Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Tog mig 37 minuter att slutföra uppdraget (mach 9,3). Vet inte hur många varv runt jorden jag åkte, men i mål kom jag tillslut.
Roligaste uppdraget i spelet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Invänta Honeycomb Charlie!

Själv kör jag CH som jag haft ett gäng år redan, men blir Charlie när de släpps.

Samma här, har jag redan införskaffat Alpha och Bravo så kan jag inte med gott samvete gena och välja billigare pedaler

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Bushflights är min absoluta favorit att göra i simulatorn, men vad ska man göra när man i mitten av en bushflight får sin VFR karta att bugga ur och inte visa rutten alls?

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Buhtrips är min absoluta favorit att göra i simulatorn, men vad ska man göra när man i mitten av en bushtrip får sin VFR karta att bugga ur och inte visa rutten alls?

Visa rutt?
Jag har då ingen "ruttvisare" när jag flyger bush-trips?
Jag kör endast på tid, väderstreck och tittar mig omkring. Vad menar du, är det något jag missat? Jag kollar aldrig på kartan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Visa rutt?
Jag har då ingen "ruttvisare" när jag flyger bush-trips?
Jag kör endast på tid, väderstreck och tittar mig omkring. Vad menar du, är det något jag missat? Jag kollar aldrig på kartan.

Om du startar VFR kartan så kommer den visa en föreslagen rutt för det du ska flyga. Den funkar de första benen men sedan slutar den visa rutt. Detta är alltså ingen gps följning jag pratar om nu. Jovisst jag flyger också med kurs och tid för att komma i mål, dock stämmer inte tiden för mig utan det tar alltid längre tid att nå POI och inte den tid som står i navlog vilket också ger en felaktig navigering

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Om du startar VFR kartan så kommer den visa en föreslagen rutt för det du ska flyga. Den funkar de första benen men sedan slutar den visa rutt. Detta är alltså ingen gps följning jag pratar om nu. Jovisst jag flyger också med kurs och tid för att komma i mål, dock stämmer inte tiden för mig utan det tar alltid längre tid att nå POI och inte den tid som står i navlog vilket också ger en felaktig navigering

Jaha, det visste jag inte!
Nej, tiden får man alltid lägga på ganska många minuter. Verkar som att den går efter motorkraft 100% eller något och så flyger i alla fall inte jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jaha, det visste jag inte!
Nej, tiden får man alltid lägga på ganska många minuter. Verkar som att den går efter motorkraft 100% eller något och så flyger i alla fall inte jag.

Nej motorn drar jag ner till runt 50% efter start och cruisar på och hela iden med att använda exakt tidsangivelser i kurs blir ganska så väderlöst när jag själv måste höfta "ett par minuter" nåja..

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Samma här, har jag redan införskaffat Alpha och Bravo så kan jag inte med gott samvete gena och välja billigare pedaler

Billigare tar jag ju gärna men det viktigaste är ju hur de presterar så man inte sitter och får uppgraditis för lätt. Jag skulle egentligen velat ha bättre yoke on honeycomb alpha. Tycker de gjort en del missar som riktigt trög push pull men fjäderlätt vänster/höger. Hade gärna haft mycket större range i båda axlarna men främst gällande elevator.

Men med det sagt så är den ju klart skönare än saitek och ch och absolut bra bang for buck! Min cockpit gör det lite svårare att montera de bättre yokarna som kostar mer men har mer slag och till synes bättre motion också. Fulcrum one yoke är nog den jag skulle gått på om jag kunnat integrera den då jag inte är helt opriskänslig.

Ett annat alternativ men plastigt är Thrustmaster TCA yoke som ger range men samtidigt garanterat mer plastig känsla än fulcrum och verkar inte ha samma trevliga plast som alpha heller och den vet jag inte om det är livstidskvalitet ala fulcrum heller direkt även om det kanske är lätt byta fjädrar. TCA Yoke kan jag bygga om cockpiten för så den fungerar skulle jag tro men fulcrum lådan är för djup då måste jag flytta bak monitorn rejält vilket ju iof går om jag monterar någon adapterplatta så den sitter rakt och inte tippar bakåt.

