Bästa ersättaren till Logitech Ultra-x Flat?

Permalänk
Medlem

För er som för följt tråden lite till och från.
Måste säga nu ,efter att haft mitt cougar 200k i snart 1 år.
Jag tycker det är grymt att skriva på. Känslan som på ultrax sitter där.
Det känns robust och det är vikt i tangentbordet.
Är det något jag saknar lite så är det friliggande mediaknappar.

I övrigt finns det fan inget att klaga på. 👍👍

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

För er som för följt tråden lite till och från.
Måste säga nu ,efter att haft mitt cougar 200k i snart 1 år.
Jag tycker det är grymt att skriva på. Känslan som på ultrax sitter där.
Det känns robust och det är vikt i tangentbordet.
Är det något jag saknar lite så är det friliggande mediaknappar.

I övrigt finns det fan inget att klaga på. 👍👍

Egentligen är det rätt sjukt att de skapar ett såpass bra tangentbord, och sen bara slänger bort dess renome.

sitter med ett sketet Coolermaster Masterkeys Lite idag, svampiga mekbrytare, hur fan de nu lyckats med det, och en rätt hög ljudnivå.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Har själv haft ett Ultra X i både PS/2 och USB sedan jag registrerade mig på Sweclockers. PS/2 versionen blev segt av någon anledning för några år sedan då jag bytte över till USB versionen som jag knappt använt. Slog ut en stor mängd starköl över det stackars tangentbordet i helgen vilket fick mig att gråta blod. Har klämt och känt på nya tangentbord genom åren men inget har kommit i närheten av den gamla klassikern.

Har nu beställt ett "Cougar 200K" på CDON, tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Inser att tråden är över 7½ år innan jag svarar, och kanske ts redan fått sitt problem löst? Annars kan jag bara enkelt tipsa om ebay, brukar kunna hitta det mesta där.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kul att den här tråden vaknade igen

Passade bra, då jag fick ett infall sen för några veckor sen (när min gamla Tesoro Gram tangentbord började dubbeltrycka vissa tangenter) och köpte en slimmad scissorbräda!
Det blev ett Cougar Vantar AX: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5842155
Billigt, så jag kände det var värt en chansning för att prova uppleva slimmad bräda igen som jag gillade så mycket som yngre!
*edit* jag hade alltså två eller tre ultra x för många herrans år sen

Det är en jäkligt låg o platt bräda, så kändes ovant men ändå liksom rätt vid första intrycket...
Men jag är väl inte direkt supernöjd i slutändan: tangenterna är lite ointuitiva att pricka rätt (delvis pga formen), och de känns lite för sega/inkonsekventa i nedslaget också även med lite invänjning..
Men största irritationen är nog de transparenta tangenterna: de är väldigt svåra att läsa av även med max tryck i backlighten pga hur de är designade. (inte för att jag måste stirra på dem för varje knapptryckning, men ibland när man börjar skriva eller letar specialtecken behöver man hitta var man är)
Ett annat litet irritationsmoment är att det sitter en extra FN-tangent mellan windowsknapp o spacebar, vilket gör att tex alt+tab och alt+f4 blir lite osmidigare och osäkrare än normalt.

Enligt prisjaktomdömet är risken stor att knapparna faller sönder på rätt kort tid också... Vi får se, men isåfall ingen större förlust
...
Jag lär harva på ett tag till för att sen fundera på om man ska kosta på något lyxigare mekaniskt istället. (potentiellt wooting eller något semi-custom)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu har ju Corsair släppt sitt EXTREMT dyra Air som ser bra ut om man vill ha mekaniska samt riktiga lågprofil.

https://www.inet.se/produkt/6103036/corsair-gaming-k100-air-w...

Inte för jag personligen hade lagt dom pengarna men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nu har ju Corsair släppt sitt EXTREMT dyra Air som ser bra ut om man vill ha mekaniska samt riktiga lågprofil.

https://www.inet.se/produkt/6103036/corsair-gaming-k100-air-w...

Inte för jag personligen hade lagt dom pengarna men

Men vilket jävla pris!
(lär väl komma tillfälliga reor men iallafall...)

