållt mig med GA sedan 2020 kom och tänkte att det var dags att bemästra de större planen också.
Min favorit är fortfarande TBM930, turboprop och ett väldigt trevligt plan att flyga

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nja det skulle jag inte säga, knappandet är ju själva nöjet.
Jag har själv hållt mig med GA sedan 2020 kom och tänkte att det var dags att bemästra de större planen också.
Min favorit är fortfarande TBM930, turboprop och ett väldigt trevligt plan att flyga

Jo har med funderat på att köpa Fenix planet,hade köpt det över 737an alla dagar.
Har tvekat då jag har gratisversionen,nån som har båda och kan jämföra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Kodiak är ju stabil som tåget med min setup. Helt omöjligt någonsin misslyckas rätt tråkig men det kanske går lasta den så den blir någon slags utmaning?

Fast nu är jag sugen på något riktigt knepigt. Helikoptrar. Orkar inte vänta tills de fixar officiellt stöd. Flyinsides Bell ska tydligen vara bra. Bättre än airbus 145 vad det verkar i känsla. Även om airbus 145 nog är klart mycket lättare att flyga på "realistic"

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kodiak är ju stabil som tåget med min setup. Helt omöjligt någonsin misslyckas rätt tråkig men det kanske går lasta den så den blir någon slags utmaning?

Fast nu är jag sugen på något riktigt knepigt. Helikoptrar. Orkar inte vänta tills de fixar officiellt stöd. Flyinsides Bell ska tydligen vara bra. Bättre än airbus 145 vad det verkar i känsla. Även om airbus 145 nog är klart mycket lättare att flyga på "realistic"

Jag skulle rekommendera att köra Robinson r44 https://flightsim.to/file/20566/robinson-r44-raven-ii-helicop...
Eller h125 https://flightsim.to/file/25212/airbus-h125-helicopter-projec...
Båda kräver airlandfs https://flightsim.to/file/21417/airlandfs

Tycker dom här helikoptrarna är bättre än flyinsides, dessutom är dom gratis.