Gällande roderpedaler har ch rudder pedals sedan tidigare samt haft logitech g pro. De kändes väldigt konstiga att använda när du sätter fötterna i dem och så ska de glida fram och tillbaks och ja alldeles för low end.

Honeycomb Charlie där kan man måhända bara trycka på med tårna och bara sätta på fötterna när man behöver toebraking men känns som thrustmaster tpr gör den grejen lite bättre men det är ju svårt torrsimma med hjälp av bilder men känns som fotstaget är lite högre upp och underlätta manövreringen vad vet jag. Med de här två slipper jag ju känslan av att cykla när jag använder roder. Måhända så det är men gillar inte känslan Tycker mig få bättre kontroll med racingpedaler vart center är (inget tryck på någon av pedalerna och sen bara dutta lite med supersmidiga helt linjära axlar som inte kärvar någonstans och bara trycks framåt i en axel inte runt eller något och ingen kamp mot andra benet.

Jag testar Thrustmaster TPR ändå. Charlie må absolut va mer bang for buck och har måhända lika bra motion om än mindre deflection för toe brakes men går inte ställa in på samma sätt. Har man tur är den ju klockren men vem vet. Jag köper ju alltid fel oavsett. Ja vägrar köpa roderpedaler utan toe brake då kan man ju lika gärna köra racingpedalerna så det är ett absolut krav.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om use nanovg for xml inställningen under developer tools? Jag gick från under 30 fps till runt 50 fps med pmdg dc 6

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Kan tipsa om use nanovg for xml inställningen under developer tools? Jag gick från under 30 fps till runt 50 fps med pmdg dc 6

Tror inte den gör så stor skillnad för andra plan. Men för DC-6 är det rätt sjukt

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tror inte den gör så stor skillnad för andra plan. Men för DC-6 är det rätt sjukt

Ja det var väldigt speciellt för den. plan med moderna instrument verkar inte påverkas nämnvärt?

Fortsätter kämpa med att få till kontrollerna. Någon som kör flera joysticks inkopplade samtidigt? Testar nu med honeycomb alpha yoke och min virpil warbrd base joystick men det är som att joysticken inte reagerar som jag tycker den ska fryser som fast ibland. Ska testa koppla ur alpha yoken men känns inte som de borde påverka varandra?

I IL 2 kan jag bara köra med yoken men där så fungerar det klockrent.

I DCS hade jag liknande upplevelse av mysko kontroller som i FS 2020.

Testade med hawk t1 som jag köpte för fs 2020. Vid landning buggade något ur jag hamnade i utanförplanet vyn vid landning och kunde sen inte komma tillbaka in i cockpit igen. testade shortcuts för tangentbord men det gjorde ingen skillnad var fast utanför planet. Känd bug?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick notis från Aerosoft nyss att Honeycomb Charlie går att förboka där nu, så förbokat nu! Preliminär leverans oktober.

Tydligen kommer en uppdatering av Alpha yoke:n också i höst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fick notis från Aerosoft nyss att Honeycomb Charlie går att förboka där nu, så förbokat nu! Preliminär leverans oktober.

Tydligen kommer en uppdatering av Alpha yoke:n också i höst.