Inget behov av trådlöst direkt för min del heller.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cynomyS:

Intressant tråd. Har själv haft ett Ultra X i både PS/2 och USB sedan jag registrerade mig på Sweclockers. PS/2 versionen blev segt av någon anledning för några år sedan då jag bytte över till USB versionen som jag knappt använt. Slog ut en stor mängd starköl över det stackars tangentbordet i helgen vilket fick mig att gråta blod. Har klämt och känt på nya tangentbord genom åren men inget har kommit i närheten av den gamla klassikern.

Har nu beställt ett "Cougar 200K" på CDON, tack för tipset.

Ajajaj lider med dig😓.. det tangentbordet går ju inte ersätta. Punkt.
Hoppas Cougar ska fungera. Jag gillar det starkt. Däremot har en knapp börjat bli lite svampig nu. Men för 250kr eller vad jag nu gav för det så kan jag absolut inte klaga.
Recensera gärna vad du själv tycker om det ! 👍

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men vilket jävla pris!
(lär väl komma tillfälliga repor men iallafall...)

Inget behov av trådlöst direkt för min del heller.

Priset är svinigt. Men det ser ju riktigt nice ut 😊 däremot som har jag knappat på ett liknande för ett tag sedan, kommer inte ihåg vilket märke.
Jag föredrar ju tangenterna som är lite klassiskt fasade runt om. Känslan i fingertopparna hittar tangenterna snabbare än med dessa kantiga.

Själva profilen på det är ju hur grymt som helst dock.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Inser att tråden är över 7½ år innan jag svarar, och kanske ts redan fått sitt problem löst? Annars kan jag bara enkelt tipsa om ebay, brukar kunna hitta det mesta där.

Kollat typ 100 gånger de senaste 4 åren kanske 🤣 nada

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kul att den här tråden vaknade igen

Passade bra, då jag fick ett infall sen för några veckor sen (när min gamla Tesoro Gram tangentbord började dubbeltrycka vissa tangenter) och köpte en slimmad scissorbräda!
Det blev ett Cougar Vantar AX: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5842155
Billigt, så jag kände det var värt en chansning för att prova uppleva slimmad bräda igen som jag gillade så mycket som yngre!

Det är en jäkligt låg o platt bräda, så kändes ovant men ändå liksom rätt vid första intrycket...
Men jag är väl inte direkt supernöjd i slutändan: tangenterna är lite ointuitiva att pricka rätt (delvis pga formen), och de känns lite för sega/inkonsekventa i nedslaget också även med lite invänjning..
Men största irritationen är nog de transparenta tangenterna: de är väldigt svåra att läsa av även med max tryck i backlighten pga hur de är designade. (inte för att jag måste stirra på dem för varje knapptryckning, men ibland när man börjar skriva eller letar specialtecken behöver man hitta var man är)
Ett annat litet irritationsmoment är att det sitter en extra FN-tangent mellan windowsknapp o spacebar, vilket gör att tex alt+tab och alt+f4 blir lite osmidigare och osäkrare än normalt.

Enligt prisjaktomdömet är risken stor att knapparna faller sönder på rätt kort tid också... Vi får se, men isåfall ingen större förlust
...
Jag lär harva på ett tag till för att sen fundera på om man ska kosta på något lyxigare mekaniskt istället. (potentiellt wooting eller något semi-custom)

Förstår dig helt i ditt omdöme. Men ditt tesoro och det Cougar du beställde är ju inte speciellt lika.
Tesoro är mekaniskt med lp knappar.
Om du fortfarande föredrar det så kan jag tipsa om 2 tangentbord mina grabbar har. Cooler master sk620(mini), trevligt för gaming. och ett Corsair k60 rgb low profile.(som är trevligt att både skriva och gamea på )😊

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Förstår dig helt i ditt omdöme. Men ditt tesoro och det Cougar du beställde är ju inte speciellt lika.
Tesoro är mekaniskt med lp knappar.
Om du fortfarande föredrar det så kan jag tipsa om 2 tangentbord mina grabbar har. Cooler master sk620(mini), trevligt för gaming. och ett Corsair k60 rgb low profile.(som är trevligt att både skriva och gamea på )😊