De skulle bytt ut alla switches till toggles istället. Sjukt svårt hitta användning för på av när det mesta som går att mappa är toggles på eller av på samma knapp då det är smartare. Nu får man flippa fram och tillbaks de kunde lika gärna haft knappar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

En annan sak man skulle haft är något 3dprintat handtag för honeycomb bravo så man får mer fullstora handtag ala ex de som sitter i boing 737:S ex som de ju ska försöka replikera. Även På single motor som cessnas där de ju iaf kan försöka hävda att de små handtagen är för att de ska va replikor så brukar jag förflytta de båda vänsteraxlarna samtidigt även om jag bara mappar den ena om jag kan avvara en axel. Detta fungerar helt okay men skulle kännas mer rigid om det gick att låsa de två axlarna åtminstone och gärna haft ett större handtag över dem som ett supplement utan att behöva modda. När man kör 4-engine och behöver alla axlar så måste man ju ha de små greppen tyvärr men man blir mindre precis då man måste greppa dem mer medan jag bara går med handflatan när jag kör två. Känns mycket bättre.

Jag vet inte vad jag tycker om honeycomb egentligen de missar en del enkla saker.

Att de kör samma låda för Bravon som Alphan känns onödigt också men de spar kanske en hel del på massproduktionen. Det hade räckt med en mindre stålplatta bakom för att kunna hantera hävstångseffekten och det hade ju gjort det otroligt mycket enklare integrera i alla möjliga setups såsom man vill ha den. Det är ju inte något massivt motstånd i spakarna heller så hade gått spara flera decimeter i djup och fått en snyggare design samtidigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

VR alltså. Blir googla inställningsguider dock jag höftade nu bara testade köra medium där jag kör ultra på min 4K skärm med min oculus rift S. Flyter inte på perfekt men nu började jag fatta min hawk T1. Var riktigt besviken när jag testade den igår fick ingen fartkänsla var som att flyga i sirap och jag trodde den skulle va mer akrobatisk. Nu är det riktigt skoj jaga i dalgångar.

Det är ju kriminellt vackert på 48" 4K OLED dock så beror nog lite på vad man kör ändå men att kunna spana in modellerna i äkta skala och 3D är ju bara det guld värt. På nära håll ser det ju bra ut på håll så räcker inte pixlarna till dock.

Lite osäker dock på vad jag ska ha för strategi man blir ju sugen på mer högupplöst vr headset men nu lutar det mot att helt enkelt köra 4K tvn bara för sightseeing och ultimat bildkvalitet och VR när jag flyger mer aktivt och vill känna närvaron och den äkta känslan av att flyga inte titta på vackra vykort.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

VR alltså. Blir googla inställningsguider dock jag höftade nu bara testade köra medium där jag kör ultra på min 4K skärm med min oculus rift S. Flyter inte på perfekt men nu började jag fatta min hawk T1. Var riktigt besviken när jag testade den igår fick ingen fartkänsla var som att flyga i sirap och jag trodde den skulle va mer akrobatisk. Nu är det riktigt skoj jaga i dalgångar.

Det är ju kriminellt vackert på 48" 4K OLED dock så beror nog lite på vad man kör ändå men att kunna spana in modellerna i äkta skala och 3D är ju bara det guld värt. På nära håll ser det ju bra ut på håll så räcker inte pixlarna till dock.

Lite osäker dock på vad jag ska ha för strategi man blir ju sugen på mer högupplöst vr headset men nu lutar det mot att helt enkelt köra 4K tvn bara för sightseeing och ultimat bildkvalitet och VR när jag flyger mer aktivt och vill känna närvaron och den äkta känslan av att flyga inte titta på vackra vykort.

kolla in denna kanal på youtube https://www.youtube.com/c/2020fsers där har du en hel del guider o ställa in vr perfekt o såna saker samt bra inställningar annars med

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat Reno air race, tävlar man mot andra eller hur fungerar det?
Funderar på att köpa det om rabatten är kvar dvs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon här som kör neofly? https://www.neofly.net/media

Jag gillar ha mål med vad jag gör det blir lite för random att bara flyga vart som. Man blir bara vill liksom. Förhoppningsvis får man lite morötter också för att öka svårighetsgraden.

En exakt replika av euro truck simulators upplägg är nog något man skulle kunna knarka duktigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag gillar ha mål med vad jag gör det blir lite för random att bara flyga vart som. Man blir bara vill liksom. Förhoppningsvis får man lite morötter också för att öka svårighetsgraden.

En exakt replika av euro truck simulators upplägg är nog något man skulle kunna knarka duktigt

Jag testade det lite tidigare och jag gillar det också, ska nog ta upp det igen.

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Man kan hoppas att Microsoft gör något liknande. Men jag är imponerad att de fixat så mycket nytt material som gör det levande hela tiden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad använder ni för roderpedaler? Kör racingpedaler men det börjar ju klia efter nå vettiga roderpedaler. Har testat CH USB roder pedaler och saiteks plastiga billiga men tyckt det vart drygt hur de svingar bak och fram. Thrustmaster TPR verkar va någon slags hybrid mellan dem och racingpedalers mer raka bak och fram motion så undrar om inte den kan fungera. Jag sitter i en cockpit relativt lågt så frågan är om det går få rätt fotvinkel på dem eller om någon annan kan passa bättre. toe brake är nog ett krav känner jag.

Själv använder jag Thrustmaster pendular ihop med warthog hotas, skitbra kvalitet och precision i grejorna.

https://www.komplett.se/product/1119036/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Själv använder jag Thrustmaster pendular ihop med warthog hotas, skitbra kvalitet och precision i grejorna.

https://www.komplett.se/product/1119036/gaming/spelutrustning...

Skulle haft dem i tisdags men de snurrar bara runt i stan och idiotsupporten kan inte säga vart de är och stallar bara

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

...och stallar bara

Gaspådrag och nos ner så kan de häva stall:en.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

OBS nybörjare med Flight simulator.

Har idag Xbox Gamepad till min PC, tycker att den är för känslig.
Speciellt i sänka och höja nosen.

Kan denna vara en bättre upplevelse?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3876471

Eller har ni någon annan kontroller som är bättre men inte dyrare?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zirgo:

OBS nybörjare med Flight simulator.

Kan denna vara en bättre upplevelse?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3876471

Eller har ni någon annan kontroller som är bättre men inte dyrare?

Tycker den är riktigt bra, men precis som en recension på prisjakt säger:

Citat:

Bra ända tills den får problem med vridningen i handtaget.
Verkar vara vanligt fel.

Det tog nog inte mer än ett halvår innan det blev struligt för mig. Jag har dock kört med pedaler, så det där störde mig inte så mycket. Om man skulle använda twist-axeln till rudder så skulle det vara ospelbart dock.
Så om man räknar med att använda den axeln så är det inget bra val i längden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Gaspådrag och nos ner så kan de häva stall:en.

Budfirmor brukar inte ta höjd för sådana manövrar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Budfirmor brukar inte ta höjd för sådana manövrar

Så jävla dumt. Jag fick tag i en ny kille när jag ringde idag. Han presenterade sig så sjuuuukt udda. Skulle vilja säga bögigt om det är pk. Men jösses han hade koll medan inga av de tidigare hittade någonting suspekt.

Tydligen har den fastnat på något automatband och slussas fram och tillbaks med en väldans precision tidsmässigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fungerar det ok att använda denna?
Priset (599:-) tilltalar om man nu skulle tröttna på FS.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/joys...

Men om jag blir "biten" kan jag göra investering i en bättre kontroll framöver.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Fungerar det ok att använda denna?
Priset (599:-) tilltalar om man nu skulle tröttna på FS.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingtillbehor/joys...

Men om jag blir "biten" kan jag göra investering i en bättre kontroll framöver.

Jag har haft en sån för länge sedan, tyckte att den funkade bra för priset och var överlag nöjd. Men den går ju inte att jämföra mot dyrare spakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Ställ in känsligheten till att börja med:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/you-can-change-the-...

Men sen ger valfri joystick lite bättre känsla förstås.

Visa signatur

Amd o Apple