Det framgick nog inte tydligt mitt förra inlägg men jag hade Ultra X en gång i tiden och uppskattade det, så jag hoppades jag skulle få de vibbarna igen av Cougar Vantar
Dvs jag var helt medveten om att det var membran scissor tangentbord, men jag blev utifrån det perspektivet ändå inte riktigt nöjd som jag beskrev ovan. (undrar om det kanske också delvis bero på hur tangentbordet är uppbyggt med metall mellan varje tangent? Så var det inte på Ultra X... Det är snyggt men kanske faktiskt är en liten nackdel i vissa lägen på lågprofilsbrädor)

SK620 är inte fullstort så det går bort, men jag impulsköpte faktiskt (storebrorsan?) SK652 på den där tillfälliga rean när det kostade 300 spänn
Det ligger oöppnat hemma, så nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska byta till det eller ge bort det i julklapp och behålla Vantar-brädan.
(Eller byta spår helt, skippa lågprofil och kosta på mig ett full size Wooting)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde UltraX Flat väldigt länge, och har inte hittat någon som jag gillar riktigt lika mycket men Cherry Stream är en väldigt bra ersättare. Jag använder upp mina tangentbord på cirka 1 år, och har 3 olika arbetsstationer, så det är ett prisvärt alternativ för mig iaf.

Länk: Prisjakt

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag körde UltraX Flat väldigt länge, och har inte hittat någon som jag gillar riktigt lika mycket men Cherry Stream är en väldigt bra ersättare. Jag använder upp mina tangentbord på cirka 1 år, och har 3 olika arbetsstationer, så det är ett prisvärt alternativ för mig iaf.

Länk: Prisjakt

Också kört den ett bra tag och gillar verkligen tangentbordet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Kollat typ 100 gånger de senaste 4 åren kanske 🤣 nada

Sätt en sparad sökning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Enligt prisjaktomdömet är risken stor att knapparna faller sönder på rätt kort tid också... Vi får se, men isåfall ingen större förlust
...

Två olika tangentbord förlåt för dålig kamera (>_<)

Jag gick över och provade Cougar Vantar icke AX och hoppas att den svarta plasten är hållbarare än AX transparenta.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Jag gick över och provade Cougar Vantar icke AX och hoppas att den svarta plasten är hållbarare än AX transparenta.

Bra info! Väldigt små plastbitar och relativt skör transparent plast antar jag...
Jag kommer försöka vara lite snäll mot brädan och tex inte försöka plocka bort nån tangent "bara för att", men vi får väl se om det håller i längden!

Det finns väl risk att plasten på AX och icke-AX är typ den samma i grunden men bara målad? (knapparna släpper ju genom ljus även på "icke-ax" - om än bara själva bokstäverna)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Håhåjaja, där pajade en av tangenterna på Cougar Vantar AX för mig på samma sätt som bilderna ovan
(upp-pil överlevde inte hårt gasande i Need for speed i längden!)
Kan inte rekommendera brädan till någon - för känslig!!

Har nu som nödlösning packat upp Cooler Master SK652, men första intrycket är inte gott!
Eller jo, det ser rätt ok ut, så allra första intrycket är väl acceptabelt, men känslan är hittills en besvikelse:
- Tangentbordet låter förvånansvärt dovt ihåligt, plastigt och pingigt! Ingen dealbreaker i sig.
- Spacetangenten är fan fruktansvärd! Vinklad åt "fel håll" så den är skarp mot tummen, plus riktigt usla stabilisatorer som gnisslar, gnekar och gör motstånd.. Verkar dessutom extra känslig till höger där jag håller till, så den registrerar knappt som jag vill. Hoppas det släpper lite med tiden, annars lär det snabbt bli byte igen!
- Tangenterna inger inget direkt förtroende överlag. Switcharna verkar liknande min tidigare Tesoro Gram bräda, men om något känns de sämre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Letade också länge efter en värdig ersättare till det gamla kungliga UltraX Flat, hittade iofs inget som var riktigt lika billigt, men istället nåt som är lika skönt att skriva på, kompaktare o att den har en inbyggd trackpoint som jag verkligen älskar. Lenovo ThinkPad TrackPoint Keyboard närmare bestämt. Enda är att den inte har upplysta tangenter, men utöver det så är den perfekt!